Het korte raceseizoen zit er al weer bijna op als we ons klaarmaken voor de laatste Classic race van 2021. Het zijn de bekende GT40’s uiteraard maar we zien steeds meer een verschuiving ontstaan richting de open auto’s, de spiders. De bekende 908 “Pantzer” van NSR is er natuurlijk. Deze auto is zo basic dat 1 van onze leden zijn beklag ooit deed bij Guus over het ontbreken van de koplampen! Thunder Slot komt ook steeds meer met de pre-1969 CanAm auto’s als de eerste McLarens en de Elva’s en Lola’s. Deze kleine sluipmoordenaars moeten wel iets hoger op de poten worden gezet om door Paul goedgekeurd te kunnen worden. Deze vleugelloze auto’s zijn mooi en snel! Kees heeft -om in de CanAm sfeer te blijven- een nieuwere Si. McLaren, met de enorme achtervleugel. De week vooraf werd er heftig getraind met de auto’s. Dennis en ik reden telkens elkaars tijden aan flarden. Ik had per ongeluk zelfs een 8.3 weten te rijden. De 908 was on fire! De Corona-richtlijnen zijn weer eens aangescherpt. We moeten ons zelfs de QR-scan laten welgevallen en de mondkapjes zijn weer verplicht. En de dakramen gaan ook weer open voor de ventilatie. Maar het is voor de goede zaak dus geen probleem! De hele 70+ afdeling blijkt er helaas niet te zijn evenals Herman. Eddy heeft gemeld dat hij wat later komt. We zijn dus uiteindelijk maar met z’n zessen!
Om de tijd te doden doen we een race for the fun op verzoek van Kees. Met auto’s waarmee we niet gaan racen. Ik heb de grote Ferrari 512 met een 3D chassis en een raketmotor. Dennis heeft de Elva, Kees een Alfa 33 en Paul een GT40. De kleine Elva sluipt er vandoor. Met name de manier waarop hij de bochten aaneen rijgt is indrukwekkend. Hij trekt daar meteen een gat met de andere wagens. De rechte eind snelheid valt best mee maar het is genoeg. De Ferrari is wat stuiterig in de bochten maar het is best leuk rijden met zoveel power. Paul en Kees zijn de hele race een erg close met elkaar in gevecht. Eddy is er intussen en na deze race gaan we meteen door….
De keuring: Maître Paul heeft een enorm plexi gezichtsmasker op zijn hoofd, bijeen gehouden door een flinke plastic beugel. Het geeft het vak van keurmeester beslist meer cachet! Alle auto’s blijken conform het regelement. De bandenkeuze is na wat getouwtrek gevallen op de Sideways Hard bandjes, 18×10. Er zitten nogal wat pieletjes aan de binnenkant en bij Kees is er een diameter verschil tussen links en rechts van meer dan 1 mm! Het meest zichtbare kan worden opgelost door wat handig vingerwerk.
Kwalificatie | ||
1 | Eddy | 8.651 |
2 | Dennis | 8.666 |
3 | Kees | 8.792 |
4 | Willem | 8.805 |
5 | Paul | 9.010 |
6 | JanWillem | 9.133 |
De kwalificatie: Volgorde van binnenkomst wordt aangehouden dus mag Eddy eerst. De auto komt wat glibberig over. De bandje lijken wat hard, maar vanaf rondje 3 wordt hij stiller en gaan de tijden in rap tempo omlaag. 8.65, we kunnen aan de bak! Willem, Paul, Kees, het lukt ze niet. Dan Dennis, het gaat wat rommelig, heeft wat issuetjes, komt in de buurt, maar strand net in zijn record ronde. Als ik tenslotte mag is de gang totaal uit de auto! Ik kom niet onder de 9.1! Eddy vermoed een onregelmatigheid aan de binnenkant van de banden. Dat blijkt te kloppen en na wat peuterwerk vertrouw ik er op dat het goed gaat komen.
Race 1: Lang hoef ik niet in spanning te blijven, ik mag meteen aan de bak, met Willem en Paul. Porsche, McLaren (Thunder) en Ford GT40. De Porsche is nu inderdaad veel beter en ik zit meteen lekker in de 8.6-jes. Willem op 1 zit er niet ver vanaf. Dan maakt ik wat onverwachte foutjes achterin en moet ik plotseling in de achtervolging. Ik heb Willem weer bijna te pakken als we alle 2 rond de 28.70 ronden hebben weggetikt! Met Paul op 1 ronde. Hierna snel naar baan 1 met Paul naast me. Ik haal hem snel bij maar er voorbij is weer een ander hoofdstuk. Het kost nogal wat tijd. Willem peert op 3 intussen lekker door en pakt 1 rondje. Op baan 3 kan ik daarna weer wat terugdoen. De 8.5-jes rijgen zich aaneen en ik heb zelfs een 8.4! Dat rondje heb ik weer teruggepakt! We staan vlak bij elkaar als we de finale ingaan. Op 4 gaat het beslist prima maar, net als op baan 1, valt de auto soms opeens op z’n kant. Normaal zou hij wat uitbreken maar het is nu zomaar; hop op de kant. Hierdoor raak ik het zicht op Willem kwijt en ik kom ruim 1 ronde tekort. Maar toch lekker gereden, de banden bleven erom zitten en de tijden waren super. Ook een compliment aan de Marchalls want er werd steeds snel ingegrepen ondanks de chronische onderbezetting!
Race 2: Eddy, Kees en Dennis. Ford, Porsche en McLaren. Dennis kent een beetje een valse start en moet meteen in de achtervolging. Dat ligt de Pantzer echter wel en ook hij zit in no time in de 8.5 en zelfs daaronder! Kees en Eddy knijpen zich rot maar moeten toch achter het witte monstertje aansluiten. Alle drie 28 ronden! Als Dennis op 2 mag is hij helemaal ontketend. Nagenoeg foutloos perst hij zich net 29x door start/finish! De concurrentie stelt daar 27 tegenover! Eddy klaagt dat de snelheid een beetje uit de auto is weggeglipt. Op baan 1 kan Dennis het relatief rustig aan doen en rijdt 27 ronden net als de anderen. Op baan 3 geld hetzelfde, Dennis hoeft slechts te volgen. Hij heeft ook uitgerekend dat hij genoeg marge heeft op Willem. Na 111.92 ronden is de tijd op. Kees volgt keurig op ruim 110 terwijl Eddy Willem nog voor moet laten, allebei ruim 109. Met mijn 108 en Paul’s 105 hebben we dan de hele uitslag wel beschreven.
Race | ||
1 | Dennis | 111.92 |
2 | Kees | 110.02 |
3 | Willem | 109.76 |
4 | Eddy | 109.57 |
5 | JanWillem | 108.68 |
6 | Paul | 105.32 |
Het was een snelle race met hele goede rondetijden. De meeste auto presteerden de hele race prima. Vanaf de 3e stint kregen we wel af en toe te maken met wat marbles maar echt grote invloed had dat niet. Wat mij betreft zijn dit prima banden.
Hierna hebben we nog 1 race, de meest “vrije” klasse, de GT’s.
JW.