Blog: Classic race november 2022

het complete veld

Het is alweer medio november geweest als we de een-na-laatste clubrace gaan rijden. Als we bij de club aankomen is het al behoorlijk druk! Fred, Herman, Kees, terwijl we gelijk oplopen met Paul en Karel. Gezonde wedstrijdspanning zal het zijn.

De klassiekers zijn aan de beurt. Voor de goede orde, dit zijn auto’s uit de lange afstandsracerij uit zowel Europa als ook Canada en Amerika (CanAm). Grofweg uit de periode 1964-1973. Vrij ongecompliceerde auto’s, vaak met fraaie rondingen en voor het eerst echt dikke wielen. En op een flapje hier en daar na vleugelloos. Waar dat vroeger vooral bestond uit Slot.it auto’s zie je nu dat de concurrentie niet heeft stil gezeten. Ook qua rondetijden zie je dat terug. Het gaat steeds sneller. Eerst kwam NSR erbij, daarna Thunderslot en ook Policar. Deze laatste gebruikt veel techniek van Slot.it zodat je daar geen spektakel van zou verwachten. Maar dan ken je Bas niet!

de keuring

Laten we eerst gaan keuren. De meeste auto’s zijn ongewijzigd en kunnen zo de nieuwe bandjes ontvangen en het Parc Ferme in. Mijn NSR Porsche heb ik al in de Souterraincup trim van volgend weekend gebracht, dus die doet niet mee. Ik heb een oude Matra klaargestoomd voor vanavond. De tere voorwielophanging van dit Slot.it product heeft wat veel speling op de inbusjes. Mede hierdoor staat de auto net wat te laag. Met wat stelwerk is dat zo verholpen, maar ik lijm het voor de zekerheid maar even vast. Paul denkt dat mijn voorwielen, net als die van Herman’s Matra, te klein zijn. Gelukkig heb ik een Slot.it Ferrari bij me met net zulke skelterwieltjes en dan het is goed. De kleinste BRM achterbandjes gaan er strak omheen nadat ik er 2 rubber gietstukjes uit heb gepeuterd.

Bas kwalificeert op 1

De kwalificatie: Eddy is niet blij met de banden van de Ford, 8.6. Hij krijgt het voor elkaar een band van de velg te rijden! Willem zit daar flink onder, net als Bas, die maar liefst in de 8.4 duikt. Beiden doen ze dat niet in 3 maar in 1! Fred split de Scholtens met een lage 8.5. Dennis en Kees gaan ook nog onder de tijd van Eddy zitten. Zelf zit ik met Paul, Herman en Karel in de achterhoede.

Kwalificatie
1Bas8.493
2 Fred8.532
3Willem8.587
4Dennis8.614
5Kees8.632
6Eddy8.651
7JanWillem8.765
8Paul8.880
9Herman9.018
10Karel9.694
de deelnemers van race 1

Race 1: JW, Herman, Karel en Paul. Hoewel baan 1 tegenwoordig niet slecht is ga ik eigenlijk best prima. De tijden al snel onder de 9 en in no time zit ik op 27 ronden. Paul op 4 zit nog het dichtste bij. Op de eveneens snelle baan 3 gaat het nog een tandje harder. Foutloos jakkert de Smurf 28 x door start/finish! Dan doorr naar baan 4. Dat valt wat tegen. De 9 sec. wordt pas later geslecht en ik kom niet verder dan 8.8. Ook komen er de eerste foutjes die meteen veel tijd kosten. Ondanks dat toch weer ruim de snelste. Als de stroom eraf gaat staat de auto in 1 klap stil..vreemd! Bij de start van de laatste stint wil de auto amper van zijn plek. Het lijkt wel of de baan is ingesmeerd met Bisontix. Ook remmen is er amper bij. Als de stroom er na een paar ronden eindelijk afgaat schiet de wagen opeens wel vooruit! Hij wordt even gedwongen achterwaarts te draaien, maar hij functioneert dan alweer gewoon. Herman en Paul kan ik dan niet meer inhalen, maar de tijden zijn weer prima. Paul is net boven de 100 geëindigd, Herman en Karel net niet.

de deelnemers van race 2

Race 2: Dennis, Eddy, JW – als indraaier – en Kees. 3 x Slot.it en 1 NSR. Deze mannen gaan een klap harder en blijven er ook nog eens in. Ik kan prima mee en blijf constant in de buurt van Dennis die wel op 1 rijdt. Eddy heeft het het minst naar zijn zin. Dat gaat in de volgende stint ook op. Zelfs op de goed rijdbare baan 1 komt hij maar tot 24! Dennis laat nu zien dat de 908 snel is en zet daar 28 tegenover. Kees en ik zitten er met 26 precies tussenin. Dennis is deze beide stints precies even snel als ik in de vorige race. In de derde stint zakt het tempo wat in. Op 2 heb ik het ook niet en bovendien gaat het een paar keer mis doordat ik te veel wil denk ik. Dennis komt ondanks alles op een respectabele 27 op baan 4 en pakt definitief de leiding. Op de afsluitende baan 1 gaat het eigenlijk best weer goed. Alleen Kees op 3 is iets sneller. Dit is niet genoeg om Dennis te pakken te krijgen. Mijn resultaat is wel iets beter dan race 1, maar het is niet genoeg. Eddy baalt helemaal en heeft er meteen een schrapresultaat bij. Zijn bandjes zien er, voor de bandenfluisteraar die hij is, erbarmelijk uit!

weer de band van de velg af!
de deelnemers van race 3

Race 3: Bas, Willem, Dennis -als indraaier – en Fred. Allemaal met een ander merk slotcar! Bas heeft snode plannen met de rode Ferrari! Als een raket stuift hij over baan 1. Hij deed hier ook al de kwalificatie op. Met tijden in de 8.4 weet hij iedereen te kloppen. Alleen Dennis blijft in de zelfde ronde. Fred en Willem zitten al op 1 ronde.

de rondetijden van de eerste stint

Hierna gaat Bas naar 3 en ook hier gaat het lekker snel! De anderen krijgen allemaal 1 ronde aan de broek. Ook hier zien we een merkwaardige dip in de prestaties bij de derde stint. Er wordt nog even gekeken of de baanspanning wel correct is, maar de buitenbanen hebben zelfs wat meer spanning dan de binnenste! Bas houdt met 1 hand de 3-poot stekker in de gaatjes en rijdt met zijn andere hand. Zodra hij loslaat gaat de snelheid omlaag! Er wordt door Paul even naar gekeken en wat uitgebogen, maar er kan verder weinig mee gedaan worden deze race. Toch nog 27 voor Bas en ook Willem. De beide anderen mogen er maar 26 bijschrijven. Bij de laatste stint hoeft Bas niet meer zo snel. Bovendien moet hij ook hier aan de stekker blijven hangen. Zijn 27 ronden zorgen er wel voor dat hij de race wint met toch een mooie 110 ronden. Dennis komt op baan 1 tot een indrukwekkende 28er en wordt tweede op 1 ronde. Net voor Willem die op de mindere banen, 2 en 4, opvallend goed rijdt! Hij is de enige met 28 achter zijn naam op baan 4. Dat is praktisch even veel als Fred op 3, maar die komt met zijn 108 toch 1 ronde tekort.

Race
1Bas110.37
2 Dennis109.34
3Willem109.10
4Fred108.16
5Kees106.71
6JanWillem105.15
7Eddy102.51
8Paul100.92
9Herman98.39
10Karel89.91
het blijven sfeervolle beelden met deze auto’s

Na afloop gaat het vooral om de stekkerverbindingen. Paul gaat er vrijdag wat aan proberen te doen. Deze wat simpele en grove banaanstekkers lijken mij eigenlijk niet bedoeld om er steeds in-en-uit te worden gerukt. Daar zijn der XLR pluggen meer geschikt voor. Bovendien duwt niet iedereen “de banaan” terug als hij klaar is, waardoor er nogal eens een auto blijft staan bij de start. Ik heb zomaar het idee dat mijn ”probleem” in mijn eerste race hier ook mee te maken heeft gehad. De laatste race zal die van de GT’s zijn. En dan de Oliebollenrace natuurlijk…

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *