Blog: Group C race 20-05-2022; Afscheid van Arie en de wederopstanding van Fred!

sfeervol

Deze avond staat in het teken van twee 70-plussers. Arie neemt vanavond na 10 jaar afscheid van SRA en die andere… dat verraad de titel al een beetje.

Als we wat vroeger dan normaal binnenkomen wordt gelijk alles in gang gezet voor het afscheid van onze Arie. Koffie zetten, tafel vrijmaken, bordjes, bestek, bekertjes. De grote lamp boven tafel wordt nog even gerepareerd. Dit is nodig omdat de nieuwe lamp die er in gaat het ook niet doet. Paul heeft een paar dozen gebak bij zich van Oldshoorn, toch wel een begrip in het Gooi mag ik zeggen.

ziet er goed uit!

Er is zoals we dat graag zien gezorgd voor diversiteit in het assortiment. Ik meende zelfs een genderneutraal gebakje te zien. Of dat nog niet genoeg is heeft Arie nog wat soesjes meegebracht. Alles ging met een kopje koffie vergezeld naar binnen en er worden wat vriendelijke woorden uitgewisseld. Arie is toch 10 jaar trouw lid van SRA geweest en heeft daarin verschillende bestuursfuncties bekleed. We zijn hem daarvoor uiteraard dank verschuldigd! Dan moeten we toch echt aan de gang… racetime!

nog 1 keer Arie (voorlopig)
Maître Paul

De Group C auto’s zijn de brute sportscars die van begin jaren 80 tot de mid-90’s heersten over de circuits. Net als de huidige F1 auto’s bezaten ze 2 grote venturi tunnels onder de auto die in een enorme diffuser uitkwamen. Hierdoor werden ze aan het asfalt gezogen, het zogenaamde ground effect. “Porpoising“ deed zich daarbij ook voor, maar o.a. Porsche wist dat snel op te lossen door ingenieuze titanium veren te gebruiken. De afmetingen van de auto’s waren nauwkeurig voorgeschreven waardoor er wel een soort eenvormigheid ontstond bij de diverse merken. Porsche was niet meteen de snelste, maar wel de meest betrouwbare auto door de jaren heen.

het zwarte goud

De afgelopen weken hebben we natuurlijk allemaal onze eigen Group C wapens, eh wagens, uitgebreid getest en waar nodig gefinetuned. Het kan altijd weer beter, zo heeft de mijne al een tijdje een nieuwe motor en hij deed het op zich goed, maar 0,2 te traag! Met een blauw tandwiel i.p.v. een gele viel alles op zijn/haar plaats. Het is gelijk een andere auto. Zelfs met andere banden eronder bleef hij erg snel. Ik zat meteen weer tussen de Toyota’s! De meeste Group C rijders hebben blauw of zwart als tandwiel. Ik heb wat gewicht extra om het hogere griplevel van de nieuwe banden te compenseren en dat helpt. Het belooft weer tussen de Toyota’s en Porsche’s te gaan, met Jaguar als outsider. Paul heeft dan al een aantal auto’s gekeurd en omdat we met 12 man zijn duurt dat nog best wel even. De bandjes zijn vanavond weer van Sideways, de PS1H- Evo-NG oftewel de Pro-speed 28Sh-Evolution. Als ik aan de beurt ben is er nog maar 1 setje van de felbegeerde kleinste maat over… totdat Fred zich meldt. “Welke bandjes rijden we eigenlijk?” Oh die, daar heb ik er geloof ik toevallig wat van meegenomen! En verdomd, daar komen nog wat zakjes met het zwarte goud tevoorschijn! Iedereen heeft nu dus de gewenste band!

het hele veld
Kwalificatie
1JanWillem8.636
2 Fred8.679
3Herman8.720
4Kees8.785
5Bas8.858
6Dennis8.860
7Arie8.878
8Eddy8.900
9Willem8.957
10Harry9.389
11Erroll9.522
12Karel10.097

Kwalificeren, 1 minuut in reversed-volgorde-van-binnenkomst. Ik ben dus de laatste.

Eén voor één zie ik dat de verwachte toptijden maar niet willen komen. Eddy en Dennis met de Toyota’s blijven steken op een 8,9 en 8,8. Ook Arie en Bas rijden rond in de 8,8. Kees en Herman zijn verrassend sneller in de 8,7. Alleen Fred is beduidend rapper. Als ik zeg “zo is het wel genoeg Fred!” stopt hij inderdaad. Als ik daarna mag slaag ik er in de pole van hem af te snoepen! Ja, ik ben me er 1! Fred en ik kwalificeerden trouwens op baan 2!

de “man and machine” foto’s van Dennis
zonder Dennis
(tik om groot te bekijken)

de eerste groep

Race 1: Karel, Erroll, Willem en Harry. Een Jaguar, Lancia, Jaguar en een Mazda, een mooi gevarieerd veld. De Jaguar van Willem neemt meteen de leiding en zal die nooit meer afstaan. Erroll lijkt soms aardig te volgen maar de Lancia -het blijft een Italiaan- krijgt kuren. Uiteindelijk blijkt er bij het schoentje sluiting op te treden. Het is goed zichtbaar, vonkjes door het wat merkwaardig omhoog gerichte luchtinlaatje in de neus. De standaard inbus boutjes die Slot.it om onbegrijpelijke reden ooit eens toepaste om de draadjes aan de sleper te bevestigen hebben hun werk verricht. Eén van de draadjes is doorgesneden. De al eeuwen toegepaste tonnetjes zijn nog steeds het beste. Intussen rijdt Willem met gemiddeld 27 ronden per 4 minuten naar een respectabele 106+ ronden. Alleen in de laatste stint loopt het wat stroever. Harry gaat juist weer steeds beter. De Mazda heeft nog niet helemaal een stabiele voorkant, maar hij weet zich er op den duur ‘omheen’ te rijden zoals dat heet. Karel doet zijn ding en finisht door de malheur van Erroll toch als een-na-laatste.

de tweede groep

Race 2: Bas, Arie, Eddy en Dennis. 3 Toyota’s en een Jaguar! Eddy, Dennis en Bas gaan er met de Toyota’s vantussen. De verschillen zijn klein, er worden zo links en rechts wat foutjes gemaakt en af en toe vliegt er een Jaguar door het beeld! Eddy is toch net de beste vanavond en met zijn 107+ lijkt het erop dat hij hoge ogen gooit voor de overwinning. Dennis en Bas zitten trouwens op minder dan 1 ronde! Ondanks dat Bas nog wel voor de klapper van de week zorgt! Dennis knalt er vol onderdoor als de andere Toyota opeens “oversteekt” en de auto van Bas vliegt over de boarding en klettert op de grond. Gelukkig valt de schade mee en komen de rijders met de schrik vrij. Arie is 4e en had zich zijn afscheidswedstrijd wellicht iets anders voorgesteld.

de derde groep

Race 3: JW, Kees, Herman en Fred. 3 Porsche’s en een Jaguar. Het is opvallend dat snelle mannen niet de lichtste auto’s hebben. Het gemiddelde is 80 gram, waar 75 is toegestaan. De start is voor Herman wat minder, maar de andere 3 rijden als 1 kluwen bij elkaar over de baan. Dat kan niet goed gaan. Als Kees crasht neemt hij mij mee en rijdt Herman er tegenaan. Fred slaat meteen een gat. Ik probeer strakke tijden te rijden, maar een soort marble gebobbel zorgt er voor dat dat wat lastig is. Ik maak ook nog mijn enige foutje, uitkomen carrousel. Bij de volgende stint staan Fred en ik in de binnenste banen. Ook hier zijn de verschillen klein. Fred houdt zijn marge intact. Ook de 3e heat, nu weer op de buitenste banen geven het zelfde beeld. Alleen kan ik op 4 wel inlopen op Fred die af en toe Herman vraagt aan de kant te gaan en geen risico’s te willen nemen. Herman heeft namelijk een bloedsnelle auto, die je soms naast je tegenkomt, met alle risico’s van dien. Zonder brokken halen we de 4 minuten. Fred wint dus deze race en ik zit nog net binnen 1 ronde. Eddy is toch nog 3e voor Dennis, Kees en Bas. Hierdoor verstevig ik mijn koppositie in het kampioenschap.

Race
1Fred110.10
2JanWillem109.15
3Eddy107.68
4Dennis106.97
5Kees106.92
6Bas106.72
7Willem106.26
8Herman102.98
9Arie102.92
10Harry94.83
11Karel89.46
12Erroll82.05
de tijden zijn aan elkaar gewaagd!

Wederopstanding: Fred vertelt na afloop dat hij door een paar kleine hulpmiddelen -gekocht in Almere- weer in staat is om beter te lopen en hij heeft zelfs even gehold! Er zijn mensen die met minder terugkomen uit Lourdes! En dan nog de race winnen, we zullen wel even moeten kijken of die middelen op lijst staan…

Na deze race daalt onherroepelijk het besef neer dat we het voortaan zonder Arie moeten stellen. Nooit meer uitleg over daklood, het ontbreken van koplampen op bepaalde type auto’s, maar ook ”wat willen jullie drinken”? We gaan je missen en je weet dat je altijd welkom bent op ons cluppie.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.