Door de voorbereidingen voor de 440 Rondes van Almere dit weekend is de Revorace er een beetje tussendoor gefrommeld. Er is amper gereden voorafgaand aan vanavond. Op zich maakt dat niet zo veel uit, omdat de meeste rijders inmiddels wel weten wat hun Revo kan.
De rondetijden worden trouwens meteen waardeloos als de temperatuur te hoog of te laag is en voor de luchtvochtigheid geldt hetzelfde. Er is met de Revo’s ooit 8.3 gereden in kennelijk optimale omstandigheden, terwijl 2 dagen later de snelste tijd 9.2 was. Die verschillen zijn dus enorm. Ook de mate van bandenslijtage is een dingetje. De klonten rubber die zich in de loop van een race op het loopvlak vasthechten veranderen de rijeigenschappen drastisch! En die zijn voor iedereen weer anders. De races zijn dan wel een soort loterij.
De keuring: Als verwacht geen problemen, domweg omdat het bijna onmogelijk is met de Revo te rommelen. Helaas zijn er geen nieuwe Revo-banden beschikbaar. Iedereen gaat dus op meer of minder ingelopen banden van start.
De kwalificatie, wat gaat het worden? Komen we onder de 9 seconden?
We zijn maar met 7 man dus we zien het snel genoeg. Kees en Willem lukt het niet. Mijn gele Viper gaat onverwacht snel. Meteen een 9.1 met een voorzichtige start. Daarna meteen in de 8.9 om al snel in de 8.8 te eindigen. Dennis zit ook in die regionen, maar knabbelt er nog wat af. Eddy stuift hierna naar een lage 8.7 en daar komen Paul en Karel niet aan.
Race 1: Kees, Willem, Karel en Paul. De beide gele Corvettes met de enorme 3 op het dak gaan er als de brandweer vandoor. Kees met de wat compact ogende Momo Ferrari F40 zit er op baan 1 steeds mooi dichtbij! Karel met de hopeloos onderstuurde Viper zorgt soms voor hachelijke situaties.
In stint 2 trekt Kees die lijn door en zet de anderen minstens op 1 ronde. Stint 3: de drie snelle mannen houden elkaar mooi in evenwicht met 25 ronden. In de afrondende stint is het voor Kees een kwestie van uitrijden en uit de problemen blijven. Dat lukt hem prima! Paul wint wel iets terug maar de op 1 gelegde basis is genoeg voor Kees.
Race 2: Paul wil nog wel een keertje. Dus zien we Eddy, JW, Paul en Dennis.
De GT-Ones in de buitenbanen dus. Het gaat mooi snel voor alle vier, 26 ronden! In vergelijking met race 1 niet opzienbarend! Stint 2: Eddy gaat er meteen vandoor. Dennis kan niet meer aanklampen, net als Paul. Zelf heb ik enorm last van een hobbelende auto. Ondanks een foutloze rit kom ik maar op 24 ronden.
Stint 3: Eddy gaat gewoon lekker door, nu op baan 4. Dennis heeft het op baan 1 ook prima voor elkaar en pakt er ook 26. Inmiddels is er bij mij een schroef uit getrild en sleept over de baan. Ik moet dat schroefje er even helemaal uit zien te krijgen en tape de banden ook maar meteen.
Stint 4: Op baan gaat de auto daardoor wel weer zoals het heurt. Met de 26 erbij zit ik nog net in de 100. Eddy heeft last van marbles op de banden en zijn tijden schieten met een halve seconde per rondje omhoog. Het duurt niet lang of Dennis gaat erop en erover! Eddy weet de marbles nog wel kwijt te raken en weer aan te haken, maar Dennis gooit er 27 ronden uit op baan 3 en verslaat hierdoor Eddy op de valreep! Paul heeft er bijna 102, wat zelfs wat minder is dan in race 1.
Als verwacht zijn de GT-Ones het snelst. Maar Kees laat zien dat de toch wat minder voor de hand liggende Ferrari F40 ook best vooruit wil! Als de banden schoon blijven is de Viper ook nog steeds van de partij.
P | Naam | Ronden | Kwalificatie | Punten |
---|---|---|---|---|
1 | Dennis | 105.15 | 8.760 | 16 |
2 | Eddy | 104.97 | 8.715 | 13 |
3 | Kees | 103.38 | 9.013 | 11 |
4 | Paul | 101.90 | 9.040 | 10 |
5 | Willem | 100.97 | 9.162 | 9 |
6 | JanWillem | 100.31 | 8.820 | 8 |
7 | Karel | 85.43 | 10.704 | 7 |