Blog: Funrace november: de klassiekers van voor het Slot.it-tijdperk

Dit is een mooi voorbeeld van deze klasse, de Lola van Kees

De vrijdag voorafgaand aan deze race is in klein comité besloten een zogenaamde “Fly” Classic race te doen als tussendoortje. Dat zijn dus o.a. de Fly, Scalextric auto’s die best mooie kapjes maakten. Daar mag je nu een 3D-print chassis onder schroeven. Motoren zijn vrij en de assen en wielen zijn vrij. De plastic wieltjes zijn vervangen door alu. De inserts zijn dan soms de afgedraaide wielen van het origineel.

De auto’s zien er hierdoor nog best mooi uit. Gek genoeg zijn deze auto’s vanavond ongeveer even snel als de veel sneller geachte classics van 2 weken geleden tijdens de 440 runden race.

De keuring is er eigenlijk niet, banden zitten er al onder dus kwalificeren maar. We zijn snel klaar omdat we maar met 6 man zijn. Twee keer 3 groepen en we doen langere stints van wel 6 minuten!

Het kwalificatiebeest van vanavond!
groep 1: De Lola, GT40 en de Ferrari 512 Coda Lunga!

Race 1: Kees, Karel en Paul.
De Lola tegen de GT40 en de wat onhandige Ferrari 512 “Coda Lunga’”, wat toch beter bekt als “Langheck”! Als verwacht is het Kees die er meteen vandoor spuit. Paul heeft meer moeite om los te komen van de verassend sterk rijdende Karel. Er is ook bijna geen werk voor de schaarse marshals! De Ford is op de rechte stukken zelfs de snellere van de twee en dat resulteert in een 2e plek voor Karel!

Stint 2: weer is het Kees die er vandoor spuit. Nu op baan 3, de snelle baan 3. Maar liefst 40x gaat hij onder het poortje door! Snelste ronde is hier 9.020. Paul volgt dapper (37) en Karel komt op baan 1 niet verder dan 33. Stint 3: Het wordt eentonig, maar Kees is nu op 4 de snelste (38) zonder tot opzienbarende tijden te komen (9.181). Het is Karel op 3 die tot 36 komt net als Paul op 1.

In de afsluitende stint is het Kees die met ruim 39,5 ronden zijn totaal op ruim 155 brengt! Paul is 2e op bijna 10 ronden en Karel zit daar 6 ronden achter. Dat is beslist keurig en hij heeft goed gereden en zeer weinig fouten gemaakt.

Stint 3 van de eerste groep. Paul en Karel bijna even snel.

Race 2: Wat kunnen de snelste mannen vandaag? Allemaal op Fly-basis, een DRM Ford Capri, een Lola T70 en een Ferrari 512 in de normale kort variant. De lat ligt met 155 best hoog.

Willem laat er geen misverstanden over bestaan en peert er met de Capri meteen van tussen. De vers getapete banden doen het op baan 1 prima en Dennis en ik hebben het nakijken. 40 ronden om 39! Stint 2: Het is weer Willem die aan het langste eind trekt. Hoewel de Lola en de Ferrari beslist snel zijn is er niets tegen de Capri opgewassen!

In de derde stint mag ik op 1 en dan heb je meestal wel een idee welke kant het opgaat. De auto’s zijn nu zeer aan elkaar gewaagd, Dennis tikt mij er na een zeldzaam foutje uit in de carrousel. We hebben geen “track calls”, maar Willem stopt ook keurig! Willem besluit ook een keer te tapen. Hierdoor hebben we opeens weer een wat meer gelijkgetrokken tussenstand. Op 1 heb ik toch nog 38 ronden, terwijl de ander heren op 36 blijven steken.

Willem en ik staan er bijna gelijk voor als we aan stint 4 beginnen. Willem is ontketend en perst er zelfs nog een paar keer 8.7 uit! Zelf kom ik wel in de buurt met de 8.8, maar verlies toch een ronde en dus de race. De rondetijden schommelen op het laatst behoorlijk vanwege marbels. Je bent dan in een keer een halve seconde kwijt die dan na 2, 3 rondjes weer langzaam terugkomt. Dennis haakt definitief af en is ongeveer 0,4 per ronde langzamer.

Het blijken telkens weer leuk rijdende auto’s met een betrouwbare wegligging te zijn. Zelf blijf ik de hele race foutloos! Na afloop telt Paul alle resultaten bij elkaar op en dan blijkt het toch Kees te zijn die wint! De tapebeurt en de vrijwillige stop van Willem doen hem de das om. Zelf blijf ik ook nog binnen een ronde. Geen gek resultaat en mooi close-racing. De snelste race ronden zijn bij de top 3 in ieder geval sneller dan in de kwalificatie.

stint 4 van de 2e groep: 8.7 voor Willem!
nog een mooi voorbeeld, de doorleefde Ford van Karel

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *