
10 januari is het alweer als we de eerste race gaan rijden voor ons SRA-clubkampioenschap. De oudste klasse waar we bij SRA het kampioenschap mee rijden zijn de Group C auto’s van Slot.it. Allemaal dus zeer bekend spul, wat zonder gekke foefjes tussen de 8.5 en de 9 sec moeten kunnen halen.
Het eerste model verscheen inmiddels al ongeveer 20 jaar geleden. De Porsche 962 en de verre nazaten van dit model worden nog steeds gemaakt en verkocht. De technische ontwikkelingen hebben er wel voor gezorgd dat de auto’s steeds actueel blijven. De kapjes zijn lichter en dunner, de interieurs met rijder zijn ook behoorlijk geminimaliseerd en de chassis hebben allemaal kleine aanpassinkjes ondergaan.
Na deze Porsche zijn er Sauber-Mercedessen, Jaguars, Lancia’s, Mazda’s, Toyota’s en Nissans bij gekomen. Allemaal in een grote diversiteit in uitvoeringen. Uitgangspunt is wel altijd dat het een replica is van een echte bestaande auto. We zijn met 8 man mede doordat vaste gastrijder Raoul er ook bij is met zijn gloednieuwe Toyota ロングテール , Japans voor Lang heck, of lange staart. Porsche is met 4 auto’s vandaag de hofleverancier, gevolgd door Toyota (2), Jaguar en Sauber-Mercedes. Met het inrijden zien we dat Willem en Paul het snelst zijn met tijden in de 8.4!
De keuring: Geen gekke dingen, vrije bandenkeuze tussen 18 en 19mm. O.a. Kees kiest voor de grote variant. Op aandringen van de omstanders ontdekt hij dat het omleggen toch echt gemakkelijker gaat met een scheutje Zippo!
De verschillen in deze auto’s zin minimaal. De auto van Dennis heeft de zwaartse kap, 25 gram, 4 gram te zwaar en het totaalgewicht is met 83 gram ook het zwaarst. De topsnelheid ligt tussen de 30 en 32 km. Alleen Karel komt maar tot 27(?).

De kwalificatie: Eerste snelle man is Eddy, 8.75. Dan Willem, de Jag flitst over de baan in 8.541! De rest bijt hier de tanden op stuk. Ik kom met mijn 8.6 nog het dichtst in de buurt. Dennis heeft nu al spijt dat hij zijn Toyota heeft laten staan, 8.93! Kees slaagt er in de tijd van Eddy te evenaren en komt zo op plek 5, de tweede groep. Dit nadat hij zijn oorspronkelijke setje banden om heeft mogen ruilen. De eerste hadden totaal geen grip op een of andere manier.



De Race: We hebben als nieuwe regel voor 2025 dat er ook 1 punt is voor de snelste race ronde!
Race 1: Kees, Raoul, Karel en Dennis.
Het is Kees die op de goede bandjes meteen snel op weg is. En dat op baan 1. Voordeel van starten op 1 is wel dat je de beste banden hebt op de lastigste baan. Raoul en Dennis volgen aardig en ook Karel rijdt zeer acceptabel. Kees pakt 1 ronde voorsprong met zijn 27 ronden!
Stint 2 is het weer Kees, maar nu is Dennis de voornaamste achtervolger. Ook qua rondetijden. Met wat minder foutjes voor laatstgenoemde komen ze beiden op 26 uit. Snelste tijd is ook voor Kees met een 8.853. Raoul en Karel op de buitenbanen blijven duidelijk achter.
Stint 3: Het wordt eentonig. Kees pakt weer een ronde op Raoul en Dennis. Als enige komt hij onder de 9. Dennis heeft het zwaar en hij blijft steken in de 9.1’s.
Stint 4: Voor het verloop van deze race niet meer belangrijk. Kees dieselt gewoon lekker door en komt bijna aan de 27 ronden met een hoge 8.8 als snelste tijd. Dennis zit daar vlak achter en haalt bijna de 9 seconden grens. Hij finisht op ruim 2 ronden van Kees. Raoul haalt net de 100 ronden niet, maar bewijst toch regelmatig wel de snelheid te hebben. Bij Karel ging het in elke stint een beetje minder zo lijkt het. Kees is in alle vier de stints de man met de snelste rondetijd.



Race 2: Willem, Paul, JW en Eddy.
Het veld dendert er meteen als een compacte roedel vandoor. Rondenlang stuivertje wisselen en wachten tot het fout gaat. Paul is de eerste die er af schiet in de carrousel. Willem en ik volgen, zij het op andere plaatsen en wat vaker. Het gevolg is dat Eddy zonder fouten al ruim 1 ronde pakt op Paul en 2 op Willem en mijzelf. Met een lage 8.5 laat Paul wel zien heel rap te kunnen!
Stint 2: Nu is het Willem op 3 die laat zien dat de Jag op de minder extreme banen wel betrouwbaar en snel is. Mijn auto is bijna even snel, maar iets gevoeliger. Willem zet zijn auto na 28 ronden precies onder het poortje stil. Zijn 8.612 is nu de snelste ronde in deze stint. De anderen zitten in de 26 ronden.
Stint 3: Op baan 1 maak ik me geen illusies, maar na 1 foutje gaat het eigenlijk best lekker. Ik heb een lang gevecht als Eddy me bijhaalt. Hij rijdt zich gek genoeg niet “los” en ik weet me zelf even te unlappen als Eddy tijdelijk last krijgt van marbles, waarna hij mij weer voorbij kan als hij zijn banden schoon heeft gereden. Als de stroom er af gaat blijft hij me net voor! Paul rijdt op 3 een rommelige race. Zijn snelste ronde is een 8.483 en is daarmee de snelste van vanavond. Maar er komt slechts een 25 achter zijn naam op het scorebord. Willem mag 26 bijschrijven zonder verder op te vallen.
Stint 4: Eddy of Willem? Eddy staat ongeveer 1 ronde voor op Willem, maar Eddy moet op 1 en dat lijkt vanavond niet de gemakkelijkste. Willem op 2 heeft de betere vooruitzichten. Zo laat de Jag zien meestal de snellere te zijn t.o.v. zijn tegenstrever. Ik heb ook nog wat “unfinished business” en moet zien af te rekenen met Paul en Kees. Willem rijdt zo netjes mogelijk heb ik het idee en dat is in dit geval ook lekker snel. Ik heb de snelheid er ook inzitten, de auto blijft onverminderd snel, maar telkens als ik Willem heb bij- of zelfs ingehaald is er licht contact, waarbij de Porsche steeds het onderspit delft.
Ondanks dat weet ik toch nog naar de staart van de Jag te kruipen. Met een 8.538 rijdt ik zelfs mijn snelste ronde deze race. Willem, Paul en ik hebben er 27 bij en lopen 1 in op Eddy. Dat is voor Willem nét niet genoeg om Eddy te pakken te krijgen. “Ik zag hem in mijn spiegels aankomen” aldus de gelukkige winnaar.
Zelf heb ik Paul wel in weten te halen, maar Kees blijkt te hoog gegrepen. Eddy wint dus en dat is in dit geval zeker niet vanwege zijn superieure auto. Integendeel. Bovendien begon de auto steeds langzamer te gaan en kreeg hij last van marbels. Ik heb daar de hele race geen last van gehad en kon van het begin tot het eind snel blijven rondgaan, waarbij ik in 3 stints zelfs sneller ben dan in de kwalificatie!
Net als Paul trouwens en die is ook als enige in staat een 8.4 te rijden. Je ziet dat regelmaat in dit geval beter scoort dan snelheid. Kees heeft zelfs geen een keer zijn kwalificatietijd weten te verbeteren, maar pakt wel een podiumplek. Het blijven wel vermakelijke auto’s waarbij je met elk type auto in principe moet kunnen winnen! Nu is het dus Toyota, voor Jaguar en 2 Porsches, met de Sauber-Mercedes die de snelste rondetijden rijdt!

Figuur 8


met zijn motto van de avond

P | Naam | Ronden | Kwalificatie | Punten | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Eddy | 107.92 | 8.749 | 16 | ||
2 | Willem | 107.85 | 8.541 | 13 | ||
3 | Kees | 105.96 | 8.749 | 11 | ||
4 | JanWillem | 105.82 | 8.664 | 10 | ||
5 | Paul | 105.01 | 8.737 | 10 | ||
6 | Dennis | 103.84 | 8.934 | 8 | ||
7 | Raoul | 99.44 | 9.090 | * | ||
8 | Karel | 94.16 | 9.385 | 7 | ||
Snelste raceronde | 8.483 | |||||
* = buiten mededinging |