De vorige fun-race was een soort voorgerecht voor het echte werk dat nu op het programma staat. De classics van deze week zijn wel uit precies dezelfde periode uit de racegeschiedenis. Slotrace-technisch zijn ze wel uit een ander tijdperk. Het Slot.it tijdperk! Met losse motormounts, rechte assen, aluminium en dus ook rechte wielen en ander wat meer hoogwaardig spul waar de slotrace-prof warm van wordt. Is het eerst als gezegd Slot.it dat de toon aangeeft, daarna doken ook andere merken er op. NSR, Thunderslot en nu ook Policar. Dit laatste is een zustermerk van Slot.it.
Het regelement is behoorlijk dichtgetimmerd in de loop der jaren. Het komt eigenlijk voort uit het Classic Cup-reglement van Frank Goyaerts. De auto’s bij SRA zijn eigenlijk redelijk standaard, waarbij de toppers wel steeds weer kleine dingetjes proberen om de bolide wat rapper te krijgen. Vooral bij nieuwe auto’s is dat soms een aardige puzzel. Wat bij de ene auto goed uitpakt, helpt bij de andere niet. Een Thunderslot rijdt uit de doos geweldig met een relatief zwakke motor. Helaas trekt hij te veel magneet en moet er nogal wat aan gesleuteld worden om dat binnen de lijntjes te krijgen. Bij de andere merken is dat eigenlijk niet het geval en kan er gelijk worden getuned.
Gertjan en Dennis zijn op de NSR 917-10 overgestapt. Eddy heeft de 908-3 van Dennis over kunnen nemen. Aan die 3 auto’s is nog best veel gesleuteld. Met name Gertjan zit met veel vragen. Het lukt nog niet helemaal de auto de auto te laten schitteren. Met de spontane hulp van Bas is hier vlak voor de race nog stevig aan doorgewerkt. Ik heb intussen een Policar Ferrari whitekit omgebouwd in een NART Ferrari zoals Pedro Rodríguez die ooit op Le Mans reed. Technisch is dit een heel simpel project voor mij, vooral omdat de auto meteen mooi loopt. De stilte van het mechaniek lijkt wel een soort handelsmerk van dit merk te zijn. Ondanks dat de spullen zo bij het moedermerk uit de schappen lijken te komen. Bas heeft er ook 1 die meteen wist te winnen bij zijn debuut.
Het debuut van de 917-10 van Dennis komt te vroeg. Hij stapt over op de Eva van Thunderslot. Hier en daar wordt nog wat opgelost, maar de auto is lekker snel. Dat is de Thunderslot McLaren van Willem ook. De nieuwe aanwinst van Eddy laat zich ook al niet onbetuigd. Ik heb trouwens het idee dat Eddy het tunen steeds leuker gaat vinden en bovendien heb je zo directer invloed op het resultaat. Kees heeft de mooie roodkoperen NSR Ford GT. Herman heeft de Matra weer eens afgestoft. Dan zijn er nog de Slot.it Ferrari van Karel en de GT40 van het zelfde merk van Fred en Paul.
De keuring: Door het grote aantal deelnemers is het weer een soort Poolse Landdag rondom de tafel van Paul. Mede hierdoor duurt alles nogal lang. Er staan een paar auto’s niet met de 4 wielen op de plank, de Matra voorwieltjes staan weer ter discussie en mijn auto blijkt te licht. Deze punten kunnen gelukkig snel worden opgelost. Als ik de auto even laat stuiten floept spontaan een draadje uit de schoen. Is dit een Ferrari grapje? Ik lijm hem er meteen maar in om herhaling van vorige week te voorkomen. De banden zijn Sideways hard in de 18 of 19×10 variant.
Kwalificatie | ||
1 | Bas | 8.302 |
2 | Willem | 8.398 |
3 | Fred | 8.544 |
4 | Eddy | 8.567 |
5 | Dennis | 8.586 |
6 | JanWillem | 8.673 |
7 | Paul | 8.685 |
8 | Kees | 8.700 |
9 | Herman | 9.000 |
10 | Karel | 9.609 |
11 | Gertjan | 9.621 |
De kwalificatie: De toppers maken het helemaal waar. Bas en Willem beide in de 8.3, bijna 0,15 los van de rest onder aanvoering van Fred! Dan Eddy, Dennis, ikzelf, Paul, Kees allemaal onder de 8.7 Dan een gat van 0,3+ naar Herman, Karel en Gertjan.
