Blog: 21-06-2024, Classic Cup

Bij afwezigheid van de vaste reporter een dappere poging van Dennis.

het veld van de avond

Zoals gebruikelijk ga ik op vrijdag om 19 uur van huis, maar deze keer sla ik de stop in Bussum over. JW geniet van zijn vakantie. Automatisch betekent dat meer kans op punten vanavond.

Bij binnenkomst vallen er 3 zaken op:
1) Fred die laat zijn McLaren alvast voorkeuren zodat discussie wordt vermeden.
2) Er staat taart te wachten.
3) Het scherm van de tijdwaarneming staat op zwart.

Het gebak blijkt van Fred die zondag aanstaande zijn 74ste verjaardag mag vieren. Is dat ook niet de slotrace pensioengerechtigde leeftijd? Maar daar kom ik later op terug. Zelf ben ik hoopvol naar de baan gekomen, want mijn Porsche 917 heeft in de afgelopen weken over de baan gevlogen, maar er waren al meer erg snelle auto’s op de baan gesignaleerd, zoals o.a. de McLaren van Willem.

rechter pc = overleden
pc demonteren
inspectie

Helaas lukt het niet om de tijdwaarneming aan de praat te krijgen en bewijst ons dubbele systeem zijn nut, de betrouwbare DS-boxen doen trouw hun werk en na wat gepruts met knopjes komen de rondetijden ook tevoorschijn. Ondertussen zijn we redelijk compleet en starten we met 8 rijders aan de kwalificatie.

De keuring is vlot verlopen zonder grote afwijkingen. Nu is het eerst tijd voor gebak en Fred is van mening dat hij pas kan worden gefeliciteerd als het gebak op is, snel handen wassen en hop aan de bak.

Paul met het scherpe keurmeester-oog
nieuwe banden uitzoeken is toch altijd weer een dingetje
taart van Fred!

Op nieuwe banden starten we de kwalificatie, maar ook nu doen de nieuwe banden niet altijd wat je verwacht, zoals in mijn en ook in Willems geval: we komen niet aan de tijden die we tijdens de trainingen op onze oude banden reden.

Er zijn ook meevallers: 8.1 voor Eddy en Fred is ongekend snel voor deze klasse. Ook Karel zijn Ferrari bewijst er zin in te hebben en had dat ook al eerder laten zien. Het wedstrijdveld is mooi divers en gekleurd en we rijden gewoon 4 om 4, dus uitkijken en er vooral niet uitvliegen, want er zijn weinig marshals aan de baan.

groep 1, Kees duwt een auto nog wat dichter naar de startstreep

Race 1: Het eerste startveld bestaat uit Kees, Dennis (ik dus), Karel en Willem. Kees rijdt voor het eerst met een ex-Herman Matra en rijgt zijn rondjes ogenschijnlijk stoïcijns aan elkaar, wat hem naar de winst brengt van de eerste wedstrijd. Helemaal vanzelf gaat het zeker niet, omdat er een verbeten strijd is met Willem en zijn McLaren M8D. Willem ligt tot vlak voor het einde aan leiding, maar na een kleine interventie van Karel wordt de race na ruim 108 ronden beslecht met een onderling verschil van slechts een paar centimeter, in het voordeel van Kees.

Mijn eigen wedstrijd is niet bijzonder, ver weg van de tijden die ik met de Porsche kon rijden als gevolg van een bijzondere rechter achterband.

close!
binnen hetzelfde baanvak
groep 2

Race 2: Eddy, Bas, Paul met een 8.3 in de kwalificatie, en Fred, Nou dat racepensioen van Fred is weer uitgesteld, wat kan die man nog steeds hard rijden! Ik bereid me alweer voor op een lachende Klaas Bos die weer fijntjes laat weten dat Fred ons weer te snel af was, maar dat is voor latere zorg.

Iedereen sprint uit de startblokken, Fred pakt al meteen de leiding, rondenlang blijft het voor de Porsche 908  van Eddy en de Ferrari van Bas rijden. Na 4 minuten worden 29 ronden getoond voor 3 rijders. Vanaf stint 2 vertoont de auto van Bas een Italiaanse eigenzinnigheid die het tempo niet verhoogt, tot duidelijk ongenoegen van Bas.

Dit komt ook in de overige stints steeds weer terug, soms is er wel en soms is er geen gang in het karretje te krijgen. Paul trekt zich niet veel aan van het rumoer en draait zijn rondjes met de trouwe en laatst overgebleven Ford GT40, de enige die over is van het oude SRA-startveld, maar op is deze auto zeker niet.

Eddy is de enige echte tegenstander van Fred, maar kan het tempo van Fred niet volgen en als ook de marbles hun plek vinden op de baan wordt het er niet beter op. Aan Fred gaan alle problemen voorbij, zijn gouden (doet hij het er nu om?) McLaren Elva vreet rondje na ronde in een niet te volgen tempo, waarbij ook de kwalificatietijden worden geëvenaard.

Ook in de race wordt door Fred een 8.1 gereden!

Na 115 ronden gaat de spanning van de baan en kunnen we vaststellen dat er een nieuw record is gezet, nog nooit is deze afstand op onze baan afgelegd in16 minuten, gefeliciteerd Fred. Tevens zijn er 4 rijders in de 108 ronden geëindigd, waaruit blijkt dat niet alleen de rijders, maar ook de verschillende merken goed aan elkaar zijn gewaagd. Kees en Willem eindigen exact gelijk en verdelen een punt, zodat zij beiden 10.5 punt verdienen dit keer.

PNaamRondenKwalificatiePunten
1Fred115.078.16516
2Eddy113.908.12813
3Kees108.968.45210.5
4Willem108.968.46610.5
5Bas108.618.2099
6Dennis108.298.5508
7Paul107.898.3347
8Karel97.979.1976

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *