Blog: Oliebollenrace 2023

Als afsluiting van het slotraceseizoen hebben we meestal een echte funrace. Nadruk op fun. Dit keer pakken we uit met auto’s waar een aanhanger aan zit. Liefst een busje.

Dennis heeft geen busje en komt met een oogverblindende metallic-blauwe Subaru(?). Daar zit een grote zware caravan aan vast. De trekhaak zit aan de dissel vast met een boutverbinding. Willem heeft een kanariegele Ferrari GTO van Cartronic met een micro caravannetje van de Action. Deze zitten normaal bij zo’n VW-busje. De trekhaak heeft een buigbaar metaalplaatje als basis en zit met een boutverbinding in elkaar. Fred heeft het bekende Actionbusje op een ik meen Scalextric chassis gezet. De auto en ook de caravan heeft zelfs verlichting! De combi rijdt beste redelijk.

Zelf heb ik twee VW-busjes. 1 is min of meer gewoon, de ander is een pick-up met een open laadbak. Ik heb er voor de tractie een magneet aan toegevoegd. De chassis zijn van een Ninco Megane. Bij alle 2 is het plastic van de achteraslagers zo broos dat het is afgebrokkeld. 1 krijg ik nog geplakt, de 2e niet. Met een Slot.it anglewinder motormount heb ik een brug weten te slaan tussen de voor en achterkant van het geplaagde Megane chassis. Dan besef je maar weer dat je vroeger, voor Slot.it dus, eigenlijk met troep bezig was.

Het gevalletje staat voor zo’n haastklus nog redelijk op de pootjes. In de pick-up zit een lichtgroenige Ninco motor in de ander een BRM motor. Beide best soepel en toch verrassend snel. De pick-up heeft het sterkere koppel in het middengebied en is daardoor erg goed rond te sleuren. De trekhaak is samengesteld uit twee 3D-chassis misprints, met op die van de auto een afgezaagde pen van een extra lange Ninco sleperschoen erin gelijmd.

Voordeel van deze constructie is dat de koppeling los kan. Dit is bij ongelukken best prettig. Ik heb de trekhaken vastgeschroefd aan de auto. Ze zijn hierdoor wat flexibel. Dat moet, omdat de baan niet helemaal waterpas is. Een vaste starre verbinding kan de auto aan de achterkant opdrukken, waardoor de wielen rond gaan malen en je stilvalt. Zoals je leest valt het allemaal niet mee zo’n gebakje in elkaar te draaien.

Bij het inrijden blijken er toch wat kinderziektes in de diverse auto’s te zitten. Bij Dennis maakt de aandrijflijn een hoop lawaai. Met wat tandwielen- en motorswaps krijgt hij alles wel soepel lopend. De zware caravan daarentegen blijft een probleem. Er wordt gekozen er een kleine caravan van de blauwe VW-bus achter te hangen. Laatstgenoemde blijft dus aanhangerloos en is reserve. De busjes blijken wel het snelst en vooral de grijze pick-up gaat ongelooflijk snel.

de eerste lichting oliebollenauto’s

Inmiddels is iedereen binnen. Randy is ook weer eens van de partij. We worden meteen bijgepraat over de regelaars die hij maakt en de nieuwste racecontrol systemen die er zoal in gebruik zijn. Voor de inwendige mens is ook gezorgd. Van oliebollen tot zoutjes en van cola tot bier, alles staat klaar. De auto’s worden niet gekeurd en er wordt niet gekwalificeerd, dus kunnen we meteen beginnen.

lekkere hapjens!

Race 1: Randy, Paul en Herman. Hier voorzien we de meeste brokken. Er wordt enthousiast gereden waarbij de grenzen van deze ongebruikelijke combi’s proefondervindelijk worden verkend. Paul heeft het op baan 2 het beste voor elkaar. Ruim 1 ronde meer dan Randy en Herman. Herman pakt op diezelfde baan 2 in de tweede stint weer iets terug, maar Paul zit wel in de buurt.

Het gele busje van Fred sneuvelt als eerste. De blauwe bus vervangt hem. Die is niet direct gemakkelijker te rijden, omdat hij stomweg heel snel is en je de hoge opbouw al snel tegen je hebt. In de derde stint is het Randy die als eerste het potentieel van de grijze pick-up truck benut. Met maar liefst 21 ronden slaat hij een groot gat!

Het gaat in de laatste stint nog spannend worden tussen hem en Paul. Laatstgenoemde heeft baan 4 en we weten nu wat daar mogelijk is. En het moet gezegd, Paul is ontketend. Randy heeft het nakijken, maar weet op baan 2 zijn resultaat van baan 4 zelfs iets te verbeteren! Hierdoor klopt hij Paul in de eindstand! Herman, die het zichtbaar naar zijn zin heeft, komt op 9 ronden binnen.

vooral baan 4 is extreem laag!

Race 2: JW, Randy en Dennis. Laatstgenoemde heeft de snelle baan 4 meteen en stelt niet teleur. Meteen haalt hij het vorige record van Paul op die baan onderuit. Het blijft lastig te kijken waar je staat in de race omdat de auto’s zo verschillend zijn.

Ik rij met de gele Ferrari en die moet je voorzichtig en netjes rijden, het caravannetje er strak achter houdend. De kleine aanhanger heeft kennelijk wat grip weten te vinden. Hierdoor glijdt hij niet meer, maar gooit, steunend op het buitenwiel, het binnen wiel enthousiast de lucht in. Met een beetje oefenen kom je op 1 wiel de carrousel door! Of het allemaal snel is betwijfel ik.

Ik krijg wel door dat mijn rijden niet het allersnelste is, maar wel behoorlijk effectief, 20.45! In de volgende stint rij ik op baan 3. De blauwe bus heeft geen aanhangertje en dat lijkt hem wat uit balans te brengen. Ten opzichte van de pick-up tuimelt hij sneller en mist wat gevoel in het middentoeren gebied. Ondanks dat weet ik wel als snelste af te sluiten.

In de derde stint mag ik op baan 4 en krijg ik de pick-up lekker constant en vooral snel rond. Probleempje is wel dat de aanhanger soms voorbij de auto lijkt te willen. Het is een wat merkwaardig fenomeen. Wellicht te verhelpen met een wat langere dissel en 2 onafhankelijk draaiend wielen. Met de dikke 22 ronden loop ik behoorlijk uit op Randy en Dennis.

Tenslotte probeer ik de blauwe coupe met caravan van Dennis op baan 2. Randy heeft de pick-up en gaat er meteen als een raket vandoor. Ik zie dat hij al meteen 0.2 sec sneller is dan mijn snelste tijd! De blauwe Japanner doet braaf wat hij moet doen en ik weet hem zelfs in de 20 ronden te krijgen. Dat lukt Dennis op baan 3 lang niet. Hij is steeds in een stevig gevecht gewikkeld met de blauwe bus. Ik blijk met mijn niet opzienbarende rijstijl wel bovenaan te staan met ruim 83 ronden. Dennis is 2 en Randy is 3, met een knappe verbetering van het resultaat in zijn eerste race!

op 1 wiel gaat de mini caravan de hoek om

Race 3: Dit zijn de snelle mannen van het clubkampioenschap 2023. Fred, Eddy en Willem. Ze richten zich op mijn eindtijd. Eddy en Willem openen op baan 2 en baan 4 sneller dan ik op die banen. De tweede stint zijn Eddy en vooral Willem sneller dan ik in die banen. Fred blijft vooralsnog nog wat achter. In stint 3 is het Willem die op baan 1 achter blijft. T.o.v. mijn uitslag is het nu wel Fred die een behoorlijk stuk terug pakt.

Voor de laatste stint rekent Eddy nog even voor dat hij 23 ronden zal moeten rijden om mij te kunnen pakken! Hij heeft de snelle pick-up van baan 4 en gaat er echt voor. 22.94, bijna 23, dus maar het blijkt toch genoeg om me te verslaan: 83.51 om 83.24! Wel dik 2 ronden meer dan Fred en Dennis. Fred ging op baan 2 nog wel even als snelste op die baan rond en eindigt een paar baanvakken Dennis.

De uitslag laat zien dat de auto’s over het algemeen niet te lijden hadden van de slooppogingen van de voorgaande races. Het tegendeel lijkt eerder het geval. De tijden gingen steeds een beetje omlaag en er kan echt geracet worden!

Race
1Eddy83.51
2JanWillem83.24
3Fred81.07
4Dennis81.01
5Willem80.55
6Randy79.77
7Paul76.49
8Herman67.72
de bokalen met het bijbehorende speciaal bier

Na afloop van deze race gaan we over tot de uitreiking van de prijzen in onze clubcompetitie.

Willem is derde nadat hij een groot deel van het jaar aan de leiding lag. Hij is in het eind voorbijgestreefd door Fred en Eddy. Die maakten er nog een pittige strijd van die door Fred werd gewonnen. Fred blijkt nog steeds iets extra’s te kunnen geven als het er op aankomt, door ook met de iets mindere clubauto’s net iets beter uit de verf te komen. Ik hoop dat 2024 net zo spannend wordt met net zo veel verschillende winnaars!

toch weer een groot kampioen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *