Blog: 2e clubrace 2023, de Group C klasse

Willem’s nieuwe Jaguar

Alweer race 2 in dit prille jaar. Als we – toch niet echt laat – binnenkomen is het al behoorlijk druk! De Group C auto’s dus weer, waar we al vanaf de opening van de club mee rijden. Het zijn de op het oog vrij simpel opgezette auto’s die van pakweg mid-jaren 80 tot zo’n 10 jaar later rondreden. De auto’s veranderden weinig, motorisch ging het van kleine turbo 6-pitters tot dikke atmosferische V12-motoren. In de loop van die periode gingen ze ook in America rijden in de IMSA klasse. Doordat ze daar niet wilden dat de voeten van de renner voor de vooras uitstaken, werd bij Porsche de vooras simpel iets verder naar voren gezet! Deze veiligheidsaanpassing werd hierna ook voor Europa doorgezet.

Sommige van onze auto’s zijn al aardig oud. Kees heeft afscheid moeten nemen van zijn Jaguar vanwege herhaaldelijke breuken in het chassis. Die blijken ook niet meer te krijgen. De vervanger is een Sauber en die lijkt een stukje trager. Geheimen lijken er niet meer te zijn met onze auto’s, echt nieuwe modellen zijn er ook al tijden niet meer. Of het moet de nieuwste Jaguar van Willem zijn. Dus de vraag is: worden het weer de verrassende Nissans van de vorige race? Komen de Toyota’s terug? Of hebben de good old Porsche’s nog een comeback gepland? We gaan het zien en na een korte periode van installatierondjes kan er al bij Paul worden aangeklopt voor de keuring. Dat komt voor Dennis en moi mooi uit omdat we er vorige week niet bij waren en zo belangrijke tracktime mis zijn gelopen.

het hele veld van 11 auto’s bij elkaar

Alle puntjes zijn op de i gezet bij de laatste vergadering. Zo is beter gedefinieerd welke velgmaat bij welke motormount hoort. Offset – de mate waarin de achterashoogte afwijkt van het hart van de motoras – moet worden gecompenseerd met de velgmaat. Dus zeg een halve mm verschil in offset vraagt een kwart mm meer velgdiameter, 15,8 wordt 16,5. Het heeft Paul geïnspireerd er een tool voor te maken. Het is een geheimzinnig lichtgrijs metalen blokje geworden waar 3 lage rechthoekige vlakjes bovenuit steken. Als de bandloze auto erop staat, zijn buikje op het middelste vlak, dan moeten de wielen bijna contact maken met de beide andere vlakjes. Is er meer ruimte, dan volgt diskwalificatie, want te kleine velgjes! Bij mijn weten liep alleen Bas in die val. Zijn auto kan best zo gekocht zijn trouwens, maar het moet even worden aangepast. Door de keuze uit de 2 maten Sideways-banden kan het verschil in bodemvrijheid weer oplopen. Ik kies de kleine variant, even het gietgalletje eraf en we zien wel wat hij doet.

druk…10 man om de keurmeester
de passie van vader en zoon!

De kwalificatie. Bas en Willem laten als gebruikelijk zien dat ze de spullen weer prima voor elkaar hebben, in de 66 en maar 0.003 verschil. Dan komt Eddy en die weet daar iets af te snoepen. Mij lukt dat niet ik blijf steken in de 8.7, waarbij de laatste ronde wel de snelste is. Dennis lukt het wel om de Porsche naar een 8.5 te rijden! Fred en Paul lukken dat ook niet meer, maar Paul rijdt wel een knappe 8.6. De eerste slag is dus voor Porsche gevolgd door Toyota, Nissan, Jaguar en een Sauber! Van alles wat!

Kwalificatie
1Dennis8.570
2 Eddy8.660
3Bas8.673
4Willem8.676
5Paul8.694
6JanWillem8.712
7Fred8.732
8Kees9.000
9GertJan9.698
10Herman9.701
11Karel10.095
de polesitter
groep 1: een Duits/Zwitsers onderonsje

Race 1: Kees, Herman, Karel en Gert Jan. Kees en Herman stuiven er vandoor, gevolgd door het andere duo dat nog wat aarzelend over de baan gaat. Herman gaat, in tegenstelling tot de kwalificatie, nu prima rond en loopt zelfs voorbij aan Kees! Een vriendelijke assistent heeft de regelaar een stuk minder agressief gezet en dat helpt zichtbaar! Als er toch weer wat slordigheidjes insluipen is Kees weg. 26 om 25, de anderen al op een rondje of 4. Op 1 gaat het voor Herman een stuk minder, terwijl Kees op 3 onverdroten doorgaat en weer 26 ronden pakt. Qua rondetijden zijn de heren best aan elkaar gewaagd! Karel loopt weer 5 ronden achterstand op, terwijl de oranje Porsche van Gert Jan een reparatie nodig heeft. De voorste schroef draait dol, waardoor de kap de bocht wat later inzet dan het chassis. De pyloon blijkt gescheurd en op korte termijn niet meer te repareren helaas. Stint 3, ook hier is het Kees die het tempo dicteert. Weer een ronde verder uitgelopen. De laatste stint is natuurlijk niet spannend meer. Kees pakt op 2 weer bijna 26 ronden en komt hierdoor net niet op 103. Herman zit daar dan al ruim 6 ronden achter, -10 voor Karel.

groep 2: weer Porsche tegen Sauber

Race 2: Kees mag het nogmaals proberen. Met de verrassend snelle Paul, Fred en mijzelf naast zich. Ik hou me een beetje in bij de start, omdat ik de buitenbaan heb. Maar in de carrousel pak ik meteen 2 plekken in de binnenbocht. Fred is wat lastiger te kraken, maar de witte Porsche loopt als een zonnetje. De tijden duiken al snel onder de 9 en na 28 ronden voor Fred en mij gaat de stroom er pas af. Paul en Kees hebben een keurige 27. Stint 2 mag ik op 2 en ook die baan gaat toch wel supersnel! Ook hier 28 ronden, waarmee ik 1 uitloop op Paul en Fred. De Sauber van Kees heeft het op 4 wat minder naar de zin. De derde stint is baan 1 voor mij. Altijd een listige baan, vooral als het zo snel gaat. Bij het inrijden hebben alle Porsche’s de boarding geraakt bij het uitkomen van de carrousel, dus ik ben gewaarschuwd! Door iets in te houden weet ik ook deze stint schadevrij door te komen. Net als Fred 27 ronden, 1 meer dan de Saubers.

De afsluitende rit op de snelle baan 3 is bepalend voor de eindstand. Wordt het een goede of een heel goede race? De wagen doet het aardig, maar ik merk toch wat terugval in snelheid. De auto kakt dan zomaar wat in en dan zit je zomaar van 8.8 op 9.2! Zo onverwacht als het komt is het ook weer weg. Bas hoorde ik er ook al over en we vermoeden dat het iets met de bananenstekkers bij de rijdersposities te maken heeft. Er zijn aardige gevechten met Paul, waarbij we elkaar netjes in leven laten! Kees laat me er als dat nodig is ook altijd keurig langs. Ik pak ondanks wat tempoverlies toch nog ¾ ronde op Paul, die net voor Fred blijft. 110.66 ronden, dat is best veel voor de Group C-32! Fred op bijna 2 ronden, Paul op 4 en Kees weet zich een beetje te verbeteren.

concentratie bij de grijze mannen
groep 3: de mooiste mix

Race 3: Ik merkte al wat spanning bij de heren: Dennis, Bas, Willem en Eddy! Het is Willem die schadevrij de eerste stint doorkomt en op baan 3 een 28 mag laten noteren, met een 8.4 als snelste ronde! Bas, Eddy en Dennis zitten op 27 en vlak bij elkaar. In de 2e stint zijn Bas, Eddy en Willem weer close, allen 27. Dennis op baan 3 loopt wat averij op. Dat doet Willem ook in de 3e stint. 1 van de door hem zo gekoesterde panelen in de achterspatborden van de Jaguar besluit zich langzaam uit zijn vertrouwde positie te wringen. Het schurende geluid van dat stukje plastic op de baan wordt steeds erger. Uiteindelijk wordt het kleinood eruit gehaald en kan hij verder racen. Bas heeft al eerder een soortgelijk probleem gehad met de Nissan. Het kost allemaal wel tijd natuurlijk. Eddy en Dennis lopen met hun 27 in ieder geval uit. De afsluitende stint zal er een van 29 ronden moeten worden om Eddy nog te laten winnen. Voor Dennis nog 1 meer. Dennis doet zijn best op 2 maar de fraaie 28 is niet genoeg. Eddy is praktisch even snel op baan 3 en beide heren eindigen in de 108 ronden. Willem 107 en Bas 105. Paul en Fred uit de vorige race moeten daar nog doorheen worden gemixt voor het eindresultaat, Eddy eindigt maar 4 baanvakken voor Fred!

Race
1JanWillem110.66
2Eddy108.96
3Fred108.92
4Dennis108.08
5Willem107.15
6Paul106.93
7Bas105.57
8Kees103.49
9Herman96.84
10Karel86.66
11GertJan24.00
de winnende 962 gaat alweer wat jaartjes mee
binnenkort toch weer wat nieuws…10 jaar nadat ik de zaag in de 962 zette!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *