Vanavond is het weer de beurt aan de klassiekers, de sportwagens, prototypes en Can-Am auto’s uit de jaren 1966 tot 1976 en dan vooral de middelste 4 jaar. Het zijn allemaal mooie auto’s. De meeste hebben mooie ronde lijnen, zijn compact maar toch sierlijk, maar toch met dikke wielen. Hoewel deze slotrace auto’s rond de jaren 70 ook al werden geproduceerd is het vooral sinds Slot.it zich er zo’n 15 jaar geleden mee ging bemoeien hard gegaan met deze producten. Inmiddels is NSR ook niet meer weg te denken uit dit topsegment en is ook Thunderslot tot de eredivisie binnengedrongen. NonnoSlot heeft ook een verdienstelijk rijdende Abarth gemaakt, maar de traditionele slotracemerken hebben toch vooral het nakijken.

We hebben 9 rijders die uit de 3 topmerken hebben weten te kiezen. Alleen Kees is er niet vanwege de naweeën van Corona. Er zijn opvallend veel Ford GT40’s bij van Slot.it. Opvallend is ook dat Thunderslot aardig aan het opkomen is met hun fraaie Can-Am auto’s. De opkomst van NSR is wat beperkt vanavond.

Vooraf is er al weken koortsachtig gesleuteld aan de auto’s. Zelfs Eddy stond een week vooraf al met een boodschappentas vol spullen uit Putten voor de deur! Hij vindt het tijd voor een nieuwe motor in de Slot.it Ford en komt met de 25k van NSR op de proppen. Dat lijkt goed te werken alleen is hij niet per se sneller dan met de oude motor. Dennis mist juist weer een paar vrijdagen. De Thunderslot Elva blijkt tot zijn verbazing opeens echt snel te gaan en die moet het worden. Hij krijgt daarmee gezelschap van Bas met precies dezelfde auto. Willem heeft de McLaren van dit merk. De Scholtens zijn loeisnel bij het inrijden! Fred komt met de snelste GT40, een donkerblauwe dit keer. Herman heeft een zelf gespoten oranje fantasie GT40. Karel heeft er ook 1 in de Gulf kleuren. Nu we toch bij Slot.it zijn: Paul en Harry hebben de Matra. Ik heb tenslotte als enige de NSR Porsche 908.
Als Dennis en ik al vrij vroeg aankomen zit Fred al in de auto te wachten! Dat belooft wat!
De keuring ging als gebruikelijk vrij soepel en er zijn ook voldoende bandjes van het favoriete kleinere model. Ik zit nog wat te hannesen met de motorkabel. Hij wil niet blijven zitten zoals ik dat wil. Eddy neemt grote oranje vuurballen waar bij het indraaien van de NSR motor gevolgd door een stinkend wolkje. Ook het tempo is helemaal weg. Dennis verleend eerste hulp met remmenreiniger en water. Langzaam lijkt de patiënt weer wat bij te komen.

Kwalificatie | ||
1 | Fred | 8.548 |
2 | Bas | 8.589 |
3 | Willem | 8.626 |
4 | Eddy | 8.692 |
5 | Dennis | 8.768 |
6 | JanWillem | 8.994 |
7 | Herman | 9.061 |
8 | Harry | 9.491 |
9 | Paul | 9.553 |
10 | Karel | 9.644 |
Zijn werkelijk gereden tijd is die zonder cijfer achter de naam.
De kwalificatie: Herman, Harry, Karel en Paul zitten allemaal in de 9. Bas rond de 8.5, Eddy en Willem in de 8.6. Dennis 8.7 en als ik mag lijkt de gang wat uit de auto… Ik kom net onder de 9? Fred tenslotte pakt toch de pole met een 8.548! Bij mij blijkt dat draadje zich tussen de beide tandwielen te hebben gewurmd en hij is daar niet helemaal ongeschonden uitgekomen. Ik mag dat even in orde brengen. Bas loopt intussen de auto van Paul ook even na omdat de wegligging wat te wensen over liet.

Race 1: Herman, Paul, Karel en Harry. 2 x Ford, 2x Matra. Wat Bas met de auto van Paul heeft uitgespookt weet ik niet, maar er lijkt raketbrandstof in te zitten. Er staat meteen 28 achter zijn naam! De rest steekt daar wat povertjes bij af. Herman heeft in ieder geval nog wel de snelheid om dit tempo te volgen. Dat zien we de volgende stint, daarin scoren ze beide 26 met Paul op baan 1. In stint 3 het zelfde beeld waarbij Herman (4) gelijk opgaat met Paul op 3. In de 4e stint trekt Paul (4) nog even stevig door en komt Herman (2) op een nogal teleurstellende 23 uit op 2. Paul op kop met 106,5 rondjes, waarbij de rest onder de 100 blijft.


Race 2: Eddy, JW, Harry (blijft staan) en Dennis. De arme Harry weet niet wat hem overkomt! In no time rijdt hij alleen zijn rondjes. De 3 anderen stuiven er van tussen. Als ik de 2e keer onder de carrousel uitkom wil de auto opeens niet meer. Een draadbreuk? Tijdens de track-call mag ik even op het inrij baanstukje kijken wat er scheelt. Maar het lijkt allemaal weer te werken! Vreemd. Ik heb al ¾ ronde aan de broek en moet eerst maar weer op jacht naar Harry. Uiteindelijk wordt ik nipt op 1 ronde gezet door Eddy en Dennis. Als ik hierna in 1 mag heb ik wel iets voordeel bij start/finish waardoor ik ook 28 achter de naam mag bijschrijven, net als Dennis en Eddy. In de 3e stint lijkt het beste er een beetje af en komen we met z’n 3en maar op 27 waarbij ik wat terugpak op Eddy, maar met Harry daar slechts 1 ronde achter. Hij is stiekem steeds beter aan het worden, zeker ten opzichte van zijn 1e race. In de laatste stint is het Dennis op 3 die zich los weet te rijden van Eddy. Eddy vindt dat het beste van zijn banden af is en de tijden jojo-en een beetje op en neer. Ik kan hem desondanks nooit bedreigen. We zitten wel in de zelfde ronde en dat is tenminste nog wat na zo’n vreemde start.


Race 3: Fred, Willem, Harry (alweer!) en Bas. Ook hier een snel trio, maar we zien ook een Harry die ondanks de sleetse bandjes toch weer 2 ronden meer uit zijn 4 minuten weet te persen! Hij zit in de zelfde ronde als Bas! Dat is wel mede veroorzaakt doordat Bas al meteen last krijgt van marbels en daar ruimschoots de tijd voor neemt. Bas herpakt zich wel en voegt net als Fred en zijn pa 28 ronden toe. Harry komt daar 3 op tekort, toch nog weer 1 meer dan in de vorige race! In de 3e stint is het Willem die als enige in de 28 komt. Fred staat net voor start/finish. Harry heeft nu weer een degelijke 26. In de afsluiter van vanavond zien we Fred de race definitief naar zich toetrekken. Hij wordt daarbij geholpen door Bas die zijn pa er op het rechte stuk af beukt. Een lastige plek voor de marshals, die veel tijd kost. De 29 ronden die Fred bij mag schrijven is het record van de avond, net als de 111,68 eindstand. Willem heeft er 110, ook mooi, maar moet Dennis voor zich dulden. Eddy, Bas en ik zitten in de 109. Het is een heel competitieve kluit waarbij een klein beetje misfortuin je al een paar plekken kan kosten. Normaal zit Kees hier natuurlijk ook nog tussen. Harry heeft zich van 95 via 100 naar de 103,27 weten op te werken. Wie weet wat er was gebeurd als we niet 3 maar 7 groepen zouden hebben gehad…

Race | ||
1 | Fred | 111.68 |
2 | Dennis | 110.98 |
3 | Willem | 110.61 |
4 | Eddy | 109.92 |
5 | JanWillem | 109.37 |
6 | Bas | 109.08 |
7 | Paul | 106.50 |
8 | Harry3 | 103.27 |
9 | Herman | 99.93 |
10 | Karel | 89.73 |