Race 1: Kees, Karel, Gertjan en Herman. Kees doet zijn best om uit het gedrang weg te komen. Zoals wel vaker heeft hij opeens oppositie van de verassend snelle Herman. Ik denk dat er weer even iemand naar zijn regelaar heeft “gekeken”. 26 rondes is niet gek. Karel en Gertjan hebben een “League of their own”. Op baan 3 pakt Kees er meteen weer 26. Dat zijn er 3 meer dan Herman en de constante Karel op 1. Op de lekker rijdende baan 4 komt Kees op 27, wederom 3 meer dan Herman, die Karel en Gertjan voorblijft. De afsluitende stint weet Kees net de 27 niet te halen. Herman blijft nog een beetje in het spoor en zit op 1,5 ronde. Kees heeft er bijna 106 bij elkaar gereden, de overige heren zitten onder de 100.
Race 2: Kees wil en mag nog een keer rijden. Dat worden dus Dennis, Paul, Kees en JW. Het hele spulletje gaat mooi soepel van start. Ik dek me wel in voor de buitenkant. De Ferrari loopt echter zo mooi door de carrousel dat ik op kop ga als ik er uit ben! Dennis ligt er meteen af, waar hij hoorbaar niet blij van wordt. Intussen moet ik Kees af zien te schudden. Hij geeft de Ford op z’n rood koperen falie en komt telkens weer langszij. Ik slaag er mede hierdoor niet in de tijden uit de Ferrari te persen die er in zitten. Pas met een paar do or die bochten achter elkaar raak ik hem kwijt en kan ik proberen richting de 8.7 ’s te gaan. Paul sneakt intussen ook mooi mee. Alledrie 27!
De tweede stint mag ik op baan 2. Dennis heeft de problemen onder de knie en staat naast me op 2. Ik draai nu ongehinderd door en pak mijn enige 28, zij het nipt. Dennis schrijft er 27 bij. In de derde stint gebeurt er eigenlijk ontzettend weinig. Het veld zit dicht bij elkaar en ik heb het idee dat ik de heren naar elkaar toe drijf. Allemaal 26 rondes! Tenslotte mag ik het op 3 proberen. Dat moet lukken, voor deze race dan. Ook nu zijn het weer Kees, Paul en ik in de zelfde ronde, 27 dit maal. Dennis kort daarachter. Het is niet zijn race. Mijn race is redelijk maar niet bijzonder. Kees haalt wel iets op maar blijft op ruim 2 rondes steken, zo’n 1,5 voor Paul. Dennis sluit de rij.
Race 3: Bas, Fred, Eddy en Willem. Na de start is het een clubje van 3 dat er vandoor stuift, Fred verbijsterd achter zich latend. Opvallend is het dat Eddy met de nieuwe bolide prima in staat blijkt de fam. Scholten bij te benen! Zoals wel vaker hebben die 2 nogal veel oog voor elkaar. De Ferrari van Bas blijkt toch een wat minder betrouwbaar weggedrag te hebben en schiet hier en daar rechtdoor. Dat brengt Willem in een zetel naar de leiding – 29 rondes! – kort gevolgd door Eddy. Bas op 1 ronde, Fred al op 2!
Stint 2 is wat minder enerverend en ook minder snel dan de eerste. Alle 4 komen de heren niet verder dan 27 rondes. De derde stint gaat weer wat sneller, let wel, de heren rijden toch nog vaak onder de 8.5 en ze mogen op Fred na 28 bijschrijven. Er is al een voorsprong opgebouwd van 3,5 ronde t.o.v. mijn resultaat in de vorige race. Er zit dus een record aan te komen.
Stint 4, met Willem op baan 3 die er weer iets tussenuit piept. Hoewel de snelheid niet meer zo hoog is als bij de start komt er toch een 28 op de borden! De overige 3 heren zitten in de 27 en ze zijn hiermee niet gek veel sneller meer dan in de 2e race. De pechgevalletjes van Willem zijn uitgebleven en hij wint deze race met een record van 112,08 rondes! Eddy zit daar met een dikke 111 niet ver achter en heeft hiermee 1 ronde verschil met Bas. De andere Ferrari, die van mij, vinden we op plek 4 terug, net voor Fred. Er zijn dus 4 verschillende merken bij de eerste 5! Thunderslot is de winnaar, voor NSR en Policar. Dan pas is er de Slot.it van Fred.
Race | ||
1 | Willem | 112.08 |
2 | Eddy | 111.68 |
3 | Bas | 110.65 |
4 | JanWillem | 108.46 |
5 | Fred | 108.32 |
6 | Kees | 106.37 |
7 | Paul | 105.14 |
8 | Dennis | 102.56 |
9 | Herman | 98.34 |
10 | Karel | 92.37 |
11 | Gertjan | 85.91 |
Het was weer een spannende en dit keer erg snelle race!