Blog: Race 8 2024 – GrC-32

het hele veld

Onze 8e race alweer dit jaar, waar blijft de tijd. De goede oude Group C die we al vanaf 2006 rijden zouden inmiddels geen geheimen meer moeten kennen. Iedereen heeft minstens 1 zo’n iconische auto in de koffer. Ze zijn in principe nog net als in de beginjaren, maar als je goed kijkt zie je toch een langzame evolutie. De kapjes zijn steeds dunner en lichter geworden en de interieurtjes zijn meer tot het meest essentiële teruggebracht, waardoor ze minder dan de helft wegen van de eerste series.
Ook de chassis evolueren mee. Lichter, beter verstelbaar, andere motor mounts, alles naar de nieuwste inzichten.

De regels zijn ook nog net als in 2007 toen er landelijk met die dingen werd geracet. Wij hebben ze overgeschreven en in ons uniforme modelletje gegoten, waardoor alle reglementen van alle klassen eenzelfde opmaak kennen en die passen op 1 A4-tje. Recentelijk is alles nog eens nagelopen en scherp gesteld, zodat alle ruis wel uit de lucht is. Iedereen kan ze bovendien op onze website vinden.

Maar deze regels zijn zo ingesleten, net als die van de Classics, dat eigenlijk iedereen wel weet wat er wel of niet mag.

Fred heeft vrijdag nog in de regels zitten spitten en stuit op deze zin: Voorbanden :Vrij, geen lijm, D >= 16,5 mm B>= 8 vlak. conischminimaal 8 mm breed. Op zich al een merkwaardig stukje proza. Het deel na “vlak” is volstrekt overbodig en in tegenspraak met het voorafgaande. Fred is hierdoor wat van slag geraakt en vraagt zich luidkeels af of het nu vlak is of dat conisch ook mag. Nu hebben we de afgelopen 17, 18 jaar nog nooit een conisch voorwiel op een Gr-C auto gehad en dat heeft Fred uiteraard ook niet. Maar het gaat er nu om dat er nog steeds onduidelijkheden in onze reglementen zitten.

Er blijken ook andere SRA-sites te bestaan. Zo zitten “we” kennelijk in de Accountancy, de Australische suikerindustrie, de risicoanalyses enz. Hier vind je onze regelementen trouwens niet.
Dit is the one and only! www.slotracingalmere.nl

Inmiddels is Eddy er even ingedoken en het blijkt een typisch gevalletje van knippen en plakken uit Excel en krijg je dus dat er een onbedoeld zinnetje opduikt waar je dit niet verwacht.

Ik mag hopen dat het nu opgelost is en dat eenieder voortaan weet welk reglement voor de betreffende klasse geldig is. Bij twijfel zijn er inkijk exemplaren op de club aanwezig. Probeer dit dan even een week voorafgaand aan het evenement zelf te verifiëren en niet op de hectische raceavond zelf.

de latere winnaar met de Toyota

De keuring sla ik na dit intro maar even over.

de pole tijd van Bas

De kwalificatie: De afgelopen jaren zien we tijden die zo tussen de 8.5 en de 8.7 schommelen voor de pole. Dit hangt wat samen met de banden die we in de loop der jaren onder de auto’s hebben gehad. Met de huidige Sideways medium banden kunnen we dit zeker aan. Qua race resultaat hebben we een aantal keren 110 ronden weten te halen. Een keer 109 en meerdere keren bleef de teller op 108 staan. Tamelijk constante rakkers dus. Het maakt weinig uit waarmee je aan de start komt. Toyota, Porsche, Sauber, Nissan, allemaal winnaars.

Eddy is de eerste die een behoorlijke tijd neerlegt: 8.65. Hij is de hele avond niet blij met de auto dus we denken dat het sneller kan. Willem, wel tevreden met de Jag lukt het in ieder geval niet. Dan Bas maar, met de Toyota raffelt hij de baan al meteen sneller af dan wie dan ook en na 3 ronden heeft hij de 8.56 er al op staan.

Dennis, Kees en mijzelf lukt het ook niet in de buurt te komen. Fred komt niet eens in de buurt van de 9. De hobbelende Toyota krijgt nog een ander achterbandje. maar niets helpt..net onder de 9.5, au! Niet iets voor Fred. Paul tenslotte is in dat opzicht wel de positieve verrassing van de avond. Met de oude Sauber-met-de-giga-achtervleugel erop is hij in staat om eveneens een 8.5 te produceren op maar 0.05 van de pole!

de eerste groep

Race 1: Dennis, Karel en Fred. Een nogal ongewone startgroep! Dennis is met de Jägermeister Porsche het snelste weg en pakt meteen 2 ronden op Fred in baan 4. Ook op baan 3 is het Dennis die de lakens uitdeelt. Fred volgt nu ietwat beter. Gek genoeg gaat Fred in de derde stint, op baan 1 ook naar de 26 ronden. Dat is dan weer iets meer dan Dennis op 4. Karel doet het hier best goed met zijn nagelnieuwe Porsche waar nog wel wat sleutelruimte in is te vinden.

In de afsluitende stint weet Dennis en in baan 2 nipt een 25 uit te persen. Fred zet daar een 26,65 tegenover en komt nog best dichtbij! Beide heren zullen deze race denk ik zo snel mogelijk willen vergeten.

de 2e groep

Race 2: Kees, Dennis2 en JW. Dit is een gelijkwaardiger veld. Ik weet op baan 4 Dennis goed te volgen en Kees is op 1 ook perfect begonnen. Alle drie 3 27! Baan 2 is erg snel en ik zit al snel in de 8.6! Maar fouten liggen ook op de loer. Gelukkig vinden ze op plekken plaats waar je snel kunt inzetten waardoor weer 27 mag worden bijgeschreven. Kees is bijna net zo snel op de baan naast me en ook Dennis op 1 verliest maar weinig.

Op baan 1 lijkt het of ik vleugels heb. Ik ga bijna net zo snel als in de kwalificatie en mede door de gunstige uitgangspositie plak ik er weer 27 aan vast! Net als Dennis op 3 trouwens. Kees levert er 1 in. De afsluiter is voor Dennis en Kees denk ik spannender dan voor mij. De heren zitten dicht bij elkaar en Kees, geholpen door de snelle baan 2, weet inderdaad 1 rondje uit te lopen. Dat doe ik op mijn beurt ook weer en zo eindigen de 3 auto’s vlak bij elkaar, maar heb ik minstens 2 ronden voorsprong.

de snelste mannen

Race 3: Eindelijk een vol veld! Bas, Eddy, Willem en Paul. Dit gaat pas echt als de brandweer! Bas als vanouds op baan 1. Geholpen door de verse banden zet hij, ondanks een paar foutjes, toch 28 neer op baan 1! Dat doen Eddy en Willem naast hem ook! Willem rijdt zelfs een 8.5 terwijl Eddy en Bas in de 8.6 zitten, wat nog heel snel is. Paul zit daar dan weer niet zo ver achter en haalt de 28 net niet.

In de tweede stint laat Paul de Sauber staan: 28 ronden met een snelste ronde van 8.56! Bas haalt dat net niet, maar komt met de eerste 8.4! Hij loopt verder uit op Willem en Eddy. De derde stint. Nu heeft Paul het lastig op baan 1. Willem laat nu zien dat baan 2 vanavond snel is, 28 ronden voor de snelle Jag. Dat doet Bas op baan 4 trouwens ook en een snelste ronde van 8.5! Eddy zit daar op baan 3 het dichtste bij en rijdt een lage 8.6.

In de afsluitende stint is het een gevecht om plek 2. Bas lijkt vanavond zeker van de overwinning. Willem, Paul en Eddy kunnen alle drie nog 2e worden. Paul heeft op baan 3 de beste papieren. Zijn resultaat is goed genoeg om Willem te kloppen, met ruim een halve ronde is hij 2e. Eddy haalt dit niet hoewel hij hier wel sneller is dan Willem. Bas rijdt weer een 8.4, Paul 8,5 en daarop moeten Willem en Eddy het antwoord schuldig blijven en halen ook mijn afstand niet!

het foutje van Bas blijft net zonder gevolgen omdat de tijd op was!

De eindstand is dus Bas, Paul, JW, Willem, Eddy en Kees. Het was een mooie snelle race met wat onverwachte racegevechten. Fred met Karel, maar ook Paul met Eddy.

Met een afstand van 110.58 is het een van de snelste Gr-C races in de recente geschiedenis van SRA. Paul is deze keer tweede, terwijl hij een halve ronde meer reed dan in januari en daarmee toen de overwinning pakte. Fred en Dennis zullen zich wel eens beter hebben gevoeld.

PNaamRondenKwalificatiePunten
1Bas110.588.56116
2Paul108.988.56513
3JanWillem108.778.76211
4Willem108.288.72210
5Eddy107.928.6549
6Kees106.728.7348
7Dennis105.678.8197
8Fred103.659.4996
9Karel91.689.5835

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *