Nog even in het kort: Het idee voor de 440 rondes race komt van Kees en is geïnspireerd door de ADAC 1000km Rennen op de Nürburgring. Dat kwam in die tijd neer op 44 lange rondes en daar waren ze de hele dag wel zoet mee. Ons baantje is natuurlijk wat korter dus wij besluiten er ongeveer 440 rondes van te maken.
We racen 2 races met stints van 8 minuten van naar schatting 220 rondes per stint. Onze carrousel is een losse verwijzing naar die 2 op de echte Ring!
We willen wel de sportscars en prototypes uit de roemruchte dagen van de 1000km Rennen op de baan zien. Dat zijn de mooie auto’s gemaakt van 1966 tot 1975. Er is een Homologatielijst beschikbaar en er lijkt me keuze genoeg.
Voorafgaand aan deze race zien we een oplopende activiteit met deze auto’s. Er is zelfs een SRA-raceavond opgeofferd om mensen van buiten de club te laten trainen. Rob en Richard en ook Marco, René, Hans Pieter, Galina, Galina, John en Arie maken hiervan gebruik.
John baarde opzien met zijn auto’s die je op z’n minst origineel kunt noemen. Net als zijn regelaar met o.a. een “tussenstation” van een Makita oplader!
De tijden van vooral de SRA-mannen zijn in ieder geval in rap tempo naar beneden gegaan. De nieuwe Thunderslot Aston Marin van Dennis is al onder de 8 sec grens gedoken. Met een 25k motor zijn de Slot.it- en NSR-bolides ook in die regionen te vinden. Dit allemaal op de Sideways Hard banden. Toen de Slot.it Classic, de Ferrari 312Pb, ongeveer 17 jaar geleden uitkwam reden we daar ongeveer 8.6 mee. Met een 23k motortje. Het gaat nu dus wel serieus sneller.
Ook is er hard gewerkt om het rondetelsysteem om te bouwen. De hele infrastructuur zit nu in een degelijk metalen kastje. De bekabeling is geheel vervangen en is al operationeel. Paul heeft ook een nieuwe aansluitplaat gemaakt waar de pluggen van de regelaars in moeten. Door een even simpel als doeltreffend half draaischijfje is het niet meer mogelijk 2 regelaars tegelijk in te pluggen. Ook is het nu onmogelijk een stekker te “vergeten” waardoor de rijder na jou niet wegkomt bij de start.
Ik heb het evenement wat over me heen laten komen. Via Willem hoorde ik dat John nog geen maatje had en of ik… Dus ik heb de week vooraf nog seriereus zitten sleutelen aan de verschillende auto’s. De 312Pb en de Alfa 33-3 van Slot.it heb ik eindelijk eens goed rijdend gemaakt. De 908-3 kan altijd omdat die het gewoon blijft doen. Nu maar kijken wat John voor gebakjes meebrengt. In ieder geval rijden ze altijd wel als een speer.
Er zijn 11 teams ingeschreven dus het wordt letterlijk volle bak op zolder!
Zondagmorgen kwart voor 8 staan we voor de deur, Dennis en ik. Uiteraard is Paul er al, maar ook Eddy en John’s auto’s staan er al. Snel nog even wat zaken in orde maken voordat de meute binnenkomt. De koffie en de cake staan dan al klaar!
Rond 8 uur is het al een drukte van jewelste. Mijn team mate John heeft weer wat auto’s klaar staan en staat erop dat ik daar even mee rij. De nog vaag herkenbare oer-Scalextric Matra is voorzien van een eigen chassis met een Slot.it motor mount, grote achterwielen en een snelle long-can motor. Uiteraard is hij rood met een zilveren neus!
John probeert mijn Slot.it Alfa waar ik nogal wat aan heb moeten sleutelen. Hij heeft meer vertrouwen in de rijeigenschappen van de eigen auto. De Alfa komt nu ook amper onder de 9 sec.! Vrijdag ging hij bijna 1 sec. sneller!
Er is eigenlijk niemand die serieus onder de 8.8 komt. De baan is op sommige sporen spekglad.
1 en 2 zijn dramatisch. We besluiten dat het dan John’s Matra moet worden. Hij lijkt me niet direct sneller, maar hij voelt heel zeker aan. De grote motor in anglewinder opstelling, de offset motor mount met de grote wielen doen wonderen. Het uiterlijk, tja dat lijkt me inmiddels wel bekend.
Elk team heeft een naam mogen bedenken. Alphons en Job hebben denk ik de meest originele en de meest onuitspreekbare: Op Roakeldais betekent o.a. “op goed geluk”. Verder zijn er: de Broertjes, Delta Ladies, Diablo, Eastside Winners, Fast, Foggerd Racing, Keistad Racing, Opposites Attract en Triologie.
de teamnamen met deelnemers |
||
ART (Altena Racing Team) |
Rob |
Sebastiaan |
De Broertjes |
Dennis |
René |
Delta Ladies |
Galina |
Galyna |
Diablo |
Rob Cocu |
Richard |
Eastside Winners |
Arie |
Hans Pieter |
Fast |
Willem |
Bas |
Foggerd Racing |
Kees |
Jasper |
Keistad Racing |
Marco |
Ivan |
Opposites Attract |
John |
JanWillem |
Op Roakeldais |
Job |
Alphons |
Triologie |
Paul |
Karel/Joel |
De keuring gaat over het algemeen prima. Ik heb alleen het idee dat John nog wat kleine zaakjes moet zien op te lossen. In ieder geval bezorgt hij de keurmeesters handenvol werk. Hij komt zelfs met een eigen magnet-marshal aanzettten om te bewijzen dat zijn magneetkracht wel legaal is! De metalen strip van dit apparaat zit helaas een stukje lager dan de kunststof deksel dus dan is het niet zo gek dat de waarden niet overeenkomen. Uiteindelijk volgt goedkeuring zonder de aard van de auto aan te tasten. Iedereen krijgt nieuwe banden – verkrijgbaar in 2 maten – uitgereikt.
De kwalificatie. Ieder team kwalificeert met 1 rijder en die moet binnen 1 minuut zijn tijd neerzetten. De meeste rijders nemen baan 3. Dennis komt net niet aan de 9 sec. dus dat is een mooie richttijd en het bevestigt meteen dat de snelheid ver te zoeken is. Zelf haal ik die tijd net niet. De auto hobbelt opeens nogal.
Bas probeert het op baan 2. Dat is niet verstandig en het blijkt al snel een dure misrekening. Uiteindelijk glibbert hij met een 9.5 naar een een-na-laatste plaats! De pole gaat naar Ivan in hoge 8.8, net voor Sebastiaan (8.9).
Kwalificatie |
||
1 |
Keistad Racing |
8.891 |
2 |
ART |
8.939 |
3 |
De Broertjes |
9.009 |
4 |
Opposites Attract |
9.032 |
5 |
Foggerd Racing |
9.066 |
6 |
Eastside Winners |
9.217 |
7 |
Diablo |
9.288 |
8 |
Triologie |
9.294 |
9 |
Op Roakeldais |
9.496 |
10 |
Fast |
9.561 |
11 |
Delta Ladies |
9.694 |
Kees legt aan iedereen nog even uit wat we vandaag voor ogen hebben en dan mogen we gaan beginnen!
Race 1-1: Alphons, Galyna en Willem. Willem is gelijk wakker op baan 4 weet hij wel raad met de GT40. Maar liefst 52 ronden staan er na 8 minuten op het bord. 7 en 8 meer dan de anderen. Hierna Galina, Bas en Job. Job weet Bas goed bij te benen. Dit komt mede door een totaal gebrek aan grip op baan 2. Geleidelijk komt dat terug en de tijden van Bas gaan omlaag. Beide rijders hebben toch nog 52 ronden afgelegd. 11 meer dan de Ladies, die dan wel op de ook wel glibberige baan 1 rijden.
De derde stint Willem, Galyna en Alphons. Op 1 is de Ford ook weer de snelste, maar het gat is maar 2 ronden! Job, Bas en Galina gaan dit afmaken. Bas is weer eens ouderwets op dreef. Met maar liefst dik 54 ronden pakt hij de zege. 15 ronden voor op Job en 28 op de dames.
Race 1-2: Kees, Richard, Karel en Arie staan al te trappelen met een mooi gemêleerd groepje auto’s, zij het dat er 2 Matra’s bij zitten. Diablo Richard laat zien dat hij onze baan inmiddels goed in de vingers heeft en komt meteen tot 51. Arie zit er 1 achter en de beide anderen 2. Mooi close dus. Richard, Arie, Jasper en Karel voor stint 2. Jasper gaat er echt voor. 41 ronden, 1 meer dan Richard, 2 meer dan Arie. Karel op 4 blijft wat achter.
Stint 3, HP, Joel, Rob en Kees. Rob heeft er zin en komt op 3 tot 52. Kees komt op 4 tot 50, weer 2 ronden minder voor HP en Joel heeft er 45. Stint 4: weer is het Rob die nu met een dikke 53 ronden komt hij op een dikke 206 ronden. Jasper (49) komt net niet aan de 200 waar mee hij 6 ronden uitloopt op Arie & co. Ruim 11 ronden daarachter vind we de andere Matra, die van Paul en Joel en Karel.
Race 1-3: Ivan, René, JW en Rob. De rode Matra komt redelijk van de plek in tegenstelling tot Rob. Al snel lig ik al vooraan. Nu voorzichtig uitbouwen en langzaam de rondetijden wat omlaag zien te krijgen. Het gehobbel is gelukkig weg. Bij het dubbelen van René word ik eruit getikt. De volgende inhaalpogingen doe ik allemaal binnenkant carrousel en die gaan allemaal perfect. Na 8 minuten is er ruim 1 ronde verschil met de van Altena’s, 2 met Keistad.
Stint 2: Dennis, Sebastiaan, Marco en John. Het is nu wel spannend. Op 3 is Keistad niet te houden. Ze lopen 1 ronde uit op de van Altena’s en John. Stint 3, Sebastiaan, John, Dennis en Ivan. Dennis heeft even wat recht te zetten en op baan 3 veegt hij de groene Lola 53 ronden bij elkaar. De andere teams zitten op 1 ronde.
Stint 4: JW, Marco, Rob en René. Marco (2) is voor mij (1) niet te houden. Ik laat de banden een keer tapen en de tijden gaan meteen een halve seconde omlaag. De van Altena’s zitten in dezelfde ronde als ik. De broertjes op baan 4 zakken wat weg. Keistad wint deze race voor John en mijzelf en voor de van Altena’s. Allemaal in dezelfde ronde! Dennis en René zitten hier 8 ronden achter.
We gaan nu een pauze gebruiken om wat te eten en te drinken. Beneden is de bar open en daar staat Dennis met Saskia klaar met broodjes bokworst compleet met Sauerkraut en een gebakken uitje! De ADAC 1000km Rennen was tenslotte een Duits feestje!
We hebben ook wat gasten binnen zoals Raoul (daar-is-tie-weer!) Hans Licher en… Jan Groosmuller! Inmiddels lijkt boven de temperatuur en de luchtvochtigheid wat omlaag te zijn gebracht dus ik verwacht wat snellere rondetijden in het tweede deel.
Race 2-1: Arie, Galyna en Paul. Paul is veruit de snelste, Arie heeft het nog lastig de dames af te schudden, maar het lukt uiteindelijk wel. Stint 2: Galina, Karel, HP. Triologie ziet kans de voorsprong te vergroten! Eastside komt op 3 niet verder dan 46 ronden en de dames zitten daar nog 2 achter.
Stint 3. Paul, Galyna en Arie. Paul is weer de snelste en pakt weer 2 ronden op Arie. De dames zitten hier ook nu weer 2 ronden achter. Stint 4: HP, Joel en Galina. Hier is Eastside net iets sneller dan Paul en z’n mannen. De dames zitten daar weer 3 ronden achter. Triologie wint deze race en komt net niet aan de 200 ronden, 17 ronden meer dan in race 1.
Race 2-2: Richard, Kees, Job en René. De schifting door race 1 heeft dit deelnemersveld dichter bij elkaar weten te brengen. Job weet de kleurrijke Porsche zelfs 1x meer rond te laten gaan dan de anderen! Allemaal meteen ook maar boven de 50! Stint 2: Jasper, René, Rob en Alphons. Waar ik De Broertjes eigenlijk verwachtte is het Rob die er als een “Diablo” vandoor gaat! Op de snelle baan 3 komt hij maar liefst tot 53 ronden! Jasper en Alphons zetten er daar, op de wat lastigere buitenbanen 50 tegenover.
Stint 3: Dennis, Job, Jasper en Richard. Ook hier heeft de Porsche van Diablo, nu in handen van Richard, het het beste voor elkaar. Op baan 4 mag hij 52 bijschrijven. Job zit daar 1 rondje achter met eenzelfde auto en dan volgen De Broertjes. Kees heeft zich intussen op de Foggerd-auto gestort, omdat de auto ermee stopte. Als de kap er af is doet hij het gewoon weer. Is het toch de regelaar? Inmiddels is de tijd voorbij en moet hij lijdzaam toezien hoe de anderen van start gaan voor stint 4.
Alphons, Rob, Dennis en Kees. Pas tegen het eind weet Kees de auto weer aan de praat te krijgen. Het is een draadbreuk en met verlijmde draadjes is dat niet een lekker klusje. Rob heeft intussen een ontketende Dennis achter zich aangekregen. Beide komen ze in de 52 ronden uit. Hiermee is het Diablo gelukt om over de 208 ronden te komen! In race 1 was dit goed voor een 2e plaats! We gaan dus echt wel sneller.
Race 2-3: Marco, John, Rob en Willem. Het zijn Willem en John, onze senioren van vandaag dus, die er maar liefst 54 ronden uit weten te knijpen! Het is er maar 1 meer dan de toppers op baan 1 en baan 3 dus het ligt, ook qua tijden dicht bij elkaar! Stint 2: JW, Bas, Ivan en Rob. Op baan 1 mag ik het goede werk van John voort zien te zetten! Alleen Bas op 2 is me voorbijgekomen, maar zit nog in dezelfde ronde. Elke ronde voelt als een kwalificatierondje! De andere 2 lopen 1 ronde achterstand op.
Stint 3: Willem, Rob, JW en Ivan. Ik mag blijven staan dus en op baan 3 kom ik ook weer op 53. Nog steeds foutloos! Keistad weet prima te volgen! De beide andere teams zitten op slechts 1 rondje. Stint 4: Sebastiaan, Marco, Bas en John. Het zit afgrijselijk dicht bij elkaar. De Van Altena’s staan er iets minder goed voor dan de andere 3 teams. Tussen 1 en 3 zit ongeveer 2 rondjes. John begint als leider maar heeft baan 4. Bas staat op de snelle baan 3 en heeft ruim 1 ronde achterstand. Daar weer ongeveer 1 rondje achter staat Marco. Keistad geeft niet op en weet de naast hun rijdende Bas heel goed partij te geven. Ze rollen naast elkaar uit!
Er blijkt uiteindelijk precies 1 ronde verschil te zijn in het voordeel van de fam. Scholten! Na wat moeilijk te volgen rekenwerk met de wat verouderde versie van het Excel programma, gadegeslagen door een steeds groter wordende groep liefhebbers, weet Eddy er uiteindelijk de einduitslag uit te destilleren. Omdat het zo close is zijn er nog wat vraagtekens hier en daar. Uiteindelijk kan iedereen zich wel vinden in de stand die op het bord staan.
Tot mijn verrassing hebben John en ik over 2 races met 5 sectoren verschil gewonnen van Fast, dat zijn dus Willem en Bas. Keistad van Marco en Ivan zitten daar dan weer 1 ronde achter!
Het is wel hard werken geweest om deze race binnen te harken! John heeft een prima betrouwbaar op de weg liggend autootje gebouwd. Bijna foutloos en ook qua tijden kan hij zich bovendien goed mengen in de hoogste regionen! Niet gek voor het oudste team hier aanwezig.
Helaas heeft niemand de 440 rondes weten te halen, maar dat de verschillen zo klein zijn is ook wel wat waard.
De prijsuitreiking wordt van achter naar voren afgewerkt, waarbij elke deelnemer in ieder geval een lintje krijgt. Kees, als de initiatiefnemer van dit evenement, mag als eerst naar voren komen met zoon Jasper. Door dat pechgeval zijn ze helaas op de laatste plaats geëindigd. Voor de 3 snelste teams is er voor elke deelnemer een beker. De uitslag staat hier onder.
Het is een geslaagd evenement geworden. Het racen als een team, met de hele dynamiek die daarbij hoort, wordt als een pluspunt genoemd. Wel is er verschil in niveau tussen de diverse rijders en teams. Daarom is het wel mooi te zien dat de eerste 3 teams in pakweg 1,5 ronde zaten na ruim 1 uur pure racetijd!
Gek genoeg zijn we in deze race minder snel dan 12 jaar geleden met dezelfde auto’s! Gemiddeld was het in 2012 8,88 sec. per ronde tegenover nu 9.056!
De toekomst: Ik hoor hier en daar wat geluiden voor 2025. Het wegvallen van Jacqueline als organisator van Revo- en Classic F1 races en het snelle afbrokkelen van de Slotraceclubs in het noorden zijn niet goed voor onze hobby. Er wordt gewerkt aan een doorstart voor de Revo-races met daarbij de samenwerking met de zuidelijke provincies. We gaan het zien en als SRA rekenen we erop dat we jullie binnenkort wel weer ergens tegen gaan komen.
Bedankt Kees voor dit idee en je inzet hier een succes van te maken. En de andere SRA-mannen, Paul, Eddy en Dennis & Saskia voor jullie inzet vandaag en de afgelopen weken.
En tenslotte de deelnemers die vaak een lange rit over hebben om hierbij te mogen zijn. Dank daarvoor!