Blog: Clubrace nr 5, Group 5 – 31 maart 2023

Vandaag staat de Group 5 met de dikke Sideways bakken op het programma. Ook blijkt ¼ van onze mannen jarig te zijn, Willem, Dennis en Eddy! Laatst genoemde heeft een divers taartaanbod verzorgd en daar wordt vooraf gretig gebruik van gemaakt! We hebben ook nog 2 gasten op zolder in de vorm van collega’s van Paul. Ze zijn al extra vroeg gekomen om zo voor het wedstrijdgewoel losbarst wat te kunnen rijden.

gebak van Eddy
de andere gebakjes, met taartschep en al!
Onze Amerikaanse gast in gesprek met Willem
de BMW van Kees

Gr5 dus, ooit begonnen met de DRM Capri’s en BMW’s van begin jaren 80, is het tegenwoordig een meer exotische mix met Ferrari’s en Nissans die we nooit in Duitsland aan de start zagen. De donorauto is in de meest gevallen bijna niet meer te herkennen. Ze zijn gewoon een stuk platter en breder gemaakt met een enorme taartschep voorop en een vleugel op de achterklep. De wielen zijn vaak nogal groot, maar Sideways heeft dat allemaal rechtgetrokken, 1 wielmaat voor alle auto’s.

Het veld bestaat uit oude bekenden. De Jochen Rind Capri van Willem, de Rodenstock BMW-M3 van Eddy, de Fruit-of-the-Loom M3 van Paul, de wit-met-de-zwarte klep van Bas, de M1’s van Kees en Fred en nieuwkomer Erwin, de Ferrari 512 van Karel en de Nissans van Dennis en mij.

Paul in zijn element

We beginnen eigenlijk best vlot met de keuring. Er zijn amper onregelmatigheden aan het licht gekomen dus dat is mooi. De banden van vanavond zijn van Sideways, 19/10. De meesten zijn mooi rond, maar er zijn ook wat minder gelukte typetjes bij. Kwestie van goed kijken en blijven kijken. Ik heb mijn regelaar thuis laten liggen dus probeer ik een groene Professor Motor regelaar die daar toevallig ligt. Werkt op zich prima, alleen geeft hij soms even niet thuis!? Een gele heeft dit euvel niet. Er valt aan deze regelaars niets in te stellen dus het wordt puur knijpen net als vroegah.

de Professor Motor regelaar is zo gek nog niet!

De kwalificatie is in volgorde van binnenkomst. De meesten voor mij halen uiteindelijk iets onder de 9 sec. Als ik mag blijkt de auto als een blok op de weg te liggen en hij is ook nog erg stil. Na de startstreep met de 8.6 in rondje 4 lijkt het me welletjes. De Professor blijkt prima onder deze omstandigheden! Fred en Dennis komen nog het meest in de buurt.

kwalificatieshot van Eddy
Kwalificatie
1JanWillem8.689
2 Fred8.712
3Dennis8.749
4Bas8.765
5Eddy8.865
6Willem8.941
7Paul9.046
8Kees9.047
9Erwin9.860
10Karel10.320
Dennis legt het nog 1x uit
groep 1

Race 1: Paul, Erwin, Karel en Kees. Maar liefst 3 BMW’s en een Ferrari! Kees is meteen weg uit het gedrang, gevolgd door Paul. De 2 wat minder geroutineerde heren konden het zodoende met elkaar uitvechten. Kees loopt gemiddeld 1 ronde per stint weg van Paul. Die op zijn beurt weer 2 rondjes sneller is dan Erwin, die wel steeds beter gaat rijden. De rijlessen die hij o.a. van Fred kreeg zijn welbesteed. Vooral het waar geef je gas en waar juist niet en het waarom daarvan. Ook de ex-Dennis BMW helpt natuurlijk, het is zeker geen slechte auto.

