De oliebollen zijn inmiddels weggewerkt en dus is het tijd voor de eerste race van 2023. Het is een race met clubauto’s. De keuze is bepaald en het zijn de Lola’s geworden. Nu ook corona achter ons ligt hebben we meteen maar besloten om het de andere kant om rijden af te schaffen. Iedereen staat dus op de normale plaats en we gaan gewoon rechtsom. Geen flauwekulletjes meer!
De keuring en kwalificatie blijven achterwege en er zijn ook geen nieuwe banden nodig op de Lola’s. Ze zijn wel op diverse punten nagelopen. Het zijn doorgaans wat anoniem over de baan schuivende auto’s. 8.5 en lager zijn best mogelijk totdat het marble-spook toeslaat. Dan ben je al blij dat je lage 9’s haalt. Het zijn baangebonden auto’s waarbij dus ook iedereen met dezelfde problemen te maken krijgt. Het betekent ook dat er telkens decimalen worden bijgehouden per stint. Voor de cijferfreaks ideaal voer om er naderhand eens lekker op los te analyseren. Tenslotte wordt overeengekomen dat de banden na elke 4 minuten worden getapet.
Het is kennelijk de week van Gert Jan (Gert Jan S. verlaat de politiek). Maar onze Gert Jan is er na lange tijd gelukkig weer bij en met Paul, Karel en Herman vormt hij de eerste lichting. Ze hebben het voordeel dat de auto’s nog “vers” zijn. Nadeel is wellicht dat de banden nog niet op hun maximale griplevel zitten. Wat doet de bedachtzame Paul tegen de nogal robuust racende Herman? En hoe verhouden Karel en Gert Jan zich onderling?
Race 1: Paul is op 1 mooi degelijk bezig. Op 4 is Herman sneller, maar niet zo regelmatig. Karel zit daar achter met ruim 1 ronde voorsprong op Gert Jan. Deze volgorde houden we vol in de 2e en 3e stint. De verschillen lopen nu alleen wat meer op, mede door de 27ers van Paul. In de afsluitende stint blijft Gert Jan wat beter in het spoor van Karel. Herman vergooit het hier een beetje. Hij kijkt aanvankelijk naar de verkeerde auto en dat is niet bevorderlijk voor het materiaal. Door de uitstapjes zitten de slepers niet meer lekker op hun plaats. Dit levert een teleurstellende 20 ronden op. Paul handhaaft zijn gemiddelde van ruim 27 en komt dan ook op ruim 108 uit. Gert Jan – op 1 – zit nu zelfs in de zelfde ronde als Karel.
Race 2: Kees, Willem en Bas. Drie man dus, geen indraaier, omdat we dat zo hebben besloten bij het ingelast topoverleg van vorige week. Deze 3 heren zijn wel “different cookies”. Wat een snelheid zit er opeens in deze auto’s! Gaat dat wel goed? Nee dus. Net als bij het inrijden nemen de heren Scholten dit iets te letterlijk, met een crash als gevolg, en dat geeft Kees op 1 de kans weg te lopen. 28 om 2x 27. De volgende stint gaat iets minder dramatisch, maar gek genoeg lijkt de uitslag een kopie van de vorige. De rijder op baan 1 – Willem – met 28, de rest 1 minder. Het staat super dicht bij elkaar. Nu mag Bas op 1. Maar het is andermaal Willem die wint nu met een hoge 28 op baan 3. Kees moet iets lossen op de lastige baan 4. In de afsluitende stint merkt Willem dat ook. Waar Bas op 3 een solide 28.83 produceert haalt Willem 27.32 en dat levert hem een plekje op achter zijn zoon. Kees zit op bijna 2 ronden van Bas.
Race 3: Fred, JW, Dennis en Eddy. Ik heb een iets mindere start, maar kom toch best snel weer bij. Totdat ik in de carrousel een tikje krijg. Gelukkig zijn de anderen ook niet foutloos. Ik weet de schade nog redelijk binnen de perken te houden, maar het blijft zonde want de auto lijkt me prima. Fred pakt de leiding, wederom dus op baan 1. Eddy doet met de wat traag ogende baan 4 de beste zaken door er vlak achter te blijven. De volgende stint is de minst gelukkige in deze race. Alleen Eddy onttrekt zich aan de malaise door een nette 27.93 te rijden. Mijn regelaar begint kuren te krijgen. Bij het gasgeven smoort de auto en ook blijft het gas soms hangen. Ik ga over op de regelaar van Willem en die doet meteen wat hij moet doen, maar ik heb nu bijna 3 ronden achterstand. Fred en Dennis bijven met hun 26ers ook wat achter. In de derde stint zitten we allemaal in de 27 ronden. In de afsluitende stint pakt Eddy ook op 3 een dikke 28er. Dit brengt hem voor Bas! Zelf produceer ik ook een 28er wat voor 4 gewoon goed is. Dennis zit dicht achter me en Fred zit daar bijna 1 ronde achter.
Het verschil tussen Bas en Eddy is dus al op baan 1 gemaakt. Op baan 2 zijn ze even snel, op de laatste 2 banen is Bas steeds de wat snellere. Het familieonderonsje pakte dus slecht uit! Willem zit trouwens ook nog in de zelfde ronde als de beide kemphanen! Kees heeft met zijn solide optreden Dennis weten te kloppen. Fred daarachter in een niemandsland. Dan Paul en ik op 1 ronde.
De snelste man per baan | ||
Baan 1 | Willem | 28.36 |
Baan 2 | Bas en Eddy | 27.93 |
Baan 3 | Willem | 28.91 |
Baan 4 | Eddy | 28.22 |
Race | ||
1 | Eddy | 112.79 |
2 | Bas | 112.43 |
3 | Willem | 112.01 |
4 | Kees | 110.48 |
5 | Dennis | 110.07 |
6 | Fred | 109.21 |
7 | Paul | 108.40 |
8 | JanWillem | 108.28 |
9 | Herman | 97.47 |
10 | Karel | 93.52 |
11 | GertJan | 87.95 |
De eerste 3 deelden dus de lakens uit!
Baan 2 is de langzaamste, 3 de snelste.