Blog: race 7 DTM, Opel rules

het hele veld + 1

De DTM, inmiddels al jaren een vast onderdeel in onze clubracerij, wordt meer en meer een Opel-feestje. Als dat kan tenminste. We hebben er inmiddels weer 2 Opelaars bijgekregen, Kees en Karel. En het moet gezegd, de slankere lagere Opels rijden domweg sneller dan de Alfa en de Mercedes concurrentie. In de echte racerij bleken ze na een matig begin op het laatst ook oppermachtig.

Bij het inrijden in de weken vooraf blijkt niet iedereen even blij met de auto. Opvallend vaak willen de auto’s rechtdoor, niet alleen in de bekende korte knikjes, maar ook in de carrousel. Ik herinner me dat de winnaar van de 2023 DTM race, Fred, ook de zwaarste auto bleek te hebben. De auto’s lijken er ook niet echt sneller op te worden.

Ik heb weinig tijd gehad om te sleutelen. Wel heb ik de week vooraf wat tijd gestopt in een lichte aanpassing van de balans. Ook de voorbanden zijn iets nagedraaid en de vooras is wat preciezer – en niet te strak – afgesteld. Ik hoop zo alles te hebben gedaan om onderstuur uitvliegers te elimineren. Kees heeft de Opel van Herman overgenomen en met wat hulp van Dennis is hier ook een geducht strijdwapen gecreëerd. Die van Karel heeft ongeveer eenzelfde behandeling ondergaan.

de laatste hand aan de auto’s bij de keuring

De keuring: zoals verwacht geen gekke dingen en met naar keuze 18 of 19 mm banden gaan ze in het Parque Ferme.

De kwalificatie: gaan we sneller dan vorig jaar? De 8.8 van toen (Dennis) lijkt me haalbaar. Eddy komt er als eerste onder. Zelf ben ik een fractie sneller dan in 2023, maar Dennis pakt weer de pole met als enige een ronde onder de 8.7! Fred valt wat tegen en komt niet eens onder de 9! De Scholtens komen daarentegen verrassend goed voor de dag, ondanks (of dankzij) hun weigering met een Opel te rijden! 3e voor Bas en 4e voor Willem!

Willem met de Mercedes
auto’s groep 1

Race 1: Kees, Karel en Paul. De 2 Opels tegen de veelkleurige Alfa. Het is Kees die op 1 wegspuit bij de anderen. Paul is tweede, maar wordt op korte afstand gevolgd door Karel. Stint 2; Nu zien we Kees op de snelle baan 3. Hij weet Paul op 2 niet los te rijden, mede door wat uitvliegers van de collega’s zo hier en daar, maar staat wel vlak voor de 26 stil. Karel heeft het op 1 wat lastiger.

Stint 3 is het Kees die weer ouderwets snel is. Ongehinderd komt hij op 27 ronden uit! De beide Huizenaren zitten op 23. Stint 4, wie deze race gaat winnen weten we dus al. Op baan 2 komt Kees op ruim 26 waardoor hij een respectabele 104 ronden rijdt. Vorige keer (2023) top 3! De collega’s halen de 100 niet.

8.716 voor Kees!
als je goed kijkt, zijn dit de 3 Opels van groep 2

Race 2: JW, Fred en Kees(2). Kees stuift er weer vandoor. Eigenlijk zijn we allemaal best snel en op 1 kan ik Fred uitstekend volgen. Totdat Kees er aankomt, Fred’s Old Spice Opel loopt nu opeens wel weer iets bij me weg. We kunnen niet voorkomen dat Kees 1 rondje pakt. Stint 2: Fred en Kees in de buitenbanen, ik in 3. Dit gaat inderdaad wel wat sneller. Je ziet wel dat de tijden van de vorige stint niet meer worden gehaald.

Vers getapete banden doen wonderen. Maar al snel weet ik de achterstand op Kees om te buigen in een voorsprong, knappe rondetijden, geen fouten. Stint 3: baan 4 is voor mij de laatste tijd best snel. En dat blijkt ook nu. De collega’s in de binnenbanen houden dit tempo niet bij! Fred maakt veel meer foutjes dan in de 2023 race.

De afsluitende stint zou een inkoppertje moeten zijn als ik op baan 2 mag. En inderdaad, weer pak ik een mooi tempo en weet weer 1 ronde extra op de concurrentie te pakken. Ik ervaar amper nadeel van marbels en de tijden lopen nauwelijks op. Bijna 108 ronden is ruim 4 meer dan de winnaar van 2023! Mede doordat maar ik 1 foutje maakte en 1 keer werd getorpedeerd. Kees pakt de tweede plaats vlak voor Fred. Hij is precies 1 ronde verder gekomen dan bij zijn eerste poging.

Vergeleken met de 2023 DTM race is Fred (toen de winnaar) nu zelfs nog iets sneller, maar zijn de anderen nog sneller geworden. Kees +5 en ik +7. Eens kijken wat nummers 2, 3 en 4 uit die vorig DTM-race, aangevuld met Eddy, er nu van gaan bakken.

mooie rondetijden voor de zwarte Opel
de laatste groep, mooi gevarieerd

Race 3: Dennis, Bas, Willem en Eddy. Een verrassend startveld, een zeer rommelige eerste stint! Er gaat nogal wat mis. Bas verliest bij een botsing een klein rond stukje lood en is hierdoor meteen het gevoel met de auto kwijt. Het gaat nu vooral tussen Dennis en Willem. Die mogen 26 bijschrijven, 1 meer dan de collega’s. In de tweede stint mag Dennis op 3 en daar laat hij zien dat dit de te kloppen combinatie is vanavond. Maar liefst 28 keer raast hij door start/finish! Eddy op 2 laat al 1 ronde liggen, Bas en Willem 2.

In de derde stint komen daar weer 27 bij voor Dennis. Dit keer kan Willem hem aardig bijbenen met de Benz. Bas haalt nog 1 keer alles uit de Alfa en zit op 1 ronde, Eddy komt op baan 1 niet verder dan 25, mede door een onwillige voorkant. De eindoverwinning kan Dennis eigenlijk al ruiken. Op baan 2 is het zaak 27 ronden te rijden dan heeft hij hem. En dat lukt. Met snelle tijden komt hij uiteindelijk op 27,45. Hiermee is hij een halve ronde sneller dan ik. De 3 anderen zitten behoorlijk dicht bij elkaar. Willem is hier 2,e voor Eddy en Bas.

8.604 voor Dennis
blijft een plaatje, de Alfa, half uit de tunnel
de blije winnaar!

De overwinning gaat dus naar Dennis. Snelle rondetijden (8.604!) geven genoeg voorsprong om een enkel foutje te compenseren. Ik ben 2e, Kees is 3e voor Fred en Willem. 4 Opels voor de Mercedes. Dan weer een Opel en dan de beide Alfa’s. 4 ronden meer dan de 2023 race!

De zaterdagfamilie kan weer blij op huis aan!

PNaamRondenKwalificatiePunten
1Dennis108.458.69316
2JanWillem107.988.97013
3Kees105.159.23911
4Fred104.89.08010
5Willem104.328.9009
6Eddy103.328.8218
7Bas103.078.8717
8Paul98.579.2616
9Karel91.899.7805

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *