Blog: De 2e race van 2022 is er 1 van onze klassiekertjes

De 2e race van 2022 is er 1 van onze klassiekertjes, voorheen de GT40 klasse. Dit is een aantal jaren vrijgegeven voor andere auto’s uit die periode en eigenlijk zijn alle merken nu welkom. Slot.it is nog wel hofleverancier, maar NSR en Thunderslot leveren ook competitieve auto’s.

Of het door de populariteit van deze auto’s komt weet ik niet, maar vanavond is het ouderwets druk! De 1.5 m wordt nergens gehaald. Mondkapjes zijn er nog wel. Zijn dit de naweeën van de Corona die ons nu al 2 jaar in de greep hebben? Er zijn uiteindelijk 12 rijders op afgekomen! Het is daardoor super gezellig. Eigenlijk missen we alleen Dennis die in quarantaine zit. Arie had zijn bakkunsten uitgeleefd en een lekkere boterkoek met stukjes Bastognekoek gebakken.

Nanno, je ziet niet of hij aan- of uitstaat!
Gerrit

Nanno – evenals Gerrit één van de oud-leden die ook weer eens langskwam – had nog eens 3 pakken mergpijpjes meegebracht. Bij het inrijden schiet in de eerste ronde een draadje uit de schoen, iets te strak gemonteerd. Ik ga dan maar uit van een slechte generale. De tijden variëren nogal, maar mijn ervaring is dat straks met de uitverkoren banden de echte verhoudingen bovenkomen.

.

Het duurde vrij lang voordat de lange rij bij Paul’s keurmeestertafel een beetje oploste. Ik schrok nog wel even van de 6 gram magneetkracht die de auto blijkt te hebben. Collega’s kunnen daar 20 tegenover stellen… Als dat maar goed gaat!  Je staat er niet altijd bij stil, maar Paul controleert de auto op 35 punten, dat zijn er vanavond dus 420! En die gaan allemaal keurig op het formulier. De racebanden zijn van Sideways, het harde type (Er staat tenminste een H op).

Kwalificatie
1Bas8.636
2 Eddy8.651
3Fred8.707
4JanWillem8.718
5Willem8.741
6Kees8.942
7Paul9.124
8Gerrit9.167
9Arie9.178
10Herman9.207
11Nanno9.557
12Karel10.914

De kwalificatie. Ook nog best een gedoe met 12 man, wel of niet tapen. Gelukkig marshals te over! De volgorde van binnenkomst leek meer een willekeurige, maar goed, we komen allemaal aan de beurt. Bij de eerste lichting rijders ging het opvallend vaak mis in de carrousel. Hulpeloos glibberden de auto’s van de baan. De latere lichting rijders beginnen dus nog voorzichtiger en als na een paar rondjes de grip weer terug blijkt, schieten de tijden omlaag. Zelf stel ik de regelaar heel soft af en de rem is eigenlijk wat te straf. Bas, ook weer eens van de partij, is het snelst en Eddy is ook niet ver weg. Als enigen in de 8.6. Fred troeft Willem en mijzelf af en wij zitten in de 8.7. Gek genoeg is het Kees die dan als enige ook nog in de 8 rijdt. Vanaf Paul heeft iedereen 9.1 of hoger. En daar zitten op zich best snelle mannen tussen zoals  Arie en Herman. We gaan proberen of we in de buurt kunnen komen van de dikke 111 ronden die de afwezige Dennis de vorige keer op het bord zette.

De eerste groep

Race 1: Arie, Nanno, Karel en Herman. Er is iets niet helemaal goed gegaan bij het indelen dus wordt er wat ingewikkeld gewisseld en genoteerd, zie uitslag. De kanariegele 908 stuift er vandoor. De kwalificatieprobleempjes lijken overwonnen en zodoende wordt het hele veld eenvoudig opgerold. 908 collega Herman heeft weer eens ruzie met de regelaar en verliest daardoor vele ronden! Nanno rijdt relaxed in de rondte en volgt nog het best. Karel met de lastige Alfa lijkt steeds iets beter in de race te komen. Na 3x 21 is zijn laatste stint een dikke 23! De verschillen zijn toch groot, Arie 105, Nanno 100, Herman 94 en Karel 85.

De 2e groep, met Willem in de McLaren kleuren en Paul die niet bang is voor de modepolitie!

Race 2: Willem, Paul, Gerrit en Kees. De fraaie groene GT40 van gastrijder Gerrit staat dus naast het Gulf-exemplaar van Paul. Ze worden geflankeerd door de beide Papaya-oranje McLarens. Die van Willem is ook van Thunderslot en is van een wat ouder spoilerloos type dan de 7C van Kees, herkenbaar aan de enorme vleugel achterop. De McLarens zetten de toon en zijn erg aan elkaar gewaagd. Als Willem een foutje maakt kost het inzetten hem bijna een volle ronde. Kees gaat zo als in een zetel naar de leiding, 28 laps!. Paul volgt kort en Gerrit zit daar weer achter. Kees en Willem geven de oranje rakkers op de binnenbanen weer de sporen, nagestaard door de Fords. Paul heeft het opvallend lastig op 1, want 24 is niet helemaal wat je ervan mag verwachten. Op de buitenbanen gaat het hierna weer onverdroten door met de McLarens. Ook Paul nu op de snelste baan van vanavond (3) zit er weer goed bij. Gerrit komt telkens toch ongeveer 2 ronden tekort. De laatste rit met de doorslag gaan geven. Kees lijkt me in het voordeel. Hij heeft een voorsprong en 3 is gewoon sneller dan 2. Dat blijkt ook wel want na ruim 109 rondjes voor Kees zit deze race erop. Driekwart ronde meer dan Willem. Die heeft er 4 meer dan Paul en Gerrit zit ook nog in de 100, waarmee hij onze andere gast Nanno net voorblijft!

De fraaie GT40 van Gerrit met de luxe spaakwielen!
Het veld van de laatste groep met de mat-witte 908-3 op baan 3

Race 3: Bas, Fred, JW en Eddy. Eigenlijk heb ik geen idee hoe ik ervoor sta. Ik draai de rem wat open en ook de agressiviteit gaat iets omhoog. Ik begin rustig maar al gauw merk ik dat ik inloop op bepaalde stukken van de baan. De compacte club razendsnel voortjakkerende classics valt langzaam (?) ten prooi aan de mat-witte 908-3! In no time zijn de kwalificatietijden verbeterd. Bas is als laatste aan de beurt en valt na de capitulatie meteen wat verder terug. Er wordt amper een foutje gemaakt en op Fred na zitten we allemaal ruim in de 28! Tijden allemaal in de 8.5! Op baan 4 gaat het ook weer lekker, maar ook Fred op 1 pakt wat terug op de collega’s op de binnenbanen. Eddy is niet echt blij met vooral de power van de GT40. Als ik hierna op 2 mag voelt die niet supergoed aan. Hoewel zeker niet de snelste verlies ik maar weinig en kan ik de kop vrij simpel vasthouden. Tenslotte mag ik 1 proberen. Ook niet echt snel, maar ook hier kan ik door nauwkeurig te blijven rijden een behoorlijke buffer intact laten. Zo pak ik dus mijn 2e zege op rij. Een ongekende luxe! Fred is heel knap 2e en Bas 3e voor Kees en Eddy en Willem. We zijn er dus niet in geslaagd de 111+ van Dennis te evenaren en ook zijn 8.3 is niet gehaald. Ik begrijp dat Fred als enig onder de 8.5 is gedoken!

Na afloop gaat het nu eens niet over de banden! Dit is het resultaat van 110 rondjes racen! Keurig, amper marbles en een mooi constant raceverloop zoals het heurt.

Zo zien de bandjes er na de race uit… als nieuw!
Race
1JanWillem 110.50
2Fred110.08
3Bas109.34
4Kees109.08
5Eddy108.85
6Willem108.33
7Arie105.83
8Paul104.14
9Gerrit100.68
10Nanno100.50
11Herman94.14
12Karel85.82

Het is een geslaagde clubavond en mede door de aanwezige gastrijders is het ook heel gezellig. Er worden veel verhalen opgehaald, gegevens gedeeld en het is dan ook tegen 1 uur voordat de laatste SRA mannen huiswaarts keren.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.