Blog: DTM race november

een roedel Opels met 2 uitzonderingen

De bij bijna iedereen bekende DTM auto’s staan vanavond op het programma. Dat betekent dan meestal een avondje close racing met Opel Calibra’s. Dit temeer omdat Bas en Karel als niet-Opelaars afwezig zijn. Blijven op dit gebied alleen Willem, Paul en Kees over met de Mercedes en de beide Alfa’s.

Bij laatstgenoemde is bij het inrijden met de Alfa een voorwielophanging afgebroken waardoor hij er niet meer mee verder kan. Deze fragiele, aan alle kanten doorboorde, steuntjes zijn, in het bijzonder bij Kees trouwens, al een tijdje een doorn in het oog. Vergeleken met de concurrenten zijn ze niet bepaald hufterproof uitgevoerd, laat staan dat ze geschikt zijn als kinderspeelgoed. En dat is het in principe nog steeds. Dennis komt met de oplossing en zo rijdt ook Kees met een Opel!

De Opel rijdt ook in principe het gemakkelijkst, ook met heel weinig lood. Bij het testen vorige week is Dennis al in de 8.8-jes aan het rijden. De mijne komt uiteindelijk ook in de buurt, maar de rest heeft moeite met de 9 seconden-grens. Dat is wel eens beter geweest. Fred test zijn beide Calibra‘s en is over beiden ontevreden. Uitkomen carrousel gebeurt telkens met een grote crash!

Mijn auto is eigenlijk overal heel goed en ook in de duels komt hij meestal bovendrijven. Vooral einde rechte stuk bij het ingaan van de snelle laatste bocht is hij altijd top. Eddy zegt dan altijd “stop hem in de koffer en niets meer aan doen!”. En dat heb ik deze keer dan ook gedaan.

Keuring: Als we op raceday aankomen is het al aardig druk op de baan. Vooral Fred is er tegenwoordig als de kippen bij. Bij het inrijden lijkt alles weer net als vorige week, dus vol vertrouwen wordt de auto bij Paul ingeleverd. Voor € 3 nieuwe 18/10 rubbertjes eronder, even alle punten controleren en het Parc fermé in.

Het is opvallend dat de Opels allemaal zo rond de 80-82 gram wegen, maar dat die van Fred 90 gram doet! Vooral die van Dennis is erg licht!

Dennis met de Opel op pole!

Kwalificatie: De nieuwe banden doen het niet bij iedereen even goed. Sommige auto’s driften er behoorlijk op los. Langzaam opbouwen lijkt het beste. De enige die daar geen last van lijkt te hebben is Dennis! Die begint al met een lage 9 en duikt daar al snel onder! Een 8.8 is het eindresultaat.

Mijn auto heeft opeens last van onderstuur en gaat er wel 2x af! Eddy is de enige die heel dicht bij de 9 komt, gevolgd door Kees met de lease Opel. Dan de eerste niet-Opel, de Mercedes van Willem, voor de Opels van mijzelf en Fred. Wij hebben het niet echt voor elkaar zo lijkt het. Vervolgens nog Paul en Herman. De lichtste Opel kwalificeert dus bijna 0,5 sec sneller dan de zwaarste!

Kwalificatie
1Dennis8.860Opel Calibra
2 Eddy9.027Opel Calibra
3Kees9.120Opel Calibra
4Willem9.174Mercedes 190
5JanWillem9.261Opel Calibra
6Fred9.295Opel Calibra
7Paul9.492Alfa 155
8Herman10.441Opel Calibra
race 1 met Paul’s bonte Alfa rechts

Race 1: Paul, Herman en Fred. Fred gaat er meteen vandoor, ook al rijdt hij op baan 1! Herman heeft het even niet op de naastgelegen baan 2, maar als de auto het slot blijft is hij wel degelijk in staat Fred bij te benen en op sommige plekken zelfs sneller te rijden!

26 voor Fred en Paul volgt met de wat nukkige Alfa en loopt 1 ronde achterstand op. Eigenlijk zijn de volgende stints een herhaling van zetten. Het is steeds de Opel van Fred die 26 ronden bij mag schrijven als de tijd op is. Paul zit daar 1 a 2 ronden achter en Herman scoort elke stint 22 ronden.

Fred komt dus hoog in de 104 uit en Paul en Herman staan onder de honderd.

het meest diverse raceveld, alle merken aanwezig!

Race 2: Willem, Paul nog een keer en JW. Ik mag wel zeggen dat ik een goede start heb. Al snel zit ik op een redelijk tempo dat iets sneller is dan in de kwalificatie. Maar de onderstuurproblemen zijn er opeens weer. Vooral het krappe bochtje voor onze neus is scherprechter. Gek genoeg rij ik nog steeds op kop als me dat een paar keer gebeurd.

26 ronden is op zich zo gek nog niet, even veel als Paul. Op de binnenbanen is het probleem in principe minder aanwezig omdat daar de bochten wat ruimer zijn. Maar in de carrousel ga ik toch een keer rechtuit. Dan weet je dat dit veel tijd kost. 25 ronden, net als Willem, is het resultaat.

Op de volgende baan, en dat is 1, zijn er dezelfde problemen als op 4, de krappe bochtjes! Desondanks komt er toch 25 op de monitor, net als Willem op 4. Paul zit daar steeds 1 achter. Op de afsluitende baan 3 lijkt alles op zijn plek te vallen. 26 ronden, net als Willem op 2. Ik kruip zelfs onder de 9, Willem net daarboven.

Hierdoor zitten we ruim boven de 100. Paul weet zijn resultaat uit race 1 wel te verbeteren, maar blijft in de 98.

Toch nog in de 8, Willem op 2 komt in de buurt!
de 3 toch best dikke Opels

Race 3: Dennis, Kees en Eddy. De 3 Opels. Ze stuiven er meteen vandoor, waarbij opvalt dat Dennis in 1 het tempo knap weet te volgen. Alle 3 26 ronden! Op 2 pakt Eddy dan resoluut de leiding na wat foutjes van Dennis. Ook hier wat te veel onderstuur. Eddy lijkt daar minder last van te hebben en komt weer aan de 26. 1 meer dan de anderen.

Op baan 1 weet Eddy deze score vast te houden, terwijl ook Dennis en Kees de 26 halen. In de afsluitende stint zal Dennis minstens 1 ronde goed moeten maken op Eddy, en Eddy moet op zijn beurt een hele hoge 26 of misschien wel 27 rijden om in de buurt te komen van Fred.

Kees staat ook nog heel dicht in de buurt, best knap met een onbekende auto. Helaas zal hij de race op baan 1 moeten afsluiten. Dennis en Eddy staan op de binnenbanen en dat blijkt weer een voordeel. Beide in de 26, maar is het genoeg? Eddy kijkt op de monitor en er volgt een gefrustreerde klap met vlakke hand tegen de muur…

Eddy wint deze race met ruim 1 ronde verschil met Dennis en 2 met Kees, maar de overall winnaar blijkt toch Fred! Met zijn wat zwaardere Opel is hij nagenoeg foutloos gebleven in de eerste race en dat betaalt zich toch uit. Het gat met Eddy is niet groot, maar toch… gefeliciteerd Fred!

de snelste mannen vlak voor de start
het gaat hier net een klapje sneller
Race
1Fred104.82
2Eddy104.60
3Dennis103.30
4Kees102.51
5JanWillem102.13
6Willem101.60
7Paul98.90
8Herman88.50
wie het laatst lacht…is Fred!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *