Vrijdagavond hebben we onze laatste race meetellend voor het kampioenschap gereden. Het Nederlands elftal speelt gelijktijdig tegen Argentinië op het WK, maar dat weerhoudt eigenlijk niemand om af te zeggen. Integendeel zou ik haast zeggen, want Arie komt helemaal uit Raalte gereden om mee te mogen doen. Alleen Bas is er niet bij vanwege een bedrijfsuitje.
Voor dit slotakkoord zijn de GT’s aangewezen. Deze door Kees in het leven geroepen klasse is in korte tijd erg populair geworden. De uitdaging zit hem in de openingen in het regelement. Zo zijn de banden vrijgelaten, waardoor een ware bandenoorlog is ontstaan. Allerlei obscure rubbertjes komen tevoorschijn. Verlijmen in combinatie met luchtkamervelgen levert dan flinke tijdwinst op. Ook is er een vrije keuze aan auto’s. Alle slotracemerken met wat nieuwere GT’s – vanaf eind vorige eeuw – in het programma mogen meedoen. Kees heeft daar ooit een enorme lijst voor opgesteld, maar die is inmiddels al weer achterhaald. Deze GT-slotcars zijn denk ik van het moderne spul het meest gewild. Vooral omdat je er de straatauto nog een beetje in terug ziet. Bij ons gaat het vandaag vooral tussen de modellen van Slot.it, NSR en Sideways en een zelf samengestelde Scalextric/3D combinatie. De Fly-racing van Paul lijkt wat uit een andere periode van het slotracen te komen.
Voor de race begint is het tussenklassement opgemaakt en blijken de verschillen tussen Fred en Eddy heel klein. Ze kunnen alle 2 nog kampioen worden. Fred heeft de beste kaarten. Ik sta derde maar mijn kansen zijn vrij klein. Bij het inrijden lijkt Fred ook wel een snelle auto te hebben. Hij heeft de dagen ervoor besteed om een setje nieuwe achterbanden te maken, omdat de oude succesvolle bandjes het niet meer goed doen. Gastrijder Arie heeft die banden ook en we herinneren ons allemaal de eerste optredens van dit duo met hun identieke Porsche 911 GT1’s! Fred rijdt vanavond trouwens met de vergelijkbare oranje S.I. McLaren. Intussen hebben anderen ook steeds meer geïnvesteerd in het sneller maken van hun GT’s. Dennis heeft de NSR Mosler helemaal gerestaureerd en als kers op de taart van lampjes voorzien. Karel heeft zijn NSR McLaren ook aangepakt, de tandwielen en achterbanden met name. Mijn snelle Sideways heb ik ook op een lichtsetje getrakteerd. De kap is zelfs dan nog 1 gram te licht! De snelste tijden zijn rond de 8.2.
De keuring geeft met deze verscheidenheid aan auto’s nogal een divers beeld. Mijn auto moet van Paul wat strakker in elkaar omdat de 1mm tolerantie wordt overschreden. De inschrijfkosten zijn slechts €1, omdat we zelf voor de banden zorgen!
Kwalificeren: De kwalificatie laat zien dat er volop vrijheid heerst in deze klasse. En de een maakt daar meer gebruik van dan de ander. Ondanks dat er best de helpende hand wordt toegestoken zijn de verschillen tussen de snelle jongens en de staartgroep vrij groot, 2,5 sec. verschil tussen de pole en de laatste man… dat houdt in dat je elke 4e ronde gelapt wordt! Dus als de winnaar zeg 112 ronden rijdt wordt dat 85 voor de laatste.
Eddy en Dennis zitten vlak bij elkaar in de 8.2, zelf weet ik als enige de 8.2 barrière te doorbreken en dat lukt Fred zelfs niet! Arie – alsof hij nooit is weggeweest – is zelfs sneller! Het is wel mooi dat er allemaal verschillende auto’s in de top 4 staan. Er is niet echt een winnend merk aan te wijzen.
Kwalificatie | ||
1 | JanWillem | 8.179 |
2 | Eddy | 8.297 |
3 | Dennis | 8.298 |
4 | Fred | 8.350 |
5 | Arie | 8.431 |
6 | Willem | 8.471 |
7 | Kees | 8.725 |
8 | Paul | 9.005 |
9 | Herman | 9.732 |
10 | Karel | 10.659 |
Race 1: Kees, Herman, Karel en Paul. Zoals verwacht is Kees de snelste. De als altijd onberispelijk geprepareerde McLaren zit duidelijk in een andere league dan de concurrentie. Het valt qua marshallen gelukkig nogal mee in het begin. De auto van Paul begint kuren te vertonen. De race wordt gestopt en alles wordt even nagelopen, op de testbank lijkt het motortje prima te lopen op de baan blijft het niks. Als ook een andere regelaar niet helpt blijkt uiteindelijk dat de pinion los over het asje draait. De 2e stint zit er dan al voor meer dan de helft op. Met de leenauto, een Aston Martin van Willem, gaat het trouwens beslist een stukje vlotter. Kees is weer de snelste met 27. Herman en Karel zitten in de 21-22. Stint 3 met Paul op 1 laat zien dat hij best snel kan met de Aston, 26 ronden, waar Kees er op de snelle baan 4 27 tegenover zet. Herman doet het op 3 aardig: 24. In de afsluitende stint is dit ook een beetje het geval. Kees 1 ronde voor op Paul met de beide andere heren daar een paar rondjes achter. De marshals hebben het intussen wel wat drukker gekregen. Kees steekt er met 106.45 uiteraard ver bovenuit. Nederland blijkt inmiddels met 1-0 achter te staan
Race 2: Fred, Willem, Kees (als beloning) en Arie. Dit is “a different cookie”, zoals de afzwaaiende bondscoach al eens aangaf. Wat een tempo, de rondetijden duikelden omlaag en als een kudde razende wespen ging het achter elkaar aan. Fred op baan 1 pakt de leiding. De auto is duidelijk op de race afgesteld met het kampioenschap in het achterhoofd. De taaie Arie zit er eerst wel net voor, maar 1 foutje is dan genoeg voor Fred. Kees sluipt intussen mooi mee. Willem heeft wat meer moeite met de Ford vandaag. Hierna gaan Fred en Arie op de middelste banen. Ook dit wordt een mooi gevecht. Fred kan op de snellere baan 3 toch niet echt een gat slaan. De McLaren is opeens een schroef kwijt en staat er wat hulpeloos bij. Ik vind de schroef en ringetje en Fred zet alles zelf weer in elkaar. Uiteraard zit het tempo er meteen weer in.
Kees en Willem lopen weer een rondje achterstand op. In de 3e stint gaat het ook weer razend snel. Rondetijden van 9.1 worden zelfs gehaald door de beide Porsches! Fred wint met weer een 29 op zijn naam! Arie en Willem hebben er 28 bij, 1 meer dan Kees. De afsluitende stint hoeft Fred alleen maar uit te rijden. Maar Arie naast hem houdt het tempo weer zeer hoog! Uiteindelijk komt hij toch 2 ronden tekort op Fred maar het zal een hele kluif worden hem in te halen. Er is nog niets beslist.
Race 3: JW, Dennis, Arie (hij is er nu toch!) en Eddy. Ook hier een hels tempo. Op baan 1 zit ik wat opgesloten achter Dennis naast me. Opkomen rechte eind overtrek ik de auto. Het is pal voor mijn neus en snel wip ik hem er weer in, maar het is de opmaat van een minder lekkere race. Als we klaar zijn staan er 3 man naast me met 29 op de monitor! 1 meer dan ik. Hierna laat Arie zien dat er nog wel meer in het vat zit. Onberispelijk en weer af en toe en 8.1 rijdend weet hij ook op 4 29 ronden af te leggen! 1 meer dan Dennis op 1 en 2 meer dan Eddy – marbels! – en ik. Gelukkig gaat het mij op 4 iets beter af. De tijden zijn bijna op niveau en ik kom nu, net als Dennis naast me tot 28. 1 rondje teruggepakt op Eddy en Arie. Stint 4, een fel gevecht tussen Eddy en Arie, die nu beiden hoog in de 28 scoren. Ik zit daar niet al te ver achter, terwijl Dennis op de toch snelle baan 4 het even niet heeft. Arie is echt “los” en komt uiteindelijk maar 42 baanstukken te kort op Fred! Eddy, Dennis en ik zitten nog vrij dicht bij elkaar. Willem en Kees zitten daar ook weer kort achter. Dan is er een gat van 18 ronden met Herman, Karel en de pechvogel van vanavond Paul. Nederland is opeens op 2-2 gekomen!?
Race | ||
1 | Fred | 114.34 |
2 | Arie | 113.92 |
3 | Eddy | 111.94 |
4 | Dennis | 111.66 |
5 | JanWillem | 110.37 |
6 | Willem | 109.26 |
7 | Kees | 108.68 |
8 | Herman | 90.05 |
9 | Karel | 88.33 |
10 | Paul | 85.92 |
Kampioenschap: Paul gaat even aan het rekenen, er wordt gewerkt met 2 schrapresultaten en dan blijkt het toch Fred die kampioen is, vlak voor Eddy. Gefeliciteerd!
Regels: We moeten het volgend jaar weer eens hebben over de regels met betrekking tot het sleutelen tijdens een race. Regel was altijd dat bij een defect aan de auto, de auto mag worden gerepareerd, maar dan wel tijdens de race, dus als de anderen doorrijden. Dat is de laatste jaren wat verwaterd. Net als de trackcalls. Wanneer wel, wanneer niet. Het blijft mensenwerk, beslissingen moeten in een split-second worden genomen, maar er ontstaan soms grote verschillen voor vergelijkbare situaties op de baan. Je zou haast aan een VAR(?!) gaan denken. Het kan trouwens sowieso geen kwaad je auto en regelaar voor elke race flink aan de tand te voelen zodat de kans op uitvliegers vooraf kan worden aangepakt. Ik weet ook wel dat – mede door handout bandjes – uitvliegers nooit helemaal kunnen worden uitgesloten, maar het zal toch beslist schelen!
Energiekosten: Na afloop gaat het bestuur nog even bij de motorclub langs om over de verrekening van de enorm gestegen energiekosten te spreken. Op een groot scherm zien we, in de bijna lege ruimte, dat de strafschoppenserie Nederland-Argentinië gaat beginnen nadat de verlenging niets opleverde. Dat pikken we nog even mee. Maar nadat “onze” eerste 2 spelers faalden was dat ook niet spannend meer. De energie-onderhandelingen zijn snel afgelopen. De MC doet een voorstel om gestegen kosten onderling te verrekenen. Dat lijkt ons wel zo eerlijk. We gaan in 2023 dan ook niet aan contributieverhoging ontkomen. Iets wat de afgelopen 15 jaar nooit is gebeurd! Tenslotte willen ze ons eigenlijk ook wat vaker aan de bar zien voor drankjes. Het is ooit afgesproken dat we met dit gegeven in het achterhoofd de huur – en dus de contributie – al die jaren zo laag konden houden. De strippenkaart kan, op ons verzoek, evt. ook contant worden afgerekend. We gaan daar onderling nog wel wat over afspreken. Voor nu: fijne feestdagen!