
Het is alweer de tweede race van het nieuwe jaar. De, en ook wel onze, klassiekertjes. De sportcars en prototypes uit de gouden eeuw van deze klasse van zeg 1965 tot 1975. Er is hier al zo vaak geschreven dat deze auto’s mooi zijn en dat er in die tijd een enorme ontwikkeling op het gebied van banden bezig was, waardoor de auto’s er lekker dik en meestal mooi afgerond uit zagen.

We zijn met 8 rijders, want Willem heeft afgezegd. René en Tim zijn er wel en dat is mooi meegenomen. We zien 6 verschillende auto’s. De machtige NSR 917 van Dennis, Thunderslot Lola T70 van René, de Policar Ferrari 440 van Kees, de Slot.it Ferrari 512 van Karel, de Slot.it Ford GT40 van Paul en Tim, en de NSR 908-3 van Eddy en mijzelf.
Vorig jaar was Fred oppermachtig met kwalificatietijden van rond de 8 sec. en een recordafstand in de race. Bij het inrijden is al te zien dat niemand daar vanavond bij in de buurt gaat komen. We gaan het zien, de nieuwe banden kunnen de boel weer aardig op z’n kop zetten.

De keuring: Paul loopt geroutineerd alle keuring-criteria door, int de €3,- en verstrekt de bandjes. Alle auto’s zijn goedgekeurd, op 1 na, die van hemzelf! De magneetkracht van de ex-Herman Matra blijkt te hoog. “Hij reed al zo lekker snel” aldus Paul. De motormount opkrikken met tandenstokers helpt niet dus komt plan B uit de kast in de vorm van de Gulf Ford GT40.
Ondanks de verschillende auto’s en merken blijken de gegevens erg dicht bij elkaar te liggen. Mijn auto is erg licht en valt vooral op vanwege de minimale magneetkracht van 5 gram. Het gemiddelde ligt 10 gram hoger.


De Kwalificatie: Eddy trapt af en komt tot een lage 8.4! Daar bijten we ons allemaal op stuk. Paul, als laatste aan de beurt, komt nog het dichtste bij. gevolgd door René!
Dennis en ik stellen wat teleur met de 8.7/8.8. Het veld is behoorlijk door elkaar gehusseld en dat levert 2 interessante groepen op.


Race 1: Mooi gemêleerd veld weer met een witte 908, een zwarte Ferrari, bronzen GT40 en de gifgroene Ferrari. JW, Karel, de debuterende Tim, en Kees.
De mannen in de buitenbanen pakken het voortouw. Ik heb het in het begin lastig met Kees en het duurt even voor de 908 op tempo is. Als de 9 sec. grens is geslecht heb ik Kees, mede door een foutje, af weten te schudden en loop ik behoorlijk uit. Foutloos rijdend heb ik soms het geluk dat bij wat onbesuisde acties van een van de achterblijvers de auto wel geraakt wordt, maar gelukkig in het slot blijft. Uiteindelijk staat er 27 met 8.8 als snelste ronde achter mijn naam. Kees heeft ook 27 en de beide anderen komen tot 23.
Stint 2: ik mag op 3 en dat gaat meteen lekker. Al snel zit ik in de 8.6 en de snelste ronde is nu zelfs 8.514. Dat schiet lekker op en ik mag zelfs 28 bijschrijven. Kees 26, de anderen weer 23.
Stint 3: op baan 4 gaat het ook meteen snel. Eén keer word ik eruit gebeukt door Tim die ik zojuist weer eens heb gelapt. Eddy krijgt mijn 908 niet zo snel in de baan als gehoopt. Het kost tijd en ik heb toch ook weer even nodig om in mijn ritme te komen. Het is net als in het echte racen, het is jouw race niet. dus rij niet in de weg of erger. 27 ronden en 25 voor Kees en Karel! Tim komt slechts tot 21. Snelste ronde 8.535.
Stint 4: Karel gaat steeds beter en sneller en pakt er ook weer 25 bij. Hij schudt zodoende Tim (22) definitief af. Kees haalt weer de 27 ronden. net als ik. De 109.55 ronden is gezien mijn kwalificatietijd best netjes. 8.605 mijn snelste rondje in 4 en in alle banen ben ik sneller dan in de kwalificatie! Voor Tim is dit een mooi leermoment geweest hoop ik. Rijden met een geleende auto is niet ideaal, maar met wat oefening en focus zou het toch een stukje sneller moeten kunnen.



Race 2: Eddy, René, Dennis en Paul. Ook weer mooi gemengd.
Net als in race 1 de Porsche op baan 1. Daarnaast de rode Lola, de blauwe 917 en de Gulf GT40. De twee Porsches gaan er als een raket vandoor. Dennis op kop, op de voet gevolgd door Eddy. Na een kleine fout van Dennis is Eddy erlangs en begint hij ook wat uit te lopen. Qua snelheid ontloopt het elkaar weinig, beiden 28 ronden. Paul komt toch behoorlijk mee in dit geweld en zit op maar 1 ronde. René heeft wat meer moeite met de rempunten van de Lola.
Stint 2: weer hetzelfde beeld. Eddy en Dennis hebben nu ook wat last van torpedo acties. De voorsprong stagneert hierdoor een beetje. Eddy knalt er nog wel een 8,394 uit, de snelste ronde van vandaag. Samen met Dennis en Paul schrijven ze 27 ronden bij.
Stint 3: Dennis heeft te maken met een klassiek marshal-dingetje. Wel het juiste stickertje plakken en hem dan op de verkeerde baan terugzetten. Gelukkig wordt de auto niet echt gelanceerd, maar hij loopt al meteen tegen een achterstand aan. Later wordt hij er nog door zijn “broertje” afgebeukt en ben ik genoodzaakt er een track-call van te maken. Ook dit helpt niet en ondanks dat Eddy netjes van het gas afgaat om Dennis weer bij te laten komen, loopt de achterstand verder op. Eddy blijft intussen zijn hoge niveau vast houden en pakt er weer 27. Dennis volgt op 1 ronde, de rest op 2. Snelste ronde is een hoge 8.4 van Eddy.
De afsluitende stint is voor Eddy een formaliteit denk je. Dennis op 1 en Eddy op 2, dat moet te doen zijn. Dennis staat wel vlak voor het poortje en dat levert een voordeeltje op. In rondetijden is Eddy nu nog steeds snel, zijn hoge 8.4 bewijst dat. Dennis rijdt 8.7 en dat is ook snel voor baan 1. De anderen zitten hoog in de 8. Dennis weet zelfs 28 bij te schrijven! Eddy heeft weer een degelijke 27 en beide rijders halen hiermee ook de 109 ronden.
Achter de komma is het Eddy die het hoogste getal heeft staan. Vandaag is hij ook de snelste rijder gezien zijn rondetijden, het schildpadje kan de kast dus weer in voor een volgende keer. Ik ben minstens 0.2 langzamer. Dennis zit daar meestal nog ergens tussenin.
Mooi close dus voor de 3 NSR Porsches. Kees is best of the rest op 4 ronden, met Paul vlak daar achter. De andere 3 halen de 100 net niet. Tim heeft dus nog wat te leren, maar hij is nog jong. Je kunt met al deze topmerken goed meekomen in dit veld. Vandaag is het dus vooral NSR dat de boventoon voert. De kleine 908-jes zijn even oud en racen al hun hele leven erg aan elkaar gewaagd. De setup is wel anders en ook worden andere motoren gebruikt. Ik denk dat een Thunderslot nog iets sneller kan, maar dan moet je precies de sweetspot weten te vinden.

P | Naam | Ronden | Kwalificatie | Punten |
---|---|---|---|---|
1 | Eddy | 109.65 | 8.432 | 17 |
2 | JanWillem | 109.55 | 8.824 | 13 |
3 | Dennis | 109.08 | 8.727 | 11 |
4 | Kees | 105.08 | 8.921 | 10 |
5 | Paul | 104.71 | 8.551 | 9 |
6 | Rene | 99.90 | 8.597 | 8 |
7 | Karel | 96.17 | 8.940 | 7 |
8 | Tim | 89.16 | 9.397 | * |
Snelste raceronde | 8.394 | |||
* = buiten mededinging |