De laatste race meetellend voor het Clubkampioenschap is vrijdag 8 december. Het wordt een race met clubauto’s en de keuze is gevallen op de 2000 GTAm Alfa Romeo’s. Het zijn de lekkere dikke TeamSlot kapjes, in een grijs verleden door de leden zelf gespoten en door Fred op een knap aangepast Racer Ferrari chassis gezet. Er zit een fijne soepele motor in. De auto’s rijden eigenlijk erg gemoedelijk, ondanks de wat hoge opbouw. Je hebt er al snel vertrouwen in.
Er wordt nog even naar de auto’s gekeken, wat schoongemaakt en wat doorgesmeerd. Daar zullen we het mee moeten doen. De startvolgorde wordt bepaald door de stand in het kampioenschap. De laatst geklasseerden komen eerst… De auto is baangebonden en wordt dus na iedere 4 minuten weer teruggesleept naar start/finish. De uitslag geeft dus weer een mooi inkijkje in wie op welke baan snel is en wie niet.
Race 1: Herman, Karel en gastrijder Arie. Laatstgenoemde is het nog steeds niet verleerd en je ziet dat hij er zin in heeft vanavond. Herman begint ook goed, maar lijkt wat overmoedig te worden. Hierdoor kan Karel nog aardig bijblijven. Op baan 2, daarna dus, is Arie helemaal los. Dik 3 ronden meer dan Herman en 4 op Karel.
Op baan 1 wint hij ook al en dit resultaat is meer vergelijkbaar met zijn stint in baan 4. Karel lijkt wat meer grip op de auto te krijgen terwijl Herman dat juist verliest. In de afsluitende stint heeft Arie weer een hoge 24 afgeleverd waar Herman en Karel elkaar precies in evenwicht weten te houden op de buitenbanen. Arie met ruim 97 ronden, Herman nog net voor Karel, beide in de 85.
Race 2: JW, Dennis, Paul en Kees. De auto’s hebben in de voorgaande race dus al behoorlijk op hun donder gehad. De vraag is of dat te merken is. Op baan 1 gaat mijn rode auto op zich goed, alleen heb ik vanaf de start een enorme rammel c.q. marble. Onder de 9.7 kom ik niet, maar ik probeer daar dan wel steeds in de buurt te blijven. En er in te blijven.
Paul en Dennis zie ik dan al een keer voorbij komen. 2x 25 voor de buitenbanen, 1 meer voor de binnenste. Eigenlijk herhaalt zich dat in de volgende stint. 25 voor buiten, 26 voor binnen. Hierdoor staan we nog erg dicht bij elkaar. In de derde stint worden de verschillen gemaakt. Kees en Dennis, op 1 en 3 komen niet tot het gewenste resultaat. Paul en ik kleuren wel mooi tussen de lijntjes.
In de laatste stint moet het dus gebeuren. Paul heeft de lastige baan 1 en ik zit daarnaast. Hoewel ik, ondanks wat foutjes, de stint weet te winnen blijven Paul en Dennis voor het mooie te dichtbij. Paul is de verrassende winnaar! Op baan 1 zijn alle 3 de collega’s wel sneller geweest dan ik over 1 ronde.
Race 3: Dit gaat dus om de titel van 2023! Fred, Eddy en Willem. Allemaal hebben ze een kans. Fred begint met 7 punten voorsprong op beide tegenstanders. Een minder resultaat vanavond kan nog roet in het eten gooien. Ze gaan wel snel, maar met name Eddy loopt al wat averij open. In de tweede stint gaat het ook al niet des Eddy’s! Willem is ook niet bijster snel, maar Fred rijdt weer zoals we hem kennen. Hij perst er alles uit en komt wel op een 26er
In de derde stint blijkt dat het een hele lastige klus gaat worden om de heren van de vorige race te kloppen. 2x 24 en 25 voor… Fred! De laatste stint is het voor Eddy alles of niets. Op baan 4 perst hij er wel de meeste ronden uit van vanavond, maar zijn 101 totaal is dus niet genoeg. Willem doet op 3 wat hij moet doen en komt ook in de 101 terecht. En Fred, die gaat op de verraderlijk baan 2 niet echt denderend. Hij wint weliswaar deze race, maar 102 is toch te weinig om Paul, mijzelf en Dennis te achterhalen.
Het blijkt niet helemaal voor niets, want zo blijft Fred zijn directe concurrenten Eddy en Willem voor in het Clubkampioenschap! En doordat Eddy net voor Willem eindigt, is dat ook de eindvolgorde in het kampioenschap, met 1 punt verschil…
Race | ||
1 | Paul | 103.55 |
2 | JanWillem | 103.24 |
3 | Dennis | 102.35 |
4 | Fred | 102.04 |
5 | Eddy | 101.73 |
6 | Kees | 101.42 |
7 | Willem | 101.15 |
8 | Arie | 97.09 |
9 | Herman | 85.69 |
10 | Karel | 85.10 |
Paul wint dus alsnog, waardoor de teller op 7 verschillende winnaars komt dit jaar! Het was weer een vermakelijke race. Achteraf is er wel de discussie of het verstandig is de auto’s in de eerste race al meteen te laten slopen, waardoor de toppers met wat meer afgeragde auto’s moeten rijden.
Dennis, Eddy en ik gaan nog even door om de Revo auto’s klaar te hebben voor zaterdag. We hebben de finalerace voor de landelijke RevoSlot klasse en zijn van plan zaterdagmiddag te gaan trainen. Het wordt voor ons nog een lang en druk weekend!