nog een M1, deze is nu van Edwin

Soms weet hij Kees met dezelfde auto ¾ ronde te stalken. waarna je de ervaring van Kees het verschil weer ziet maken. In de laatste 2 stints begint het verschil met Karel wel wat groot te worden en loopt het op tot de uiteindelijke 6 ronden. 93 is nog geen 100. maar met een betere score op baan 1 moet hij toch wel in de buurt kunnen komen. Om een Franse wijnboer te citeren: “Goed bezig, ga zo door!”

de 2e groep, waarbij Dennis bang is voor ongewenste reflecties!
groep 2

Race 2: Bas, Willem, Kees (mag nog een keer) en Eddy. 2 M3’tjes met daartussen de Capri en de M1. Normaal gesproken is dit de laatste groep zou je denken! Ondanks dat ze naast elkaar staan gaat het prima met Willem en Bas. Eddy, Bas en Kees rijden 27 ronden en zijn 1 ronde weggelopen van Willem.

Met de auto van Bas is het al gauw helemaal mis en na een vergeefse reparatiepoging trekt hij de stekker er al in de 2e stint uit helaas. Het is nu vooral aan Eddy en Kees wie deze race naar zich toe trekt. Het gaat mooi gelijk op. Kees gaat in vergelijking met race 1 trouwens niet heel veel sneller, maar er gebeurt wat minder om hem heen. En hij heeft aan Eddy een mooi ijkpunt! Als Eddy in zijn laatste stint wat tempoverlies heeft zit Kees hem opeens weer op de hielen! 2 Baanstukken is het uiteindelijke verschil!

close racing toen nog met Bas
derde groep, gelukkig zie je mijn auto nog door oranje inserts!

Race 3: JW, Dennis en Fred. 2 Nissan’s en een BMW. Wat een verschil weer met de vorige race. Met de Professor Motor regelaar ben ik wat  traag weg ten opzichte van de concurrentie. Maar als gebruikelijk kan ik weer snel aanhaken. Als ik Dennis bijna te pakken heb, ingaan carrousel, verliest hij de macht over de Nissan en boort mij de boarding in. Fred is lachende derde en pakt zowat een halve baan. Ik moet dus flink aan de bak. Met voor baan 1 belachelijk snelle tijden (8.5) kruip ik beetje bij beetje naderbij, vooral omdat Fred ook 8.5jes produceert!

Ik buit het voordeel van de nog verse banden op deze baan wel helemaal uit. Inhalen lukt niet, maar met 28 voor ons beiden zit het voor het vervolg wel goed. Op de binnenbanen blijkt het al onmogelijk de 28 van de eerste stint te evenaren! Maar 27 voor alletwee is ook prima, ik heb intussen wel een voorsprongetje opgebouwd. Dennis zit hier weer 1 rondje achter. Zijn Nissan heeft toch een iets minder stabiele voorkant.

De 3e stint met Dennis op baan 3 trekt het snelheidsverschil weer wat meer gelijk. Alle 3 27 rondes! Stand ongewijzigd. Tenslotte hebben Fred en ik weer de binnenbanen en de snelheid zit er nog steeds goed in. Ondanks mijn wat snellere tijden blijft Fred op de loer liggen! 1 foutje en alles kan zomaar weer anders zijn. Gelukkig maak ik die niet en op het eind komen lage 8.7’s er nog steeds uit, weer 28 ronden erbij! Fred zit toch nog  gewoon binnen 1 ronde en Dennis op ruim 3.

Mijn 110 ronden lijkt me meteen een record voor de Gr5 klasse. Ik ervaar weinig last van marbles, zodat de race mooi gelijkmatig verloopt. Dennis wordt ook in de totaalstand derde met een mooie marge op Eddy en Kees.

de tijden van met name Fred en mij zijn erg aan elkaar gewaagd! Links de laatste stint (8.7’s) en rechts de eerste! 8.5 op de buitenbanen…

Race
1JanWillem110.07
2Fred109.38
3Dennis106.50
4Eddy105.70
5Kees105.68
6Willem103.23
7Paul101.11
8Erwin93.67
9Karel87.57
10Bas36.00

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *