Blog: clubrace 7, DTM: de oudjes blijven het goed doen!

het hele veld weer bijeen

Deze klasse staat inmiddels ook al weer een aantal jaren op onze racekalender. De Slot.it DTM auto’s uit de jaren 1993, 1994 en 1995 zijn niet ieders lieveling. De wat iel uitgevallen wieltjes vullen de wielkasten, in tegenstelling tot het origineel, totaal niet. Vooral voor ziet het er eigenlijk niet uit. Het wordt wel een beetje versterkt doordat je die platte zero-glippertjes er op mag zetten. Ze zouden eens naar RevoSlot moeten kijken! Eigenlijk een gemiste kans, want de echte auto’s zien er nog steeds waanzinnig uit!

De Slot.it auto’s zijn er inmiddels in 4 soorten. Weinig, klopt, maar dat was in het echt ook zo in die periode. Eerst de Alfa 155 en de Mercedes 190 en later kwam daar Opel ook bij. De eerste 2 nog duidelijk uit de tijd dat auto’s met de liniaal werden ontworpen. Het waren onderhuids wel geavanceerde auto’s waarbij de Alfa V6 een gedownsizede F1-motor leek en zo klonk hij ook! De auto heeft ook 4 wielaandrijving! Mercedes heeft hier niet direct een antwoord op. De laat ingestapte Opel Calibra heeft dat aanvankelijk ook niet. Het is wel de mooiste en laagste auto.

1993 is voor Alfa, 1994 wordt Mercedes langzaam sterker in 1995 is nieuwe Mercedes C-klasse het sterkst, maar winnen ook Opel en Alfa hun races voordat de klasse wordt opgeheven. De auto’s zijn in deze korte periode steeds lager en sneller (Evo!) en daardoor ook duurder geworden. Alfa heeft het laatste jaar nog een andere motor ingezet. De V8 van hun Montreal werd stomweg van een kwart van de cilinders ontdaan, mede omdat ze de blokhoek wat beter vonden. De nieuwe Mercedes C-klasse en is er nu ook van Slot.it.

twee kleurrijke auto’s, maar zoek de verschillen!

Bij ons is het eigenlijk de vrije Opel klasse. Bas, Paul en Kees houden nog stug vol aan hun Alfa. Willem is met de afwezige Karel Mercedes-liefhebber, maar de rest Opelt. Nieuwkomer Erwin heeft nu ook een Opel. Afgelopen periode is gebruikt om de techniek van zijn Alfa over te zetten in de Calibra. Dat doet de auto goed! Hij is meteen al behoorlijk rap en nog belangrijker… hij doet geen gekke dingen. Hierdoor kan Erwin lekker in zijn ritme komen zonder dat hij telkens onderbroken wordt door een rollebollende auto. En dat is voor de anderen ook weer lekker meegenomen.

alles wordt opgeschreven tijdens de keuring

De keuring: Zonder bandjes en met het kapje eraf aanbieden en Paul lekker laten meten en wegen. De meesten kiezen voor de kleinste band, de 18×10. Mijn auto blijkt niet op 4 pootjes te staan. Een van de inbusboutjes is helaas losgekomen. Dit gebeurt bij Slot.it chassis vaker. De piemelige voorwielophanging is menig slotracer een doorn in het oog. Vergelijk dat eens met NSR. Robuust en met de dikkere inbusboutjes. Dat geeft veel vertrouwen!

Het is nooit prettig om aan een op zich prima rijdende auto last minute te gaan rommelen. Dat merkt ook Fred! 35 gram magneet… dat is wat te gortig. Ik heb geen idee hoe dat kan, net als Fred zelf. Zijn andere Opel had het iets minder en die krijgt hij nog net legaal.

De kwalificatie: De meeste Opels rijden tussen de 8.7 en de 8.9, de Alfa’s 8.9 tot 9.5 en Willems Mercedes is de laatste tijd erg goed geworden en zit ook al in de 8.8. Nieuwe banden dat levert altijd weer verrassingen op. Uiteindelijk is het Dennis die net wat rapper is dan Fred, dan Willem en ik nog net onder de 9 sec. Bas en Kees akelig aan elkaar gewaagd, dan Herman, Paul en Erwin ook heel dicht op elkaar. Ik merk wel dat mijn Opel onberekenbaar is geworden, waar hij voorheen altijd als op rails ging. De 4e plaats lijkt goed, maar als je vooraf bijna 0,3 sneller bent…

Kwalificatie
1Dennis8.804
2 Fred8.876
3Willem8.938
4JanWillem8.991
5Bas9.063
6Kees9.083
7Herman9.273
8Paul9.332
9Erwin9.387
Dennis op pole
de eerste groep, Herman, Erwin en Paul

Race 1: Herman, Erwin en Paul. De eerste 2 doen het eigenlijk opmerkelijk goed! Ze zijn erg aan elkaar gewaagd. Paul is dat qua tijden ook, maar is net wat constanter op baan 4. Het beeld verandert als Erwin op de lastigere baan 1 mag. Nu is het Herman (3) die de achterstand op Paul bijna goedmaakt! In de 3e stint is alles zo gemixt dat alle rijders de 24 ronden halen.

Erwin laat zien dat hij qua rondetijden aan heeft gehaakt. Het gaat in de afsluitende stint tussen Herman en Paul. Het is erg close, maar Paul weet de overwinning nipt veilig te stellen. 98.50 om 98.43. Erwin volgt op 4 ronden.

het is erg close!
de tweede groep

Race 2: Bas, Paul (2e keer) en Kees. De 3 Alfa’s. Bas en Kees stuiven ervandoor, maar Paul blijft toch redelijk bij. Het is altijd weer mooi om te zien hoe Bas met deze toch wat hoge auto over baan 1 boendert. Het gaat niet altijd perfect, maar het is altijd snel! Het is Kees die ongebruikelijk vaak uit het slot gaat en zodoende 1 ronde achterstand oploopt.

In de tweede stint is het weer Bas, nu op baan 3, die de 26 aantikt. 1 meer dan Kees, die weer wat goedmaakt op Paul, die op 1 ook iets minder gaat dan gebruikelijk. Stint 3. Kees staat vlak bij start /finish, maar op baan 1 lijkt hij alles van zich af te hebben geschudt. 26x passeert hij het poortje! Hij pakt er zo 1 terug op Bas, die nog wel riant aan de leiding gaat.

Die leiding komt in de afsluitende stint niet meer in gevaar. Zeker niet doordat hij bijna 1 ronde meer uit baan 2 weet te persen dan Kees(3) en Paul(4). Eerstgenoemden zitten wel boven de 100.

de 3 Alfa’s
de laatste groep

Race 3: Dennis, Willem, JW en Fred. 3 Opels en Willems Mercedes. Ondanks de matige start zit ik weer soepeltjes tussen de anderen en weet ik er zelfs tussenuit te piepen. Helaas duikt de auto achterin even rechtuit en begint alles opnieuw. Fred en Dennis zijn ook niet helemaal schadevrij door het begin gekomen en dus hebben we de Benz opeens aan de leiding! En het ding gaat als de brandweer! Hij pakt al meteen 1 ronde op Fred en mij en 2 op Dennis, die op 1 ook wel eens lekkerder ging.

Fred op 2 in de tweede stint gaat er eens goed voor zitten. Net als Willem perst ook hij er 27 uit. Dennis volgt op 1 ronde en Willem en ik op 2. Mijn auto, anders altijd perfect rijdend, is dat vanavond even helemaal kwijt. Hij is wel snel genoeg om met de koplopers mee te doen, maar onberekenbaar. Dat merk ik in de 3e stint op de toch snelle baan 2. Te veel ongebruikelijke fouten, waardoor de anderen gemakkelijk 1 à 2 ronden weglopen. Dit trouwens zonder dat er echt supertijden uitrollen.

Op baan 1 rijd ik de laatste stint netjes uit en zit ik in de 25. Dat is evenveel als de collega’s voor mij deden. Alleen Bas en Kees met hun Alfa’s waren in de vorige heat in staat evenveel te halen! De collega’s van deze heat zijn intussen allemaal weer 1 ronde op me uitgelopen.

Fred wint dus weer, want hij is Willem voorgebleven, maar het verschil is niet groot! Net als bij de Classic F1. Dennis zit daar 2 ronden achter en ik heb nog net 100+. Ik kan me DTM races herinneren waar we meer uit de auto’s haalden.

ook hier zitten de rondtijden dicht bij elkaar

Ik hoop dat alle cijfertjes nu kloppen….

Race
1Fred104.68
2Willem104.25
3Bas102.64
4Dennis102.51
5Kees100.60
6JanWillem100.37
7Paul98.55
8Herman98.43
9Erwin94.66

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *