Blog: race 8, de omgekeerde wereld

de 4 auto’s op nummer

Vrijdagavond, clubrace met clubauto’s. Dit keer zijn het onze oude trouwe Alfa 2000GTAm’s. Traditioneel wordt er dan in omgekeerde richting geracet! Dat is niet voor iedereen een feest. De auto’s zijn globaal nagelopen op slepers, gebreken en hier en daar de afstelling. Meestal om te zien of de wielen de kap nergens raken. Ook zijn er nieuwe achterbanden gemonteerd en zijn de auto’s licht gesmeerd.

Na een korte testrit blijken ze redelijk aan elkaar gewaagd. Zoals bekend zijn het resin kapjes van Team Slot voorzien van een door Fred aangepast Racer chassis. Hierin zit een inline motormount met daar een Spirit motor van het long can type in. Dit laatste zorgt voor 10 gram meer gewicht en een mooiere gemoedelijke loop dan met een korter motortje.

De kapjes zijn door de jaren heen door de diverse (oud-)leden gespoten met nogal uiteenlopende resultaten. Sommige auto’s zijn nogal plakkerig, vaak een gevolg van pepmiddelen voor de banden zoals dat vroeger nogal eens voorkwam.

Geen keuring, geen kwalificatie. maar gewoon 3 groepen van 3 in omgekeerde volgorde van de tussenstand in het kampioenschap.

de 4 auto’s in de omgekeerde volgorde
Paul controleert nog even of alle stekkers er in zitten

Race 1: Bas, Paul en Herman. Doordat we de decimalen (100 minus baanvak waar je op eindigt. i.v.m. omgekeerde volgorde) per stint bijhouden hebben we mooi zicht op het verloop van de wedstrijd. Tenminste als je het naderhand uitpluist.

Bas op 1 als gebruikelijk supersnel op weg. Maar onze reverse-specialist Paul bijt zich aardig vast in het tempo van zijn rode collega en het verschil is niet heel groot. Herman heeft zijn eigen regelaar, die duidelijk kuren vertoont, voor de race ingeruild voor een Professor Motor regelaar van de club. Het gaat hiermee nog niet heel soepel, maar dat is met deze tegenstanders ook niet te verwachten.

Eigenlijk herhaalt zich dit scenario de volgende 2 stints. Vermeld moet worden dat er telkens tussendoor wordt getaped. Maar in de laatste stint lukt het Paul een super strakke 24.66 neer te zetten, waar Bas een hoge 22 tegenover zet, door meerdere uitvliegers. Bas heeft de race nog even laten stoppen om te zien wat er opeens met de auto aan de hand is, en wat schroefjes vast en/of los te schroeven, maar echt gekke dingen komen er niet boven tafel.

Paul pakt daardoor de overwinning met slechts 3 baanstukken verschil! Dat is bij dit format dus altijd een kwestie van alles bij elkaar optellen, omdat je steeds weer bij start/finish, dus op 0, begint. Het tempo is tot nu toe niet verkeerd maar wat doet de rest? Sommige auto’s hebben er fysiek al behoorlijk van langs gekregen. Het zijn wel opvallend prettig te marshallen auto’s, inzetverliezen van onder de 2 sec zijn haalbaar!

steeds maar 3 auto’s per keer
Eddy nog even bezig met het instellen van zijn regelaar

Race 2: Eddy, Dennis en Kees. Ook doorgewinterde racers. Eddy loopt net als Bas weg op de snelle baan 1, maar maakt toch ook de nodige foutjes. Dennis volgt op een have baan. Kees heeft het nog lastiger dan Herman in de vorige race en lijkt nu al kansloos!

Hierna zien we Eddy min of meer consolideren en hij heeft nu virtueel een kleine voorsprong gepakt op Bas. Kees pakt op 1 nu een 24er! De eerste van vanavond en doet dus wat terug. In de derde stint blijkt baan 1 inderdaad sneller te zijn geworden, want Dennis kopieert bijna de uitslag van Kees. Eddy is op 4 echter nog wat sneller, terwijl Kees daar niet heel ver achteraan komt. Opmerkelijk dat de buitenbanen nu het snelst lijken!

Eddy leidt dus met 1,5 ronde op Dennis, die weer ¾ ronde heeft op Kees. Eddy merkt nu dat de auto op baan 2 wel snel is, maar ook zo zijn kuren heeft. Dennis gaat op 3 nu als de brandweer en verkleint het gat met Eddy behoorlijk, terwijl hij de marge op Kees veilig stelt. Eddy is nu de nieuwe koploper, voor Bas, Paul en Dennis.

Het resultaat van deze race is nog even in gevaar geweest, omdat door een actie van een van onze overijverige marshals een heuse kettingbotsing ontstond aan het eind van het rechte stuk. In een poging wat rotzooi van de baan te halen, zag hij het van de verkeerde kant aanstormende veld even over het hoofd. Het was opeens een rommeltje, met auto’s naast de baan, maar ik denk dat het het eindresultaat niet echt heeft veranderd.

tussen de stints door telkens tapen
actie direct na de start, door Eddy vastgelegd

Race 3: Willem, JW en Fred. Gemiddeld leeftijd dik in de 70, maar wel bovenaan in het kampioenschap. Dat is niet te zien aan de show die de heren voorschotelen. Ik begin eigenlijk heel netjes en voorzichtig, maar heb in de eerste 4 minuten al diverse aanvaringen met de collega’s. Fred loopt hierdoor met zijn 23 wel weg en Willem en ik zetten er een schamele 22 tegenover.

De 2e stint een beetje hetzelfde verhaal. Het gaat niet snel genoeg voor ons alle 3! Bovendien maken we te veel fouten. Fred en ik staan nu exact gelijk met Willem daar maar 7 baanstukken achter. Al bijna 2 ronden achterstand op Eddy! Stint 3, Fred wil op baan 1 ook al niet. Op baan 3 ben ik niet supersnel, maar zo netjes mogelijk rijdend weet ik iets uit te lopen op Willem, maar dat is het dan ook wel. Ik leid met bijna 40 baanstukken op Willem en 1,2 ronden op Fred. Mijn laatste stint op baan 4 is mijn beste, eindelijk in de 24!

Fred beleeft een totale off-day en zakt met zijn 21.82 nog wat dieper weg. Willem heeft bijna 1 ronde meer, maar veel maakt het niet uit. Onze race is gemiddeld het slechtst van alle 3! De eind uitslag is dus ook bijna die van de vorige races, maar dan andersom!

Race
1Eddy95.35
2Paul95.20
3Bas95.17
4Dennis94.60
5JanWillem93.69
6Kees93.27
7Willem91.86
8Fred90.15
9Herman84.56
uitslagen bewerkt, de namen op dezelfde rij met telkens de subtotalen erbij (tik voor grotere versie)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *