Het is vakantietijd, net voor het zomerreces. Uw reporter is weer terug op zijn post en ik bedank Dennis voor het maken van het vorige verslag. Joel is met vader Karel meegekomen en Paul is er tot onze verbazing en verrassing ook gewoon weer – “ik moest even naar huis voor een kluisje tussendoor” – en zo weten we nog een redelijk startveld van 9 man op de been te brengen.
Dennis heeft een grote doos naar boven gesjouwd met de nieuwe clubkleding! Een shirt en een hoody! Dennis en Eddy trekken er meteen een aan. Maar of het daar aan ligt…
GT: Onze meest vrije klasse zoals u weet. De regels laten heel veel toe en de banden zijn vrij. Vooral op dit laatste wordt gretig ingesprongen. De bandenslijpers maken overuren. In de vorige race is mijn oude Mosler met nieuw chassis en dito motor mount verrassend goed rijdbaar gebleken. Met de normale Sideways medium banden haalde ik er al tijden onder de 8 sec. mee. Helaas brak ik na een klein tikje de motor mount. Na reparatie was 1x weg accelereren genoeg voor een nieuwe breuk. Deze rode plastic onderdelen zijn waardeloos. De pasvorm is al knudde en het broze plastic is op de kritieke plekken veel te dun.
Gelukkig heb ik een NSR Porsche met een zelfde model motor mount en die is van een beduidend ouder bouwjaar en wel degelijk. Ook hier is de pasvorm trouwens naadje! Na een half uurtje vijlen, passen en meten zit hij op zijn plek. De auto rijdt meteen weer als vanouds. Er hoeft eigenlijk niets aan gefinetuned te worden.
Dennis heeft ook een Mosler, met dezelfde motor, maar met chassis en motor mount in heel andere kleuren en dus hardheden. De auto gaat prima, maar is niet zo snel als de mijne zo lijkt het. Fred is als gewoonlijk ook weer druk. Banden slijpen en de auto-keuze. De GT1 Jever Porsche wordt het uiteindelijk. Wel snel uiteraard, maar ik krijg er geen hoogte van door de merkwaardige uitvliegers.
Eddy heeft eigenlijk helemaal niets aan de Honda gedaan. Hij heeft nog de vrij harde banden van vorige keer eronder. De auto lijkt ook vrij hoog in vergelijking met de anderen. De trouwe Ford van Willem is het tempo uit zijn eerste races wat kwijt zo lijkt het, maar dat kan ook komen doordat de rest zo snel geworden is.
De andere rijders moeten het met een wat bescheidener tempo doen. Mijn regelaar ligt nog steeds bij Slotshop, dus gebruik ik de Professor Motor maar weer eens. Nergens knoppen dus gewoon ouderwets knijpen maar! Inmiddels heb ik mijn regelaar opgehaald na deze race.
Bij de keuring is niets geks te vinden en we kunnen gelijk gaan kwalificeren.
De kwalificatie: Laatkomer Eddy is de eerste die zijn Honda onder de 8 seconden rond laat gaan, 7.947. Zijn snelste tijd ooit met de Honda. Als ik niet lang daarna mag, verbaas ik mezelf door met een 8.1 te beginnen en daarna al onder de 8 te duiken. Ronde 3 is al een 7.8 en sneller wordt het denk ik niet. Dennis komt ook in de 7.9, vlak achter Eddy. Fred slaagt er niet in de 8 sec. grens te doorbreken! Achterin zien we een vader/zoon gevecht tussen Joel en Karel dat door Joel gewonnen wordt.
Race 1: Paul, Karel en Joel: Zoals je mag verwachten is Paul, ondanks baan 1 en een nog niet lekker doorgetunede auto de snelste. Met de ex-Herman Jägermeister 993 komt hij tot 26 ronden, 1 meer dan de keurig rijdende Karel en 23 voor Joel. In het vervolg gaat dit ongeveer hetzelfde. Met Paul in de binnenbanen is het verschil dan wel wat groter. Paul komt op 104, de collega’s net over de 90. Rondetijden; vanaf 8.9.
Race 2: Kees, Paul (mag nog een keer) en Willem. Opeens zijn de rollen omgedraaid en hobbelt de oranje Porsche achter de beide concurrenten aan! Willem en Kees pakken meteen 2 ronden voorsprong. De tweede stint rijden alledrie 27 ronden. Daarna is het Willem die op baan 1 met 28 ronden een gat slaat van 1 à 3 ronden. In de laatste stint blijft Kees wel in de buurt, maar inhalen is wat anders. Paul zit daar 1 ronde achter en haalt nu net iets meer dan in zijn eerste race. Rondetijden: 8.6 tot 8.8 sec.
Race 3: JW, Dennis, Fred en Eddy. Dit gaat nog weer een stuk harder dan in de vorige race. Ik knijp de regelaar vol in, maar ondanks dat zijn de anderen weer eerder in bocht 1 dan ik! Wat een tempo. Ik kom redelijk mee met Eddy, maar vooral Dennis is los. Fred maakt een fout en ligt nu laatste.
Na een klein uitstapje van mij zit ik vlak bij Fred en heeft Eddy meteen een halve ronde voorsprong. Fred komt me nog voorbij, zodat ik als enige niet in de 30(!) zit. De beide binnenbanen in de 7.9, de andere 2 in de 8.1. In baan 3 lukt het niet meer mijn kwalificatietijd te halen. De 8 sec. grens wordt door niemand gehaald. We houden elkaar aardig in evenwicht en mogen 4x 29 bij laten schrijven.
De derde stint wordt de rommeligste. Waar Dennis op 3 weer gewoon de 30 ronden haalt lukt dat Eddy op 1 en Fred op 2 niet meer. Mede door een uitstapje van Fred in de carrousel. Net daarvoor ben ik er daar ook uitgegaan en nu heeft marshal Kees opeens 2 auto’s te verhapstukken. Door het tumult vanaf de zijkant lijkt het allemaal langer te duren dan het duurt. Het is niet anders en het hoort er gewoon bij. Fred en Eddy 28 en ik op slechts 26. Ik sta wel vlak voor de startstreep. De tijden 8.3 voor de buitenbanen en 7.9 voor de binnenbanen.
De afsluitende stint kan voor Dennis eigenlijk niet meer mis gaan. En dat klopt ook. Eddy heeft in theorie nog een kansje, maar dan moet hij ruim 31 ronden gaan rijden. Met 29.68 is hij wel sneller dan Dennis, maar niet veel. Dennis’ lage 7.9 is de snelste ronde van deze race en dat op baan 4! Fred is derde met een hoge 28 op 1 en zelf sluit ik met een 29.50 in ieder geval positief af.
De grote winnaar is dus Dennis die 118.51 ronden weet te rijden! Een recordafstand. Eddy “de auto bleef tot het einde toe goed” is tweede met een toch iets minder snelle auto.
Na afloop is er nog een scherpe woordenwisseling tussen Fred en Kees over het incident in de carrousel. Mijn auto stond ernaast, de marshal, Kees, gaat er al op af en dan staat Fred er opeens ook naast, vlak bij mijn auto! Er is geen contact tussen de auto’s geweest, dus 2 afzonderlijke gevallen. Dan is het wie het eerst komt het eerst maalt. Het is een smetje op een mooie raceavond.
Het kampioenschap: Eddy loopt iets in op Fred door hem eindelijk weer eens te kloppen. Dennis verstevigt zijn 3e plaats en ik doe dat met de 4e plaats ook.
Nu hebben we even zomerpauze en kunnen we er in september weer vol tegenaan.
P | Naam | Ronden | Kwalificatie | Punten |
---|---|---|---|---|
1 | Dennis | 118.51 | 7.964 | 16 |
2 | Eddy | 116.68 | 7.947 | 13 |
3 | Fred | 115.75 | 8.073 | 11 |
4 | JanWillem | 113.50 | 7.830 | 10 |
5 | Willem | 110.68 | 8.195 | 9 |
6 | Kees | 109.56 | 8.508 | 8 |
7 | Paul | 104.72 | 8.843 | 7 |
8 | Karel | 93.66 | 9.677 | 6 |
9 | Joel | 90.80 | 9.598 | * |
* = buiten mededinging |