De tweede race dit jaar alweer. Ditmaal een andere vertrouwde klasse, de Classics. Dit zijn sportscars, prototypes en Can-Am auto’s uit de periode 1966-1975. Volgens velen de mooiste raceauto’s tot nu toe. Maar dat kan ook aan onze leeftijd liggen. Maar feit is dat eigenlijk alles was toegestaan. Steeds meer vermogen, steeds dikkere wielen en dus om die te herbergen steeds dikkere en vaak rondere auto’s. De slotrace-auto’s die we vanavond rijden zijn van de merken die deze klasse serieus nemen. Pionier op dit gebied is Slot.it, gevolgd door NSR en Thunderslot.
We zijn al een tijdje bezig met de auto’s. Ik heb de Porsche 908 meer teruggebouwd naar de fabrieksspecs. Ik vond hem lange tijd te lawaaierig. Hij is nu weer stil en met een 25k motor van Scaleauto loopt hij erg soepel. Nadeel is dat de magneetkracht bijna weg is. Fred is na de GT40’s te hebben getest eens in de historie gedoken. Daar las hij op dit blog dat hij vorige keer een gouden Thundersot Elva heeft ingezet.
Die heeft hij nu dus bij zich en het moet gezegd, deze auto doet het eigenlijk onopvallend goed! Met name qua grip is het dingetje onverslaanbaar. De Slot.it inbreng is van Kees en Karel, Paul en Arien, 2 Fords, een Ferrari en een Matra. De NSR inbreng is van Dennis, Eddy en JW, allemaal met de Porsche, 2x de 908-3 en 1x de reusachtige 917-10 en Jop met de Ford 3l. En tenslotte Thunderslot met Fred en Willem dus, een Elva en een McLaren. Alleen Bas, Herman en Randy hebben afgezegd.
Jop en Arien zien de auto vlak voor de race voor het eerst en dat is niet optimaal als voorbereiding.
De keuring: De 10 auto’s worden opengeschroefd aangeboden aan Paul. Ik heb niks geks gehoord of gezien. De Sideways Hard banden zijn er weer in 2 maten, de 18 en de 19 millimeter variant. Na de €3 te hebben overgemaakt ontvangt een ieder zijn bandjes die er met spuug of Zippo worden omgezet. Dan mogen de auto’s weer in elkaar voor de eindkeuring.
De kwalificatie: Zijn de oefensessies nuttig gebleken of hebben de nieuwe banden dermate afwijkende griplevels dat die oefenresultaten in de prullenbak kunnen?
Aan de eerste mannen te horen en te zien gaan de auto’s min of meer met de verwachte tijden de baan over. Het lijkt er wel op dat een beetje rustig beginnen loont. Zo uit het zakje lijken de banden de eerste ronde nog wat glad. Maar dat resulteert toch bij de één in aanmerkelijk snellere progressie richting de 8 sec. dan bij de ander.
Vooral Fred gooit hoge ogen met als slagroom op de taart een 8.0! Bij mijn weten nog nooit vertoond in deze klasse! Dennis met zijn taartschep, om even in de banketsferen te blijven, gaat niet veel langzamer rond. De Can-Am’s doen het dus prima. Hierna is het de 908 van Eddy, toch 0,2 voorsprong op Kees, JW en Willem en Paul. Dan een giga gat van 1.3 sec naar Karel. Jop en Arien zitten net boven de 10.
De achteras van Karel blijkt niet lekker te draaien. De aangebrachte vulringen zorgen wel voor een lekker breed spoor, maar daar hadden de spatbordontwerpers geen rekening mee gehouden. Als je de auto in elkaar zet is het altijd handig even na te lopen of de banden niet ergens de kap raken. Zeker met een beweeglijke motormount is het handig even de uiterste grenzen uit te proberen.
Race 1: Karel, Arien en Jop. Het is voor de nieuwkomers wel even wennen aan hun auto’s, regelaars en ook de baan zit nog niet helemaal in hun systeem. Dat is te zien aan de manier waarop geremd wordt en ook waar het gas er op gaat. Dat is vooral een kwestie van meters maken en kijken en luisteren naar de mensen die hier al wat langer rondrijden.
De Matra en de Ford zijn in de basis in ieder geval een prima betrouwbare basis. Ondanks de te verwachten schuivers hier en daar kunnen Jop en Arien het tempo van Karel redelijk volgen. Karel doet op 1 geen gekke dingen, wordt nog al eens druistig voorbij gereden, maar komt de wildebras dan even later weer tegen in de hand van een marshal.
Als Karel naar baan 3 verhuisd lopen de verschillen meteen behoorlijk op. Met 24 ronden tegen 21 moet het wel gek lopen wil Karel dit niet naar zich toetrekken. De derde stint geeft ongeveer het zelfde beeld al zie je dat Jop op 1 ook de 22 weet te halen, evenveel als z’n pa op de snellere baan 3. In de afsluitende stint pakt Karel op baan 2 het initiatief en strijden de beide nieuwkomers om de rode lantaarn. Het is Arien op baan 4 die het familieonderonsje in zijn voordeel beslist.
Race 2: JW, Paul, Arien en Willem. Een witte 908, een papaya oranje McLaren en de 2 blauwe Matra’s daartussen. Willem heeft de beste start en lijkt meteen wat weg te lopen. Mijn Porsche heeft het minste magneet van alle auto’s waardoor hij wel lekker soepel doorrolt en zodoende kan ik toch aardig aanhaken. Arien ligt al ver achter mede door een trage start. Net voordat we hem op een ronde willen zetten klapt hij er uit in de carrousel. Ik rij tegen de hand van Dennis aan en ben de aansluiting meteen kwijt. Ik heb wel een vergelijkbaar tempo met Willem. Dat blijkt in de volgende stint pas goed.
Het is een sterke race tussen Willen en moi in de binnenbanen. We weten telkens elkaars tijden te kopiëren. Uiteindelijk passeren we elk 28x het poortje, 3 meer dan Paul die zich wel eens lekkerder heeft gevoeld op baan 1. De derde stint is weer hetzelfde beeld. Ik ben bij vlagen wat sneller, maar er is een periode waarin de tijden oplopen en Willem weer dichterbij komt. Ik kan hem net achter me houden, net als Paul op 3 trouwens.
In de afsluitende rit moet ik ongeveer 1 ronde zien in te lopen op Willem. Dat is op voorhand onmogelijk. De McLaren is tot dan toe snel en foutloos gebleken en heeft bovendien baan 3. Weer kan ik hem lange tijd wel bijbenen. Bij het opkomen van het rechte eind probeert hij me buitenom te passeren. De wagens raken elkaar en de McLaren verlaat even zijn spoor. Lang kan ik niet profiteren, want 1 foutje zet me op een halve ronde en dan is het helemaal gedaan natuurlijk. Paul komt op 2 ronden binnen en Arien verbetert zijn resultaat uit race 1 niet. Willem legt de lat hoog voor de volgende groep met 111.76!
Race 3: Fred, Eddy, Kees en Dennis zijn dus gewaarschuwd. Ze hebben in de kwalificatie in ieder geval laten zien dat het qua snelheid wel goed zit. Het is een mooi gemêleerd veld met een Thunderslot Elva, een NSR 908, een Slot.it Ford en een NSR 917-10. Theoretisch is de kans het grootst dat een NSR Porsche wint.
En of het zo moet zijn gaan de blauwe Pantzer van Dennis op 4 en de witte Tupperware bak van Eddy er als een haas vandoor! Fred gaat op 1 ook goed, maar laat toch al 1 ronde liggen. 28 tegen 29 van de Porsches. Hierna gaat Eddy op 1 proberen in ieder geval Fred te evenaren. Dat lukt, maar Dennis en Fred op de binnenbanen evenaren zijn 29! Het kan nog alle kanten op.
In de derde stint wordt het verschil gemaakt. Dennis komt op 1 “slechts” tot 27 ronden. Eddy op 3 zet daar weer 29 tegenover en Fred op 4 blijft op 28 steken. Kees doet het trouwens best goed door gewoon 3x 27 te produceren. Eddy en Fred zijn nu wel los van Dennis en Kees. Hun onderlinge verschil is ruim 1 ronde. Fred heeft de in principe de snellere baan 2 tegen 4 voor Eddy.
Door marbels zijn de resultaten toch al wat aan het afnemen zo lijkt het. En qua resultaat is deze laatste stint ook veruit de minste van deze race. Fred en Eddy doen wat ze moeten doen en zetten een 27 op de monitor. Kees en Dennis zetten daar 25 tegenover. Door deze resultaten zien we Eddy winnen met maar liefst 113.74 ronden! Fred 2e op nog geen ronde achterstand. Dennis zakt met zijn 109 tot achter Willem en ik. Ons verval in de laatste stint is veel minder. Kees is 6e net voor Paul.
P | Naam | Ronden | Kwalificatie | Punten |
---|---|---|---|---|
1 | Eddy | 113.74 | 8.329 | 16 |
2 | Fred | 112.98 | 8.082 | 13 |
3 | Willem | 111.73 | 8.546 | 11 |
4 | JanWillem | 110.15 | 8.544 | 10 |
5 | Dennis | 109.68 | 8.195 | 9 |
6 | Kees | 106.51 | 8.516 | 8 |
7 | Paul | 106.31 | 8.572 | 7 |
8 | Karel | 92.86 | 9.891 | 6 |
9 | Arian | 88.76 | 10.192 | 5 |
10 | Jop | 86.09 | 10.109 | 4 |