Opeens is hij daar, de laatste clubrace van dit jaar. Volgend weekend is de RevoSlot race, ook de laatste van 2024, bij SRA en op het allerlaatste moment is bedacht de DTM-mers een week naar voren te halen. Gelukkig ligt er niemand dwars. We hebben nu volgende weekend meer tijd voor de Revo waaronder een extra training op vrijdag!
De DTM dus, dat is de klasse met Slot.it DTM en/of DRM-auto’s. De Alfa 155 is het eerste model van deze klasse en hij is veel later aangevuld met de Opel Calibra en nog weer later de Mercedes 190 en sinds kort zelfs de C klasse. Dat is niet heel veel keus, maar in het echt is dat niet veel meer geweest.
Het is in het begin alleen een Alfa/Mercedes onderonsje. Wij zijn er inmiddels wel achter dat de Opel de beste auto is. Wat langer en vooral wat platter! De Alfa is topzwaar en daardoor minder geschikt. De Mercedes zit daar tussenin.
Er wordt nog druk gesleuteld aan de auto’s van Karel (onderstuurd) en René (nieuw-uit-de-doos). Gewichten bijplakken, spoorbreedte voor vergroten en de vooras omhoog zodat hij lekker op het plankje staat. Ook de standaard slepers vervangen door een soepeler soort en hier en daar wat smeren. Inlopen van de motor helpt ook altijd. Het standaardverhaal eigenlijk, de 0-beurt, dan is er al goed mee te racen.
De meeste deelnemers hebben inmiddels hun weerzin tegen een Opel aan de kant gezet en hebben nu ook een Calibra. Zelf heb ik een Calibra White-kit + chassis van de aandrijflijn van de Alfa voorzien. Dat scheelde al meteen 0,3! Alleen Paul heeft nog een Alfa en Willem een Mercedes. Vanavond wilde het nog niet erg qua tijden bij het inrijden. Zelf kom ik net onder de 9.3 en om me heen gaat het ook niet sneller. We zijn, dankzij René, vanavond met 8 man.
De keuring: Geen gekke dingen begrijp ik. De meeste kinderziektes zijn eruit. Paul was even in paniek. Wat is ook alweer een DTM.. sh*t die Alfa. Daar hoort een spoiler op, maar waar is dat ding? Gelukkig is er een kloek exemplaar in de voorraad die past. Hoe de extra Goodyear sponsoring is afgerekend weet ik niet.
Uiteraard lijken de auto’s ontzettend op elkaar qua meetgegevens. Magneetkracht, topsnelheid, bodemvrijheid. Alleen Willem en ik hebben gekozen voor een wat zwaardere auto, boven de 80 gram. Het is niet direct sneller, maar het voelt betrouwbaar aan. Keuze tussen de kleine 18mm en de wat grotere 19mm- band. Alleen de Benz heeft de grote variant.
De kwalificatie: Eddy, Willem en René redden het niet om onder de 9 te komen. Kees lukt het net wel, net als Dennis en ik. Paul en Karel sluiten de rij met 9.6 en 9.7. Mijn pole is een seconde sneller dan de langzaamste tijd. | |
René kwalificeert |
hier wordt het probleem opgelost! | |
Technisch probleem: Er is nog even een technisch probleempje met de rondetelling/tijdwaarneming. De bekende startknop op het DS-kastje weigert dienst. De bevrijdende “piep” volgt niet na het indrukken van de Go-knop. Gelukkig hebben we Paul en Eddy! Ze storten zich er op en met de nodige resets en het indrukken van knoppen lijkt het spul opeens weer te werken. We gaan beginnen! |
Race 1: Willem, René, Karel en Paul.
De Benz, 2 Opels en een Alfa. Gevarieerder wordt het niet vanavond. Willem geeft de Benz de sporen en pakt meteen een voorsprong op baan 1. René met zijn nagelnieuwe vandaag nog even snel getunede Calibra volgt aardig. Karel en Paul houden elkaar gezelschap op een paar ronden daarachter.
Stint 2: Willem is niet te stoppen en op de snelle baan 3 komt hij op 26 ronden. René en Paul geven 3 ronden toe en Karel is het op 1 even helemaal kwijt. Een weer opkomend hardnekkig onderstuur maakt de auto tot een onberekenbaar element voor de andere deelnemers.
Stint 3: Willem nu op 4 zet weer 26 op de monitor. René krijgt de Opel steeds beter in de vingers en zit daar maar 1 rondje achter. Paul (23) en Karel (22) volgen. De afsluitende stint is niet meer belangrijk voor wie gaat winnen. Met 25.37 is het Willem die met een dikke 103 ronden de richttijd voor race 2 op de monitor zet. René zit daar met 97 nog het dichtstbij.
Race 2: Opel time! JW, Kees, Eddy en Dennis.
Snelheid en ervaring gaan hier hand in hand. We hebben allemaal een goede start alleen ben ik op een of andere manier altijd wat trager in bocht 1 dan de rest. Ik poets de achterstand langzaam weg en net als ik weer in de groep meng gaat de zwarte Opel uit zijn slot. Snel er weer in.
Kees en Eddy lijken met een touwtje aan elkaar te zitten, zo close blijven de 2 gele Opels bij elkaar in de buurt, met Kees voorop. En ook Dennis blijft bij waardoor ronden lang de kopgroep uit 3 auto’s bestaat. Dan overkomt Dennis het ook, uit het slot, en samen zetten we de achtervolging in. Dan lukt het me, op dezelfde plek, een tweede keer. Dit kost tijd. En niet alleen voor mij, maar het zicht op de baan wordt ontnomen door de marshal. Kees verslikt zich daarin en schiet ook even uit de baan.
Na 4 minuten zit de hele club nu al vlak achter me. Alleen Eddy, die geen uitschieters heeft, weet me net in te halen en glipt 27 keer door het poortje. Ik sta er net vóór stil waardoor het gat al 2 ronden lijkt. De beide andere rijders volgen op de voet. Kees zit Eddy op de hielen met zijn 26, net als Dennis dat bij mij doet.
De tweede stint: Ik mag op de snelle baan 3 proberen de achterstand in te lopen. De snelheid is prima en langzaam maar zeker weet ik de anderen één voor één in te halen. Eddy passeer ik zelfs 2x. Kees en Dennis 1x, al heeft Kees dat niet direct in de gaten. De tijden zijn veelal in de 8.8.
Stint 3: Kees laat nu op 3 zien dat dit inderdaad de snelste baan is vandaag. Ook hij verhoogd zijn score met 27! Dennis en ik op de buitenbanen zitten daar maar 1 rondje achter. Mijn achterstand op Kees is niet ver opgelopen, omdat ik ongeveer gelijke tijden weet te produceren. We zitten regelmatig in de 8.8. Eddy heeft een zeldzame off-day, 24 maar! Hoe goed stint 1 ging, daarna was het aanmodderen met marbles, langzamere rondetijden en ook een tape-stop heeft niet geholpen.
De laatste stint. Het gaat tussen Kees en mijzelf. Ik mag zeggen dat baan 2 vandaag voortreffelijk werkt. De auto blijft maar gaan. Ondanks een wat ongelukkig gemarshalde torpedo-actie kan ik de opgelopen achterstand repareren. De 27.34 plaatst me net voor Kees. Dennis zit daar 2 ronden achter en moet Willem voor zich dulden. De implosie van Eddy is nu helemaal kompleet… slechts 22,50! Hij haalt hiermee de honderd niet eens en heeft René in zijn nek hijgen! Hij blijkt ongebruikelijk veel marbels te hebben opgepikt en lijkt ook qua motor niet de pittigste van vanavond.
P | Naam | Ronden | Kwalificatie | Punten |
---|---|---|---|---|
1 | JanWillem | 105.34 | 8.725 | 16 |
2 | Kees | 105.16 | 8.946 | 13 |
3 | Willem | 103.37 | 9.082 | 11 |
4 | Dennis | 103.12 | 8.855 | 10 |
5 | Eddy | 98.50 | 9.016 | 9 |
6 | Rene | 97.89 | 9.626 | * |
7 | Paul | 93.43 | 9.595 | 8 |
8 | Karel | 82.70 | 9.728 | 7 |
* = buiten mededinging |
Doordat Dennis vandaag niet weet te winnen, is Eddy ondanks zijn matige resultaat kampioen in 2024!
Zelf klauter ik naar plek 3, net voor Kees. Het zit allemaal heel dicht bij elkaar. En zoals we de laatste jaren al vaker meemaken hebben dit jaar 7 rijders een race kunnen winnen!