Blog: race 10, Oranje boven bij onze Classics

het hele classic veld… Can-Am grijpt de macht!

Vrijdagavond hebben we de zoveelste classic race gereden. De bekende auto’s uit de beginjaren 70 als de dikke banden voor het eerst gemeengoed zijn geworden onder de sportcars, de prototypes en aan de overkant van de plas de exotische Can-Am racers. Je zou zeggen, alles is al eens geprobeerd, nieuwe auto’s zijn er eigenlijk niet en alle merken die er toe doen hebben auto’s die competitief kunnen zijn.

Maar Fred vertrouwde zijn Slot.it GT40’s niet meer in dit veld. Hij ging shoppen voor een Thunderslot. Het is een gouden Elan McLaren geworden. Thunderslot is ook de maker van de McLaren van Willem en de Elva McLaren van Erwin. Dit is de ex van Dennis. Mijn Elva is ook best snel maar trekt nog steeds te veel magneet. Vorige week nog allerlei velgmaten uitgeprobeerd en onder de 20 gram gekomen, maar vanavond is het weer richting de 30! Ik word daar een beetje gek van. Dus zit er niets anders op dan de witte 330P4 Ferrari in te zetten. Niet slecht, maar met de 8.8-jes kom je er vanavond niet.

Bas heeft zijn inmiddels al aardig bejaarde McLaren van Slot.it: Can-Am op z’n best. Paul, Karel en Herman hebben ook hun vertrouwde Slot.it-auto’s ingezet en wel de GT40, Ferrari 512 en de Matra. Die laatste auto zorgde nogal voor problemen doordat de vooras veel te diep stond en nog scheef ook. Dat resulteerde in vele uitvliegers. Fred heeft Herman geholpen en 1 van de uitgelopen inbusgaatjes met secondelijm weer werkend gekregen. De auto wil nu in ieder geval niet overal rechtdoor!

Tenslotte heeft Eddy de NSR 908/3 van Dennis overgenomen en dat lijkt ook vrij aardig te gaan.

altijd een gezellige drukte bij Paul

De keuring ging denk ik vrijwel probleemloos en ik heb 1 keer een probleempje met de nieuwe bandjes gezien. Zo hoort het ook.

Kwalificatie
1Fred8.210
2 Eddy8.340
3Bas8.348
4Willem8.418
5JanWillem8.789
6Erwin9.217
7Paul8.224
8Herman9.305
9Karel9.528

Kwalificatie: Willem gaat als eerste in de lagere 8-jes en met 8.42 zet hij de toon. Maar Bas is nog wat rapper en stopt met een 8.35. Eddy met de 908/3 gaat er eens voor staan en komt daar net iets onder. En dan hebben we Fred nog die de nieuwe Elva meteen op pole zet met een 8.21!

de eerste groep

Race 1: Paul, Karel en Herman. Paul knalt er meteen tussenuit op baan. Buurman Karel volgt op 2 net iets beter dan Herman. Paul rijdt op alle banen ruim 26 ronden en komt dus op 104 uit. Karel en Herman zijn in de binnenbanen wat beter dan in de buitenbanen. Karel is over de hele linie ruim een rondje beter per stint en dat is op het eind dus een verschil van 5 ronden.

de auto’s van groep 2

Race 2: JW, Paul (2) en Erwin. Na mijn goede start zit ik meteen in het goede tempo van rond de 9 sec. op baan 1. Dan komt opeens Paul opzetten! Hij produceert nu wel snelle rondjes, tot zelfs 8.5 aan toe… 0,7 sneller dan in de kwalificatie! Ook Erwin heeft trouwens een stevig tempo te pakken. Twee ronden voorsprong voor Paul!

Op baan 3 kan ik proberen wat terug te doen. De snelle tijden van Paul zijn aardig verdampt en door stug 8.8-jes te blijven rijden loop ik de opgedane achterstand weer helemaal in. Dat moet ook wel want Erwin zit me aardig op de hielen met de Elva! In de volgende stint zijn de verschillen tussen Paul en mij weer veel kleiner! De Ford is sneller, maar heeft last van marbles. De auto wordt getapet, is daarna weer sneller, maar de stoïcijns doorrijdende Ferrari is definitief uit beeld.

Op de afsluitende stint hoef ik het verschil alleen maar in de gaten te houden. Dat lukt, met weer Erwin als hardnekkigste achtervolger! Deze laatste weet zich nu ook in de 100 ronden te rijden, waardoor hij een mooie sprong maakt qua performance. Paul haalt het resultaat uit zijn eerste race trouwens niet. 103 om 104!

de snelste mannen
de snelste auto’s

Race 3: Fred, Bas, Willem en Eddy. De grote kanonnen. En als je dan als marshal aan de baan staat zie je ook pas hoe snel het gaat! Bas en Willem gaan er met de oranje McLarens als een speer vandoor. Al gauw is het Slot.it exemplaar van Bas de leider. Willem komt meer onder druk te staan van Eddy, terwijl Fred iets af moet haken op baan 1. De 29 rondes van Bas is ongehoord snel.

De volgende stint lijken de rollen omgekeerd. Fred is op 3 helemaal losgekomen en haalt mede vanwege zijn gunstige uitgangspositie ook een 29er! De anderen stellen daar 28 tegenover. In de derde stint herhalen de laatst genoemden dit resultaat. Fred moet nu genoegen nemen met 1 minder. Het is net of de Elva McLaren de buitenste banen iets minder prettig vindt.

De vierde stint lijkt dit te bevestigen. Fred is met zijn dikke 28 de enige die dit lukt. Bas en Eddy hebben er 1 minder, Willem zelfs 2. Bas wint wel, maar Eddy zit er behoorlijk dicht achter! En Fred zit daar weer bovenop. Willem volgt ook maar op 1 ronde. Dus terugkijkend zijn dit dus ruimschoots de snelste mannen van vanavond. Slot.it, NSR en 2x Thunderslot die elkaar maar heel weinig toegeven!

de winnende McLaren
de iets meer Papaya oranje McLaren van Willem

de nieuwe gouden Elva McLaren van Fred
Race
1Bas112.18
2Eddy111.94
3Fred111.67
4Willem110.64
5JanWillem105.92
6Paul103.33
7Erwin101.19
8Karel89.27
9Herman84.67

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *