Blog: race 5 2024 – Classic F1

uit het privé archief, Zandvoort lang geleden!

Vanavond, goede vrijdag, staat de F1 Classic op het programma. Het is wel wat pikant, omdat we een ruime week later de F1 Classic voor het NK hosten. Dit zijn auto’s uit dezelfde periode van de Classic cup sportcars en een aantal SRA-oudjes heeft die dingen nog echt zien en horen rijden! Er is al een poosje gesleuteld aan onze auto’s, met name aan de banden. Dit blijkt toch steeds weer de sleutel tot succes te zijn.

Eind jaren 60, begin jaren 70, ontwikkelden ze de racebanden heel erg snel, steeds weer iets breder om de oplopende vermogens aan de weg te kunnen houden. Er zijn inmiddels vele soorten slotrace-banden, merken, maten, zacht, medium en hard. Keuzestress dus. Hofleverancier van de auto’s Policar doet ook een duit in het zakje door telkens nieuwe modellen uit te brengen, waarbij de banden het originele voorbeeld volgen.

Zo stapte Lotus in 1972 over van de Firestone band op de Goodyear. Die laatsten gebruikten een kleine velg met daarop enorme ballonbanden. De Firestones hadden een grotere velg met een wat bescheidenere band eromheen. Een beetje meer zoals het nu is in de F1. Hierdoor zijn de mogelijkheden eindeloos. Door de banden op gevulde luchtkamervelgjes te verlijmen en deze dan vervolgens iets taps af te schuren krijg je ongekende griplevels die voor onmogelijk geachte tijden zorgen.

Mooi beeld met de focus op de Jo Siffert BRM in het midden

Doordat we met gewone 10mm brede Sideways Hard banden al 8.0 kunnen rijden met niet bijzonder getunede auto’s, ligt het voor de hand hun F1-banden ook te proberen. Ze zijn dikker en ook in Medium en Soft verkrijgbaar. In de GT klasse een bewezen winnaar. NSR heeft ook perfecte F1-banden voor hun modellen met de kleinere velg. Ze zijn ook lekker breed. Ook hun GT3-banden kunnen prima mee op de originele maat velgen waar de Firestone banden op passen. Policar en Slot.it hebben redelijk vergelijkbaar rubber. Alles in diverse hardheden.

Bij het inrijden zag het er niet naar uit dat we een lekkere race zouden gaan beleven. Fred’s Lotus schoot er steeds af in de carousel. Mijn auto bleef steken in de 8.7, wat in dit veld niet goed genoeg is. Ik kreeg het zelfs voor elkaar in de onderdoorgang uit de carousel te springen en op het rechte stuk te landen. Gelukkig reed er op dat moment niemand voorbij.

Op baan 2 en 3 gaan de tijden wel richting de 8.5, maar is mis nog wel wat. Eddy zit ook in die tijden net als Randy, die mijn Lotus 72D gebruikt. Ik heb er beter passende achterwielen onder gezet en de auto helemaal nagelopen en doorgesmeerd. De banden zijn de GT3 van NSR, net als die van mijn BRM. Eddy heeft de F1-banden van het zelfde merk en staat dus op wat breder rubber. Fred gebruikt de ook de dikke F1’s, maar dan van Sideways.

Willem heeft volgens mij zijn vertrouwde rubbers er onder laten zitten en Paul heeft zelfs de standaard rubbers er nog op zitten. Hij is wel druk bezig geweest om van de fraaie zwarte JPS Lotus 72D een beetje aardig lopende auto te maken. Nog een hele uitdaging gezien de ver achter de auto geplaatste vleugel. Aan het gegier te horen valt er mechanisch nog wel wat te halen. Net als op het bandenfront.

Kees heeft ook de kleinere velgen met de dikke F1-banden onder de Ferrari geschroefd. Ik heb het idee dat hij de auto inmiddels aardig wat beter heeft weten te krijgen. Karel tenslotte heeft de BRM voorzien van rood gestifte voorvleugeltjes en BRM in vintage letters op de achtervleugel. Alle auto’s zijn dus van Policar. Dennis en Bas hebben vandaag afgezegd.

Keuring: De meeste auto’s komen er goed doorheen. Mijn bodem blijkt heel dicht bij de 1 mm grondspeling te komen. Bij de BRM lijkt de bodem aan de achterkant wat af te hangen als je de schroeven ook maar iets te los draait. Verder is het natuurlijk wel handig als de 1 mm zo dicht mogelijk benaderd wordt.

de keuring is wel eens drukker geweest
snelste in de voorbereiding, nu 2e, Fred

Kwalificatie: Eddy is de eerste die een serieuze poging waagt voor de pole. Met een 8.4 lijkt hij een aardige richttijd te hebben gezet, vooral omdat bij het inrijden amper sneller is gereden. Als ik begin heb ik al meteen een 8.8, daarna 8.5, 8,4 en na wat aanmoedigingen raffelt de BRM de baan af in een hoge 8.2! Alleen Fred acht ik nog in staat dit te breken gezien zijn tijden. Maar wat hij ook doet, de rode Lotus blijft net boven de 8.4 hangen.

groep 1

Race 1: Randy, Paul, Karel en Willem. Groot verschil in gereden tijden, van de 8,5 van Randy tot de 9.8 van Karel zit een wereld van verschil. En dat klopt ook wel. Randy gaat er op baan 1 als een haas vandoor. Hij klokt regelmatig 8.5-jes! Willem met een soortgelijke Lotus volgt, maar loopt toch al tegen een achterstand aan.

Paul heeft nog wat moeite met de JPS Lotus, die onderweg ook nog de achtervleugel verliest. Karel tuft er rustig achteraan en probeert niemand in de weg te zitten. In de middelste banen zijn Willem en Randy weer het snelst, nu beiden met 26, gevolgd door Paul op 1 met 1 minder. Op baan 4 laat Randy zien wie hier de snelste is. 28 keer passeert hij de finishlijn! Paul en Willem gaan 3 ronden minder rond.

De afsluitende stint levert geen verrassingen meer op. Randy wint met Willem daar dicht achter. 108 voor Randy, 104 voor Willem  en Paul zit net onder de 100.

groep 2

Race 2: JW, Eddy, Kees en Fred. Het is Kees die er samen met Eddy als een raket vandoor schiet. Eddy laat Kees er langs, zodat ze elkaar niet in de weg zitten, maar wel samen weg kunnen rijden. Ik kijk even de kat uit de boom en Fred is voor zijn doen helemaal erg tam van start gegaan. Als ik wat achterop begin te raken zie ik Fred op komen stuiven. Ik zit zo rond de 8.6 met de rondetijden. Hij passeert me en als ik er een keer af ga weet de marshal me even niet te vinden!

Achter de inmiddels op kop liggende Ferrari kom ik pas weer op de baan. Ik loop hierdoor dus ongeveer 1 ronde achterstand op. Hierna mag ik op 3 proberen wat van deze achterstand weg te knabbelen. De auto gaat super. 8.3-tjes zijn geen uitzondering. Ik kom weer een behoorlijk stuk terug ten opzichte van Eddy en Kees en Fred is niet ver weg. De derde stint op baan 4 gaat ook weer super. De auto gaat als een speer. Weer 8.3-tjes!

In de afsluitende rit op baan 4 maak ik weer een kostbare fout… Weer moet ik helemaal terug zien te komen. Het gaat nu in kwalificatie tempo. Ik rijd 8.3-tjes, maar zoals gebruikelijk is dan het slotakkoord voor Fred. Die draait een 8.2! Ik kan nog wel wat terug komen, maar Fred en Eddy maken geen fouten en blijven dus buiten bereik.

Na de race rijdt Eddy binnen een paar ronden een 7.99 met de auto van Fred. Met mijn auto lukt hem dat niet. Met Eddy’s auto rij ik vergelijkbare tijden als die hij rijdt. Die dikke NSR F1-banden hebben wel een ander griplevel. Interessante vergelijking! We hebben vandaag gek genoeg geen last van marbels gehad.

de tijden van de laatste stint van de snelste mannen
Fred is nog aan het bijkomen, en taart van/voor onze 3 jarige leden
na afloop, Eddy op baan 3 met de auto van Fred!
PNaamRondenKwalificatiePunten
1Fred112.588.40116
2Eddy111.968.46613
3JanWillem111.168.298
11
4Kees109.968.49110
5Randy108.788.5139
6Willem104.378.8218
7Paul99.918.9967
8Karel85.609.8906

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *