Zondagmorgen 15 september staat Dennis voor de deur. Een kwartier later dan gebruikelijk doordat Eddy helaas af moest zeggen vanwege zijn werk. De routebegeleiding stuurt ons op een verrassende manier via de kern van Zwaanshoek naar het onderkomen van Slipstream. Rond 8 uur zijn we daardoor nog iets beter uitgeslapen bij Slipstream. Marc verwelkomt ons, loodst ons naar de juiste parkeerplaats en naar binnen in onze nieuwe SRA-clubkleding.
In mei vorig jaar waren we hier voor het laatst. De baan ligt er zoals gewend weer mooi bij en het valt op dat de monitoren een ander beeld laten zien. Er is voor een ander ronde telsysteem gekozen. Het is betrouwbaarder en het moet gemakkelijker te bedienen zijn, ook voor niet ICT-ers.
Het is nog lekker rustig aan de baan dus we gaan meteen maar aan de slag. Ook hier lijkt het aantal clubleden dat bij de organisatie van zo’n evenement aanwezig is af te nemen. De wedstrijdleiding is een parttime baan geworden en waar nodig springen de schaarse Slipstreamers in de ontstane gaten. Dit doen ze overigens ontzettend goed en geroutineerd zodat de deelnemers er niets van merken!
De Revoslots dus. Dat zijn de beste slotrace-auto’s van dit moment als je het mij vraagt. Het metalen chassis, de kogellagers, de fraaie kapjes en dito wielen. En dat voor de prijs waar menig plastic product niet aan kan tippen. Prima waar voor je geld dus. Het reglement is simpel… er mag eigenlijk niets aan de auto worden veranderd, voorbandjes op maat schuren, beetje afstellen, beetje lood, that’s it.
Ik probeer eerst de RAUW-Welt 911GT2’s. Eén met en één zonder lood. Met lood trek ik zonder meer sneller door de snelste lange bochten heen dus die wordt het. Ik zet er alleen wat grotere voorwielen op zodat hij daar ook goede steun aan heeft en lekkerder rolt. De sleperschoen geef ik iets meer ruimte. Ik test ook de Viper nog even. Is erg snel, maar voorkant is onbetrouwbaar, zeker ten opzichte van de Porsche. Ik ga voor zeker en dat dat iets minder snel gaat over 1 ronde pak ik wel terug in betrouwbaarheid. Ik heb de Toyota wel mee maar die blijft in de koffer.
Dennis gaat ook voor de kleinere GT in de vorm van de Marcos en de inmiddels gearriveerde Willem pakt zijn Corvette. Beide redelijk snel, maar hebben toch wat veel uitvliegers. De meeste rijders zitten in de regio 9.5/10.2 sec. Als Marc, één van de weinige locals, even gaat inrijden staat er meteen een 8.7 op de monitor!
Voor ons is het wel prettig te weten dat alleen Sebastiaan ook nog van dat kaliber is. De overige thuisrijders zijn nog vrij kort bezig en zeker niet slecht, maar laten al gauw 0.4 liggen. Ik heb de indruk dat er bij de Van Altena’s wordt geshopt om een goede auto te pakken te krijgen. Als ik het veld zo zie zijn er opvallend weinig Toyota’s!
De perfecte kleffe cake is inmiddels ook gearriveerd en die weten we weg te werken met koffie in een echt kopje!
We hebben vandaag 16 deelnemers. Erg weinig voor een zo centraal gelegen en bovendien zeer fraaie baan. Ik mis nogal wat vaste Revo-namen. Rob van Altena zit in Spanje, Marco en Ivan zijn verhinderd, net als Eddy dus. De thuisrijders vullen dit – zoals tegenwoordig bijna overal gebruikelijk is – gelukkig wel aan. Van het nabijgelegen Slotshop, waar de vorige Revoslot-race plaatsvond, is helemaal niemand aanwezig!
Teleurstellend als je ziet hoe weinig slotrace-evenementen er eigenlijk nog maar zijn. Jacqueline verzucht dan ook terecht dat zij nog de enige is die landelijke slotraces organiseert. Het ziet er wat dat betreft niet rooskleurig uit. Het voortbestaan van de baan in Emmen is in acuut gevaar. Dan dreigen Job (voor het eerst hier) en Alphons, de laatste tijd net zo lekker bezig, weer club-loos te worden.
De keuring is door Sebastiaan keurig en snel gedaan. Nieuwe banden wil hij er zelf, in overleg, ook nog voor je opzetten inclusief een royale scheut Zippo!
De kwalificatie gaat op volgorde van vinger opsteken. Best een verschil in geluid bij de auto’s. Van rammelend, gierend tot fluisterstil. Bij sommigen zie je dat de banden niet rond zijn.
Als verwacht staan Sebastiaan (Toyota GT-One) en Marc (Mercedes) bovenaan, beide met een 8.7, Marinus, vorige keer nog nieuw en onwennig hier is 3e met de blauwe lease-Viper met een 9.1, net voor Rob C. met zijn zelf gespoten Porsche GT1.
Dan Richard, Job(!) – met een identieke Marcos – en Stefan ook al met de Marcos, die van Cor Euser als ik me niet vergis, in de 9.3. Dan loopt het snel op. Gerrit 9.6 met een Porsche GT1, ikzelf 9.8 met de GT2, Dennis 9.9 (Marcos) en de rest boven de 10.
Er zijn opeens relatief veel Marcossen wat denk ik te maken heeft met de nieuwste serie met nogal aansprekende liveries.
Race 1 / 1e groep: Er wordt nog even gediscussieerd over de volgorde van starten, de snelste eerst zoals het reglement voorschrijft of juist het laatst. Voor deze versie wordt gekozen. Sebastiaan zet de juiste tray met auto’s op de baan en in het juiste spoor. Roel, Ian, Alphons, Willem en Frank. Daar zit nogal wat routine in. Het zijn Roel en Willem die er vandoor gaan. Willem de snellere, Roel als altijd wat meer behoudend. Dit blijkt toch uiteindelijk het snelst. Ian is 3e op 2 ronden voor Frank en Alphons.
Race 1 / 2e groep: Stefan, Gerrit, JW, Dennis en Rinus. De eerste geplaatsten zijn, op een oponthoud door een massacrash na, voor mij niet te houden. Ik kleur keurig binnen de lijntjes en houdt de middenpositie vast. Dennis is soms sneller, maar met de onvoorspelbare Marcos tank je weinig vertrouwen. Voor de laatste stint heb ik 3 ronden voorsprong. Helaas is mijn laatste stint op baan 6 niet best. De tijden kruipen maar langzaam richting de 10 terwijl Dennis soms met 1 sec per ronde dichterbij komt!
Als de stroom eraf gaat heb ik nog ruim 1 ronde “over”. Gerrit wint voor Stefan en die was vorig jaar nog nieuw hier. Ik volg op gepaste afstand, maar weet als gezegd Dennis en Rinus achter me te laten.
Race 1 / 3e groep: De snelle mannen dus. Sebastiaan, Marc, Marinus, Rob, Richard en Job. Mooi gemêleerd veld dus, ware het niet dat Richard en Job een identieke auto hebben. Ze staan ook nog naast elkaar en dat is bijna vragen om moeilijkheden met inzetten. Het is nu eens niet Sebastiaan die er vandoor stuift maar Marc. De Mercedes gaat als de brandweer en het duurt even voor Sebastiaan daar een antwoord op heeft.
Door het verschil tussen de binnenste en de buitenbanen heb je niet altijd een goed beeld van de krachtsverhoudingen. maar Marc weet deze race te winnen. De felle groen-gele Porsche van Rob is 3e op een ronde of 10. Marinus, bij het vorige race in 2023 nog nieuw, heeft veel bijgeleerd en komt nu behoorlijk mee in deze groep. Hij wordt gevolgd door Richard op 7 ronden en het tweelingbroertje van nieuwkomer Job is met 127 ronden nog net voor Alphons terecht gekomen. De beide Marcossen kostten de Marshalls het meeste werk en beiden weten ze de achtervleugel er af te rijden!
Na een korte break met tosti voor de liefhebber, gaan we weer beginnen. De auto’s zijn zorgvuldig getapet en van nieuwe stickers voorzien.
Race 2 / 1e groep: Ian, Rinus, Frank, Job en Alphons. Je ziet meteen dat een beetje ervaring helpt. Het verschil met hun eerste race is goed zichtbaar. Minder fouten, snellere tijden. Rinus heeft hier denk ik de meeste baankennis en is Job bijna 1 rondje voor gebleven. 8 en 9 ronden meer dan in hun eerste race! Dan komt Frank (+6) die in een spannend duel met zoon Ian (+3) afrekent. Alphons is ondanks zijn 4 ronden betere resultaat dan in race 1 toch laatste.
Race 2 / 2e groep: JW, Richard, Dennis, Roel en Willem. Ik zou zeggen een geroutineerd veld. Ondanks de start op 1 verlies ik maar weinig op de leiders. Dennis wordt in stint 2 snel ingerekend mede door het middenbaanvoordeel dat ik dan heb.
Ik heb niet de snelheid van Richard, maar ben weer bijna foutloos. Eén foutje maak ik als ik naast Dennis het rechte eind af storm. Ik verslik me daar de enige keer vandaag in de hairpin en tik de Marcos eruit. Ik wacht rustig tot hij weer op weg is en moet weer opnieuw beginnen. Tenslotte verlies ik in baan 6 ook bijna niets en op de afsluitende baan 3 gaat het gas er nog even flink op.
Ik weet de 140 te rijden. Bijna 4 ronden voor Richard (136) net als Dennis, die daarmee Roel net voor blijft. Willem zit daar weer 1,5 ronden achter.
Race 2 / 3e groep: Marc, Sebastiaan, Rob, Marinus, Gerrit en Stefan. Ook deze heren weten er over het algemeen nog weer een schepje bovenop te doen. Sebastiaan is “los” en perst er 3,5 ronden meer uit dan in race 1. Hij had zijn banden gespaard in race 1!
Marc is ook iets sneller dan race 1. Stefan heeft een plus van maar liefst 8 ronden! Daarmee troeft hij Marinus (+5) net af. Rob haalt het resultaat van race 1 niet. Gerrit (146), met net zo’n Porsche als Rob, heeft wel een plusje maar zit toch ruim 1 ronde achter Rob.
Jacqueline heeft de rekenmachine weer aan het werk gezet en al snel rolt de einduitslag uit de printer. In rap wordt het hele veld erdoor gejast.
Met applaus voor eenieder die nog aanwezig is. Even een foto met de winnaars en dan snel afrekenen en naar huis. Het is weer een perfect georganiseerd evenement, ondanks de wat geringe personele bezetting van de organiserende club. Het nieuwe rondetelsysteem werkte ook perfect. Persoonlijk vind ik de info wat te priegelig en is het jammer dat de tijden voordat je je regelaar uit je baan hebt getrokken al van het scherm is.
Jacqueline en Slipstream weer bedankt voor deze mooie dag! We rekenen erop dat we jullie allemaal op 8 december zullen treffen voor de afsluitende race bij SRA in het centraal gelegen Almere! Hoort zegt het voort! Schrijf je vast in, nu kan het nog!
Revoslot Noord race 4
8 december 2024
Slot Racing Almere
Meerveldstraat 55
1359HZ Almere
van 8.00 – 17.00 uur
Een dag later ziet de slotracewereld er toch weer een beetje anders uit als dit bericht van Jacqueline rondgaat:
Lieve vrienden, klanten en bedrijven,
Ik wil iedereen bij deze ontzettend bedanken voor jullie vertrouwen van de afgelopen 18 jaar. Zonder jullie was dit allemaal niet mogelijk geweest. Ik waardeer de relaties die ik heb opgebouwd en ik wens u het allerbeste voor de toekomst.
Met veel plezier heb ik al die jaren een prachtig bedrijf gerund, maar het is nu tijd voor iets nieuws, Slotracing2Go stopt per 31 december met haar bestaan.
Een warme groet, Jacqueline Schut