Blog: Italiaanse feestje verpest door Franse dubbelslag

In Noord-Holland is een vrij nieuwe slotraceclub gevestigd in Bovenkarspel. Ze noemen zichzelf Apex en zijn nogal bezig op social media naar ik begreep. De leden komen de laatste tijd ook nogal eens aanschuiven bij races bij andere verenigingen. Of het daardoor komt weet ik niet, maar ze hebben een “Targa Florio” race uitgeroepen.

Door o.a. in ons clubgebouw een nogal merkwaardig samengestelde poster op te hangen worden de liefhebbers gevraagd mee te doen. Er is een eigen reglement samengesteld (why?) en er is een homologatielijst van auto’s die mee mogen doen. Gek genoeg zijn dat niet per se auto’s die daadwerkelijk aan de start verschenen van dit Siciliaanse evenement. De Slot.it Matra en Chaparral bijvoorbeeld hebben daar niet aan mee gedaan.

Italiaanse toestanden in de pits

Wat heeft dit geleuter met ons cluppie te maken? Wel, we hebben een aantal leden dat een retourtje Bovenkarspel over heeft om dit moois mee te gaan maken. En dan lijkt het ze wel een leuk idee dat wij dan volgens de Apex-regels een race gaan doen bij SRA!

Er zijn wat nieuwkomers die misschien nog niet doorhebben wat de Targa Florio is en wat voor auto’s daar aan mee hebben gedaan. Die raad ik aan maar eens in de Maffia historie van dat eiland te duiken.

Voor de rest heeft iedereen wel een auto die aan deze regels kan voldoen zonder er al te veel werk in te stoppen. Bas/Willem zijn al 2x de dijk overgestoken om een avondje bij Apex te racen. Ze hebben daar steeds keurig verslag van gedaan dus we zijn gewaarschuwd. Vrijdag worden de TF-wagens tevoorschijn gehaald en wat blijkt… het stikt van de Alfa 33’s! Zelfs Arie is er en wil ook daadwerkelijk de oversteek wagen zondag!

Er is geen enkele Ferrari 312PB, om maar iets te noemen. Karel heeft een SI Ferrari 512 die door Kees eens even onder handen is genomen Bas heeft de Nonno Abarth en Willem de mega snelle Gulf Mirage. Zelf heb ik de SI Matra maar weer eens van stal gehaald en Fred heeft er ook zo een van Dennis geleend. Zijn eigen – snelle – exemplaar, geel, paars(?) is even onvindbaar. Zelfs onder de carrousel staat hij dit keer niet!

Ik test de auto nog even uit op een maat kleinere wielen, maar de tijden van vorige week haalt hij bij lange na niet. Dan maar weer de grotere wielen terugzetten. Hiermee zijn de tijden ook weer terug. Bij het inrijden zijn de Scholtens superieur! De Matra’s volgen op respectabele afstand en zijn ongeveer even snel als de Alfa’s. Voordeel van de stokbroodjes is dan wel dat ze betrouwbaarder op de weg liggen dan de Italiaanse collega’s. Echte endurance-bakken. Beide ontwikkeld voor de 6 uur van Marrum heel wat jaren geleden.

de blauwe Matra

De keuring is er niet, banden zoek je zelf maar uit, dus meteen maar kwalificeren.

Kwalificatie: Dit gaat volgens het kennelijk gebruikelijke Targa-concept. De gezamenlijke tijd van 3 volle ronden. Gelukkig duren die bij ons geen 35 miniten, maar toch het is ff wennen. Paul heeft de timing zo ingesteld dat de baan precies 3 ronden wordt vrijgegeven voordat de stroom eraf gaat. De eerste doorkomst geeft een raar getal en pas bij de 2e doorkomst heb je een indicatie van je snelheid om er 1 ronde later meteen mee op te houden. De snelle mannen weten binnen de 28 seconde te blijven.

Willem met de snelle Mirage
Kwalificatie
over 3 rondes
1Willem26.28
2 Bas26.88
3JanWillem27.01
4Fred27.25
5Kees27.75
6Arie27.81
7Paul28.27
8Dennis29.17
9Erwin30.14
10Karel30.36

Als je zelf aan de beurt bent is het gewoon opletten, goede start maken en rap je rondjes aan elkaar rijgen. Er in blijven lijkt me ook een must. Ik blijf nog net boven de 27 steken. De snelle mannen van het inrijden, Willem en Bas, zitten als enige in de 26!

groep 1

Race 1: Paul, Erwin, Karel en Dennis. 3 Alfa’s en de Ferrari. Dennis is meteen weg. Als enige onder de 9 waar de anderen 9.5 tot 9.8 als snelste tijd tegenover weten te stellen. Dan gaat het ondanks wat foutjes hier en daar hard met de voorsprong. Paul is soeverein 2e en Karel met de erg netjes rijdende 512 is 3e. Erwin is over de ronde net iets sneller, maar heeft te veel last van de wispelturige Alfa.

de auto’s van groep 2, Fred in de Matra

Race 2; Fred, Dennis (2e keer) Kees en Arie. Hier dus ook weer 3 Alfa’s en 1 Matra. Het is echter de zilveren Baguette met de groene lampjes die aan het langste eind trekt. Dennis, Kees en Arie worden op een stevige achterstand gereden. De Matra is niet eens opvallend veel sneller, maar wel geheel foutloos!

groep 3

Race 3: Willem, JW, Kees (indraaien) en Bas. Als zo vaak ben ik niet de snelste starter. Willem en Bas lopen meteen weg. Kees heb ik vrij snel te pakken en de anderen zijn niet heel ver weggelopen. Tijdens de race kom ik in de beginfase 3x in aanraking met een van de andere deelnemers, allemaal buiten mijn schuld om,  maar gelukkig kost het me hoogstens wat tijd. Ik kom snel op kop door foutjes van de anderen. Bas zit me wel de hele tijd op de hielen en is steeds akelig snel.

Intussen hoor ik anderen over marbels klagen. Willem wordt soms zelfs getaped. Het kost hem veel tijd en het helpt ook niet helaas. Met mijn tijden gaat het wel wat op en neer, maar ik weet de tijden van Bas zodanig te pareren dat er steeds een kleine marge blijft. Het is soms vreemd te merken dat je het rechte eind veel sneller opkomt dan de ronde ervoor. Je doet voor je gevoel het zelfde maar bent nu 0,3 sneller! En zo snel als het is gekomen is het dan ook weer weg.

Ook hier blijft de Matra foutloos en tot het laatst prima presteren. Na afloop blijkt Fred toch de sneller van ons 2 te zijn en wint de race. Bas is 3e, Dennis 4e voor Kees, Willem en Arie.

erg close weer qua tijden!
Race
1Fred109.31Matra 607B – Slot.it
2JanWillem108.89Matra 607B – Slot.it
3Bas108.44Abarth 2000 – Nonno Slot
4Dennis106.71Alfa 33 – Slot.it
5Kees105.34Alfa 33 – Slot.it
6Willem103.52Gulf-Mirage GR8 – Avant Slot
7Arie103.16Alfa 33 – Slot.it
8Paul102.14Alfa 33 – Slot.it
9Karel93.92Ferrari 512PB – Slot.it
10Erwin91.16Alfa 33 – Slot.it
Maître Fred met de Matra

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *