Funrace voor familie en vrienden-teams
Al weken gonst het van de berichten. Met wie ga jij? Heb jij al iemand? Kortom. er is een teamrace op poten gezet waarbij het uitgangspunt gezelligheid moet zijn.
We krijgen de beschikking over de beproefde degelijke Lancia’s van SRA. Met deze auto wordt van alle aanwezigen wel verwacht dat ze er mee om te kunnen gaan. SRA-mannen in ieder geval wel. Behoudens wat testritten rijdt van SRA niemand zich warm. Dat is voorbehouden aan de gasten.
Er zijn wel 8 teams op afgekomen! Rene vormt met Dennis “Team Broertjes”, Bas met zijn Suzanne is “Drie”, Willem met zijn buurman is team “HanWi”. Er zijn 2 Spaarneteams, een van Paul met Karel en “Team Spaarne” met de zoons van Paul; Dennis en Jeroen.
Dan is er het bekende team “W-Power” dat weer nieuw leven is ingeblazen. Het zijn Eddy en zijn oom Bert. Dan hebben we “KAr”, dat zijn Kees en Arie en tenslotte “JanHan” met Hans Licher en ikzelf. Een mooi gemêleerd gezelschap lijkt me zo. Het is de bedoeling dat elke rijder 2 stints voor zijn rekening neemt.
Daarbij ligt het voor de hand dat de meeste geroutineerde rijder de lastigste banen pakt. Dat zijn meestal de buitenste. Er is koffie gezet en zelfs aan de kleffe cake is gedacht! Dan weet je: deze avond kan niet meer stuk!
Er is vooraf even de mogelijkheid voor de gastrijders aan de auto’s te wennen door er 1 minuut mee te rijden. Intussen is ook nog een jongeman binnen komen lopen. Ineens valt bij mij het kwartje en herken ik Tim, de zoon van Errol. Ik heb hem denk ik 10 jaar niet gezien. Tim komt zomaar even kijken.
Kwalificatie: Er is een auto klaargemaakt voor de kwalificatie, iedereen gebruikt dus dezelfde auto om een snel rondje te zetten. Wat staat er op het spel? De uitslag van de kwalificatie is de volgorde waarin elk team een auto mag uitkiezen! Ook hierbij geldt dat de gasten rijden en dus de thuisrijders geen voordeel hebben. Team Spaarne pakt de pole position.
Race 1 – groep 1: Broertjes, Drie, HanWi en Spaarneteam.
Dennis en Paul doen op de buitenbanen wat ze moeten doen en gaan er snel vantussen. De minder ervaren Suzanne en Hans houden elkaar ook in evenwicht, maar hebben wel 4 ronden aan de broek. Bas en Willen komen nu in actie op de buitenbanen en de binnenbanen zijn nu voor Karel en Rene.
Die kennen de baan wat beter dan hun voorgangers. Willem en Bas maken er als gewoonlijk weer een mooi gevecht van en weten beide 26 aan te tikken. De collega’s hebben er 3 minder. Dan moet het verschil langzaam gemaakt gaan worden. Dennis op baan 4 doet daar flink zijn best voor. Met wederom 26 ronden blijft hij Paul 2 ronden voor. Buurman Hans klopt Suzanne (Drie) met 1 ronde.
De laatste stint gaat de beslissing brengen. Bas en Willem op de buitenbanen. Bas is de snellere, maar komt bijna 1 ronde te kort om zijn pa te kloppen. Karel en Rene maken er in de binnenbanen ook een mooi gevecht van. Het veld heeft nog niet zo dicht bij elkaar gezeten als in deze stint. Mede hierdoor winnen de Broertjes deze race met 99.50 ronden.
Race 1 – groep 2: Team Spaarne, W-Power, KAr en JanHan.
Gaan we door de 100 ronden heen? Kees vertrekt alsof de duvel hem op de hielen zit! De jongens van Paul en Bert houden het niet bij. Ook Hans “Ik heb al ruim 5 jaar niet meer geraced” loopt begrijpelijk wat averij op. Kees heeft meteen maar liefst 2 ronden voorsprong gepakt.
Hierna hebben we Eddy, JW, Jeroen en Arie. Het wordt een stevig robbertje vechten met Eddy. Ik kom wel onder de 9 sec met deze auto. Arie zit daar 1 ronde achter, Jeroen 2. Stint 3: Ik blijf staan en naast me staan Arie, Bert en Dennis. Baan 1 loopt ook prima en alleen Arie weet bij te blijven, Bert zakt met W-Power wat weg.
De laatste stint, Kees, Jeroen, Hans en Eddy. Op Eddy staat geen maat vandaag. Kees doet wat hij kan om zijn voorsprong van dik 3 ronden te verdedigen. Dat moet houdbaar zijn, maar het wordt steeds spannender. Ze komen naast elkaar tot stilstand. KAr wint dus wel, met precies 2 ronden verschil! Beide teams bovendien met 100+ ronden.
Na een kleine pauze gaan we door naar het tweede deel.
Race 2 – groep 1: Team Spaarne , HanWi, Drie en Spaarneteam.
De familie Godijn tegen de fam. Scholten. De eerste stint is duidelijk voor fam. Godijn. 24 op baan 1 en zelfs 25 voor Paul op 4! Daar zetten de amateurrijders, met alle respect, van HanWi en Drie 22 en 23 tegenover. Beslist een net begin. In stint twee zijn de rollen omgedraaid en dat is meteen te zien. Willem op 1 komt op 25 en Bas op 4 zelfs op 1 meer!
De middenbanen hebben elk ook 1 ronde meer dan in de eerste stint. De beide teams van fam. Godijn houden elkaar mooi in evenwicht. Drie en HanWi lijken wat in te zakken met 21 en 22. De afsluitende race brengt de beslissing. De beide koplopers staan nog binnen 1 ronde.
Bovendien hebben de beide andere teams nog hun profrijders achter de hand. En inderdaad, het wordt nog billenknijpen. Paul trekt de overwinning naar zich toe. Zijn zoons hebben een wat mindere afsluiter. Mede hierdoor zie je Bas, maar vooral Willem nog akelig dichtbij komen. Alle 3 boven de 95.50!
Race 2 – groep 2: De afsluitende race, race 4 dus, met KAr, JanHan, Broertjes en W-Power.
Houd KAr dit vol tegen het sluwe duo van W-Power? Is 2 ronden voorsprong uit race 1 genoeg? Het begin is voor W-Power. Op baan 4 knallen ze er maar liefst 27 ronden uit! Dennis op 3 doet trouwens hetzelfde! KAr heeft dan al 1 ronde verloren en JanHan zelfs al 2.
Op baan 1 mag ik het hierna proberen en dat gaat best aardig, 25. Het tempo lijkt wel wat te zijn verdwenen, dus nog minder fouten proberen te maken. W-Power op 2 weet er 1 rondje meer uit te persen, maar KAr lukt dat niet en Broertjes, die zijn de voorsprong al helemaal kwijt. Het is keihard in der Slotracerij!
De derde stint weer is het W-Power die het meeste haast maakt. Zelfs op 1 bouwt Eddy de voorsprong verder uit met 1 ronde op alle anderen. Bert moet het af zien te maken in de laatste stint.
KAr wil nog van geen opgeven weten en pakken de leiding op baan 2. Broertjes, W-Power en JanHan geven elkaar weinig toe. De auto’s van W-Power en KAr rollen naast elkaar uit…. de oranje gele Eagles auto van W-Power net iets voor KAr.
Hoe spannend wil je het hebben. Twee ronden en een heel klein stukje heeft W-Power goed weten te maken.
En alles bij elkaar opgeteld, Race 1 + Race 2, is dit het verschil…nog geen 10cm!
Eddy coacht zijn team op slimme wijze naar de zege. Zo wordt door W-Power de bijna door alle teams uitgevoerde tape-stop bewust overgeslagen en daar weet Bert zich secuur rijdend doorheen te werken. Hans en ik weten de 3e plaats vast te houden en Dennis en Rene zitten daar weer een ronde achter. Spaarneteam van Paul en Karel zijn net voor TeamSpaarne, van de zoons van Paul geëindigd. Dit laatste team is bovendien het enige team dat volledig uit gastrijders bestaat! Daarachter is het HanWi van Willem met zijn buurman en tenslotte Drie met Bas en Suzanne, de enige dame in dit gezelschap.
We hopen dat jullie genoten hebben van deze race en dat het wellicht voor sommigen een aanmoediging is om weer eens vaker te gaan racen. Onze deur is op vrijdag altijd open, alleen is het handig vooraf even contact te zoeken om te zien of het uitkomt en er geen clubrace is gepland.
P | Naam | Kwalificatie | Race 1 | Race 2 | Totaal |
---|---|---|---|---|---|
1 | W-Power | 9.310 | 100.15 | 102.68 | 202.83 |
2 | KAr | 9.396 | 102.15 | 100.67 | 202.82 |
3 | JanHan | 9.250 | 99.84 | 98.74 | 198.58 |
4 | De Broertjes | 9.610 | 99.50 | 97.92 | 197.42 |
5 | Team Spaarne | 9.231 | 97.92 | 97.00 | 194.92 |
6 | Spaarneteam | 9.675 | 97.45 | 95.88 | 193.33 |
7 | HanWi | 10.286 | 96.68 | 95.52 | 192.20 |
8 | Drie | 10.175 | 95.92 | 95.68 | 191.60 |