Vrijdagavond 22-12 gaan we de zogenaamde Race of Champions rijden met de BMW’s van Fred. Dit zijn Scalextric kapjes van de BMW Z4 GT3 om precies te zijn, met een speciaal door Slot.it, in samenwerking met de Scalextric boys, gemaakt 3D-chassis. Ze zijn al een paar jaar oud en al goed ingereden.
Er zijn 4 raceauto’s en 1 iets afwijkende kwalificatie auto. Het moet gezegd, de kapjes zien er erg mooi uit, mooi tampo-printwerk vooral. Ze rijden ook prima. Als een Slot.it zou ik zeggen. We gaan voor 4 minuten per stint met na elke stint een rondje tapen. De auto’s komen na elke stint weer bij start/finish te staan.
De kwalificatie gaat de startvolgorde bepalen. Volgens de kenners is een snelle kwalificatietijd een must om erbij te zitten in de bovenste regionen van de race uitslag. Daarnaast wordt bepaald dat de snelle mannen eerst gaan racen. Dit om de eventuele schade gereden door de mindere goden (hebben we die dan?) voor te zijn.
Kwalificatie | ||
1 | Fred | 8.848 |
2 | Eddy | 8.885 |
3 | Kees | 8.912 |
4 | Paul | 8.976 |
5 | Dennis | 9.002 |
6 | Willem | 9.008 |
7 | JanWillem | 9.023 |
8 | Herman | 9.386 |
9 | Karel | 9.603 |
Kemphanen Fred en Eddy laten zich dit geen tweede keer zeggen en voeren de lijst aan. Stap 1 is dus gelukt. Mij lukt het na een veelbelovende startronde niet onder de 9 sec. terecht te komen, waardoor ik in de staart van het veld terecht kom.
Eddy, Fred en Kees dus in race 1: Eddy is er op 2 meteen vandoor. Wat Fred op 3 ook probeert, het verschil loopt op tot bijna 2/3 ronde. In de volgende stint is het Kees die op baan 2 laat zien dat het nog harder kan! Fred volgt op 4 nog heel behoorlijk en Eddy laat op 1 een halve ronde liggen. Het kan nog alle kanten op gaan.
In stint 3 zijn het weer Fred en Eddy op 2 en 3 die het met elkaar aan de stok hebben. Laatstgenoemde wint nipt. Leuk om te zien dat Kees op baan 2 zelfs wat sneller was in de vorige stint.
Wordt het Eddy of Fred? Fred heeft baan 1, Eddy baan 4. Eddy heeft een kleine voorsprong en dus een gunstiger uitgangspunt. En als verwacht mag worden is het Eddy die Kees op 3 langzaam wat af weet te schudden. Fred is op baan 1 wel de snelste tot dan toe, maar komt net te kort. Wel alle 2 in de 109 ronden. Kees op ongeveer 1 ronde.
Race 2: Dennis, Paul en Willem. We gaan zien of de startvolgorde invloed heeft op een goede eindklassering. Het tempo ligt meteen hoog, vooral Willem en Paul gaan als een raket. Willem haalt op 4 al bijna 28 ronden, Paul een halfje daarachter en Dennis op 1 ronde. Op baan 2 gaat Willem door waar hij is gebleven. Weer een dikke 27! Paul en Dennis zitten vlak bij elkaar op bijna 1 ronde.
De derde stint is er eindelijk een 28 op de monitor te zien. Het is Dennis op baan 3! Paul op 2 blijft Willem iets voor. Toch krijgt de eerste groep het door deze prestaties nu wat licht benauwd. Gaat Willem de 110 grens doorbreken?
Hij doet het weer uitstekend, 27.92 op baan 3 brengt hem op 110.85! Dennis heeft met zijn 109.30 Fred ook net weten te kloppen en Paul zit er met een hele dikke 108 ook aardig bij.
Race 3: Herman, JW en Karel. Is er na dit geweld nog wat rubber over onder de BMW’s? Met Herman en Karel aan mijn zijde is er weinig kans op spannende gevechten lijkt me. En op de snelle baan 3 weet ik de heren al in bocht 1 af te schudden. Om de 7 à 8 ronden kom ik ze weer tegen. Met 26,96 ben ik exact net zo snel als Willem in race 1.
In de tweede stint gaat het op 4 ook prima. Mijn 27,68 is een fractie langzamer dan de tweede stint van Willem. We reden die uitslagen op verschillende banen maar toch.
Baan 2 begint niet echt lekker. Ik trek lang niet zo goed weg als in de vorige. Met name Herman komt een paar keer voorbij alsof ik stil sta! Hij produceert dan ook 8.8-jes als in zijn beste jaren! Uiteindelijk pak ik de kop wel weer maar echt snel is het niet. Ik laat 10 baanstukken lopen t.o.v. Willem. Die deed dat ook nog op baan 1!
Bij het tapen vind ik op mijn achterband een plastic antenne sprietje van ca 1 cm die diagonaal op het loopvlak vast zit gekleefd. Ik mag nu op 1 in de afsluitende stint. Ik heb het erg naar mijn zin en weet de snelste stint op deze baan te noteren.
Helaas voor mij stelt Willem daar zijn resultaat op baan 3 tegenover. Ik kom wel gemakkelijk in de 110 terecht en wordt dus 2e. Karel eindigt toch nog voor Herman en komt aardig in de buurt van de 100.
Race | ||
1 | Willem | 110.85 |
2 | JanWillem | 110.32 |
3 | Eddy | 109.92 |
4 | Dennis | 109.30 |
5 | Fred | 109.27 |
6 | Paul | 108.75 |
7 | Kees | 108.43 |
8 | Karel | 99.24 |
9 | Herman | 97.77 |
Je kunt dus zeggen dat we niet altijd voordeel hebben van de volgorde waarin je aan de start komt. Soms is de eerste groep beter, soms dus ook niet! Dat onvoorspelbare is eigenlijk alleen maar leuk.