Het wordt een druk F1 Classic-weekend voor de meeste aanwezigen vanavond. Zondag is de 2e landelijke race in Leeuwarden en vandaag staat hij dus hier bij SRA op het programma! Dat zouden we niet meer doen!

Bovendien zal dit de eerste race zijn zonder Fred als clublid. Ons meest prominente clublid en club-icoon Fred, al jarenlang de enig overgeblevene van de oprichters van SRA, heeft na al die jaren besloten de club vaarwel te zeggen. Hoewel we dit besluit betreuren, respecteren wij zijn keuze. Het zal wennen worden, voor beide partijen. We geven wel aan dat de deur altijd voor hem openstaat mocht er een terugkeer worden overwogen. Ik wil je in ieder geval bedanken voor alle mooie avonden in de afgelopen jaren die je ons met het oprichten van deze club en met je aanwezigheid hebt gegeven.
Onze Classic F1’s: In de aanloop naar dit weekend heb ik nog een BRM P153 over weten te nemen en daar zitten altijd nog weer wat knutseluurtjes in. De overige auto’s zijn ook allemaal van Policar of hebben hun aandrijflijn. Ze hebben zich ruimschoots bewezen en hebben alleen wat drupjes olie nodig. We zijn maar met 7 man, dus na wat inrijden kunnen we snel gaan keuren.

De auto’s hebben eigenlijk geen geheimen meer, maar toch vallen er dingen op. Paul heeft een rood/witte Gold Leaf team Lotus overgenomen en daar zitten wielen onder met een hub van 2,5mm aan de binnenkant. Dat betekent dat de spoorbreedte minstens 5 mm toeneemt! Dat ziet er, in combinatie met de juist extreem smalle vooras wat potsierlijk uit.
Bij de originele alu F1 velgen zit de hub meer in het midden van het wiel, waardoor je een meer realistisch beeld krijgt. Gek genoeg zijn er ook, een paar auto’s die niet op alle 4 de wielen staan. De achterbanden zijn vrij en dus heeft eenieder weer zijn eigen favoriete soort er onder kunnen doen, mits van rubber natuurlijk. De snelste auto’s gaan rond de 35 km/h, de langzaamste (Eddy!) 30! “Dat heb ik nou altijd, een slome motor!”

De kwalificatie: Bij het inrijden hebben we wel tijden voorbij zien komen, maar dat zegt niet altijd alles. Omdat Eddy, ongelooflijk maar waar, al voor de deur staat als Paul aankomt, mag hij nu eens als laatste beginnen. Of het daaraan ligt weet ik niet maar in no time staat er een 8.2 op de monitoren. Dennis zit met de 8.3 nog het dichtstbij. Kees heeft een 8.5 en ik kom daar niet aan en de auto blijft in de 8.6 steken. Daarna komt Willem met 8.7. Paul laat een gat vallen van 0.7 sec en Karel sluit de rij. Slome motor!


Race 1: JW, Paul, Karel en Willem. BRM, Lotus, BRM, Lotus!
Op baan 1 beginnen is vaak niet zo slecht. Je banden zijn dan op z’n best waardoor je de schade vaak wat weet te beperken. De witte BRM is wat minder snel weg, maar in bocht 1 ligt hij al op kop. “De auto voelt goed aan” om een oud Limburgs gezegde aan te halen. Hij gaat er snel vandoor. Zelfs na een slippertje in ronde 2 blijf ik aan de leiding. 28 staat er na 4 minuten op de monitor. Willem op 4 volgt al op 2 ronden.
Stint twee mag ik dat op 3 nog eens proberen. Het resultaat is ongeveer gelijk. Weer 28 om 26 (Willem). Stint drie, op baan 4, gaat het iets lastiger. Er zijn wat meer incidenten. Ik rij ook nog tegen de hand van Dennis aan wat ik niet kan zien, omdat D. ervoor staat. Dat kost aardig wat tijd. Stint vier weer hetzelfde beeld. Willem stapt over op een McLaren na problemen met de Lotus.
Bij het lappen van Willem neemt de zoekerige McLaren me vol op de horens. Hij buitelt zo over de boarding in de carrousel! Aan de schade is achteraf vast te stellen dat hij precies op de achterkant terecht is gekomen. De vleugel ligt er in ieder geval af. Hij blijkt het nog wel aardig te doen. Met de 26 ronden erbij kom ik op 108 ronden wat er denk wel 1 meer had kunnen zijn. Positief is wel dat ik tot het eind goede tijden kan blijven rijden, in de meeste banen zelfs sneller dan in de kwali. Willem is 2e op 9 ronden, 2 meer dan Paul.
JW | 28 | Paul | 24 | Willem | 25 | Karel | 19.68 | 89.68 |
Paul | 25 | Willem | 26 | Karel | 23 | JW | 26.23 | 108.23 |
Karel | 24 | JW | 28 | Paul | 25 | Willem | 22.92 | 99.92 |
Willem | 26 | Karel | 23 | JW | 26 | Paul | 23.67 | 97.67 |


Race 2: Eddy, Kees, Willem (opnieuw) en Dennis. BRM, Ferrari, McLaren en Lotus.
Ze stuiven er als een malle vandoor. Al snel gaat Willem ergens rechtdoor en is hij meteen de aansluiting kwijt. De andere heren jutten elkaar flink op en mogen alledrie 28 bijschrijven! Bij de tweede stint is al een klein verval zichtbaar. Eddy redt zich nog het beste en schrijft 27 bij. Dennis en Willem zitten daar 1 achter en Kees al 2.
In stint drie wordt er strak door gereden en dat levert 27 ronden op voor Dennis, Kees en Eddy. Alleen Willem haalt dat niet. In de afsluitende stint zien we Eddy en Dennis op de binnenbanen een behoorlijk tempo aanhouden waardoor ze weer 27 bij mogen schrijven. Kees zit daar niet te ver achter (26,58). Willem heeft het lastig op 1, maar komt toch 2 ronden verder dan in race 1. Dat levert geen hogere klassering op.
Eddy | 28 | Kees | 25 | Dennis | 27 | Willem | 24.93 | 101.93 |
Kees | 28 | Dennis | 26 | Willem | 25 | Eddy | 27.50 | 109.50 |
Willem | 26 | Eddy | 27 | Kees | 27 | Dennis | 27.15 | 108.15 |
Dennis | 28 | Willem | 26 | Eddy | 27 | Kees | 26.58 | 106.58 |
Eddy wint uiteindelijk met een 1 en een kwart ronde verschil op mij. Dennis zit mij op de hielen en Kees zit daar bijna 1,5 ronden achter. Willem nog net in de 100 en Paul en Karel volgen onder de 100.

Dat wordt nog even flink door sleutelen zaterdag om de auto’s voor zondag weer spic en span klaar te hebben.
P | Naam | Ronden | Kwalificatie | Punten |
---|---|---|---|---|
1 | Eddy | 109.50 | 8.266 | 16 |
2 | JanWillem | 108.23 | 8.638 | 13 |
3 | Dennis | 108.15 | 8.385 | 11 |
4 | Kees | 106.58 | 8.576 | 10 |
5 | Willem | 101.93 | 8.766 | 9 |
6 | Paul | 97.67 | 9.466 | 8 |
7 | Karel | 89.68 | 9.675 | 7 |