Blog: Clubrace no. 3, Gr5 – 27 augustus 2021

In 2021 hebben we helaas nog maar weinig kunnen racen in clubverband. Na de vakantie van de meesten pakken we de draad voorzichtig weer op. Nog steeds volgens de RIVM richtlijnen, dus de rijdersplaatsen uit elkaar getrokken en 1.5m afstand. Dit pakt voor de 1 beter uit dan voor de ander. Op de oude plekken, voor de buitenbanen is er niets veranderd, voor de binnenbanen is het een heel stuk lastiger. Ik calculeer 0,3 per ronde aan verlies in vanwege gebrek aan zicht en algemene desoriëntatie. Sommige collega’s hebben zich het echter perfect eigen weten te maken en gaan net zo snel als anders.

Vandaag staat de Group5 met de dikke Sideways bakken op het programma. Ooit begonnen met de DRM Capri’s en BMW’s van begin jaren 80 is het tegenwoordig een meer exotische mix met Ferrari’s en Nissan’s die we nooit in Duitsland aan de start zagen. Dat wil niet zeggen dat ze kansloos zijn, in tegendeel. Mijn Ferrari 512 beleefde 2 jaar terug een zege bij zijn debuut en de Nissan van Dennis laat een zeer sterke indruk achter. Deze auto is wel erg breed en groot! Daarom heb ik er ook 1 gekocht… De whitekit is met een laagje Action matzwart tot de Black-Label collectie toegetreden. Op de baan maakt de auto de laatste weken beslist indruk. Er hoeft amper lood bij waardoor hij erg dynamisch blijft. De rest van het veld bestaat uit oude bekenden. De Jochen Rind Capri van Willem, de Rodenstock BMW-M3 van Eddy, de Fruit-of-the-Loom M3 van Paul, de M1 van Kees, De Ferrari 512 van Arie en de Nissan van Dennis. 7 man is wat magertjes. Bas is al heel lang niet geweest, Fred heeft aangeven pas weer te komen als het Corona-technisch weer mogelijk is vanaf de vertrouwde  baanpositie te kunnen racen. De vrouw van Herman bleek plotseling jarig. De spoeling begint wel wat dun te worden…

Het is te merken dat de routine er wat uit is. We beginnen eigenlijk pas laat met de keuring. Er zijn amper onregelmatigheden aan het licht gekomen dus dat is mooi. Opvallend is dat de magneetkracht van alle auto’s rond de 5, 6 gram ligt en die van Kees ruim boven de 10! Zijn auto is ook heel zwaar… veel lood in de motormount, misschien drukt dat de motor wat dichter naar de baan?

De banden van vanavond zijn van BRM. Daar is niet iedereen fan van, mede vanwege de sterk wisselende samenstelling en soms ook pasvorm. Het is grabbelen en op de auto zetten. De BRM letters komen in dit geval aan de binnenkant.

De kwalificatie is in volgorde van binnenkomst. De geluidproductie van de auto’s verschilt nogal. De auto van Dennis schuurt over de baan. De meesten voor mij halen uiteindelijk rond de 9.1. Als ik mag blijkt de auto als een blok op de weg te liggen en hij is ook nog erg stil. De eerste ronde met staande start zit al onder de 9. Ik was wel 1m voor de startstreep begonnen maar toch. Daarna een 8.7 en met de 8.6 die dan volgt lijkt het me genoeg. Kees en Eddy komen met hun 8.7’s nog het meest in de buurt.

Race 1: Willem, Arie, Paul en Dennis. Allemaal met een ander type auto. De Nissan van Dennis pakt meteen de leiding op 4. Arie en Willem volgen, dan Paul. Er worden hier en daar wat foutjes gemaakt  vooral door de eerste 3 waardoor Paul toch nog aardig bij lijkt te blijven. De Nissan blijft het snelst en Arie is nummer 2. Dit beeld blijft eigenlijk de hele race zo. De rijders op de vertrouwde posities lijken doorgaans iets beter dan hun collega’s op de Covid-plekken, waarbij baan 3 het minste scoort. Arie heeft op baan 4 het beste eindschot en blijft hierdoor Willem op 2 nipt voor. Dennis wint deze race nog wel met maar 19 baanstukken voorsprong. Het bleef daar dus best spannend!

Race 2: JW, Eddy, Dennis (mag nog een keer) en Kees. Ook hier weer veel variatie in de auto’s. Ik mag op de vertrouwde baan 1 beginnen en dat gaat meteen heel goed. Zoals in de kwalificatie al bleek is de auto gewoon super. Ik rijd ondanks 1 klein foutje minimaal 1 ronde bij de rest vandaan. Mijn rondetijden zitten ruim onder de 9. Eddy en Kees zitten heel dicht bij elkaar, Dennis heeft het minder naar het zin. Hierna mag ik op de wat lastigere baan 3 met Kees naast me op 2. Kees is lastig in te halen. De topspeed is nagenoeg gelijk en in de bochten inhalen is met deze bakken vragen om ongelukken. Door er heel dicht op te kruipen voor het rechte stuk lukte het me net hem te pakken. Eddy is de volgende. Ik probeer op deze baan aan schadebeperking te doen door te volgen. Dit lukt perfect en zo kan ik er weer 26 bijschrijven. Dennis is dan al uitgestapt. De auto doet niet meer wat hij wil. Op baan 4 gaat het weer erg snel. Ik kom al gauw in de buurt van de kwalificatie tijden. Er zit in ieder geval geen verval in de prestaties. Eddy heeft ook een prima tempo te pakken maar toch zet ik hem op 1 ronde. 28 rondjes, dat is niet normaal. In de afsluitende stint rij ik op baan 2. Eddy staat vlak bij op baan 4. Hoewel de Covid opstelling van baan 3 nog steeds niet lekker aanvoelt kan ik Eddy toch bijbenen. Kees doet het ook prima en is zo slim/aardig om even in te houden als ik langs kom. Dit is voor beiden de snelste oplossing. Als ik toch met een lichte touché 1 van de concullega’s uit de baan druk blijf ik rustig wachten tot alles weer loopt. Maar met 106.77 pak ik bijna 2 ronden op Eddy en 5 op Kees die 3e wordt. De Gr5 race van vorig jaar werd gewonnen met 100.55 ronden! Wat een verschil..

Deze race is voor mij een van de simpelste die ik ooit heb gereden. Met dank aan de banden durf ik wel te zeggen. 2 weken voor de race heb ik op alle banen 8.7’s weten te rijden ook met BRM. Daarna met Sideways en Slot it gereden en daarbij was 9.1 de norm. Even snel als Kees en Dennis. Na afloop van de race hebben Dennis en ik  de wielen omgeruild. De auto van Dennis was direct een stuk stiller en zat in no time onder de 9! De mijne rammelde en kwam zo rond de 9.1 te rijden.

De nieuwe banden voor het komende seizoen moeten worden besteld en ik heb zo het idee dat dat niet BRM wordt.

JW.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *