Erwin’s Fleischmann race 29-09-2023

een eenzame Lotus

De laatste vrijdag van de maand is uitgekozen om de door Erwin aan de club gedoneerde Lotussen van Fleischmann te gaan racen. Dit laatste is gezien de gevorderde leeftijd van de auto’s niet te vergelijken met de huidige auto’s. Al snel wordt het voltage van de baan opgedraaid. Nu komen de auto’s wel een stukje sneller rond en worden de grenzen van de natuurkundige grondbeginselen wat meer getest.

De auto’s zijn wel goed nagekeken, de motortjes gereinigd of omgewisseld, pinions waar nodig vervangen of vastgezet. De slepers, banden, lagers alles om een zo gelijk mogelijk veld bijeen te krijgen. Ik heb de 4 kleuren van de baan terug laten komen in de auto’s zodat ze nu baangebonden zijn.

De blauwe auto is metallic blauw, met een klavertje 4, een verwijzing naar Erwin’s Renault Twingo. Ook zijn de wielen lichtgoud van kleur. De gele is ook helemaal gespoten in Camel geel. Met de zwarte accenten ziet deze auto er ook prima uit. De auto heeft nogal lang in de zon gestaan want naast de duidelijke verschoten kleur van de kap zijn de beide delen nogal krom getrokken. Dat zie je vaker bij deze auto’s, temeer omdat ze van huis uit erg strak in elkaar zijn geschroefd. Qua rijden maakt het weinig uit hoewel hij wel de lawaaierigste van het stel is. We hebben 1 blauwe die nog helemaal standaard is als reserve.

We rijden 4 minuten per stint en beginnen steeds weer met alle 4 de auto’s op start/finish. Alle decimalen worden tussendoor steeds bijgehouden. Dit heeft als voordeel dat je precies bij kunt houden hoe snel eenieder per baan is. Nadeel is wellicht dat je onderweg nooit precies weet hoe je er voor staat.

Na de start van groep 1 vond vooral Fred dat dit tempo waardeloos is. De roep om een hoger voltage wordt gehonoreerd en dus beginnen we opnieuw.

het veld met de blauw metallic Lotus op 2
de renners van de 1e groep

Race 1: Herman, Erwin en Karel. Het hogere voltage zorgt ervoor dat de marshals het er soms maar druk mee hebben. Erwin pakt wel meteen de leiding en loopt gelijk al een halve baan uit op Karel. Op baan 1 is Erwin ook weer de snelste. Dat is de andere heren te machtig. Met 20+ op de tabellen voor 3 en 4 loopt hij steeds zeker 1 ronde uit. Karel is steeds 2e net voor Herman. Ruim 81 ronden voor de winnaar!

de auto in de binnenbocht klapt er lekker stevig in!
de 2e groep

Race 2: Kees, Dennis, Erwin (doordraaier) en Paul. Laatstgenoemde is beslist een gevaarlijke outsider en laat dat zien door meteen de leiding te nemen. Kees en Erwin zitten daar ongeveer 1 ronde achter. Dennis komt er achter dat baan 2 vanavond het lastigst is! Hij zet dat hierna meteen recht door op baan 1 de stand weer gelijk te trekken.

Nu heeft ook Paul het lastig op baan 2 en produceert een vergelijkbare uitslag als die van Dennis in de vorige. Kees en Erwin weer dicht bij elkaar. In de 3e stint is het Kees die op baan 4 besluit te shinen. Hij pakt ongeveer 1 ronde op Paul en Dennis, terwijl Erwin de beperkingen van baan 2 ontdekt. De 3 koplopers hebben bijna een gelijke stand weten te bereiken. Paul staat zelfs voor met 65,35 tegen 65,04 voor Kees en 64,67 voor Dennis. Erwin ligt daar ongeveer 3 ronden achter. Dus wat gaat het worden?

Dennis heeft de aantrekkelijk gebleken baan 4, Paul 3 en Kees 2, die het meest tricky blijkt. Dennis die het meest moet goedmaken gaat als een speer, Kees gaat ook goed voor deze baan. Paul weet de voorsprong op 3 echter niet vast te houden. Het is Dennis die net de 87 rondengrens weet te passeren. Kees bijna 1 ronde daarachter en Paul daar weer 1 ronde achteraan. Erwin weet wel 1 ronde meer uit deze race te halen dan uit de eerste.

nu met de reserve auto op 2!
de laatste groep

Race 3: Willem, Eddy, JW en Fred. We zijn gewaarschuwd, vooral voor baan 2. Fred en Eddy zijn het best weg. Met een dikke 22 op 4 zet Fred de toon. Zelf stel ik teleur met de steeds meer kwispelende en glibberende gele rakker op 3. Hierna mag ik het op 4 proberen. En inderdaad, dat is een Different Cookie!

Maar het is Eddy op 1 die de toon zet. Zijn 22,92 is bijna 2 ronden meer dan wat Willem zojuist produceerde. Fred is op 2 niet opvallend, maar wel degelijk bezig. Willem laat zien dat baan 3 nu toch echt de lastigste is. Als ik hierna de fraaie blauwe auto van baan 2 mag proberen merk ik al snel dat de pinion doorslipt. De auto wordt omgeruild met de andere blauwe. Die loopt gelukkig ook wel goed maar de achterstand is er.

Willem weet op zijn baan 4 weer eens ouderwets te vlammen. De 22,97 is de hoogste score op deze baan vandaag! Fred en Eddy doen onopvallend hun ding op 1 en 3. Willem, Eddy en Fred staan nog dicht bij elkaar. Mijn oranje auto loopt eigenlijk erg lekker en ik kom heel goed mee. Totdat hij een gek sprongetje maakt en even uit het spoor schiet. Daarna is hij lawaaieriger en minder snel!?

Ik weet Willem en Fred nog wel voor te blijven, maar Eddy loopt op de snelle baan 4 een rondje uit en weet bijna Willems score te evenaren. Hij wint hiermee de race, voor Dennis uit de 2e race. Dan Willem, Kees, JW, Paul en Fred tussen de 86 en 85. Erwin daar 3 achteraan en dan Karel en Herman.

De auto’s blijven in ieder geval wel goed op 14 volt en hoger. Dat laat het er meer als racen uitzien. We zullen de auto’s nog eens goed nalopen, zodat ze allemaal zo stil over de baan gaan als de blauwe. Ik kwam ook een set Repro-Fleischmann banden tegen op internet. Hiermee trek je dan denk ik het veld nog weer dichter naar elkaar toe. Ik weet van de Repro Tech-Fleischmann bandjes dat die erg goed zijn.

In ieder geval bedank ik Erwin voor de donatie van de auto’s die we een mooi plekje moeten gaan geven.

Race
1Eddy87.68
2Dennis87.07
3Willem86.31
4Kees86.16
5JanWillem85.30
6Paul85.05
7Fred84.99
8Erwin82.29
9Karel77.35
10Herman74.57

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *