Race 13 alweer van dit racejaar en voor mij voelde het ook zo!
We hebben wat afzeggingen vandaag, zoals Herman en Karel. Daarentegen is Bas Polkerman, ons oud-clublid die al denk ik 18 jaar in Assen woont, er vanavond wel bij. Dit ook met het oog op de landelijke F1 race van volgende week. Erwin is er ook. Dit kan zomaar de laatste keer zijn dat hij bij SRA langs komt. Hij is opgegeven door de artsen en we hopen dat deze laatste fase nog een beetje dragelijk blijft. Er zijn belangrijkere dingen dan slotracen.
Maar goed, we zijn daar wel voor bij elkaar gekomen, voor het slotracen. We zijn al weken aan het klooien met deze meestal nogal fragiele auto’s. De meeste deelnemers hebben de Policar auto’s en die wegen zo rond de 50 gram! Ze klinken door het kleine overbrengingssysteem ook nog eens als kleine naaimachientjes. Tenminste als alles piekfijn in elkaar zit. De tandwielkastjes zitten als een Chinese puzzel in elkaar. Op maar 1 manier kun je 1 voor 1 de busjes en asjes er uit peuteren.
Er mag wel gesmeerd worden, maar zeker niet te veel. Het terugplaatsen moet weer in omgekeerde volgorde met chirurgische precisie worden gedaan. Alle delen moeten vanzelf in elkaar gaan. Dat is nog niet zo heel simpel. Policar heeft het ons nog lastiger gemaakt door tegenwoordig schuine pinions te gebruiken. Het tussenasje is hierop aangepast. Onderling uitwisselen heeft desastreuze gevolgen voor de tandjes van dit asje!
Vooral de eerste types, zoals de Lotus 72, zijn sowieso een crime om in en uit elkaar te halen. Het blijft kijken, bijbuigen en wat wrikken hier en daar, forceren heeft geen zin. De auto’s zelf zijn van de racejaren 1970 en een paar jaar hoger. Je mag ook Scalextric of Fly auto’s ombouwen met 3D-spulletjes waar je dan weer een Policar gear in kunt hangen. Die zijn er van wat eerdere bouwjaren, maar ook uit het wingcar tijdperk.
Policar heeft op die laatste categorie geanticipeerd met hun Ferrari 312 uit de 2e helft van de jaren 70. Er zijn van Policar inmiddels de Lotus 72, de March 701, de BRM P160 en de Ferrari’s 312b2 en 126c. Allemaal in diverse uitvoeringen en – indien historisch verantwoord – verschillende liveries. Iedereen is het er wel over eens dat het fraaie auto’s zijn die met een klein beetje aangepaste rijstijl opvallend snel kunnen zijn!
We hebben wel gemerkt dat de banden van grote invloed zijn op de rondetijden. De banden van Policar, Slot.it, Sideways en NSR worden gebruikt. En dan zijn er nog de verschillende hardheden met termen als supergrip en zelfs ultragrip! Zelf reed ik vaak met de NSR band zo rond de 8.6, maar dan aan het eind van de avond, als de verwarming onze ruimte eindelijk wat op temperatuur heeft, schiet het dan omlaag tot wel richting de 8.1 aan toe!
Het gebruik van de 25K. motor maakt dan eigenlijk geen verschil met de gewone 20K. motor. Als dit je allemaal te ingewikkeld vindt kun je ook een oude F1 van Cartrix of Scalextric gebruiken waar je een snellere motor in zet en van dikkere wielen voorziet, dus zonder de Policar aandrijving. We gebruiken in hoofdlijnen het landelijk reglement, wat wel wat ruimte overlaat voor creatieve ideeën.
De Lotus 72 lijkt op voorhand nog steeds de beste auto. Door zijn slanke silhouette is de auto uitermate efficiënt. De BRM met zijn wat buikiger ontwerp, de Coke-bottle lijn, geeft het wat meer mogelijkheden tot het aanbrengen van gewicht. Hij is ook erg snel gebleken. De Ferrari’s willen allemaal eigenlijk nooit echt lekker loskomen. Ze ogen ook nogal plomp. Net als de March, waar niemand aan is begonnen bij SRA.
Paul heeft een Cartrix Gordini getuned en dat is de enige die meer als een koffiemolentje klinkt dan als een naaimachine. Bas S. heeft weer de snelle maar o zo fragiele Williams wingcar met 3D-chassis en Policar gear uit de koffer gevist. Ik ga het rijtje verder even af. Willem heeft de good old Jochen Rindt Gold Leaf Team Lotus Lotus 72. Onze nieuwe deelnemer, Bas Polkerman, heeft ook zo’n Lotus, maar dan die van Hill in de fraaie donkerblauwe Rob Walker uitvoering, dezelfde als Dennis. Fred heeft dus de JPS Lotus van Fittipaldi. Erwin vandaag waarschijnlijk helaas voor het laatst, heeft de Ferrari 312B2. Kees, Eddy en ik hebben de BRM P160 in de Jo Siffert uitvoering.
De keuring: Lijkt allemaal prima te verlopen. Mijn auto zat alleen wat te los in elkaar waardoor de bodemvrijheid wat in het geding komt. Verder zijn de banden vrij, waardoor de wachttijden bijna afwezig blijven.
De kwalificatie: Wie heeft het het best voor elkaar? Ik verwacht vooral een bandenoorlog. Vooral omdat er ook auto’s zijn die kleinere velgen met meer ballonbanden hebben van F1’s uit latere periodes. Zelf heb ik de beste resultaten met de al wat oudere NSR banden op de originele velgen.
Fred is bezig met de Sideways M. op luchtkamer velgjes. Die worden net zo geslepen als die van zijn GT! Als inserts zitten er die van de Gr5 Porsche Moby Dick in. Die oranje kleur staat best aardig op de JPS Lotus. Kees en Eddy hebben ook NSR, maar dan de dikkere van de nieuwste F1’s. Wat de anderen allemaal hebben weet ik eigenlijk niet precies.
Bas is de eerste die als verwacht een strakke tijd op de klokken zet. Zijn 8.280 lijkt de te kloppen tijd, daar niemand bij het inrijden in de buurt kon komen. Ik ben nogal verbaasd dat de auto er meteen lekker inzit. Die 8.4 is een stuk sneller dan bij het inrijden. En tenslotte is daar Fred. De Lotus gaat als een speer! Hij weet zelfs Bas S. te kloppen!
Kwalificatie | ||
1 | Fred | 8.266 |
2 | Bas | 8.280 |
3 | JanWillem | 8.491 |
4 | Eddy | 8.633 |
5 | Willem | 8.646 |
6 | Kees | 8.928 |
7 | Dennis | 9.063 |
8 | Paul | 9.171 |
9 | Bas P | 9.288 |
10 | Erwin | 10.344 |
Race 1: Paul, Erwin en Bas P. Paul giert er meteen tussenuit met het kleine massieve helblauwe karretje. Maar het is Bas P. die na zich een paar keer verslikt te hebben toch een behoorlijk tempo uit de Lotus weet te persen. Als de Lotus gaat is hij zomaar 1 sec sneller dan de Gordini.
Er zijn nog wel veel uitvliegers. Eén keer weet ik de Lotus snel weer op de wielen te zetten, maar gaat hij in het verkeerde spoor. Ik meende een 3 te zien ipv. een 2. Dat klopte op zich wel, maar die 3 is het startnummer dat op de zijkant staat… ai. Bij Erwin lopen de zaken niet zo voorspoedig. 25/24/21. Eigenlijk zijn de resultaten van de volgende stints een herhaling van deze eerste. Paul haalt dan dus net de 100.
Race 2: Willem, Dennis, Paul (2e keer) en Kees. Het is Kees met de BRM die de leiding pakt op baan 4. De anderen volgen op 1 ronde waarbij Willem op 1 de snelste is. Op baan 3 is het dan ook Willem die de stand in zijn voordeel ombuigt. De kleine Gordini begint steeds meer lawaai te maken en valt iets terug in tempo.
Willem weet de voorsprong uit te bouwen op de snelle baan 3. Dennis volgt redelijk met de blauwe Lotus. Op baan 3 komt hij hierna trouwens ook aan de 27. Maar Willem op baan 4 doet dat ook. Kees en Paul lijken wat af te haken. In de afsluitende stint zien we Willem winnen voor Kees, Dennis en Paul. Met 107 is hij Kees ruim 1 ronde voorgebleven. Paul komt niet meer aan zijn resultaat uit race 1.
Race 3: Fred, JW, Eddy en Bas. We hebben een prima start. Ik wurm me behoedzaam tussen Fred en Eddy door naar de 2e plaats. Het blijft wel heel close. Eigenlijk verder niets aan de hand als mijn auto er op een wat vreemde plek af gaat. Het duurt even voordat hij er weer in staat, zodat ik al meteen een behoorlijk gat heb naar de voortjakkerende meute. Eddy blijft heel goed bij ondanks zijn 0,4 sec langzamere kwalificatie tijd! Er zijn nog wat foutjes van mijn kant, de auto gaat niet zo lekker als bij het inrijden Ruim 1 ¾ ronde achterstand! De rest zit op een kluitje.
2e stint, dat kluitje verandert snel als Bas van de baan gaat waarbij de fragiele voorvleugel het weer begeeft. Hij is behoorlijk geïrriteerd door dit voorval. Ik heb niet precies meegekregen wat er precies aan de hand is omdat ik in al het tumult zelf een race aan het rijden ben, maar ook Eddy lag ernaast en mist een halve voorvleugel. Bas houdt het na 13 ronden voor gezien.
Als ik vlak voor tijd ook een keer in het verkeerde spoor wordt gezet is de snelheid er wel uit. De auto wordt in volle vaart opgevangen. In het begin van de 3e stint blijkt de auto enorm te hobbelen. Hij wipt er een paar keer onbenullig uit. Na bezoek aan de pits blijkt 1 van de voorbandjes scheef over het velgje te zitten. Eenmaal op zijn plek lig ik weer een paar ronden achter. En dat op baan 3. De snelheid is er op zich wel, maar echt overspeed heb ik niet, zeker niet op Fred die als hij even aanzet zelfs in de 9.1 weet te rijden!
De laatste stint gaat het eigenlijk nergens meer om. Fred ligt 3 ronden voor op Eddy, die weer 2 ronden voor ligt op Willem uit race 2. Alle 3 rijden we in de 27, waardoor deze stand blijft. Fred heeft een hele dikke 112 ronden bij elkaar geschraapt! Eddy 109 en Willem 107.
Race | ||
1 | Fred | 112.93 |
2 | Eddy | 109.71 |
3 | Willem | 107.36 |
4 | Kees | 106.11 |
5 | JanWillem | 105.06 |
6 | Dennis | 104.52 |
7 | Paul | 99.07 |
8 | Bas P | 93.31 |
9 | Erwin | 85.51 |
10 | Bas | 41.00 |
Zondag 5 november is het F1 Classic circus bij SRA te gast. Door het gegoochel met de verschillende soorten banden en velgen lopen de verschillen vaak toch behoorlijk op. Eigenlijk is dat best jammer. De auto’s zijn, met gelijke banden, heel erg aan elkaar gewaagd. Degene die het best is in het preparen van de banden heeft beslist een voorsprong. We gaan het zien!
Erwin, nogmaals sterkte de komende tijd. Ik denk dat ik namens alle SRA-ers spreek als ik zeg dat ik met bewondering heb gekeken naar jouw ongelooflijk positieve opstelling tegenover je ziekte en je vooruitzichten. Ik voel me bevoorrecht jou te hebben leren kennen en besef dat dat veel te kort gaat worden. Bedankt voor je aanwezigheid in ons midden op de clubavonden. Je niet aflatende wil om je zelf als slotracer, maar ook je auto’s te verbeteren, zullen ons altijd bijblijven.