Blog: De GT race prooi voor Willem

De 11e race alweer, de GT’s. Een van de wat jongere klassen in ons programma op initiatief van Kees. In het begin was het een bonte mengeling van gepimpte Ninco en andere minder voor de hand liggende merken. Tegenwoordig zijn het superbolides van Sideways, NSR en toch ook weer Slot.it. Wat gebleven is de vrije bandenkeus.

het hele spul weer bij elkaar

Bij het testen, wat al een paar weken geleden begon, zijn tijden te zien die je nooit bij andere klassen ziet. De 8 sec. grens wordt hier en daar aangetipt! Als je wat handig met banden bent moet dat te doen zijn. Maar niet iedereen is dat. Je kunt dan in ieder geval wel zorgen dat je een betrouwbaar liggende auto hebt. Dat is, als het aan de achterkant niet lukt, zorgen dat in ieder geval je voorkant wel in de gleuf blijft.

De auto’s hebben tegenwoordig talloze stelmogelijkheden. Vaak moeten er dan wel wat extra inbusboutjes in de al aanwezige gaten worden gedraaid. Dit om de vooras zo te stellen dat de vrije speling aan de bovenkant wordt beperkt. En dan zodanig dat de kiel van de sleper schoen zo diep mogelijk steekt waarbij de voorbanden nog net op de baan komen. Bijkomend voordeel: je slepers hebben altijd contact! Om dit te optimaliseren heb je ook nog dunnere, mooi flexibele slepers nodig. Dus de standaard stugge troep die meestal onder de auto zit direct vervangen!

Al deze – voor sommigen nogal geheimzinnig overkomende tips en tricks – kun je eenvoudig testen middels een testplankje! Bij de slotracewinkels te koop, maar met een recht plankje met een gleuf er in gezaagd moet het ook lukken. Als alles dan goed op zijn plek staat – en de auto ook mooi recht met alle wielen op de grond staat – heb je in ieder geval alles aan gedaan om een nette race te kunnen rijden. En dit allemaal eerst nog even stevig op de baan testen natuurlijk! Dat is logisch zou je denken.

Helaas blijkt dat er op raceday altijd weer gevalletjes tussendoor slippen die de marshals en collega’s nogal op de proef stellen. Het is altijd waardeloos als je op de volgas gedeeltes vol op een andere auto klapt die daar opeens hulpeloos midden op de baan staat of ligt. Net als het rechtdoor schieten in de carrousel. Het is bijna altijd weer een track call. Het testen vooraf is daarom ook zo’n belangrijk onderdeel van het slotracen. Leer je auto kennen, haal de hiaten eruit!

Fred heeft zijn nieuwe banden weer perfect weten te krijgen. Bas heeft de nieuwe kanariegele Sideways Corvette en die is goed maar nog niet helemaal perfect. Willem met de vertrouwde Ford en die is ook dik in orde. Eddy komt ook goed mee, terwijl Dennis de Mosler ook eindelijk aan de praat weet te krijgen. De rest volgt op gepaste afstand.

het nieuwe speeltje van Bas

De keuring verloopt vlekkeloos, mede omdat de regelgeving beperkt is. Banden zijn vrij, dus voor € 2 mag je al meedoen vandaag!   

Willem is weer akelig scherp!

De kwalificatie laat het verwachte beeld zien. Voorin Willem, Eddy, Bas, maar ook Dennis tussen de 8.1 en 8.2. De in de kopgroep verwachte Fred stelt iets teleur met de 8.5, vlak voor Kees en JW. Paul zit met zijn 8.8 in een soort niemandsland. Net als Erwin die daar weer een halve seconde boven zit. Herman zit daar weer een halfje vandaan en Karel zit toch weer net boven de 10. Grote verschillen.

Kwalificatie
1Willem8.133
2 Eddy8.180
3Dennis8.221
4Bas8.226
5Fred8.531
6Kees8.544
7JanWillem8.552
8Paul8.824
9Erwin9.302
10Herman9.824
11Karel10.060
de eerste groep

Race 1: Paul, Herman, Karel en Erwin. Zoals verwacht is Paul het snelst weg en bouwt rustig aan een enorme voorsprong. Per stint loopt hij minimaal 2 ronden weg bij Erwin, die de hele race de beste en meest constante volger is. Herman heeft weer problemen met de regelaar en wisselt tussendoor nog een keer zonder dat het echt beter lijkt te worden. Karel zit er meestal net even iets voor met de vanwege de ‘losse’ vooras hopeloos onderstuurde Vaillant Porsche. De heren zorgen er wel voor dat de marshals hun warming up hebben gehad voordat ze zelf mogen! Paul wint dus en is met zijn 104 bijna 10 ronden uitgelopen op de rest.

de auto’s van groep 2

Race 2: Fred, JW, Paul, Kees. Op papier interessant met 3 rijders binnen 0,02 gekwalificeerd en Paul als indraaier daartussen. Fred gaat er op baan 1 meteen vandoor. Op 2 kan ik het verlies nog iets beperken, terwijl Paul en Kees al op meer dan 1 ronde worden gereden. In de 2e stint is het weer Fred die het tempo bepaalt. Weer 28, tegen 27 voor Kees op 2 en Paul en ik op de buitenbanen. Kees loopt hier flinke achterstand op doordat zijn auto tot 2x toe verkeerd wordt ingezet met alle gevolgen van dien.

Stint 3: op baan 3 heb ik best een aardig tempo, maar onder de 8.5 kom ik nooit. Ik blijf wel in de buurt van Fred (op 4), Kees volgt met 27 op 1. De afsluitende stint gaat uitmaken wie 2e wordt. Fred is al lang uit beeld, maar Kees en ik zitten dicht bij elkaar. Bovendien is de auto van Kees de snellere, zeker op baan 3. Fred is op 2 toch precies 1 ronde sneller dan Kees. Daar zit ik dan weer ¾ ronde achter op 4 waardoor ik nog net voor de McLaren eindig. Paul verbetert wel t.o.v. zijn eerste race, maar qua positie blijft het gelijk.

Dan komen nu de grote kanonnen!

de auto’s van groep 3 met wat meer diversiteit

Race 3: Willem, Dennis, Bas en Eddy. Kunnen zij de 113 (!) van Fred verslaan? Ze doen er vanaf het begin meteen alles aan! Wat een geweld! Alleen Dennis is meteen de aansluiting kwijt als de auto de carrousel uitvliegt. Maar Willem (op 1!), Eddy en Bas zetten meteen een 29 op het scherm. 1 daarachter zit Dennis die zich aardig heeft herpakt. In de 2e stint gaat het weer erg hard en zetten ze alle 4 28 op de monitor. De tijden 8.2 tot 8.3 als snelsten.

In de derde stint is het Willem die zich duidelijk als leider profileert. 29 op baan 4! Bas en Eddy, de een met wat kinderziektes, de ander met marbels, komen niet verder dan 28 en Dennis heeft het op 3 niet zo (27). In de afsluitende stint zal Willem aan een degelijke run van ruim 27 genoeg hebben om Fred in de einduitslag te kloppen. Ook Bas en Eddy zijn daar theoretisch nog toe in staat.

Willem laat er geen gras over groeien en ook Eddy geeft zich niet gewonnen. Bijna naast elkaar rollen ze uit met bijna 29 ronden. Eddy als enige nog met een 8.1! Willem 8.2, Bas 8.3 en Dennis 8.6. Zowel Willem als Eddy kloppen Fred dus. Bas komt er achter dat de Corvette nog wat finetuning behoeft en komt bijna 2 ronden te kort. Dennis zakt op 4 wat weg, maar weet Kees en JW toch voor te blijven. Eigenlijk is er net als in de kwalificatie sprake van 4 snelle mannen, dan een compact groepje van 3, dan Paul en daarna de rest vrij ver daar weer achter. De volgorde is alleen hier en daar wat door elkaar gehusseld.

de tijden liggen dicht bij elkaar, 8.1 voor Eddy, maar Willem is vanavond de snelste!
Race
1Willem114.91
2Eddy113.92
3Fred113.37
4Bas111.71
5Dennis109.68
6JanWillem109.54
7Kees109.37
8Paul105.23
9Erwin95.29
10Karel84.36
11Herman82.98
1 ronde verschil…

Willem doet goede zaken voor het kampioenschap. Hij pakt nu in z’n eentje de leiding die hij eerder al samen met Fred in handen had. Eddy komt weer wat dichter bij Fred.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *