Blog: Classic funrace

Vrijdagmiddag kwam er opeens een ware WhatsApp-golf opgang. Kees leek het wel geinig een funrace te doen met Scalextric en Fly auto’s. Dus van voor het Slot.it tijdperk zegmaar. Het duurde even voordat een ieder het juiste type auto op het netvlies had. Is dat eenmaal geland dan blijkt ongeveer de helft van onze leden dit soort auto’s niet te bezitten! Gelukkig hebben Kees en ondergetekende voldoende aanbod, zodat alle 8 rijders van passend vervoer kunnen worden voorzien. Willem en Bas zijn er helaas niet. Die hebben ook altijd wel originele auto’s op de baan.

Het veld bijeen. De Gulf Mirage haalde de start niet.

Er wordt niet gekwalificeerd en er is alleen een korte inrijperiode. Ik geef Dennis een Scalextric Matra die op een Fly bodem staat. Eigenlijk de perfecte mix! Bij mijzelf blijkt de beoogde 512 nogal over de baan te slepen met de kap. Ook de plastic voorwielen schuiven steeds over de as, waardoor ze aanlopen. Eerst de vooras eruit. De nieuwe blijkt niet door de lagerbusjes te passen, zodat ik eerst die eruit moert zien te wurmen. De nieuwe as met alu voorwielen past nu wel en moet alleen nog op de juiste hoogte worden gesteld. Hij draait in ieder geval mooi vrij. De motordraadjes zet ik nog even vast en er gaat voor een 1.2 mm ring tussen de kap en de pyloon. De kap is nu ook vrij van de baan.

Kees en Fred hebben het intussen aan de stok met de Mirage. Er is iets niet goed gegaan met een stopper op de as. In ieder geval kan deze snelle auto hierdoor niet meer op tijd in gereedheid worden gebracht. Intussen heeft Paul de eerste renners al klaar staan om te gaan racen.

groep 1

Race 1: Kees, Herman, Karel en Paul. Kees met de gele Fly Lola met 3D-chassis, Herman met een Fly 917 die wat merkwaardig met “de neus in de wind” rondreed, Karel met een GT40 ook van Fly en Paul met een 911 van Fly-racing! Ondanks verende motormount en racevlag-wikkels op de motor van de Porsche maakt dit concept de naam “racing” nooit waar. Kees blaast er met het gele gevaar snel vandoor. Zelfs de marbels op het laatst deren hem maar weinig. Herman met de niet bijster snelle 917 weet Karel net van het lijf te houden. Netjes rijden is hier echt een must. Dat is ook wat Paul doet. De keurig rijdende fluisterstille 911 weet de rest net niet bij te benen. In de 2e stint begint de auto van Kees zo te rammelen dat hij acuut tot een pitstop over gaat om te ontmarbelen. Snel maakt hij dat weer goed.

De stints zijn ook wat royaler dan anders met hun 5 minuten. Nu weet Paul zijn kwelgeesten Herman en Karel wel te kloppen en staan ze weer gelijk in ronden. In stint 3 is het Herman die, op baan 3, als enige Kees bij weet te benen. Ook hier gooit het marbelspook weer roet in het eten. Karel zit maar op 1 ronde en Paul op baan 1 daar weer 1 achter. In de afsluitende rit is het Herman, hij krijgt de auto steeds meer in de vingers, die er een dikke 29 ronden uitperst! Paul is 2e op ruim 1 ronde, ook knap en blijft daarmee Karel nipt voor. Kees beleeft per stint een aflopend resultaat en wordt nu zelfs laatste. De eerder opgebouwde voorsprong zorgt er wel voor dat hij gemakkelijk winnaar wordt, voor Herman, Karel en Paul.

groep 2

Race 2: Eddy, Fred, Dennis en ikzelf. 2 Ferrari’s 512 (Coda Luna en een normale), een Porsche 917 – dezelfde als waarmee Herman het hiervoor probeerde – en een hybride Matra. Allemaal dus 12-pitters! Mijn korte 512 blijkt precies goed aangepast en is een maatje te groot voor de rest. De betrouwbare wegligging en de snelle motor is te veel voor de collega’s. Eddy lukt het met de langere versie nog het best bij te blijven, mede dankzij de flinke smeerbeurt in de voorbereiding, waarmee piepende asjes en lagertjes werden opgelost. Dennis is best snel met de Matra en ook Fred heeft een aardig tempo te pakken gezien het materiaal waarmee hij rijdt. Dan valt de Ferrari opkomen rechte stuk opeens stil! Er wordt geconstateerd dat er een motordraadje los moet zitten. Ik kan niet anders dan het in rijtijd op te lossen. Net voor de 5 minuten om zijn  staat de wagen weer in de baan, bijna 5 ronden minder dan raceleider Eddy!

In de 2e stint blijkt de snelheid nog volop aanwezig en na 33 ronden stopt de tijd wat ongelukkig. Fred en ik klappen er alle 2 af. Slechts 1 rondje goedgemaakt op Dennis en Eddy. Stint 3 op baan 1 ramt de Ferrari gewoon door. Telkens weer onder de 9 sec. Weer 33! Dennis heeft de Matra nu goed door en zit wederom op slechts 1 ronde. De afsluitende stint brengt me op de snelle baan 3. Ik heb hier en daar naar mijn idee weer wat last van een haperende stroomtoevoer. Op baan 2 heb ik de hele tijd tegen het blokje-met-de-3-bananenstekkers aangeleund en dat doe ik nu maar weer. Er ontstaan nu ook wat foutjes en zodoende pak ik maar heel weinig terug op Eddy, Dennis en Fred. Eddy wint met 127 ronden, bijna 1 meer dan Dennis en die heeft bijna 1 meer dan ik. Fred is toch knap 4e. Hij haalt maar liefst 9 ronden meer uit de Porsche dan Herman in de vorige race! De auto zal misschien iets beter zijn gaan lopen gedurende de race, maar 9 ronden! Kees 5e, 6 ronden achter Fred, daarachter dus Herman, Karel en Paul.

Mijn classics doen het dus prima. Stabiele auto met een goedkoop maar snel motortje! Als je zo’n ding een beetje door hebt is het bijna even snel als een Slot.it classic. Iets minder gepolijst, maar des te meer rauw racegeweld. Elke ronde voelde aan als een kwalificatierondje en dat geeft toch een lekker gevoel.

Volgende week de “echte” Classics van Slot.it, NSR, Thunderslot en Policar. Benieuwd of dat ook zo spannend wordt!

Race
1Eddy127.27
2Dennis126.45
3JanWillem125.67
4Fred123.51
5Kees117.50
6Herman114.63
7Karel112.50
8Paul111.54

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *