
Deze door Kees in het leven geroepen klasse begint na een wat onwennige start aan populariteit te winnen. De vorige 2 edities werden gedomineerd door de Porsche’s van Arie en Fred met hun speciaal geprepareerde banden. Intussen zijn er nieuwe auto’s bijgekomen, wordt er naar hartenlust met banden geëxperimenteerd, speciale motortjes aangeschaft enz. om maar een competitieve auto te krijgen. De voornoemde Porsche’s zijn er niet bij vanavond, maar die wisten wel in de 8.3 te rijden. Dat is dus de norm geworden.

Willem ging al loeisnel met de Sideways Ford en een week geleden is het ding, na een kleine ingreep van Bas -die kennen we intussen wel- onder de 8.2 gedoken!

Bas zelf heeft de mooie vierkante dikke Lister Storm van Fly van een 3D-print chassis voorzien en net als Willem daar een Groene Scaleauto motor ingehangen. Dit blijkt een beul van een motor. Als je goed kijkt is het een long can huis met daarin een short can rotor. Achter deze te korte rotor zit een soort fannetje. Hij heeft dus eigenlijk een geforceerde koeling/groundeffect… wie weet?! Het koppel is op een of andere manier formidabel. Eddy heeft een Honda (what else) kapje van Scalextric en daar een 3D-print chassis onder gezet. Hij kiest voor de Flat 6 van Slot.it. Hij gaat meer experimenteren met de banden en komt op de Sideways medium band uit. Dennis heeft die ook maar dan de wat hardere variant onder de Mosler. Mijn Mosler is niet snel genoeg ondanks de vette sloffen die er onder passen. Ik besluit om nog even een nieuw wapen aan te schaffen bij Klaas. De Sideways auto’s hebben mijn aandacht getrokken en ze blijken naast de Ford GT ook Lamborghini’s te hebben die bij hun LB H heten. Licentiedingetje, je krijgt de Lambo decals er apart bij. Ook zie ik McLaren’s en Aston Martin’s. Die laatste is alleen nog maar uit als whitekit! Omdat ik dit best foute karren vind ga ik voor de allerfoutste, de Lambo, pardon LB H! Ik kom uit op de blauwe “NEC” met daarop de namen van 2 Nederlandse coureurs. Er blijkt een 17K torretje in te zitten dus ik shop meteen maar door naar de groene Scaleauto die op wat een merkwaardige hoge plek hangt ver van de andere Scaleauto producten. Met een rubber achterspoilertje erbij en nog de zachte 20/12 NSR GT banden ga ik bijna door het budgetplafond van 2022 heen! Voor Eddy heb ik nog wat Sideways Pro Speed GT banden meegenomen.
Thuisgekomen blijkt de LB H verdomd strak in elkaar geschroefd. Ook de inserts zitten onwrikbaar in de velgen. Dat is jammer want 3 van de 4 steken ver buiten de velg uit. De motor wordt omgezet, alles gesmeerd, slepers vervangen, de vooras op hoogte gesteld, beetje lood erin, enz. Het toch best zware wagentje (94 gr.) loopt in ieder geval al mooi soepel. De plastic voorwielen zijn niet rond en op de club zet ik ze in de draaibank. Dit gaat hem toch niet worden, ook al omdat de voorbanden er maar niet lekker omheen blijken te gaan. De rondetijden zijn al snel zeer competitief met een hoge 8,2. Ik wissel de voorwielen vrijdag nog met een andere auto en meteen is de bodemspeling nu ook perfect. Achter plak ik de NSR bandjes op de velgjes en schuur ze een beetje bij na het drogen. Bij het inrijden gaat de auto nu loeisnel! Het duurt even voordat de buitenbanen ook meedelen in de feestvreugde. Netjes rijden is het beste om dit beest te beteugelen. Het veld wordt aangevuld met 2 McLaren’s van Slot.it en de Fly (?) racing Vaillant Porsche van Paul. Dennis brengt de NSR Mosler.



Net als Fred en Arie is ook Harry er niet. De keuring gaat weer op de bekende manier alleen zijn er nu geen bandjes te verhandelen. Ik blijk precies op de 1mm gondspeling te zitten!
Kwalificatie | ||
1 | JanWillem | 8.078 |
2 | Willem | 8.210 |
3 | Eddy | 8.211 |
4 | Dennis | 8.382 |
5 | Kees | 8.525 |
6 | Bas | 8.553 |
7 | Paul | 8.866 |
8 | Herman | 8.924 |
Kwalificeren: De kwalificatieresultaten vallen voor de mannen met de meeste aandacht voor de banden het best uit. De beide Scaleauto’s op de voorste rij, waarbij ik zelfs een 8.0 produceer! Paul stelt de track-limiettijd van 8 sec even naar beneden bij! Eddy en Dennis daar vlak achter. Kees en Bas in de 8.5 en Herman en Paul net onder de 9.


Race 1: Kees, Paul, Herman en Bas. Bas en Kees gaan er vlot van tussen totdat Kees een foutje maakt in de carrousel. Door een foute inzet van Dennis, verkeerde baan, klapt de auto er meteen weer af en dit keer keihard. De auto is ergens gebroken en Kees is meteen klaar. Dit soort dingen kunnen gebeuren, maar het is voor de betrokkenen altijd erg zuur. Bas en Paul gaan er voor en Herman zit daar achter, omdat hij er te vaak af ligt. Zijn tempo is echter prima! Het vervolg van de race geeft het zelfde beeld. Bas die maximaliseert in de binnenbanen, waar Paul dat net niet lukt. Zelfs een uitgebreide pitstop om van het gemarble af te komen deren Bas niet, in tegendeel. Het resultaat is een kleine 2 ronden voorsprong voor Bas op Paul en 11 op Herman.


Race 2: Dit belooft wat gezien de kwalificatietijden. JW, Eddy, Dennis en Willem. Twee Sideways, een NSR en een “Eigenbouw”. Na een wat merkwaardige -valse- start…”wat is er met je vleugel” wordt er geroepen en als iedereen denkt, welke?… waar?… staat de stroom op de baan en zijn er 2 weg en 2 wat minder, waaronder Eddy die zelfs helemaal niet van zijn plek komt. Besloten wordt e.e.a. opnieuw doen nadat de auto van Eddy het toch in orde blijkt. Het gaat nu wel goed maar ik moet er behoorlijk aan trekken om het potentieel van de wagen er volledig uit te krijgen. Het helpt dan vaak niet als je schouder aan schouder met iemand rijdt. Ik maakte 2 foutjes, omdat ik denk ik toch bij wil blijven. Resultaat: 1 keer minder door het poortje dan de anderen, alleen is de achterstand te overzien. Dennis staat verrassend 1e!
In de tweede stint mag ik op baan 3. Helemaal foutloos dit keer benut ik het potentieel van de LB H maximaal. 29 ronden! De anderen zitten nu op 27, iets vertekend is dit wel, omdat ik dus net voor het poortje mocht beginnen. Ik ben in ieder geval weer bij. De derde stint gaat de boeken in als een van de snelste ooit. Willem op baan 1 is met zijn 28 de langzaamste, want de andere drie staan op 29! Ik koester mijn voorsprong van ongeveer 1 ronde op Dennis en Eddy als ik afsluit op baan 2. Maar Willem is nog niet klaar met de heren voor hem en op baan 3 perst hij er nog eens 29 ronden uit! Hij pakt Dennis en Eddy zodoende mede omdat die niet verder komen dan 27. Met mijn 28 trek ik de overwinning naar mij toe. De 114 ronden is begrijp ik een club record! Het gemiddelde in deze race is dus ruim 113 ronden en dat is best indrukwekkend. De snelste rondetijd zat laag in de 8.0! De Sideways auto’s hebben hun visitekaartje wel afgegeven.

Het is jammer dat de race voor Kees zo af moest lopen. “Zijn” GT-klasse is beslist een mooi initiatief waar de meeste SRA mannen nu toch wel erg enthousiast voor zijn geworden. De sleutelaars onder ons komen hier goed aan hun trekken en het is momenteel ook al de snelste klasse! Volgende keer sta je er gewoon weer tussen!

Race | ||
1 | JanWillem | 114.52 |
2 | Willem | 113.14 |
3 | Eddy | 112.64 |
4 | Dennis | 112.48 |
5 | Bas | 105.15 |
6 | Paul | 103.34 |
7 | Herman | 94.92 |
8 | Kees | 9.00 |
