Het nieuwe raceseizoen is alweer begonnen. De eerste race is de oude bekende Group C-32. Introductie lijkt me overbodig. Er worden toch nog steeds nieuwe modellen uitgebracht. Vooral bij Jaguar en Porsche wordt er nog steeds uitgebreid. De nieuwste Porsche is de 962b die een losse achtervleugel heeft, zoals de meeste andere Gr-C auto’s die ook hebben.
Meer dan 10 jaar geleden heb ik deze variant al zelf gemaakt door een white-kit te verzagen. BRM had hem ook al in hun 1:24 serie. Ik heb nu dus de officiële Slot.it uitvoering. Er zitten 2 achtervleugels bij. Eén simpele zit gemonteerd, de andere – met een veel mooiere, maar nog kwetsbaardere constructie – blijft in de doos. De auto rijdt na de gebruikelijke preparatiehandelingen meteen als verwacht.
De week vooraf lijkt alles koek en ei en komen de 8.5-jes er soepel uit. Het is net of de laatste Slot.it- en Policar-producten de laatste tijd wat stiller uit de fabriek komen. Helaas kan hij de vorm van de test niet vasthouden. 1 voor 1 zijn de voorassteunen dwars doormidden gebroken bij het afstellen van de vooras. Het ziet er ook wel heel fragiel uit.
Ik moet dus op zoek naar een donor chassis. Dat viel niet mee. De eerste bleek opeens een afgebroken flap aan de voorkant te hebben. De derde was raak, maar de diffuser moest wel aangepast worden, omdat dit type auto een veel smaller exemplaar blijkt te gebruiken. Al met al ben je daar dan nog onverwacht druk mee.
De vorige week was Paul al vroeg op de baan en toen ik binnenkwam stond daar al een erg scherpe tijd! Willem was ook erg snel met zijn laatste Jaguar aanwinst. Fred had meer moeite een goede balans te vinden. Herman had geen Group C bij zich en Dennis en Eddy waren er niet. Dus op de racedag zelf zou het er allemaal uit gaan komen.
Op de racedag zelf, 1 dag na de uitvaart van Erwin, zijn alle verwachte SRA-mannen er wel, aangevuld met Randy en een collega van Paul met zijn zoon: Arjan en Jop
Dennis gaat met zijn Oranje Jagermeister Porsche wel snel, maar heeft ook zo zijn momentjes. Fred glibbert nogal onwennig over de baan. Eddy gaat ook nog niet super. Willem lijkt het wel voor elkaar te hebben. Mijn Porsche gaat redelijk, maar nog niet zoals vorige week.
De keuring: Die kan eigenlijk voor niemand een probleem meer opleveren. Hier en daar een voorwieltje dat de grondplaat niet raakt, that’s it. De Sideways bandjes zijn er in 18 en 19mm diameter. We merken wel dat er onderling nogal verschil zit in deze banden. In “mijn” zakje zitten 2 mooie soepele banden en 2 wat stuggere(?).
De kwalificatie: Wat voor invloed hebben de banden op de tijden? Dennis gooit de hoogste ogen en heeft zelfs een lage 8.4! Fred en Eddy zitten laag in de 8.5. Paul en Willem in de 8.6. Zelf lukt het me amper de 9 sec grens te doorbreken. De auto hobbelt de bobbelt over de baan. Ik weet Randy en Herman en de beide gastrijders nog net achter me te houden.
Na deze sessie zie ik op de speedtester “licht” onder de achterbandjes doorkomen, een teken dat ze niet helemaal rond zijn en de baan niet raken. Ik krijg de gelegenheid er 2 nieuwe banden onder te doen. Die geven in ieder geval een wat rustiger beeld op het apparaat.
Race 1: Herman, Jop, Arjan en Randy. Laatstgenoemde gaat er als de brandweer vandoor met de Toyota. Herman volgt, maar is nogal druistig, waardoor de kalm opererende Job en Arjan hem uiteindelijk toch voor zijn gebleven. In de daaropvolgende stint hebben onze gasten de buitenbanen en die zijn toch wat lastiger.
Randy gooit er weer een 26 uit, waar Herman een heel behoorlijke 24 tegenover stelt, tegen 21 voor de gasten. Stint 3 is Randy op baan 1 iets langzamer, maar nog steeds 2 ronden sneller dan Herman en Jop. De afsluitende stint hoeft Randy alleen maar uit te rijden. En dat doet hij door er weer 26 aan toe te voegen. Hij zet Herman op 3 ronden, Job en Arjan op 4 a 5!
Randy haalt zo 103.46, elf ronden verschil met Herman. Als beloning mag hij door in de volgende groep als indraaier.
Race 2: Willem, JW, Randy en Kees. Twee Jaguars met daartussen de Porsche en de Toyota. Willem is meteen goed weg, maar het veld zit nog dicht op elkaar. Op baan 2 kan ik hem al gauw niet meer bijbenen. Ik krijg het aan de stok met Randy. Rondenlang zitten we op elkaars lip, de winnaar is niet aan te wijzen.
Stint 2, Willem gaat weer onverdroten door, ditmaal gevolgd door “teamgenoot” Kees. Randy en ik op baan 1. Het lijkt alleen maar minder te worden met de Momo Porsche. 25 ronden is wel een dieptepunt. In de derde stint zit ik weer in de buurt van Randy. Baan 2 en 3 nu zou het moeten gebeuren! Maar het is Willem op 4 die gewoon weer 27 ronden rijdt! Kees op 1 volgt met een keurige 26 en Randy en ik…
De afsluitende stint toont een licht herstel, maar indrukwekkend is het niet. Ik zit alleen wat dichter achter Willem en Kees die gek genoeg op de middelste banen iets laten liggen. Willem wint met 108 ronden voor Kees met 105. Zelf zit ik nog net in de 101 en Randy komt niet in de buurt van het resultaat van race 1.
Race 3: Dennis, Eddy, Paul en Fred. Dennis, Eddy en Fred stuiven er meteen volgas vandoor en Paul lijkt het met de Sauber Mecedes iets rustiger aan te doen. Na een tijdje zie je dat Paul in plaats van af te zakken juist wat dichterbij sluipt! Dennis en Fred moeten eraan geloven en ondanks het foutloos rijden van Eddy, wordt hij door de blauwe Mercedes bijgehaald!
Op baan 4 maakt Paul de opmars gedecideerd af en zet Eddy en Dennis op 1 ronde. Alleen Fred kan het nog een beetje bijbenen. De derde stint is een spannende, want alle rijders persen er 27 ronden uit. Paul ligt duidelijk voorop, Eddy en Fred daar een ronde achter, gevolgd door Dennis daar weer 1 ronde achter. Paul heeft baan 1 en dan gaat het moeilijk worden Willem te pakken. We gaan het zien. Willem had ook geen fameuze laatste stint en als Fred er op 3 wat moois van weet te maken…
Het zijn Dennis en Fred die de Porsches op de middenbanen het best rond laten gaan. Paul, wetend dat hij ze niet per se bij hoeft te houden, weet de schade beperkt te houden. Eddy daarentegen maakt voor zijn doen opeens veel fouten! Met ruim 24 ronden verliest hij zelfs een rondje van mij in een vergelijkbare fase! Hij komt nu tussen Dennis en Kees terecht in de uitslag.
De winnaar is echter Paul! Hij heeft Willem net weten te kloppen! Dit keer dus geen Toyota of Porsche, maar Mercedes en Jaguar! Het belooft een spannend jaar te worden!
P | Naam | Ronden | Kwalificatie | Punten |
---|---|---|---|---|
1 | Paul | 108.33 | 8.607 | 16 |
2 | Willem | 108.17 | 8.699 | 13 |
3 | Fred | 107.97 | 8.514 | 11 |
4 | Dennis | 106.98 | 8.429 | 10 |
5 | Eddy | 105.62 | 8.529 | 9 |
6 | Kees | 105.47 | 8.724 | 8 |
7 | JanWillem | 101.71 | 8.905 | 7 |
8 | Randy | 97.54 | 9.038 | 6 |
9 | Herman | 92.48 | 8.960 | 5 |
10 | Jop | 88.90 | 9.523 | 4 |
11 | Arjan | 85.52 | 10.664 | 3 |
Na de race heb ik de auto open gemaakt en blijkt meteen wat er loos is. De achterste kapsteun is finaal doorgebroken! Dat de auto nog als 1 geheel de race uit weet te rijden is een mirakel. Het is een kwetsbare constructie die er voor zorgt dat een klein tikje op de achtervleugel er al voor zorgt dat je kapsteun breekt! In mijn ruim 10 jaar oude eigenbouw is dat nooit gebeurd, omdat ik de betreffende vleugel er met een massief rubberen steun op heb bevestigd. Had het maar even gevraagd Maurizio!
Het is tenslotte ook hoopvol dat we weer wat nieuwe serieuze aanloop hebben, we gaan het zien!