Vrijdag 1 december, een gewone clubavond, dus was daar weer de oproep van Kees om een funrace te doen. Het is de touringklasse geworden met alles uit het pre-Slot.it tijdperk. Dus vaste plastic bodemplaatjes in de meestal wat simpel uitgevoerde auto’s. De bedoeling is eigenlijk Ninco, Fly, Scalextric, maar uiteindelijk lijkt het kleine Spirit de hofleverancier.
Verder mag er technisch eigenlijk best veel. De kapjes zijn van de periode na 1990. We zijn maar met een kleine groep van 7 man. Er blijkt een grote voorliefde voor het Franse “voiture” te zijn. Veel Peugeots van Spirit dus in de brede silhouette uitvoering. Verder nog de silhouette Megane van het type dakkapel en ook de veel grotere nieuwere Megane is aanwezig.
Ruim 17 jaar geleden was de Renault Megane cup een landelijke raceklasse en ik herinner me dat er heftig werd gesleuteld aan de kleine Ninco’s. De Megane van Fred en mij zijn dus al zo oud! Alleen Bas blijkt tenslotte voor de niet-Franse inbreng te zorgen door de Volvo 850 van SCX in te zetten. Daar zit dan wel een HRS chassis onder geplakt.
Voor het zover is worden de dan aanwezige SRA-mannen opgeschrikt door de komst van Sinterklaas! Met Pieter-personen! Sint vergeet zijn ceremoniële taken onmiddellijk als hij onze baan ziet. Hij stelt zich aan Kees voor als Fred(?) en wil eigenlijk meteen gaan racen. Dat kunnen we natuurlijk niet weigeren. Tenslotte is hij er verantwoordelijk voor dat de slotracehobby bij vele slotracers ooit bij hem is begonnen!
De keuring: Is er niet, banden zijn de eigen verantwoordelijkheid van de rijder.
De kwalificatie: Is er ook al niet!
Race 1: Paul, Karel en Bas. Twee Fransozen tegen zo’n degelijke Zweedse tank! Paul staat op 1 met de silhouette Peugeot, geleend van Kees, en Karel heeft de Oranje Megane van dezelfde leverancier. Paul stuift er vandoor met de mooi stil lopende Spirit auto.
Als we goed en wel op weg zijn duikt Bas, al dan niet geholpen, de boarding in in de carrousel. Dat gebeurt wel vaker natuurlijk, maar het huwelijk tussen de SCX kap en het Slot.it chassis is hier niet tegen bestand! Bas stopt meteen jammer genoeg.
Het Huizens onderonsje wordt gemakkelijk gewonnen door Paul. Als gezegd, de auto loopt mooi en Paul heeft beslist aan snelheid gewonnen door van regelaar te wisselen. Zijn op zich niet opzienbarende regelaar is een weinig agressieve regelaar van het soort dat Eddy en ik ook gebruiken. Niet te veel gedoe, gewoon knijpen. Met 102.7 ronden lijkt hij er goed bij te zitten
Race 2: Paul blijft staan en gaat de strijd aan met dezelfde Peugeot van Kees en mijn Red Bull-Megane. De Renault is wat korter en hoger dan de collega’s, maar hij heeft het meteen goed naar zijn zin. Eigenlijk is hij wat te snel qua topsnelheid, maar het is goed te beteugelen.
De tijden zijn voor dergelijke auto’s echt snel te noemen. Ook de wegligging is erg goed, gezien het weinig aantal ingrepen van de marshals. 27 ronden voor alle 3 om mee te beginnen is gewoon erg goed! De volgende stint wordt het veld toch wat meer uit elkaar getrokken. 27 wordt niet meer gehaald. Mede doordat Paul en Kees botsen op een wat lastig bereikbare plek. Voor de “Track call” wordt gegeven zet ik mijn auto maar stil. Ik heb dan al bijna 1 ronde voorsprong.
De derde stint weten we weer allemaal iets op te krabbelen en haal ik de 27 weer. De snelste rondetijd is inmiddels in de 8.6! Kees en Paul hebben dan steeds 1 a 2 ronden minder. In de afsluitende stint trek ik de race naar me toe met weer 27 ronden. Kees haalt dat ook en Paul zakt wat dieper weg. Hierdoor haalt hij zijn raceresultaat uit race 1 niet. Kees heeft ruim 105 ronden en ik bijna 108!
Race 3: Ik besluit niet nog een keer te rijden en dus mag Kees nog een keer, dit keer met een Megane tegen Fred en Willem (Peugeot). Kees en Willem zijn meteen al wat rapper dan Fred en lopen 1 rondje uit. Dat kan als je op 1 rijdt. Als Kees die baan overneemt zie je het zelfde beeld. Willem heeft nu 1 ronde voorsprong. En dan mag hij op 1. Hij laat zich niet gek maken en pakt ook hier 26 ronden! Fred doet dat ook op 4 maar Kees lukt dat op 3 niet en haakt definitief af.
De laatste stint is het zaak voor Willem lekker zo door te gaan. En op baan 3 lukt dat prima. Weer 27 en 105 in totaal. Fred is intussen overgestapt op de dakkapel Megane en hoewel niet de rapste doet hij het niet minder dan de Peugeot. Hij zit net onder de 27 en komt op bijna 104 uit en Kees weet nog net in de 100 te eindigen. Dat is bijna 5 minder dan in race 1. De snelste ronde zit in de 8.8 in deze stint.
Het is weer een vermakelijke race. De auto’s kunnen behoorlijk snel uit de voeten op onze baan. Zelf heb ik nogal harde SW-bandjes die er al behoorlijk lang opzitten. In ieder geval heb ik geen marbel gezien en zijn ze tot het eind erg goed gebleven. Kees en ik waren in maart ook al 1 en 2 en we hebben toen ook even veel ronden afgelegd als vanavond!
Race | ||
1 | JanWillem | 107.92 |
2 | Kees | 105.38 |
3 | Willem | 105.07 |
4 | Fred | 103.94 |
5 | Paul | 102.69 |
6 | Kees2 | 100.45 |
7 | Paul2 | 99.32 |
8 | Karel | 85.67 |
9 | Bas | 00.50 |