Het is een week voor de aftrap van het F1-seizoen en de RevoSlot race staat op het programma, het begin van het slotracejaar. Zondagmorgen vroeg staan Dennis en Marco even na 7 uur op de stoep. Vlug de koffers overgeladen, de ijspreventie flap van de voorruit en naar het SRA-gebouw. Paul is er al als we aankomen. Het is zelfs al behaaglijk warm binnen en de koffie is al bruin. Dennis laadt zijn ingekochte spullen uit in de keuken en na een bakkie en plakkie kleffe cake gaan we naar boven.
De ruimte is keurig afgestoft en gezogen en maakt een frisse indruk. We hebben ons veel beter voorbereid op dit evenement dan voor de vorige in 2019! Bij SRA hebben we nu meer van deze auto’s op de baan rondrijden en we zijn er inmiddels wel enthousiast over geraakt. Ook is de tuning van de grond gekomen en zijn we een stuk verder in het stiller en sneller maken van de auto’s. Het is eigenlijk een wonder dat ik bij die eerste race op het podium belandde.
Voorafgaand aan deze race hebben we zelfs enkele deelnemers op bezoek gehad om te trainen! Waren we in 2019 al heel blij met een 9.3 (pole!), tegenwoordig weten de snelste rakkers de 8.6 al te halen. Het Revo aanbod is in de jaren stevig uitgebreid. Na de bekende GT’s als de Porsche 911, de Marcos, de Viper en de Toyota Celica (dameskappers auto?) zijn er nog enigszins vergelijkbare auto’s bijgekomen als de McLaren F1, Mercedes en de Ferrari F40. Daarnaast zijn er meer LMP monsters waarbij de GT-One van Toyota wel de kroon spant. Onze SRA-deelnemers zijn Willem met de ex-Dennis Marcos, Dennis met de Porsche GT2, Eddy met mijn gele Viper en ikzelf met de Blue Coral Porsche GT1. Na een paar installatierondjes met mijn GT1 geloof ik het wel. De hand-out banden maken het toch weer voor iedereen anders dus we gaan het wel zien.
De eerste die zich meldt is John, onze Engelse gast. Ik tref hem buiten aan, enigszins zoekend. De TomTom van de Mercedes blijkt niet helemaal up-to-date. En inderdaad, ons clubgebouw is de afgelopen 3 à 4 jaar tot een soort middelpunt van een woonwijk geworden. Daar zijn nogal wat sportfaciliteiten voor verwijderd, dus kan ik me de verwarring voorstellen. Al gauw komen er meer en meer mensen de trap op. Er blijken nogal wat last-minute inschrijvingen, waardoor er uiteindelijk wel 20 personen op de lijst staan! Precies 5 groepen van 4 dus. De Van Altena’s zijn er helaas niet bij vandaag.
Nieuwe gezichten, die blijken er ook tussen te zitten! Allereerst Kenny en zijn schoonvader Alexander. Ze rijden normaal in Bussum en zijn enthousiaste Revo-slotters. Van Kenny weet ik dat hij nog maar 1 jaar met deze hobby bezig is. Beiden hebben net een Toyota GT-One aangeschaft. Wie er ook zo 1 heeft is de al eerder genoemde John. Deze ras Engelsman vertelde me dat hij dit spelletje al vanaf 1957(!) beoefend. Ook is er René, van de stevig aan de weg timmerende Apex slotrace club.
En tenslotte hebben we nog Igor. Onze Souterrain-vriend en Lola-liefhebber. Altijd goed voor een originele inzending. Hier zelfs iets te origineel, waardoor er wat discussie ontstaat met Jacqueline. Hij wilde zijn Marcos als een soort Autocross-auto, dus zonder ruiten, mee laten doen. De ruiten zitten er gelukkig wel weer in, maar het interieur zit met 4 royale lappen tape vastgeplakt. En dat is reglementair niet toegestaan. Omdat er van deze modificatie geen voordeel verwacht wordt kan hij naar het Parc Fermé met de toevoeging dat hij hier de volgende keer niet mee wegkomt! Al dit soort aspecten van het slotracen om het eggie blijkt voor meerdere nieuwkomers erg spannend.
Intussen wordt er nog druk geoefend op de baan en gaan de eerste auto’s al ter keuring bij Jacqueline. We moeten wat doorwerken vanwege de onverwacht hoge opkomst en het strakke tijdschema. Er zijn een paar auto’s die wat aanpassingen nodig blijken te hebben. Door het relatief simpele reglement en de eenvoudige lay-out van de auto stelt dat niet veel voor.
De banden, BRM 22Sh, zijn dus hand-out en er mag niet aan worden geschuurd. Jacqueline haalt er toch een drietal rijders uit die toch geschuurd bleken. Die kregen de gelegenheid er nieuwe bandjes op te zetten! Een van de nieuwe deelnemers heeft een aluminium Revo-tandwiel gemonteerd en dat mag niet. Feit is wel dat de standaard plastic tandwielen niet altijd mooi rond zijn, waardoor een stille loop van de auto een bijna onmogelijke opgave wordt.
Kwalificatie: Nu kunnen we zien wat al die trainingsrondjes hebben opgeleverd. Wat is de invloed van de nieuwe achterbanden op de tijden? We gaan het zien. De SRA-mannen melden zich al snel aan het front met lage 9’s. Verrassend is de man op plek 5, de jonge Ian Goyaerts! Hij weet de GT2 nog voor de eerste Toyota GT-One, die van Marco, te kwalificeren! Dan zijn er de debutanten op de baan; Kenny en John die erg aan elkaar gewaagd zijn met hun stille Toyota’s. Dan hebben we Rob, Guus en Frank als de wat meer doorgewinterde slotracers.
Dan de relatief nieuwe René, die toch knap voor Roel en Richard staat. Igor zit daar weer achter met de toch wat minder snelle Marcos, gevolgd door de andere debutant Alexander. Dan Ivan met de P333 Ferrari, met licht, die zich hier wellicht wat meer van had voorgesteld. Dan nog Aukje, de enige dame in het veld en mede-Fries Sjouke. Henry sluit de rijen.
Race 1: Geheel volgens het wedstrijdreglement is het de snelste groep die het spits afbijt!
1e Heat: Dus dat is dan uiteindelijk, na wat verwarring, uw reporter J.W., Dennis, Willem en Eddy naast elkaar alsof het een clubrace betreft. Een Porsche GT1, een Viper, een Porsche GT2 en een Marcos. Als polesitter laat ik er geen gras over groeien en pak de leiding. Dit ondanks dat ik op baan 1 rijdt. Ik doe eigenlijk rustig aan: banden sparen! Al zal niet iedereen dat met me eens zijn. Eddy kan al gauw als enige volgen. Dennis heeft een issue met de auto en Willem doet zijn ding. 39 rondes, een kleine voorsprong op Eddy en Willem (38).
Op de snelle baan 3 kan ik proberen wat weg te lopen, maar Eddy schudt je niet zomaar af. Beide 39! De opvolgende baan 4 blijkt opeens best vervelend glad! Eddy is weer helemaal bij gekomen. 38 om 37! In de afsluitende stint op de snelle baan 2 zie ik Eddy op 4 ook wat worstelen. Het is een tijdlang heel close en mede om brokken te voorkomen laat ik hem gaan. Hij weet me voor te blijven en wint de race. We hebben beiden wel weer 39+ ronden weten te rijden. Op de middelste banen hebben we beiden nog wel de 9.0 weten te halen, maar tegen het eind lopen de tijden toch al een beetje op. Wel alle 2 een dikke 154 ronden!
2e Heat: Ian, Marco,Kenny en John. In deze groep zit eigenlijk alles, jong/oud, ervaren, rookie en veel Toyota’s.
Het is de ervaren Marco die er meteen vandoor gaat! De zwart witte Toyota laat zijn, zeker op deze baan, onervaren collega’s snel achter zich. Het is de jonge Ian die de wit-blauwe GT2 stevig op de 2e plaats weet te nestelen. John met zijn nostalgisch aandoende duim-druk regelaar komt net iets te kort. Bij Kenny ontbreekt het voornamelijk aan ervaring met dit soort evenementen. Hij gebruikt dit als een belangrijke trainingssessie. Marco heeft zich met zijn resultaat (151,71!) voor Willem en Dennis geplaatst.
3e Heat: Rob, Guus, Frank en René. Een matzwarte GT2-een Blue Coral GT1, gelijk aan die van mij, een deze morgen aangeschafte Toyota Celica en een Navision GT2. Hier nogal een Porsche dominantie. Guus heeft duidelijk de beste papieren. De Porsche rijdt vrij gemakkelijk weg bij de rest van het veld; 146,32. Frank weet ondanks de onbekendheid met de wagen Rob net voor te blijven 141 om 140. René zakt wat verder weg.
4e Heat: Roel, Richard, Igor en Alexander. Een Viper, GT2, Marcos en een GT One. Roel en Richard laten zien dat baankennis wat meer zegt dan een scherpe kwalificatietijd. Zeker in deze stints van 6 minuten. De routiniers trekken er rap tussenuit, voornamelijk vanwege het beperken van fouten. Richard is wat meer agressief en gaat wat wilder over de baan dan Roel. Maar toch ook wat sneller. Igor rijdt naar vermogen, alleen doet gebrek aan ervaring ook hem de das om. Dat is bij Alexander helemaal het geval. Het ziet er nog wat onwennig uit allemaal en hij ziet Richard ongeveer 13x voorbij komen.
5e Heat: Ivan, Aukje, Sjouke en Henry. Ferrari 333SP, Porsche GT2, Toyota Supra en een Viper. Erg divers, maar qua kwalificatietijden zijn ze erg aan elkaar gewaagd. Ook hebben ze wel enige SRA-milage. De Ferrari van Ivan is zoals verwacht mag worden de snelste. Regelmatig worden de collega’s opgeschrikt door zijn priemende koplampen. Totdat de bolide opeens stilvalt. Sluiting! Ivan mag het probleem even snel oplossen en verliest zo maar weinig tijd. Aukje weet de roze GT2 nog het best in zijn spoor te houden en blijft binnen 3 ronden! Weer 3 ronden terug ligt Sjouke, die net voor Henry weet te blijven. Deze groep is gemiddeld wel iets sneller dan de 4e.
Beneden is Gertjan er in geslaagd de tosti-ijzers en andere elektrische apparatuur aan de praat te houden en de verschroeide broodlucht heeft zijn weg naar boven weten te vinden. Dat komt mooi uit en menig deelnemer weet de maag wat te vullen voordat we aan het tweede deel gaan beginnen.
Race 2, de middagrace:
1e Heat: Eddy, JW, Marco en Willem; Viper, GT1, GT-One en de Marcos. Eddy en ik hebben er een serieuze concurrent bij. De Toyota blijkt een lastig te bestrijden auto. En Marco is ook niet iemand die je zo aan de kant schuift. De ene keer is de Viper de snelste, dan de Toyota en soms de Porsche. Ik heb alleen het idee dat mijn banden er het eerst aan zijn. Eddy pakt een kleine voorsprong op baan 1. Marco daar niet heel ver achter en ik heb dan toch al een ronde achterstand op de gladde baan 4. In stint 2 doe ik meteen een pitstop om de banden te tapen. Dat kost 1 rondje en helpt niets. Ik lig dan al bijna 2 ronden achter op Eddy, 1 op Marco.
In de 3e stint op baan 1 weet ik Eddy nog een keer te raken maar hij beukt mij – zeldzaam foutje van Eddy – er ook een keer hard af in de carrousel! Zijn diffuser ligt er zelfs onderuit! We wachten wel steeds netjes op elkaar. Ik val nu toch best terug, ook t.o.v. Marco. Op baan 3 tenslotte kan ik het redelijk bijsloffen, maar de auto glibbert alle wel kanten uit. Eddy is helemaal “los” en weet er zelfs nog iets meer uit te halen dan in de eerste race! Dat geldt ook voor Marco, die mij daarmee in totaal aantal rondes ook voorbij is. Ik ben nog wel derde, maar het gat met Willem is betrekkelijk klein.
2e Heat: Guus, Ian, John en Richard. Drie Porsche’s tegen 1 Toyota. Guus lijkt de beste papieren te hebben, zijn tijden zijn prima, 9.4 tot zelfs 9.2. Maar Richard met de kleinere en hogere GT blijft opvallend goed in het spoor! John kan duimen wat hij wil, dit gaat nog net iets te snel. Alleen de jeugdige Ian weet hij voor te blijven. Het zit allemaal wel mooi bij elkaar! Bijna 147 tot 143.
3e Heat: Dennis, Ivan, Frank en Roel. De GT2, Ferrari, Toyota Supra en de Viper. Mooi gemengd dus. Dennis heeft de problemen op weten te lossen. Er zat rubber tussen de tandwielen en nu gaat hij er eens voor zitten. Helemaal fameus is het nog niet, maar het begint er op te lijken. Het is opvallend hoe goed Frank meekomt, met een auto die hij eigenlijk nog niet kent. Roel met de Viper zit daar weer vrij kort achter en de zeer constante Ivan is laatste. Er zit maar 1 sector verschil tussen zijn beide raceresultaten! Deze groep is ook erg close en zeer gewaagd aan de vorige; 147-142.
4e Heat: Rob, Aukje, Kenny en Sjouke. 2 GT’s en 2 Toyota’s. Je ziet hier de onervaren Kenny toch wel grote stappen maken! Hij beschikt over een prima auto maar toch. Hij verslaat Rob met bijna een halve baan verschil! Ruim 6 ronden meer dan zijn eerste race met zelfs een stint van 37 ronden. De anderen verbeteren ook wel iets, maar blijven toch achter.
5e Heat: René, Henry, Igor en Alexander. Hier is het Henry die de lakens uitdeelt. Zoals bij wel meer deelnemers is zijn 2e race een stuk beter dan de eerste. Hij zet een stap, vergelijkbaar met Kenny in de vorige heat. De andere 3 zitten steeds heel dicht bij elkaar. René trekt daarbij aan het langste eind met Igor en Alexander daar steeds ongeveer een ronde verder achter. Voor Alexander is dit wereldje helemaal nieuw en de 15 (!) ronden die hij meer weet te rijden dan in race 1 laten hem mooi aansluiten bij de rest van het veld.
Het hebben bijna allemaal spannende races gezien. De Revo’s zijn erg aan elkaar gewaagde robuuste auto’s waar je snel vertrouwen in hebt. Na afloop zet Paul de uitslagen op een rijtje en gaat Jacqueline daarmee aan de gang om het definitieve klassement op te stellen. Er worden punten toegekend meetellend voor het eindklassement van 2023.
Na een korte ceremonie waarbij ieders prestaties worden opgelezen krijgen de 3 snelste personen van de dag de medailles aangereikt door Jacqueline. Langzamerhand weet een ieder de gang naar de bar te vinden en na het afrekenen gaan we tevreden huiswaarts. Het is een lange drukke dag geworden met enerverende races en een terechte winnaar. SRA heeft zich van zijn beste kant laten zien zowel op als langs de baan. Eddy staat bovenaan in het kampioenschap en ook Willem, Dennis en ik staan in de top!
Jacqueline en Guus, bedankt voor het organiseren van deze dag.
Het vervolg is op 7 mei 2023
Slipstream
Spieringweg 730-A
Zwaanshoek
Van 8.00 – 17.00 uur