Blog: Funrace 3: “Motor verkeerd”

wat voorbeelden van de mogelijkheden van vanavond

Eigenlijk is de titel misleidend. De bedoeling van deze race is met auto te racen waarbij de motor juist op de goede plek is geplaatst, namelijk waar hij bij het echte model ook zit! Met de bijbehorende aandrijving. Fly is hofleverancier van deze auto’s omdat dat altijd hun motto was. Zo natuurgetrouw mogelijke slotcars bouwen met als bijkomend voordeel dat je altijd plek hebt voor een mooi diep interieur!

Carrera, Scalextric en Revell deden dit ook wel. Het meest voorkomend zijn de traditionelere motor voorin, achterwielaandrijving, dus met cardanas. Daarnaast is er de Fly 911 waarbij de motor achter de achteras hangt. Voordeel van dit soort auto’s is dat er veel nogal kloeke modellen beschikbaar zijn, waardoor je wat kan schuiven met de gewichtsverdeling. Ook maakt dit de plaatsing van dikke wielen mogelijk.

We zien in de periode voor de race langzamerhand wat geëxperimenteer met deze auto’s op de baan. Oudere leden zoals Fred en mijzelf hebben nogal wat potentiele kandidaat auto’s. Van kant en klare tot interessante nieuwe projecten. Er werd zelfs een enkel vergeten pareltje teruggevonden. Nieuwkomers in dit gebeuren hebben nog wat expirimenten nodig om mee te komen.

Daarnaast is de betrouwbaarheid van deze auto’s niet zo vanzelfsprekend als dat we dat bij de huidige generatie slotcars gewend zijn. Alleen al door er een ca. 5k snellere motor in te hangen krijg je hele andere krachten op de aandrijflijn. Dit is funest, in combinatie met de doorgaans buigslappe bodemplaatjes. De cardanas-lagers kunnen er zomaar uitpoppen. Het dunne slappe plastic van vooral Fly geeft ook veel breuk bij de ashouders en de motorsteunen.

Ik heb de afgelopen weken nogal wat auto’s moeten restaureren en verstevigen. Met behulp van de Sideways Gr5 extra geleverde ashouders lukte het een achteras weer betrouwbaar vast te krijgen. En een Slot.it motormount is pas gemaakt voor plaatsing in een Scalextric Corvette waarvan een motorsteun ontbrak. Ik kan hierdoor ook de motor 180 graden draaien waardoor het stevigere uiteinde aan de cardankant zit. Ik kies uiteindelijk voor de Fly Gr5 Capri in Jägermeister uitvoering. Het is tenslotte bijna Koningsnacht.

de uitzondering, met de motor achter de achteras!
close-up van Willem’s Corvette

De motor-cardanas-overbrenging is in alle gevallen een metalen spiraal. Door deze door een kunststof slangetje te vervangen wordt de aandrijflijn veel stiller. Je moet wel zorgen dat dit blijft zitten. Slipvrij! Als alles op de goede plek zit kan het geen kwaad alle lagers even goed in de houders vast te lijmen.

Vervolgens kun je aan de slag met wielen, assen, tandwielen, zodat de aandrijflijn nog beter wordt. Daarna ga je gewicht bijplaatsen. Dit betekent bijna altijd weer dat je de bodem van het interieur omhoog moet zien te krijgen. Dus vaak de rijder en alle andere verticale delen inkorten en dan weer in elkaar zien te lijmen. Een horizontale plastic plaat met een stukje stuur en een halve rijder kan natuurlijk ook, maar is minder mooi. Je ziet dat zo’n eenvoudig gegeven toch al snel een stuk ingewikkelder – en vaak duurder – wordt dan een gemiddelde nieuwe slotcar van de betere merken aan een reglement aan te passen.

Op de baan zien we de tijden de laatste week van 9.4 naar onder de 9 teruglopen voor de allersnelsten. Fred heeft veel tijd besteed om de definitieve keuze te bepalen en nog wat snelheid in zijn auto’s te stoppen. Ik zie ook weer de befaamde luchtkamervelgjes met iets taps geslepen banden verschijnen. Ze zitten uiteindelijk onder de Corvette waarmee hij in 2007(?) opzien baarde door de eerste Classic Cup race bij SRA te winnen!

met de billen bloot: de bodemplaten van deze auto’s verraden de motorpositie
wat aandrijflijnen in de praktijk

De keuring: Die is er eigenlijk niet en ook de banden zijn geen issue. Karel, Randy, Job en Arien zijn er niet, maar daarentegen is Arie wel van de partij.

de verrassend snel kwalificerende Kees!

De kwalificatie: Ik heb vooraf nogal wat raketten voorbij zien komen. Zelf blijk ik met de Capri, hoewel niet snel, tot een 9.6 in staat. Bas komt daar met de Porsche 911 zelfs nog iets onder! Anderen als gezegd rond de 9. Wat gaat het worden? Eddy komt met een leenauto (Fly-Panoz) van Fred tot een lage 9.3. De verassend snelle Kees stormt met de gele Fly Marcos echter naar een 9.0!

Willem (Monogram Corvette), Bas, Dennis (Fly Lister Storm), Arie (Fly Marcos) en ik halen dit lang niet. Dan is het aan Fred om met de oude Scalextric Corvette cabrio te laten zien wat hij kan. Hij komt een heel eind, maar meer dan best of the rest wordt het niet met zijn 9.1. De andere verassing is – zoals wel vaker de laatste tijd – Paul, ook met een Fly Marcos, die 9.333 (4e) neerzet.

de eerste groep

Race 1: Dennis, Arie en Bas. Lister Storm, Marcos en de 911 dus. Dennis heeft duidelijk de meeste pk’s. Als een raket raffelt hij het rechte stuk af. De wat rustiger opererende concurrentie heeft het nakijken. Helaas sluipen er ook wat foutjes in en dat stelt Bas, met de verrassend betrouwbaar liggende Porsche, in staat de aansluiting te houden. In de snelle baan 3 mag Dennis laten zien dat er wel degelijk voordeel zit in dit snelle concept.

Bas heeft op 2 geen antwoord en Arie vergaloppeerd zich nogal eens op baan 1. Hierna komt Bas op 1. Hoe gaat de Porsche door de kleinere bochtjes? Het antwoord is: Niet heel best. We weten dat Bas op baan 1 altijd wel wat meer uit de auto kan halen dan er in zit. Vandaag lukt dat niet. Arie en Dennis lopen 2 ronden op hem in/uit.

In de afsluitende stint zal blijken of Arie dit vast weet te houden en of Bas weer wat hersteld. Bas is op de snelle baan 3 weer aardig op dreef met de 911. Bijna 25 ronden is een prima resultaat. Dennis zit daar vlak achter gevolgd door Arie op 1,5 ronden. Dennis wint deze race voor Bas en Arie.

hier zijn de verschillen het grootst
de tweede groep met, daar-is-tie-weer, de Lister van Dennis!

Race 2: Paul, Willem, Dennis en ik. Marcos, Corvette, Lister Storm en de Capri. Een mooi stel bij elkaar. De heren hebben er zin in. Ook de stille Capri komt goed mee, ondanks dat ie er niet zo flitsend uitziet. Dennis en ik hebben een rondenlang gevecht. De Lister is de snellere en stuift bij me vandaan op het rechte stuk. De Capri komt in de Carrousel weer terug en pakt hem in het korte knikje voor onze neus weer terug. Dit herhaalt zich keer op keer totdat de Capri z’n enge foutje van de race maakt.

Paul loopt al snel tegen de beperkingen van de auto op baan 1 aan. Willem op baan 2 heeft ook wel eens betere tijden gekend. Dennis gaat goed, maar was in zijn vorige race sneller op deze baan. In de tweede stint is het de Capri die op 2 stoïcijns zijn rondjes aan elkaar rijgt en weer 25 mag bijschrijven. Willem en Dennis op de buitenbanen lopen 1 rondje achterstand op terwijl Paul op 23 blijft hangen.

Stint 3 wordt heel spannend. Ik zit op de lastig gebleken baan 1, maar ook hier doet de Capri onberispelijk zijn ding. Weer 25 ronden. Dennis blijft het beste bij, maar de andere heren moeten weer een paar ronden achterstand toestaan. De afsluitende race heb ik de snelle baan 3. Ik zit op schema om de 100 te halen. Het gaat inderdaad lukken.

Deze laatste stint wordt gewonnen door de plotseling wat opgekrabbelde Marcos van Paul. Ook deze auto heeft heel wat meer leven aan boord dan de Capri. Zowel qua pk’s als qua herrie. Dennis en Willem geven ruim 1 ronde achterstand toe in de buitenbanen. Ik ben nu de eerste die de 100 barrière heeft weten te slechten, Dennis is wel wat langzamer dan in zijn 1e race. Toch wil hij doorrrr.

In de 2e groep zijn de binnen- en buitenbanen erg close! Dit was de laatste stint.
de laatste groep met, daar-is- tie-weer, de Lister van Dennis!

Race 3: Kees, Eddy, Dennis en Fred. De Fly Marcos, Panoz en Lister tegen de stokoude Scalextric Corvette van Fred. Dit is een ander verhaal. De beide Amerikaanse auto’s stuiven er als een raket vandoor. Dennis rijdt zijn normale tempo maar pole sitter Kees weet even niet wat hem overkomt. 3 rondjes aan de broek, welleswaar op baan 1 maar toch.

In de tweede stint zien we dat Kees echt wel snel kan met de Marcos en hij weet de naast hem rijdende Fred aardig bij te benen, beide 26. Eddy volgt op 1 redelijk, maar meer dan 25 zit er niet in. Dennis kopieert weer zijn resultaat uit race 2.

Stint 3. Als de concurrentie nog wat terug wil doen tegen Fred (baan 1) moet het nu gebeuren. Helaas slagen ze daar niet in. Ten eerste rijdt Fred ook hier 26 ronden en ten tweede komen de anderen daar niet aan. Kees krijgt bovendien te maken met een kapotte aandrijflijn. De motor loopt, maar de wielen draaien niet. De strijd wordt na inspectie gestaakt.

De vierde stint is een demonstratie van macht door Fred. Met bijna 27 ronden op baan 3 komt hij op een hele dikke 105 ronden terecht! Eddy haalt de 25 niet, maar komt toch op ruim 101 uit en is dus tweede. Dennis valt weer wat verder terug t.o.v. Het resultaat uit zijn vorige races. Hij is en blijft wel vierde algemeen.

derde stint, 2 aan 2 akelig aan elkaar gewaagd!

We zien in deze groep dat Fred onder de 9 duikt en dat Eddy daar vlak bij zit. In de andere races halen we dat lang niet. Paul en ik weten wel onze kwalificatietijd in de laatste stint nog te verbeteren.

De uitslag is wat de eerste 3 betreft een kopie van die van vorige week, op het aantal rondes na dan! We zien dus weer een uiterst tevreden heer Meijer in zijn hoekje zitten. Minder tevreden zal Kees zich hebben gevoeld. Als een van de initiators van dit soort races, en pole sitter, is het dan cru om zo uit te vallen. Ik denk dat we ons behoorlijk hebben kunnen vermaken en dat er toch spannende gevechten te zien zijn geweest.

Net oude wijn, hoe langer je het bewaart, hoe beter!
PNaamRondenKwalificatie
1Fred105.919.116
2Eddy101.639.305
3JanWillem100.279.409
4Dennis96.329.613
5Willem95.419.522
6Bas94.919.795
7Paul93.689.333
8Arie93.159.857
9Kees57.009.094

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *