Blog: Zondag 5 november Classic F1 bij SRA

de vroege vogels Job en John

De dag begint voor mij nog vroeger dan anders in zo’n geval! Eerst moest zoonlief naar Schiphol worden gebracht. Gelukkig is dat heel vroeg, dus ben ik weer voor 8 uur op de club. Dennis en Paul zijn dan al druk in de keuken, waar het koffiearoma je tegemoet komt. John is er – uiteraard – ook al en gelijk met mij zijn Alphons en Job aangekomen. Die hebben er ook al ruim 2 uur Up!zitten.

Ik zet de koffer naast die van Fred. De daar opgestelde radiator lijkt me al behoorlijk heet. Dus verwacht ik ook al meteen mooie tijden. Snel even de baan op voor het gevoel met de auto. Al snel draai ik 8.3 op de middelste banen met de Jo Siffert BRM. Baan 1 loopt erg achter. Maar na 8x 9.1 te hebben gereden duikt hij daar opeens onder en is een 8.5 mogelijk.

Fred’s JPS Lotus is steeds 0,1 sneller. John ziet er ook snel uit, maar dat komt nog niet op de borden gek genoeg. De rood/zilveren karikatuur F1 krijst het uit waar de Policarretjes hooguit een wat hoog gezoem laten horen.

Al snel komen de bekende F1 Classic-racers nu de trap op. Er is bij Fred intussen wat verwarring over het reglement ontstaan. Hij heeft een 132Slotracing reglement van 3(!) kantjes, die nogal expliciet is. Jacqueline heeft er een van maar 1 kantje waar nogal wat open eindjes in te vinden zijn. De zojuist verwijderde kleine voorwieltjes blijken toch te voldoen en worden snel weer teruggeplaatst. De auto lijkt nu weer perfect te lopen. Er is trouwens ook een SRA-reglement wat een beetje tussen beide voornoemde exemplaren in zit.

de cake is weer eens goed klef

Kleffe cake: Jullie denken al waar blijft die? First things first, dus nu eindelijk aan de koffie met cake! Ze smaakt er niet minder om. Intussen staan onze gasten stevig door te knijpen. Vooral John lijkt niet weg te slaan bij de baan. Dennis wordt overgehaald toch mee te doen. Van Fred krijgt hij wielen met de Sideways medium banden onder de Rob Walker Lotus 72. En dat doet wonderen. De rondetijden vliegen omlaag en hij besluit definitief mee te doen! Met een uitgekiend staaltje Tosti-management weet hij keuken- en race-activiteiten voortreffelijk te scheiden.

Willem ziet af van zijn Lotus 72 en komt met de koddige baby blauwe Bugatti van een paar decennia ouder. Het karretje heeft fraaie BRM spaakwieltjes met redelijk smalle banden die toch over onverwacht veel grip blijken te beschikken! Ook deze auto maakt wat meer geluid dan gebruikelijk. Wat verder lastig is voor de marshals is dat de rijder erg centraal in de auto zit waardoor voor- en achterkant want minder van elkaar verschillen dan bij de overige deelnemers. Tip voor de marshals: Het stuur zit aan de voorkant!

Er zijn in totaal 12 rijders aanwezig. De meesten hebben dus wel de Policar waarbij de revolutionaire Lotus 72 wel de meeste fans blijkt te hebben, 5 stuks maar liefst. Op zich niet heel gek, de auto heeft een buitengewoon succesvolle 6 jaar durende F1-geschiedenis! In deze periode gaat de auto van bijna vleugelloos tot een lang gerekt monster met de achtervleugel ver achter de achter wielen uitstekend.

Er zijn eigenlijk maar 2 auto’s hetzelfde! Bas Polkerman meldt zich als laatste en die heeft ook de Rob Walker Lotus zoals Dennis. De auto’s van Rob van Altena en Alphons lijken ook op elkaar, maar hebben o.a. een ander startnummer. Waren er nog 3 Jo Siffert BRM’s bij de laatste SRA F1-race, nu ben ik nog de enige! Ook deze auto heeft een keurige F1 historie; 3 seizoenen, 3 overwinningen in officiële GP’s met 3 verschillende rijders! Helaas is mijn auto een kopie van die waarin Jo Siffert de dood vond.

Rob Cocu komt weer met de March, het eerste type, de 701 in de rode Chris Amon uitvoering. Sjouke is er dan nog met de Ferrari 312b2, uiteraard ook in het rood.

Jacqueline in haar element

De keuring: Gaat erg snel. Lijkt het op een oude F1, 4 wielen op het plankje, gewicht, breedte, magneet en topspeed onder de 35: klaar! Nog even € 5,- in het laatje en zo het Parc Fermé in.

Er worden wel wat wenkbrauwen gefronst bij het zien van met name de beide wingcars. Inserts, waar dan? Is een stukje afgescheurd tape een insert? Interieur en rijder? 0,5mm speling bij de body en motormount? Geldt dat ook voor de horizontale richting? Op z’n minst dubieus.

het hele veld zonder nog de afwezige auto van Bas P

De kwalificatie: Wie gaat Sebastiaan met de Williams stoppen?  Niemand dus. Als enige duikt hij onder de 8 sec! Tweede is John met de andere wingcar met 8,190, die mij net klopt; 8.200. Wie na mij de SRA-mannen had verwacht komt bedrogen uit. Het is Job die met een 8.3 Fred, Rob en Dennis weet te kloppen! Ook Sjouke, Rob C. en Alphons zitten nog onder de 9. Alleen Willem en Bas P. halen die drempel niet.

KWALIFICATIE
1Sebastiaan7,967Williams FW07
2John8,190Unknown
3JW8,200BRM P160
4Job8,383Lotus 72D
5Fred8,448Lotus 72D
6Rob van A.8,492Lotus 72D
7Dennis8,627Lotus 72D
8Sjouke8,729Ferrari 312B2
9Rob C.8,801March 701
10Alphons8,953Lotus 72D
11Willem9,178Bugatti T251
12Bas P.9,363Lotus 72D
zoals verwacht de rapste in de kwalificatie
de eerste race, meteen maar de snelsten. Sebastiaan heeft zich zojuist opgepompt!

Race 1/1: Sebastiaan, John, JW en Job. Gek genoeg beginnen we dus met de snelste mannen. Ik mag het tegen beide wingcars opnemen! En Job’s Lotus, een verrassend veld dus eigenlijk. We rijden vandaag stints van 6 minuten, best lang dus. Terwijl Sebastiaan en ik gelijk wegspuiten is het andere duo een soort beleefdheidswedstrijdje aan het houden. Na u, nee ga jij maar…

Ik zit er meteen lekker in en kan Sebastiaan goed volgen. Opeens gaat het even niet goed in de carrousel en moet ik achteraan sluiten. De beide beleefdheidskampioenen reken ik snel weer in. Na een minuut of 4 beginnen de tijden in te kakken. De lage 8 word hoge acht en soms zelfs een 9. Tapen of door ploeteren? Ik besluit te tapen en dat resulteert meteen weer in supertijden!

De anderen hebben hier kennelijk weinig last van. Dat belooft nog wat. Het tapen moet dus iedere stint minstens 1x herhaald worden en de ene keer pakt dat wat beter uit dan de andere. Uiteindelijk wint Sebastiaan die ruim 8 ronden uitloopt op mijn BRM. Ik heb toch ruim 5 ronden op John en 13 op Job. In ieder geval 1 wingcar geklopt!

Er wordt stevig doorgeknepen
race 2

Race 1/2: Fred, Rob van Altena, Dennis en Sjouke. 3 Lotussen en 1 Ferrari. Dennis en Fred stuiven er vandoor. Vooral de auto van Dennis en de man zelf, zijn op dreef! Fred moet afhaken, mede ook door een wat onvoorspelbare auto. Rob komt niet echt op gang, maar weet op ervaring Sjouke op een behoorlijk achterstand te zetten. Dat Dennis blij is met zijn banden is wel zichtbaar. Bijna 4 ronden meer dan Fred.

de SRA mannen dicht bij elkaar
Fred in de bocht met de Lotus 72
de mannen van de 3e groep

Race 1/3: Rob C., Alphons, Willem en Bas. Een March, een Lotus, een Bugatti en weer een Lotus. De March van Rob heeft het in het begin nog niet helemaal voor elkaar, maar trekt de race langzaam naar zich toe. De opvallend taaie kleine Bugatti is daarbij soms een pain in the ass! Het is leuk om te zien dat dit bij voorbaat kansloze bakje, door liefhebber Willem tussen de veel sneller geachte tegenstanders door beweegt. Als gezegd is Rob daarbij een maatje te groot, maar de andere 2 heren gaan er aan!

RACE 1
1Sebastiaan170,81
2Dennis166,19
3Fred162,98
4JW162,12
5John157,07
6Rob C.150,94
7Rob van A.149,67
8Job149,28
9Willem146,57
10Sjouke144,05
11Bas P.139,17
12Alphons138,03

We hebben nu een korte pauze waarbij het tosti-ijzer flink aan de bak moet. We kunnen even kort evalueren en dan moeten we meteen weer door met de volgende race. De startvolgorde wordt bepaald door de resultaten van race 1. Vreemd genoeg gaat het nu in de gebruikelijke volgorde. Dus de langzaamste rijders eerst.

Willem valt wel op

Race 2/1: Willem, Sjouke, Bas en Alphons. Bij de start blijft de auto van Alphons staan. Het probleem wordt opgelost en na een proefstart gaat het spulletje er nu echt vandoor. Nu heeft Willem het iets moeilijker. De Ferrari van Sjouke verbetert zich licht t.o.v. race 1, terwijl de smalle banden van de Bugatti het wat minder lijken te doen. Bas en Alphons zijn in een felle strijd verwikkeld en verbeteren zich behoorlijk. Ze komen uiteindelijk toch net te kort om Willem te pakken te krijgen.

nogmaals de kleine Bugatti
onze Souterrain slotracevriend Marc
tapen is een belangrijk onderdeel, hier met het plankje van John
de 2e groep, let op John met een gewone regelaar!

Race 2/2: John, Rob C., Rob van A. en Job. Ook hier zien we volop strijd. Gek genoeg trekt Rob van Altena aan het kortste eind! Het is de March van de andere Rob die de op deze baan toch niet erg bekende baan Job slechts op 1 ronde weet te rijden. Hiermee verslaat hij de wat wisselvallig presterende John. Die heeft na 60 jaar afscheid genomen van zijn Duimregelaar en staat net zo te vingeren als de rest. Wellicht wat ontwenningsverschijnselen of kramp in de trekkervinger?

de fraai gedetailleerde silhouette racer van John
de snelste mannen

Race 2/3: Sebastiaan tegen een SRA-overmacht van Dennis, Fred en mijzelf. Door de samenstelling van mijn banden, de ultragrip van NSR, heb ik niet de verwachting de strijd lang vol te houden. De collega’s van SRA hebben het met de Sideways medium F1 veel beter voor elkaar. Sebastiaan heeft meen ik de F22 van Slot.it.

Als verwacht geef ik goed partij bij de start. Fred is al gauw afgehaakt na een uitstapje. Helaas volg ik niet lang daarna en zijn Sebastiaan en de verrassend goed volgende Dennis uit het zicht. Gek genoeg loopt de BRM wel als een speer en ik kom weer een heel eind terug.

als de BRM loopt is hij erg snel, 8.2!

Maar vanaf minuut 4 loopt de achterstand weer op en moet ik zelfs vrezen op 1 ronde achterstand te komen. Fred heeft de aansluiting bij mij weer weten te vinden. Snel tapen en door. Sebastiaan vindt het denk nu wel mooi geweest en laat ons lekker aanklooien. Het enige wat ik doe is kwalificatieronden rijden en als de tijden te hoog oplopen even laten tapen.

In een van de stints gaan de tijden nog eens vanzelf weer omlaag wat een tapebeurt uitspaarde. Als ik op baan 2 rijdt ben ik behoorlijk sneller dan Dennis op 1. Het is een wat ongemakkelijke situatie aangezien ik al wat ronden achter lig. We hebben helaas contact en Dennis gaat er even af. Ik ben imderdaad wel 0,3/0,4 sneller, dus we komen elkaar niet meer tegen.

Fred rijdt weer op z’n Freds. Hij weet zijn tanden erin te zetten en laat niet meer los. Stukje bij beetje komt hij dichter bij Dennis en passeert hem. Dennis wordt nu door raceleider Sebastiaan(!) aangemoedigd zijn eigen race te rijden en nog even vol te houden. Dat lijkt te helpen, hij komt de wat zwakkere fase te boven.

Hij wordt dan wel derde in deze race, maar heeft in de einduitslag nog een halve ronde over op Fred! Mijn geploeter is nog goed voor een 4e plek in deze race en overall.

RACE 2
1Sebastiaan172,15
2Fred166,39
3Dennis164,63
4JW159,96
5Rob van A.155,50
6Job154,26
7John153,94
8Rob C.149,50
9Sjouke147,53
10Willem143,45
11Bas P.142,06
12Alphons141,67
 EINDUITSLAG  
1Sebastiaan170,81172,15342,96
7Dennis166,19164,63330,82
5Fred162,98166,39329,37
3JW162,12159,96322,08
2John157,07153,94311,01
9Rob van A.149,67155,50305,17
4Job149,28154,26303,54
6Rob C.150,94149,50300,44
8Sjouke144,05147,53291,58
11Willem146,57143,45290,02
12Bas P.139,17142,06281,23
10Alphons138,03141,67279,70
       
de uitreiking, de prijzen stonden nog thuis naast de haard

Al met al een geslaagde dag met spannende races. Voor volgend jaar lijkt het me wel wenselijk de regels iets aan te passen zodat we een nog homogener veld hebben. 7.7 met een wingcar is leuk, maar willen we dat? De charme van deze klasse zit hem in de fraaie modellen van autos van zeg 1968 tot medio jaren 70. En die kunnen ook rondjes van 8.2 rijden zonder dat je het model op enige manier geweld aandoet! Omdat nog niet iedereen op dat niveau zit, lijkt me dat er binnen de regels nog zat speelruimte is om je auto te verbeteren.

Tenslotte lijkt het me wel prettig als we met handout banden gaan werken. Er zijn domweg te veel verschillende producten te koop. De prestaties van de autos lopen hiermee te veel uiteen. In de jaren van deze auto had je in het echt ook maar 2 merken banden. De Firestones waren doorgaans wat platter, de Goodyears meer de ballonbanden.

Goed te zien bij Policar trouwens. Vergelijk de Firestone achterbanden van de eerste Lotus 72 D eens met die van het laatste JPS type, de 72 E. De Goodyears van de laatste hebben kleine velgen met ballonbanden!

Jacqueline, bedankt voor al je inspanningen om hier weer een geslaagd evenement van te maken. Alle deelnemers en ook de collega’s van SRA, bedankt voor jullie inzet!

Het slotracejaar zit er bijna op. We hebben 10 december nog 1 Revoslot race bij Racebaanclub Slotshop Kruiswaal 6 in Zwanenburg.

2 gedachten over “Blog: Zondag 5 november Classic F1 bij SRA”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *