Begonnen als een idee van Kees om wat meer diversiteit en leven in de brouwerij te brengen gaat de GT klasse zo’n 2 jaar geleden wat aarzelend van start. Er mag een bijna onafzienbare lijst auto’s worden ingezet van nagenoeg alle Slotrace merken. Motoren, banden, alles is vrij. Inmiddels is de gemiddelde SRA-man, sorry, -persoon, er wel aan gewend. Onze 70-plussers, Arie en Fred, hebben bij een vorige gelegenheid een paar sets banden weten te prepareren die de Jever Porsches GT1’s onoverwinnelijk maken. De tijden van 8.3 zijn gemakkelijk te halen, terwijl de rest gek genoeg niet harder gaat dan de gemiddelde Classic! Er zijn vele soorten banden, al dan niet vastgeplakt op de velg. Fred heeft luchtkamer-velgjes gebruikt waar de banden aan vast zijn geplakt en daarna netjes geschuurd, ook de scherpe hoekjes zijn er daarbij afgegaan. Een beetje oldschool misschien, maar het helpt! Tenslotte hebben de heren de magneetkracht ook weten te maximaliseren, wat geheel binnen de regels valt.
Iedereen heeft nu zo ongeveer wel een GT. Karel komt met een Ford GT40 aan die bovendien van MRRC lijkt, zo smal is hij. Ondanks de toevoeging GT staat hij niet op de GT-lijst. Gelukkig heeft Kees nog wel wat in de koffer en weldra staat er een Audi RS8 van wat recenter bouwjaar op de baan.
De keuring is vanwege de eigen-banden-eerst regel wat minder hectisch. Er moet natuurlijk nog wel het nodige worden gemeten, want als je de regels zo vrij maakt komen er altijd wel weer wat al te vrije interpretaties boven. Er zijn uiteindelijk 10 auto’s door de ballotage gekomen. Ondanks de vrijheid in types zijn er nogal veel Porsche GT1’s en McLaren Longtails van het eind vorige eeuw. Willem is weer bij Ford terug en verrast met de laatste Ford GT, dus zonder “40 “erachter. Bas heeft een Ferrari F40 die mooi kleurt met mijn Franse Mosler smurf. Eddy met uiteraard de Honda.
De kwalificatie liet zien dat de banden van 70+-ers nog dik in orde zijn en dat resulteert in 2x een 8.3. Fred op pole. Daarachter Dennis, Eddy, Bas en Willem vlak bij elkaar in de 8.6. Ik ben de enige in de 8.7 voor Kees, Paul en Karel.
Kwalificatie | ||
1 | Fred | 8.337 |
2 | Arie | 8.368 |
3 | Dennis | 8.532 |
4 | Eddy | 8.673 |
5 | Bas | 8.676 |
6 | Willem | 8.689 |
7 | JanWillem | 8.724 |
8 | Kees | 8.851 |
9 | Paul | 9.187 |
10 | Karel | 10.179 |
Race 1: JW, Paul, Karel en Kees.
De smurf, met de F1-wielen, pakt ondanks baan 1 al snel de leiding. Kees op 4 volgt aardig. Ik raas net voor de 28e keer door het poortje als de stroom eraf gaat! 1 keer meer dan Kees, 2 keer meer dan Paul. Op baan 3 ongeveer hetzelfde beeld, waarbij Kees ook de 27 haalt. Karel haal ik 4 keer in onderweg en 1 keer weet ik hem helaas niet te ontwijken. Het snelheidsverschil is zo groot dat ik even het rempunt mis. De 3e stint is de traagste. 26 voor Kees en ik, 25 voor Paul. Allemaal 1 onder het gemiddelde. In de laatste stint gooit Kees definitief de eigen glazen in. De vooras valt uit elkaar en na de 3e keer gaat de stekker eruit helaas. De kunststof wielen hebben de neiging nog wel eens los te laten. Baan 2 is niet super maar ik kom toch op een dikke 108 uit.
Race 2: Eddy, Willem, JW (indraaiend) en Bas.
Een mooi gemêleerd gezelschap en de snelheid zit er al meteen in. Dit was andere koek dan de race hiervoor. Eddy verslikt zich in de eerste ronde en dat geeft de rest de kans weg te lopen. Vooral Willem is snel. Tergend langzaam loopt hij weg.
Ik zit net als bij de Classics achter Bas en ook nu weet ik de Blauwe Ferrari langzaam binnen te hengelen. Gelukkig raken we elkaar niet ondanks dat de Mosler nogal los in de heupen is. Het blijft close, maar Willem is de snelste. We zitten alle 2 wel net in de 28, 1 meer dan de volgers. Willem mag nu op baan 1 en ook daar is hij loeisnel! Weer mag er 28 bij! Net als bij Eddy trouwens, die de Honda weer onopvallend snel dichterbij laat sluipen. Bas heeft nogal last van marbels en dat kost heel veel tijd. Dit herhaalt zich in de volgende stints. In de 3e rijden Willem, Eddy en ik allemaal in de 27. Voor stint 4 is het verschil heel klein. Eddy heeft me bijna bijgehaald en Willem lijkt buiten beeld. Inderdaad is Eddy me rap voorbij, maar begint Willem toch op baan 4 in de problemen te raken. Na een wat minder snelle inzet ben ik er zelfs langs! Eddy wint met bijna een halve baan lengte op mij en ik zit weer bijna een halve baan voor Willem. Wel alle 3 in de 109! Gelukkig heeft het doordraaien me wel een plekje winst opgeleverd. Mijn banden draaiden probleemloos mee en ik heb geen marbel gezien! Ook bleef ik de hele race foutloos.
De laatste race is tussen Fred, Dennis en Arie. Alle 3 met Slot.it auto’s. Vanwege de gelijke livery plakt Fred op subtiele wijze een stukje tape op de auto. Het is echter Arie die ondanks een paar slordigheidjes aan het langste eind trekt, 28 ronden. De tijden duiken onder de 8.3 en Arie blijkt de snellere. In de 2e stint heeft Dennis al heel gauw problemen en de wagen schiet rakelings voor 1 van de Jever Porsches langs. Hij beschouwd zich als stoorzender en wil de beide Kemphanen niet in de weg rijden. Hij trekt de stekker eruit. Zodoende kan hij wel mee genieten van de meedogenloze strijd tussen Fred en Arie. Fred komt zelfs in de 29 ronden op 3! Maar het is Arie die niet opgeeft en steeds weer de snelste ronden op de monitor krijgt. Stint 3: 28 voor beide rijders. In de afsluitende stint komt Arie zelfs tot een 8.1! De stemming zit er goed in bij Arie. Die steeds gezellig meebabbelt met de omstanders. Waar Fred uiterst geconcentreerd door staat te knijpen. Slechts een enkele keer roept hij even kort wat. Maar Fred is hierdoor toch net wat stabieler waardoor hij net met iets meer dan een halve ronde voorsprong wint. Ruim 113 ronden is wel echt snel!
Race | ||
1 | Fred | 113.15 |
2 | Arie | 112.59 |
3 | Eddy | 109.97 |
4 | JanWillem | 109.50 |
5 | Willem | 109.07 |
6 | Paul | 103.04 |
7 | Bas | 95.91 |
8 | Kees | 92.96 |
9 | Karel | 88.90 |
10 | Dennis | 26.00 |
Na afloop lopen de stemmingen nogal uiteen. Sommigen vinden het GT gebeuren maar niks, waar anderen juist weer met de borst vooruit lopen. Het is toch wel mooi dat Fred op zijn 71e de iets jongere Arie nog weet af te troeven. Ik weet al waar ik me de komende 3 jaar op ga richten…
Desgevraagd geeft Fred Arie zijn mening over wat het verschil tussen hen is. “Jij gaat, als er gepraat wordt, uit je auto, ik praat alleen een soort staccato zinnetjes maar blijf dus in de auto”!