Het is inmiddels de Opel klasse geworden. In de echte races waren ze matig succesvol. Ze werden volledig overklast door de Mercedessen en de Alfa’s. Op het laatste waren er pas wat kruimels voor ze weggelegd. In de Slotracerij gelden andere regels en daar wordt de mooie lage koets wel op prijs gesteld. Vergeleken met de hoge en hoekige Alfa en Mercedes modellen heeft de Opel in ieder geval een lager zwaartepunt. Hij is daardoor niet alleen wat sneller maar rijdt over het algemeen ook gemakkelijker. Ik heb mijn Alfa techniek bijna 2 jaar geleden in een Opel chassis overgezet en won meteen de race. Kees is een verstokte Alfist en Willem heeft een Mercedes. Erroll, die helemaal uit Veghel komt om ons weer eens met een bezoek te verrassen, heeft de Lease Alfa van Dennis. Omdat de oude vertrouwde raceposities, met respect voor Corona, weer worden ingenomen is ook Fred weer van de partij. We zijn nu zelfs met 9 man maar Paul biedt aan zich volledig op de wedstrijdleiding te willen storten. De kleurige Alfa blijft dus aan de kant en we hebben 2 groepen van 4.
De keuring levert het bekende beeld op van door elkaar grabbelende handen en auto’s in diverse stadia van (de) montage. We krijgen weer bandjes uitgereikt, een kleinere soort dan bij de Gr5 en van Slot it. Voor de race bleek mijn auto nogal scheef te staan. Ik heb uiteindelijk schroefjes met wat minder lompe draad gebruikt en zo lukte het om hem weer redelijk in shape te krijgen. De 1.2 mm bodemvrijheid gaf aan dat het de goede kant op gaat.
Kwalificatie | ||
1 | Fred | 9.108 |
2 | Eddy | 9.171 |
3 | JanWillem | 9.388 |
4 | Kees | 9.456 |
5 | Dennis | 9.530 |
6 | Erroll | 9.588 |
7 | Willem | 9.700 |
8 | Herman | 10.768 |
Kwalificatie: Dennis heeft bij weten te houden in welke volgorde we binnenkwamen. Paul houdt dit, in omgekeerde volgorde, aan als kwalificatie volgorde. De bandje lijken de eerste ronden keihard. Geen grip, hoop lawaai maar na een tijdje neemt het geluid af en de snelheid toe. Het is zaak de auto netjes in te rijden. Herman worstelt het meest met de Opel. Ik denk dat hij maar 1 getimede ronde reed. Dennis deed het niet veel beter en had bij zijn eerste uitvlieger meteen een wokkel onder de auto waarna hij een een eind aan maakte. Het is voorin Opel wat de klok slaat. Alleen Kees weet zich daar nog een beetje tussen te dringen. Fred is weer helemaal terug met zijn pole, van 9.08, vlak voor Eddy en ik zit daar alweer 0,2 achter.
Race 1: Door zijn verknolde kwalificatie treffen we Dennis aan op baan 1 met naast zich Willem, Herman en Erroll. Er is nog wat gesteggel met de juiste baanvolgorde maar de oplettende Fred ziet dat net op tijd. Gevarieerder wordt het veld vandaag niet meer. Dennis gaat meteen aan de leiding maar ook Herman is snel! Het kwalificatiegevoel is gelukkig helemaal verdwenen en hij volgt prima. De Mercedes heeft chronisch last van onderstuur en Erroll doet het na de lange afwezigheid nog best goed met de topzware Alfa. De race wordt gekenmerkt door nogal wat “Track” meldingen. Ondanks de aardige be-marchalling van de baan is dat niet helemaal te voorkomen. Dennis wordt hierdoor wat in zijn opmars gestuit doordat ie uit zijn flow wordt gehaald. Ondanks dat staan er na 16 minuten toch 104 ronden op de teller! In bijna alle sporen weet hij de 9.0 te halen waardoor hij de lat hoog legt voor de 2e groep.
Race 2: Geen indraaiers dus meteen doorrr. Fred, JW, Kees en Eddy. Eddy en Fred gaan er meteen vandoor. De beide Opels zijn aan elkaar gewaagd. Ik schud Kees van me af en volg. Als 1 van de leiders eraf gaat volgt de ander pardoes zijn voorbeeld. Ik pak zodoende de leiding. Ik merk wel dat het een kwestie van tijd is voor ze weer voorbij komen. Dit denkende gaat ook Opel nr. 3 op zijn kant en is het warempel de Alfa die op kop ligt! Dit duurt niet lang want de Opel brigade stelt meteen orde op zaken. Eigenlijk is dit het beeld van de hele race. Eddy , die als enige onder de 9 komt loopt wat weg bij Fred. Waar Dennis zijn rondetijden mooi net boven de de 9.0 wist te houden lopen de rondetijden nu gedurende de race aardig op. Waarschijnlijk ook vanwege marbles op de bandjes. Er zijn weinig track calls maar wel veel fouten en die worden over alle rijders verdeeld. In de slotseconden maak ik er nog 1 waarna ik door 2 auto’s wordt aangetikt! De auto loopt meteen niet lekker meer en ik verlies definitief van Fred. Eddy heeft met zijn 102 ronden ruim 1 meer dan Fred en daar zit ik ¾ rondje achter.
Race | |||
1 | Dennis | 104.10 | opel |
2 | Eddy | 102.66 | opel |
3 | Fred | 101.68 | opel |
4 | JanWillem | 100.94 | opel |
5 | Kees | 98.15 | alfa |
6 | Herman | 97.37 | opel |
7 | Willem | 94.14 | merc |
8 | Erroll | 92.32 | alfa |
Hierdoor blijkt Dennis toch nog de onverwacht ruime winnaar te zijn van vanavond! Gevolgd door 3 andere Opelaars. Dit kwartet zit als enige in de 100 ronden. Kees is de eerste niet Opel voor Herman, Willem en Erroll. Dennis is al de 4e winnaar in evenveel races! Eddy is dan wel steeds 2e.
JW.