10 september, het belooft weer een subtropische dag te worden. De zon staat al als een oranje bal boven het Gooimeer als we de Hollandse brug oprijden. Toch hebben we een aantal slotracers bereid gevonden zich op te sluiten op de zolder van SRA om de strijd aan te gaan met de Sideways Group 5 bolides! Er was sprake van 16 inschrijvingen, maar wellicht vanwege het weer zijn er ook een aantal afgevallen. Met wat support van enkele SRA-ers wordt er uiteindelijk door 12 man geracet. Hiervan zijn er 6 van onze club! Het evenement wordt georganiseerd door Rob en Sebastiaan.
De Sideways Group 5 auto’s zijn inmiddels al aardig wat jaren in productie en er is daardoor een grote variatie aan modellen en liveries ontstaan. Er zijn ook auto’s bij uit nauw aan de Group 5 verwante klassen uit o.a. Japan. Deze auto’s reden van medio jaren 70 tot in de jaren 80 op de circuits rond. Van de kleine lichte BMW 320 en Ford Escort met hun 2 liter 4-pitters en van dezelfde merken de M1 en de Capri met de 3,5l 6-pitter tot aan de Ferrari 512BB, die zelfs een platte 5l 12-pitter achterin had liggen.
De Porsches hadden eerst hun enigszins normale 935, met een 3.2l bi-turbomotor, maar die werd doorontwikkeld tot de karikaturale ultralange en platte “Moby Dick”, de 935/78 voor Le Mans. Ze ontgroeiden dus het toerwagengebeuren en de auto’s zijn ook in de endurance races als Daytona en Le Mans ingezet. De vermogens liepen van 300 tot wel 900pk, al dan niet met turbo’s. N.B.: De Moby Dick was op Silverstone maar 4 tellen trager dan een F1 dat jaar!
Het grappige is dat er hierdoor een grote diversiteit aan slotcars is die in lengte, breedte, hoogte en gewicht erg verschillen. Doordat ze allemaal op een technisch identieke bodem staan en gelijke aandrijflijn hebben zijn ze op de baan toch aardig aan elkaar gewaagd. Gek genoeg zijn de kapgewichten nogal uiteenlopend en die worden ook niet gelijkgetrokken door het reglement. Volgens dit reglement mag er eigenlijk niets veranderd worden. Zelfs het verloop van de racedag is helemaal op papier gezet in het wedstrijdreglement.
Welke auto’s het snelst zijn valt moeilijk te voorspellen. Over het algemeen zijn de nieuwste modellen het snelst in slotraceland, maar hier gaat dat niet op. De good old BMW M1 geldt over het algemeen als de snelste auto. Breed, licht en plat. En vandaag zeker omdat Sebastiaan er mee rijdt! Maar ook de veel nieuwere Nissan, de Capri, de M3 en zelfs de vrij zware Ferrari 512BB doen het hier prima. We gaan het zien. Vast staat dat veel van de rijder en het bandenmanagement af gaat hangen! De nieuwere types als de Escort en de Toyota hebben we vandaag niet op de grid.
Wij van SRA hebben de ruimte om 7:30 opengegooid, koffie gezet en cake neergelegd. De baan is gezogen, nieuwe nummerstickers geprint. Niets kan een geslaagde dag nog in de weg staan.
Het blijft nog best lang stil, zelfs John Reed (onze eigen rijdende rechter) is wat later dan gebruikelijk. Maar als er eenmaal 1 man boven is druppelt het toch langzaam binnen. Niet helemaal het gehoopte aantal en voor “Landelijk” is het ook erg weinig. Zeker als je ziet wie er echt meedoen voor het kampioenschap.
We laten onze pret niet bederven en gaan voor een leuke slotracedag. De kleffe cake wordt weer lekker weggespoeld door de koffie.
Vrijdag en nu ook weer met het inrijden heeft Willem de beste indruk weten te maken. Met de F22 bandjes haalde hij met beide auto’s gemakkelijk 8.8jes. Hij gaat vandaag voor de Jochen Rindt Capri. Eddy, Dennis en ik zaten meestal aan de verkeerde kant van de 9. Zeker nu de Nissans weer legaal zijn, dus met de voorgeschreven assteun van precies 0 mm. Dennis gaat toch voor de Nissan. Als testauto heb ik de blauwe Ferrari 512 maar weer eens van stal gehaald. Hij blijkt nagenoeg even snel als mijn Nissan alleen lijkt hij wat regelmatiger, minder extreem.
Eddy heeft de BMW M3 en is daar niet heel tevreden over. Hij lijkt wat contact probleempjes te hebben in de krappere bochten. Ik raad hem aan de vooras wat meer ruimte te geven en het probleem lijkt opgelost. De stabiliteit voor lijkt ook in orde. Kees heeft intussen een van de eerste Group 5 auto’s, de Lancia Beta, op de baan en Paul, die niets bij zich heeft, leent een regelaar van de club en een BMW M3 van Willem. Zo kan hij ook mooi meedoen!
Tijdens het inrijden zien we geen schokkende tijden. Alleen Willem en Sebas zitten duidelijk onder de 9. Rob, Stefan, Gerrit, maar ook John zitten nog duidelijk in de test c.q. verkenningsfase. Van John zou je meer kunnen verwachten, omdat hij nogal eens aanmeert in Almere. Tijdens onze SRA clubraces hebben we Sideways banden onder deze auto’s liggen en dan komen de toppers in de kwalificatie rond de 8.6 uit en dat houden ze de 16 min. durende race heel goed vol. Met de zachtere F22 van Slot.it zie ik dat niet gebeuren. Gelukkig gebruikt iedereen ze.
Er is geen kwalificatie, indelen gaat op stand in het kampioenschap. De beste rijders komen als eerste. Bij de 2e en 3e race wordt de uitslag van race 1 bepalend voor de indeling, weer met de snelsten als eerste. Er wordt 5 minuten per stint gereden wat we wel kunnen waarderen.
Race 1/1: Sebas, Rob van A., Rob C. en John beginnen. Sebas is weer eens de snelste, hoewel hij in het begin nog wat lijkt in te houden. Vader Rob heeft nogal wat probleempjes hier en daar, maar is snel genoeg voor de 2e plek. Rob C. 3e met de zwart/groene Nissan die toevallig wel veel weg heeft van de livery die Kyle Petty jarenlang voerde in de Nascar series. Of het daaraan ligt weet ik niet, maar hij klopt John met 1 ronde.
Race 1/2: Dennis, Willem, Gerrit en ik mogen nu. De SRA-mannen stuiven er vandoor alsof het een clubrace betreft. Ik pak de leiding en die lijk ik te consolideren, ondanks een wat merkwaardig stuiterende auto. Al snel ben ik de enige in de 8.9. Ik maak slechts 1 kleine fout, die wel ruim een halve ronde kost vanwege het hele proces van de-zittende-marshal-die-helemaal-overeind-moet-zien-te-krabbelen. Ondanks dat snap ik nog steeds niet waar Dennis mij voorbij is gegaan. Maar op het eind sta ik gewoon ruim een halve baan achter. Willem daar weer ruim 2 ronden achter en Gerrit kwam met zijn 116 net wat baankennis te kort.
Race 1/3: Paul, Kees, Stefan en Eddy. De 3 M3’s tegen de Lancia. Terwijl Kees met de Lancia de M3’s van Paul en Stefan bezig hield bemoeide Eddy zich met de stand bovenin! Dit leidde in een bijna foutloze onopvallende race – de 9 sec. grens wordt nooit gepasseerd – tot wel ruim 131 ronden! De andere heren zitten allemaal in de 125 ronden! De Lancia wint nipt voor Paul die maar 4 secties voorsprong heeft op Stefan!
Sebas pakt de leiding met ruim 1 ronde voorsprong op Eddy, 2 op Dennis en 3 op mij.
Na afloop blijken de achterbanden er bij sommigen al niet meer fris uit te zien. Bij mijn linker achterband lijkt zelfs een soort aanloopspoor te zitten. Alleen er loopt niets aan! Benieuwd hoe dit verder gaat. Intussen hebben er zich nog wat fans gemeld. Jacqueline is helemaal uit Friesland gekomen maar ook Karel, met vrouw, en Herman zijn er.
Dennis gaat nog even met de stofzuiger over de baan, de banden worden getapet en de slepers even gedaan. Dan kunnen we weer verder.
Race 2/1: JW, Eddy, Sebas en Dennis. Ferrari, BMW M3, BMW M1 en Nissan. Mooi divers veld dus. De rode M1 zien we langzaam uit het beeld verdwijnen. Eddy, Dennis en ik zijn nooit ver uit elkaar. Af en toe houd je elkaar daar zelfs wat mee op. De ene auto is soms wat sneller op 1 deel van de baan terwijl de ander op het overige deel de overhand heeft. Inhalen lukt dan net niet en je moet soms inhouden om erger te voorkomen.
Op baan 1 weet ik, met vers gepoetste banden, mooi bij te blijven. En maakt er toch eens iemand een foutje dan is de ander meestal genegen dat kort daarna ook te doen. Wie dat dus niet doet is die rode M1 die voorop rijdt! 130 voor Sebas om 128 voor de SRA-mannen, waarbij Dennis de snelste is en Eddy en ik het voor elkaar krijgen naast elkaar uit te rollen! We merken wel dat temperatuur en luchtvochtigheid de tijden langzaam opdrijft tot boven de 9.1 sec.
Race 2/2: Paul, Willem, Rob van A. en Kees. Hier ook weer spannende races. Willem weet een kleine voorsprong te pakken op de hardnekkig volgende zeer fraai lopende Lancia. Maar ook Paul zit daar nooit heel ver vandaan. Het is duidelijk iets te veel voor Rob, dit SRA geweld.
Race 2/3: Gerrit, Rob C., Stefan en John. Stefan is 1 van de echte kampioenschapdeelnemers en laat zien dat hij toch wat wil klimmen. Ondanks de tragere baan weet hij de schade beperkt te houden. Hij houdt John op een dikke ronde en Rob C., die wel een behoorlijk verval laat zien, op ruim 2. Gerrit rijdt zijn eigen race en heeft weinig verval ten opzichte van race 1.
De achterbanden lijken zich iets te herstellen, bij mij is het aanloopspoor kennelijk weggesleten. Er zit al heel veel rubber op en aan de auto. Door er op te kloppen ontstaat er al snel een aardig zwart hoopje onder de auto…
Na de pauze komt er nog 1 race.
Race 3/1; JW, Dennis, Sebas en Eddy. Beetje herhaling van zetten, maar deze heren steken toch wel boven de rest uit. Uiteraard is het Sebastiaan die de kop pakt. Hij hoeft zich niet echt in te spannen en pakt meteen 1 rondje op iedereen op de snelle baan 3. Hierna is de druk van de ketel en kan hij consolideren.
Op baan 3 kan ik hem aardig bijbenen en ik moet zelfs 1 keer van het gas af als hij voor me rijdt, ingang carrousel, en ik daar gewoon 40 cm goed maak. Allebei 32 rondjes, 1 meer dan de collega’s. In de derde stint pakken de SRA-mannen zelfs iets terug op Sebas! Het zal iets met de uitgangspositie op de baan te maken hebben gehad, maar het staat leuk.
In de afsluitende stint zie je dan weer dat hij ruim 1,5 rondje weet te pakken en daarmee trekt hij ook deze stint naar zich toe. Dit keer ben ik 2e op ruim 1 ronde voor Eddy en Dennis die “het” even kwijt lijkt. Het grappige is dat Eddy, Dennis en ik allemaal een keer 2e zijn geworden. Grappig is dat de lange wat logge Ferrari het minste verval laat zien gedurende de 3 races. Uiteindelijk zie je bij Kees, Paul en Gerrit ook een dergelijke regelmaat. Maar zover zijn we nog niet!
Race 3/2: Stefan, Kees, Willem en Paul. Het zijn weer de SRA-mannen die Stefan op 1 ronde zetten. Baan 1 is dan ook niet de makkelijkste, zo bewijst hij in de 2e stint. Daar mept hij stevig terug door er 31 bij te schrijven, waardoor hij de stand meteen weer gelijk trekt. De SRA boys laten het er niet bij zitten en zetten 3x 31 tegen over de 29 van Stefan. In de afsluitende stint laat Kees met 31 zien dat baan 4 best te doen is. Helaas is Paul toch net wat sneller op baan 3 en die wint deze race!
Race 3/3: Gerrit, John, Rob van A en Rob C. Rob van A. laat meteen zien wie er hier de baas is. Geholpen door de snelle baan 3 klopt hij John met ruim 1 rondje. In de 2e stint is hij ook op 4 in staat minimaal 1 rondje te pakken. In de 3e stint is het minder gemakkelijk, want ook John komt tot 31 ronden. In de afsluitende stint zitten de 3 snelste mannen elkaar behoorlijk op de hielen.
Op baan 1 is Rob van A. niet heel erg op dreef, terwijl de andere heren er nog eens goed voor gaan zitten. Rob’s 3e plaats heeft geen invloed meer op het resultaat in deze race.
Gek genoeg zijn de banden nu aardig egaal afgesleten. Je ziet wel dat er nog maar weinig rubber op zit.
Rob is nog even bezig met de cijfers, de punten moeten worden toegekend. Er zijn nogal wat rijders die akelig dicht bij elkaar zijn geëindigd, zoals de 3 hoogst geplaatste SRA-mannen. Sebastiaan wint uiteraard, Eddy is 2e en ik ben 3e. Eddy, Dennis en ik zijn allemaal een keer 2e geworden! Dat de auto’s aan elkaar gewaagd zijn zie je verder wel aan deze uitslag. Van alle 6 verschillende auto types die meededen staat er 1 bij de eerste 7!
Na een korte prijsuitreiking met milieuvriendelijke en recyclebare kartonnen bekers en een flesje bier kunnen we weer naar huis. Het is toch een geslaagde dag geworden. Rob en Sebastiaan bedankt voor de organisatie. SRA-collega’s dank o.a. voor jullie catering en de wedstrijdleiding.
De volgende Group 5 race is op 22 oktober 2023
Racing Unlimited, Ringweg 21, Marrum, van 8.00 – 17.00 uur.
We hopen jullie daar weer allemaal te zien!
Ondanks de lage opkomst een geslaagde en gezellige dag