De eerste race na het zomer reces van de meeste SRA mannen was afgelopen vrijdag. De meesten zijn mooi op tijd aanwezig. Fred staat zelfs al boven aan de trap als Dennis en ik het gebouw binnenkomen. Het is dus al gauw druk binnen. Bijna iedereen begint de Groep 5 bakjes te testen. Het geeft wel een beetje een inkijkje in hoe de wagens er voor staan, maar op de nieuwe banden zal pas blijken hoe de vlag er echt bij hangt! We zijn met 9 man, omdat Eddy heeft afgezegd. Het is benauwd warm boven.
Bij de keuring is het al snel vol rond het bekende tafeltje. Er zijn 2 soorten banden te koop van de bekende Sideways Hard. Er is keuze uit 18 of 19×10. De meesten gaan voor de laatste. Er zijn geen gekke dingen op een enkele kapspeling na die boven de 1mm uitkomt. Alleen is er 1 auto die de wenkbrauwen doet fronsen; de zwart/paarse Ferrari 512 Classic van Karel. Geen Sideways en geen Groep 5! In de koffert blijkt gelukkig nog een andere 512 te zitten, de Pb en die voldoet wel aan de criteria van de Gr.5. Karel, graag voor de volgende race wel weer even het originele gele motortje terugplaatsen aub.
Kwalificatie | |||
1 | JanWillem | 8.787 | Nissan |
2 | Dennis | 8.839 | Nissan |
3 | Bas | 8.912 | Ford Capri |
4 | Fred | 8.917 | BMW M1 |
5 | Kees | 8.921 | BMW M1 |
6 | Willem | 9.011 | Ford Capri |
7 | Paul | 9.128 | BMW M3 |
8 | Herman | 9.280 | BMW M3 |
9 | Karel | 9.811 | Ferrari 512b |
Kwalificatie. Die is weer in de omgekeerde volgorde van binnenkomst. De reden voor Fred om er zo vroeg te zijn. Herman had wat last van een hele enthousiaste respons van de auto op het gasgeven. De “Warhol” BMW vloog alle kanten op. Ons middenveld is weer zeer aan elkaar gewaagd. De beide Nissans staan bovenaan voor de Ford van Bas, dan de beide M1’s van Fred en Kees. Allen onder de 9. Paul, ook al met een onwillige M3, en de rest zitten daar dan weer net boven.
Wijziging in het bestuur: Dennis pakt voor de race nog even het woord. Door het vertrek van Arie is de vacature van voorzitter beschikbaar. Dennis geeft aan dat hij er inmiddels al weer 7 jaar op heeft zitten in verschillende bestuursfuncties. En dat hij nog bereid is dit nog 3 jaar te verlengen. Ook Paul wil het financiële deel de komende tijd door blijven zetten. Rest dus nog de voorzittersfunctie. Daar is uw racereporter toe bereid gevonden. Hiermee is het bestuur de komende periode weer compleet.
Race 1: Paul, Karel en Herman. Na een matig verlopen kwalificatie pakt Paul direct na de start de auto van de baan en zet de kap wat losser. Dit kost ongeveer 2 ronden maar de auto knapt er wel van op. De eerste stint moet hij nog aan Herman laten, die nu qua snelheid goede dingen laat zien. Karel levert per ronde bijna 1 sec. in. De 2e stint het zelfde beeld, maar dan zonder de sleutelpauze van Paul. Hierdoor pakt hij gelijk 3 ronden op de collega’s, waarbij Karel het op baan 1 keurig doet. In de volgende stint is het beeld vergelijkbaar, de blauwe M3 draait gestaag zijn rondjes en loopt er weer 3 a 4 uit op de anderen. In de afsluitende stint weet Herman met dik 23 ronden nog iets op te krabbelen, maar het is nog altijd 2 minder dan Paul. 99.64 voor de winnaar.
Race 2: Fred, Willem en Kees. De Ford in de BMW sandwich. Vooraf heeft Fred nog even extra getraind op baan 1. “Baan 1 maakt het verschil!” proclameerde hij. En inderdaad, of de duvel hem op de helen zit. In no time staat er een 8,6 op de borden. Dat is verdomd rap voor deze klasse! Na 4 minuten staat er echt 28 achter zijn naam… Kees volgt op 1 ronde en Willem, toch in de gunstige baan 2 geeft er al 3 toe. Stint 2, de storm lijkt iets te zijn gaan liggen, maar het tempo van de BMW mag er nog steeds zijn. De 27 ronden die Fred bij mag schrijven is er toch altijd nog 1 meer dan wat de collega’s laten zien. Stint 3: Hier zijn de auto’s min of meer gelijk. Het tempo zakt nu wat in. Alle drie 26. De afsluitende stint levert het zelfde beeld op, allen in de 26. Door de sterke start is het Fred die 107,74 laat optekenen, ruim 2 meer dan Kees en 4 meer dan Willem. De volgende groep moet serieus aan de bak!
Race 3: J.W. Bas, Kees (indraaier) en Dennis. De beide Nissans zijn lekker weg. Ik zit alleen even opgesloten achter Bas die even later linksaf buigt, waardoor ik me met Dennis bezig kan houden. We zijn, op de buitenste banen, erg aan elkaar gewaagd. Hoewel niet helemaal foutloos, is het verschil zelden meer dan 1 meter. Bas heeft nog wat tijd verloren met sleutelwerk. 27 voor de eerste 3. Het is geen 28, maar het kan nog. De 2e stint geeft het zelfde beeld. De beide Nissans geven elkaar niets toe, nu in de binnenbanen. Bas op baan 1 is er ook weer helemaal bij. De derde stint gaat voor alle 4 wat moeizamer. De tijden uit het begin worden nimmer meer gehaald en hierdoor komt er na 4 minuten 4x 26 op de monitor. De stand is nu dat Dennis en ik praktisch gelijk staan, met Kees niet ver daarachter! Mijn auto lijkt in de binnenbanen minder lekker te rijden, hij houdt soms wat in, waardoor de tijden nogal op en neer gaan. Ook hier weer. Ik neem een kleine voorsprong op Dennis, maar die komt weer terug. Dat gaat steeds wat op en neer. De hele groep zit op het laatste weer op een kluitje. Opeens kom ik in de sandwich met Bas en Kees. Als ik er met eerstgenoemde afga weet marshal Herman het even niet meer met 2 auto’s tegelijk. Eerst gaat die van Bas er op alvorens hij besluit de mijne er ook in te zetten. Dit, met een klein foutje een meter verderop, kost me een hele ronde! Kees wint deze stint zelfs voor Dennis en Bas die mij nog nipt voorblijft.
Race | |||
1 | Fred | 107.74 | BMW M1 |
2 | Dennis | 106.31 | Nissan |
3 | Kees | 105.50 | BMW M1 |
4 | JanWillem | 105.34 | Nissan |
5 | Willem | 103.33 | Ford Capri |
6 | Bas | 102.36 | Ford Capri |
7 | Paul | 99.64 | BMW M3 |
8 | Herman | 92.50 | BMW M3 |
9 | Karel | 87.64 | Ferrari 512b |
We zijn stomweg te langzaam om Fred van de eerste plaats af te krijgen. Dennis wordt 2e voor Kees en ik. Mijn Groep 5 record van 108.49 wordt niet gehaald, maar Fred is echt snel vanavond, sneller dan vorige keer terwijl de rest juist wat langzamer is.