Blog: 10 maart de GT race

alle dikke jongens weer op 1 foto

De GT race. Het verhaal is inmiddels wel bekend, door Kees bedacht om wat meer een knutselklasse op de baan te brengen. De overige klassen hebben wat meer reglementen die wat dichter tegen het standaard product aanschurken. En als grote gemene deler de hand-out banden. Dat laatste is hier helemaal vrij gelaten en dat levert interessante verschillen op.

Punt is wel dat al die rubbertjes nogal voor marbles zorgen! Zelf heb ik de GT3-band van NSR die nogal zacht is en mede daardoor weinig last heeft van de marbles. Het maakt de auto ook lekker stil.

de lampjes doen het weer

De auto’s: Die zijn van diverse fabrikanten zoals Slot.it, Sideways, NSR en een paar wat meer old school kapjes op 3D-print chassis. De motoren zijn ook helemaal vrij en ik zie vele 25k motoren, waaronder de Flat-6 van Slot.it, maar ook de 22k van Scaleauto met zijn gigantische koppel. Als je maar binnen de magneetnorm van 25 gram weet te blijven!

Bas zijn eigenbouw met handige ijskrabber voorop

De keuring; doordat iedereen de bandjes al op de auto heeft zitten, vaak zelfs op de velg verlijmd, gaat het bandenonderdeel dus van de keuring af en dat scheelt tijd! Dat klopt dus ook wel en ik zie alleen 1 auto die wat moeite heeft met zijn 4 banden op de hoogte-plank te komen. Dus we kunnen al snel kwalificeren. We zijn met 9 man, want Karel voelt zich niet super en trekt zich terug.

de bekende beelden rondom Paul’s tafel

De kwalificatie; “Last one in, first one on the track”, zoals een oud-SRA-gezegde luidt! Dus wie als laatste binnenkomt, moet meteen als eerste kwalificeren. Bij het inrijden zag ik Willem iedereen al lekker pijn doen. 8.2-tjes met zijn reserve auto! Dus kijken we niet gek op als er een 8.0 op de monitor staat in zijn 2e getimede ronde met de wedstrijd Ford GT! Dit is nogal ontmoedigend voor de rest!

het staat er echt: 8.0 in lap 2!

Het zijn de “hybride” auto’s van Eddy en Bas die nog het dichtst in de buurt komen met een 8.2 en een lage 8.3. De rest zit daar toch best een stukje achter. Mijn auto liep niet helemaal lekker en ik vermoedde hier en daar contactproblemen. De auto van Herman leek op zero grippers te staan. Overal stond de test Porsche dwars. Er zijn in overleg andere banden op gegaan. Ook blijkt de nieuwe motor in combinatie met Hermans regelaar “onderin” helemaal dood te zijn. Halverwege inknijpen klapte de stroom er dan in met alle gevolgen van dien. Met een geleende regelaar zou dit probleem in de race over moeten zijn.

Kwalificatie
1Willem8.085
2 Eddy8.265
3Bas8.302
4Dennis8.488
5JanWillem8.503
6Fred8.516
7Kees8.531
8Paul8.884
9Herman11.297
ten overvloede de extra foto van Eddy
de eerste groep

Race 1: Kees, Herman en Paul. Het is niet zo gek dat het hier Kees is die er vandoor spuit. De altijd rustige Paul volgt, maar de Vaillant Porsche is lang niet zo snel als de Gulf McLaren. Herman doet intussen verwoede pogingen de auto en de regelaar te temmen. Soms weet hij Kees voorbij te stuiven, ondanks dat deze hem zojuist op een ronde heeft gezet. Wat er daarna gebeurt, laat zich raden. Met 3x 27 en als laatste een 28.07 komt Kees op een respectabele 109,07, bijna 8 meer dan Paul.

de auto’s van groep 2

Race 2: Dennis, Fred, Kees (draait weer in) en ik. De beide McLarens dus in het midden. En die stoven er meteen van tussen! Kees met de opgewarmde bandjes maakt het Fred best lastig. Dennis en ik bemoeien me dan maar met elkaar en we moeten toezien hoe we gelapt worden. 29 om 28. Hierna zijn de rollen omgedraaid en op de binnenbanen zijn Dennis en ik weer iets sneller en kunnen we proberen iets van de achterstand goed te maken. Helaas maken we teveel fouten en vooral Fred op 1 doet dat niet. Zodoende staat er bij de oranje McLaren 28 achter de naam en bij de rest 27.

Als ik op 1 mag blijkt dit toch een lekkere baan. Ik kan goed mee met de McLarens en we mogen alle drie 28 bijschrijven, 1 meer dan Dennis. In de afsluitende stint kan nog vanalles gebeuren. Zelf zit ik op baan 3 wat op zich gunstig is. Ik loop ook wel in op Kees, maar ook hier weer 1 ongelukkig moment en dat snode plan kan de prullenbak in. Fred is ongenaakbaar en wint met 113 ronden, bijna 3 meer dan Kees en ik.

groep 3

Race 3: Willem, Bas en Eddy. De Ford GT op baan 1 pakt meteen de leiding. Eddy (4) volgt bewonderenswaardig goed, iets wat Bas niet lukt. De wat onbetrouwbare op de weg liggende Panoz helpt daarbij niet, hoewel het wel een mooi projectiel is om hem zo te zien rijden. Willem en Eddy dus in de 29, Bas al op 3 ronden, mede door een korte pitstop. Op baan 3 zet Willem zijn sloopwerk voort, met 9.0-llen strooiend moet Eddy zich wel gewonnen geven. 29 om 27 en 24. Ook op baan 4 geeft de Ford geen krimp. Eddy heeft steeds meer last van marbles, net als Bas trouwens. 29,27,26.

De lakens zijn geschud, de afsluitende stint kan in rustig tempo worden verreden. En inderdaad haalt Eddy er wat meer uit, maar dat komt waarschijnlijk mede door zijn startpositie. Met alle twee 28 ronden hoeven ze zich niet te schamen. 115 voor Willem, als dat geen record is! 111 voor Eddy die daarmee Fred voor moet laten. Dan volgen Kees en ik, met maar 9 baanvakken verschil, dan Dennis, Bas en Paul en tenslotte de wat ongelukkige Herman.

de snelle mannen tenslotte

Al met al weer een super snelle race, waarbij Willem in de race nagenoeg even snel blijkt als in de kwalificatie! Hij heeft toch weer wat weten te vinden en is bovendien in een bloedvorm. Dat geldt voor Fred kennelijk ook, want voor een Slot.it zijn dit ook supertijden! De oudjes doen het dus nog steeds erg goed! De uitdagers moeten weer aan de bak. Hoe pak je het marble-probleem aan en hoe kom je ook aan 8.0-lletjes!?

Race
1Willem115.15
2Fred113.35
3Eddy111.62
4Kees110.76
5JanWillem110.67
6Dennis109.97
7Bas101.68
8Paul101.39
9Herman83.67
de tijden zijn erg goed, maar er zit toch steeds wel 0,2 sec tussen!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *