Blog: Funrace 1, MRRC

Inmiddels is het al bijna tot in de diepste krochten van onze club doorgedrongen wat MRRC is. In het kort is het een van huis uit Brits slotracemerk, de afkorting van Model Racing Road Cars uit de jaren 60.

De huidige MRRC-auto’s borduren nog veelal voort door de kapjes uit de jaren 60. Door diverse fusies en overnames zijn Monogram en Revell kapjes opnieuw uitgebracht en worden er plastic chassis onder gezet volgens de huidige inzichten. Maar dan wel de wat simpelere versie, dus zonder losse motor mount, alu wielen e.d.

Er zijn auto’s die MRRC op de bodem hebben staan, maar ook zie je het Revell logo soms samen met het Monogram logo. Het gaat dan tegenwoordig vaak om het vrij simpele verstelbare “Sebring” chassis waarin de smalle motortjes zijn geplaatst. Door er 2 gemerkte dorpelbalkjes in te schroeven is elk chassis precies passend onder het bijbehorende kapje.

de 3 chassisvormen, v.l.n.r.: Monogram oer-chassis, het Competition chassis en het Sebring chassis.

De chassis, ook de oude, hebben altijd 3 kloeke schroeven waarmee je ze aan de kap maakt. 1 voor, 2 achter. Het grappige is dat ook de oude metalen Monogram chassis, vaak met swingarm, zo onder een nieuw kapje passen! Gek genoeg is ook een Cheetah kapje van Cox nagenoeg gelijk aan die van MRRC. Die kun je dus ook onderling uitruilen met de bijpassende MRRC-spullen!

Richard straalt weer als vanouds!

De kapjes waren en zijn erg mooi gedetailleerd en van mooi dun plastic gemaakt dat bovendien een mooie glans heeft. Ramen, bumpers het ziet er allemaal fraai uit. Ook van de wielen wisten ze in de 60-ties al fraaie kunststukjes te produceren. Ze werkten toen al met losse inserts!

De oude kapjes zijn er in modernere varianten van Ferrari’s, Cheetahs, Kellisons, Chaparrals, Cobra’s, Cooper-Fords en Porsche 904, 910 en 911’s, om eens een greep te doen. De Competition versies, die een modern metalen chassis hebben met een supersnel motortje, of de echt moderne Audi en Toyotamodellen doen ook niet mee.

de dominantie van de Cheetah in beeld!

Bij ons gaat het vooral om de verstelbare chassis-versies met het smalle torretje. Ook de daarvoor gemaakte super simpele plastic chassis waar de Mabuchi motortjes in passen mogen meedoen. Het zijn allemaal relatief smalle lichte auto’s. Door ze te tunen met o.a. Slot.it assen en wielen en sleperschoenen, snelle motoren en het zwaartepunt wat te verlagen, zijn de wagentjes opvallend snel te krijgen.

Bij mijn Cheetah merkte ik dat de elleboog van de rijder het achterwiel raakte. Zo krap zijn deze wagentjes! Het lijkt een enorme operatiem maar in de praktijk valt het reuze mee. Zo uit de doos zal zo’n dingetje net onder de 13 seconden rijden, zonder magneet natuurlijk, maar na tuning is een lage 9 wel te doen. Het is dus zeker wel de moeite waard.

Het merendeel van onze auto’s zijn Cheetahs. Fred, Paul, Bas, Kees en ik hebben er zo een. Willem heeft de Cooper Ford en Richard heeft een Chaparral geleased. Dit is de enige auto met en one-piece plastic bodemplaat.

Kwalificeren: Bij het inlopen zie je vaak al welke auto snel is en welke niet. Mijn Cheetah is altijd goed, maar vandaag wil hij niet. Hij gaat nogal stroef, komt wat laat op gang en de links-rechts combinaties zijn niet op niveau. Ook met andere wielen wil het niet vlotten. De auto’s van Paul, Willem, Bas en Fred doen het wel prima.

Bas komt met zijn gele Cheetah in de 9.2 terecht. Maar Willem gaat nog sneller met de oranje Cooper! Een lage 9.1! Fred komt daar dicht in de buurt, maar wordt ten slotte geklopt door Paul! Na Bas zit een groot gat naar Kees en ik slaag er niet eens in de 10 sec grens te slechten! Ik houd alleen de Chaparral van Richard achter me. Die laat trouwens meteen zien dat hij het niet verleerd is!

Race 1: Kees, Richard en ik. Kees en ik hebben een zeer close gevecht. Mijn auto heeft de hogere topsnelheid, die van Kees is meer allround. Telkens komt hij me weer voorbij en begint het weer opnieuw. Op de buitenbanen halen we beide 23. Richard doet het met 22 niet bepaald verkeerd. Stint 2, weer hetzelfde liedje, maar dan op de binnenbanen.

Richard mag nu op 1 en dan merk je meteen dat dat met deze auto’s niet de gemakkelijkste baan is. 24 voor Kees en ik, 20 voor Richard. In stint 3 gaat Richard naar de snelle baan 3. Zelf heb ik nu baan 1 en dat ligt de auto vandaag niet. Ik probeer zo rustig mogelijk te rijden om brokken te voorkomen. Dat lukt wel, maar ik verlies hier 1 dikke ronde op Kees en Richard!

In de afsluitende stint gaat het weer lange tijd gelijk op tussen Kees en mij. Mijn auto lijkt wel iets meer los te komen. Beginnend met rondjes 10+ noteer ik nu zelfs 9.4-tjes. Op het laatst komen toch de foutjes. Van beide rijders trouwens, maar Kees is en blijft toch de rappere vandaag. Met ruim 1 ronde voorsprong wint hij deze rit. Richard zit op ruim 6 ronden./

wel wat sneller dan in de kwalificatie


Race 2: Willem, Fred, Bas en Paul. Het is Fred die er de hele avond al zin in heeft. Wat een snelheid zit er in de blauwe Cheetah! De enige die nog wat in de buurt blijft is Paul. Willem loopt al 2 ronden achter en Bas zelfs 3! De tweede stint, Fred in 1, kan hij de lijn doortrekken? Dat kan hij! Twee ronden verschil met Willem en Paul in de binnenbanen, 3 op Bas.

In stint 3 lijken de supertijden wat opgedroogd. Alles is net een tandje minder. 25 op 3 is nog wel goed van Fred, maar niet meer super. Het neemt niet weg dat hij weer 1 a 2 ronden op de collega’s pakt. Het is nu Bas die het beste volgt en opeens weer wat van de oude vorm terug heeft gevonden. In de afsluitende stint wordt dit bevestigd. Fred haalt op baan 4 weer een 26, maar de 25 op baan 1 van Bas is ook prima. Hij pakt daarmee wel zijn vader die op baan 2 een vrij povere 23 weet neer te zetten.

Paul is intussen keurig naar de 2e plek geslopen! Fred rijdt als enige gemakkelijk onder de 9 en ook op baan 4 zet hij een lage 8.8 neer!

8.8 zelfs voor Fred!
Nog 1x oud en nieuw. Links MRRC, rechts de Cox uitvoering (1966!)

In de einduitslag is Kees keurig 3e, voor Bas, Willem en ik. Richard is laatste, wat vrij normaal is in een onbekende klasse en een auto waarmee je nog nooit hebt gereden. Dat verandert vast als hij zich vaker laat zien.

PNaamRondenKwalificatie
1Fred103.299.179
2Paul97.759.161
3Kees95.139.825
4Bas95.079.285
5Willem94.929.140
6JanWillem93.8310.174
7Richard88.5510.335

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *